Zelf irrigatie aanleggen met een waterpuls

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb getwijfeld of dit nu in Bouwen en klussen hoort of in Smarthome, toch maar voor BK gekozen.

Wij wonen in een buitengebied op zandgrond. Het eerste betekend dat helaas de waterdruk best wel wat te wensen over laat en het tweede betekend dat je in de zomer echt wel dagelijks moet sproeien wil je je gras en planten nog een beetje leuk houden.
Beide problemen wil ik oplossen met een waterpuls en een zelfbouw irrigatiesysteem. Dit topic wil ik enerzijds gebruiken om mijn avontuur te delen met jullie, maar uiteraard ben ik ook benieuwd naar ervaringen input van anderen.

De waterpuls
Vorige week hebben we een puls laten slaan. De buis is 10 meter lang waarvan de onderste 5 meter als filterbuis dient.
Omdat we letterlijk nét onze achtertuin hebben laten aanleggen en het gras voorzichtig begint op te komen was in de achtertuin aanleggen geen optie.
Aan de voorkant van de woning, op een plekje waar ook de klikos staan hebben we de buis laten plaatsen.
Op de tekening van onze woning op de kavel heb ik met een blauwe punt te plek van de buis aangegeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpnkE7TnrCXiQATStqmo43j-yHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTXbMuXMhRhLYtOwozpsvrgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x_Y-EGtJ9DOxTrua2DmoDVTnGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2a0eWzZXBcanQE78PlA1Bvks.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr7U0jXREHmrCRYxsDH5JOquMVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPomGFzJGCiqJjzy9NnllD41.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PUrKVW4K6WSINFnxVkSMQ5jFr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpHwqH40YHIOIP76IjKNoS7Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h10iA68Kng5zCSRGr14Jb-OKMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddFkrWfMYZkf1OKPaUTOUqmb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuT1vvNAKnzzC80yhxG4c9f_L08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjjS1oSOQQ4toyBnDXpkemZM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bah3TO2y8gklINr1aqSzyPB4brc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DXsNBJivzGB3G2GP5cKNMmY8.png?f=fotoalbum_tile
De pomp
Met een waterpuls heb je eigenlijk 2 verschillende pompen die je kunt kiezen: een gewone (zelfaanzuigende) pomp of een bronpomp.
De eerste zullen de meeste wel kennen, gewoon een pomp zoals je vaker ziet. Een bronpomp is eigenlijk een soort dompelpomp maar dan voor in een smalle buis.

Aangezien ik geen zin had ook nog iets te moeten bouwen voor de pomp buiten, en bang was voor geluidsoverlast ben ik voor een bronpomp gegaan.
Na wat zoekwerk viel mijn beslissing op een IBO 2.5 STM25. Het voordeel van dit type is dat deze dus volledig in de buis onder de grond kan waardoor de pomp zelf (hopelijk) niet te horen zal zijn en ook geen kans op bevriezing heeft. Kwestie van de pomp in de buis hangen en niet meer naar omkijken.
Op dit moment is het wachten op levering van de pomp.

Wat moet er allemaal beregend worden?
In totaal wil ik 4 zones gaan aanleggen, aanschouw mijn snipping tool paint skills :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqsQYR8jmoBY2yYCeoSrEwzduV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lT5v2ojH2qMzNnVbmPlzp3XE.png?f=fotoalbum_large

Legenda:
Paars = water
Groen = gras

Zone 1 = laurier haag
Over de volle lenge van de kavel, aan de rechterkant loopt een laurierhaag.Tijdens het planten van de haag is hier al een druppelslang tussendoor gelegd. Kwestie van een output erop klikken en klaar.

Zone 2 = bloembakken
Aan de voorkant en linkerkant van de woning heb ik bloembakken tegen de woning ingekleurd. Deze zomer gaan we die met stapelblokken bouwen.

Zone 3 = sproeiers grasveld rechts
Rechts van het grasveld plaats ik 2 sproeiers in 1 zone zodat die tegelijkertijd de rechterkant van het grasveld kunnen sproeien.

Zone 4 = sproeiers grasveld links
En ook aan de linkerkant komt er 1 zone met 2 sproeiers die de linkerkant van het gras voor hun rekening nemen.

Waarom het grasveld verdelen over 2 sproeiers?
Enerzijds omdat ik bang ben dat ik wellicht niet genoeg debiet haal met 4 sproeiers tegelijkertijd, anderzijds omdat ik van 2 verschillende kanten met mijn aanvoerleiding kom.
Zoals ik al uitlegde: de tuin is echt nét klaar dus als het even kan wil ik niet weer mijn hele tuin overhoop gooien om leidingen erin te graven.
De rechter zone kan ik de leiding gewoon in/tegen de haag leggen, dan zie je er niets meer van. Voor de linker zoner kan ik hetzelfde doen, maar dan ga ik dus vanaf de puls eerst links voor het uis langs tot aan de linker erfgrens en daar ook langs de haag.
De oprit bestaat nu nog alleen uit een laag repack, daar komt later een laag leemgrind overheen. Die leidingen kunnen dus prima op het repack en dan later het leemgrind eroverheen.

