• TrainBrainNL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:42
Vorige week dinsdag keek ik even in de Homewizard app en zag tot mijn schrik dat er op dat moment flink gasverbruik plaatsvond. Het verbruik had een grillig patroon en liep al vanaf maandag middag.

Snel naar de thermostaat gerend want zoonlief zit graag aan knopjes maar de kachel stond niet aan. Om een lek uit te sluiten gauw een rondje gedaan langs cv, meterkast en gasfornuis maar niets te ruiken.
Toen de gaskraan dichtgedraaid en tot mijn verbazing bleef de meterstand op de gasmeter gewoon oplopen.
Een uur na het dichtdraaien van de gaskraan gekeken of er nog druk in het systeem zat door het gasfornuis even aan te steken, deze deed het even maar doofde daarna zoals verwacht. Er kwam dus geen gas door de dichte gaskraan. De meter bleef ondertussen wel doorlopen en dat resulteerde in een verbruik van 11 m³ op een dag. Een hoeveelheid die ik zelfs in de winter niet verbruik. In de volgende dagen perioden met onterecht verbruik maar ook perioden waarin geen verbruik werd geregistreerd dus erg constant is het allemaal niet. Ondertussen

De volgende dag contact gezocht met Stedin en na naar wat kastjes en muurtjes gestuurd te zijn vandaag weer teruggekomen bij Stedin. De klantenservice gaf aan dat ik een ijking aan kan vragen maar dat als uit deze ijking komt dat de meter goed functioneert er een rekening van ca. 750 euro bij mij op de mat zal ploffen.
Beter kon ik dus eerst door een installateur laten vaststellen dat mijn gasinstallatie goed werkt. Op de vraag of ik dan het geld van die installateur terugkrijg als blijkt dat het probleem in de meter was het antwoord: Nee.

Mijn angst is nu dat de meter goed functioneert op het moment dat er een ijking plaats gaat vinden en ik dus met een hoog verbruik zit wat niet klopt en niet verrekend gaat worden, een dikke rekening krijg. Wat houdt zo'n ijking in en is achteraf onterecht verbruik als