Als je alles zelf wil bouwen, hoe maak je dan zones?
Nu kun je natuurlijk een kant en klare rainbird (of een ander merk) bestellen en klaar. Maar we zitten op tweakers, dus we denken het zelf beter te kunnen bouwen :)
Het eerste wat ik opgelost wilde hebben was een geautomatiseerde kraan. Maar wel eentje die ik met goed fatsoen via Home Assistant kon bedienen.

Op de proef besteld ik op AliExpress een Tuya Zigbee or Wifi Water Valve waarbij het voor mij belangrijk was dat het via wifi werkte en niet via zigbee (omdat, voor zover ik kon achterhalen, een zigbee valve een tuya bridge nodig zou hebben).
Er was nog wel enige twijfel of deze dan ook via tuya local zou werken (een vereiste) dus vandaar eerst maar 1 besteld.
Een week later kwam de kraan binnen. Koppelen met de mobile app van Tuya was een fluitje van een cent en ook tuya local had nul problemen met de kraan.
Een pluspunt bleek te zijn dat je ook nog kon instellen welke stand de kraan moet hebben wanneer hij stroom krijgt (open, dicht of niets doen.
)Nu ik weet dat dit werkt, kan ik de rest bestellen. Uit de waterpuls komt dan een aanvoer van 32mm tyleen welke naar een verdeler gaat met op elke uitgang zo'n kraan.

En eigenlijk zijn we er dan al bijna! De rest is een kwestie van automatiseren middels Home Assistant. Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik het ga aanpakken: er zijn een paar irrigatie integrations te vinden waar ik eens mee wil spelen. Een andere oplossing is het gewoon zelf bouwen middels diverse automations.

Vervolg
Poehee, je bent al helemaal tot hier gekomen met lezen .. dankjewel <3
Het is nu wachten tot alle spulletjes binnenkomen, en na mijn vakantie wil ik beginnen met de aanleg ervan. Zodra ik mijn spullen heb, zal ik hier het vervolg posten :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk ook nog een stuk touw nodig, daarmee kun je de pomp omhoog halen.
Dat wil je niet doen door aan de buis of kabel te trekken/als de koppeling van de buis het begeeft krijg je de pomp mogelijk niet meer omhoog.

Losse tip:
32mm tyleen is best stug en kan gaan wringen in je puls buis. Rol je buis daarom netjes af (ga op de buis staan bij het afrollen) en maak er geen spiraal van.
Daarna de buis 'recht' neerleggen, met een zwarte buis in de volle zon krijg je dan de meeste spanning uit de buis.
Zodra je buis in je puls zit wordt hij niet of nauwelijks meer rechter, dat is allemaal erg koud (grondwater is ook niet warm).

Welke koppeling gebruik je op je pomp? Ik heb daar een speciale koppeling voor gekocht, zoiets:
https://www.engeldot.nl/a...ling-32-mm-x-1-1-4-bu-dr/
https://leidingshop.nl/messing-bronpomp-koppeling/
Standaard tyleen koppelingen zijn nogal lomp.
(Overigens heb ik zelf 50mm aan mijn bronpomp zitten, da's nog een maatje erger)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:25:
Je hebt waarschijnlijk ook nog een stuk touw nodig, daarmee kun je de pomp omhoog halen.
Dat wil je niet doen door aan de buis of kabel te trekken/als de koppeling van de buis het begeeft krijg je de pomp mogelijk niet meer omhoog.

Losse tip:
32mm tyleen is best stug en kan gaan wringen in je puls buis. Rol je buis daarom netjes af (ga op de buis staan bij het afrollen) en maak er geen spiraal van.
Daarna de buis 'recht' neerleggen, met een zwarte buis in de volle zon krijg je dan de meeste spanning uit de buis.
Zodra je buis in je puls zit wordt hij niet of nauwelijks meer rechter, dat is allemaal erg koud (grondwater is ook niet warm).

Welke koppeling gebruik je op je pomp? Ik heb daar een speciale koppeling voor gekocht, zoiets:
https://www.engeldot.nl/a...ling-32-mm-x-1-1-4-bu-dr/
https://leidingshop.nl/messing-bronpomp-koppeling/
Standaard tyleen koppelingen zijn nogal lomp.
(Overigens heb ik zelf 50mm aan mijn bronpomp zitten, da's nog een maatje erger)
Dank voor de tips, daar heb ik iets aan! :Y)
Om de tyleenbuis op de pomp aan te sluiten heb ik deze koppeling besteld: https://installatiegigant.nl/p/tyleen-koppeling-pp-32-x-1-buitendraad/

Touw is inderdaad een goede optie, daar moet ik nog even naar kijken. Ik meen dat nylon touw de beste optie zou zijn?
Je ziet ook vaak staaldraad, maar ben een beetje huiverig dat dit wellicht op de lange termijn toch gaat roesten.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Je kunt de helft van de aanleg (en het geld) besparen door het gras niet te sproeien. Ja, het wordt geel bij droogte, maar na een regenbuitje hersteld het zich weer. Plus dat je heel veel water geven kunt besparen door de juiste beplanting te kiezen en door de grond te bedekken met een mulchlaag. Ook het verbeteren van de bestaande grondlaag door er veel organische stof (compost) in te werken scheelt in het vochtig houden van de bodem.
Overigens is er een paar jaar terug waar ik vrijwilligerswerk doe in de kruidentuin / moestuin ook een bronpomp aangelegd met leidingen en sectorafsluiters over het hele terrein waar we druppelslangen aan kunnen koppelen. Dat werkt prima en beter dan sproeien. Bij sproeien verdampt veel water meteen en mocht je wat ijzer in het grondwater hebben zitten dan wordt met sproeien alles bruin.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Yaksa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:03:
Je kunt de helft van de aanleg (en het geld) besparen door het gras niet te sproeien. Ja, het wordt geel bij droogte, maar na een regenbuitje hersteld het zich weer. Plus dat je heel veel water geven kunt besparen door de juiste beplanting te kiezen en door de grond te bedekken met een mulchlaag. Ook het verbeteren van de bestaande grondlaag door er veel organische stof (compost) in te werken scheelt in het vochtig houden van de bodem.
Dat kan allemaal, maar daar gaat mijn topic niet over.
Yaksa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:03:
Overigens is er een paar jaar terug waar ik vrijwilligerswerk doe in de kruidentuin / moestuin ook een bronpomp aangelegd met leidingen en sectorafsluiters over het hele terrein waar we druppelslangen aan kunnen koppelen. Dat werkt prima en beter dan sproeien. Bij sproeien verdampt veel water meteen en mocht je wat ijzer in het grondwater hebben zitten dan wordt met sproeien alles bruin.
In de bloembakken komen uiteraard, net als bij de haag, druppelslangen.
Wij hebben hier geen ijzer in het grondwater zitten.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02

Wom

Heb jarenlang samen met mijn vader bronering aangelegd, maar nog nooit met een bronpomp gewerkt. Dus ben wel benieuwd naar je ervaringen. In 95/100 gevallen werkte we met een polyethyleen die we naar binnen brachten in tuinhuis of garage, om dan met koper 22 naar buiten te komen terug. In andere gevallen was het vaak voor een boer, die bij vorst alles afkoppelde (leuk om te zien dat koeien duidelijk de voorkeur aan bronwater gaven).

Overigens werkte wij met een soortgelijke filterbuis, en maakte deze luchtdicht. Vijf meter filterbuis en polyethyleen in de buis. Nadat de bron geboord was gingen we met water op de filterbuis naar beneden. Even wachten totdat water terug kwam en dan andersom de aanzuig er weer op. Op die manier in onze regio eigenlijk nooit meer geen water gehad.

Water even koken om te zien of er ijzer in zit trouwens. Hoe bruiner, des te meer ijzer.
Is er geen filterkous over de buis gegaan? Anders kan het handig zijn om een zandfilter te plaatsen voordat je gaat verdelen. Maar ook dat is te testen of het nodig is.

Hoeveel kuub water is er gebruikt, heb je een idee? Zo te zien is het water wat naar boven komt niet in overloopvat oid. opgevangen?

Maargoed, vooral benieuwd naar je ervaring met de pomp eigenlijk :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Dank voor de tips, daar heb ik iets aan! :Y)
Om de tyleenbuis op de pomp aan te sluiten heb ik deze koppeling besteld: https://installatiegigant.nl/p/tyleen-koppeling-pp-32-x-1-buitendraad/

Touw is inderdaad een goede optie, daar moet ik nog even naar kijken. Ik meen dat nylon touw de beste optie zou zijn?
Je ziet ook vaak staaldraad, maar ben een beetje huiverig dat dit wellicht op de lange termijn toch gaat roesten.
Ik heb polypropyleen touw (denk ik), van dat oranje touw dat nooit vergaat.

Ik hoop dat de koppeling niet te groot is. Ik heb een 3F 4" pomp met 2" aansluiting en 50mm tyleen eraan. Daar was ik niet weggekomen met zo'n kunststof variant. Dan was de kabel & het touw denk ik in de weg gaan zitten. Plus die pomp zit 30+m diep, daar wilde ik even geen risico nemen.
Maar het prijsverschil is dusdanig dat ik het ook eerst even zou testen.

Qua geluid, je hoort helemaal niks van zo'n bronpomp. Een gewone pomp is overigens ook niet heel lawaaierig en maakt een nogal constant geluid. Als je die in een schuur zet is het al snel achtergrond geruis.
Pagina: 1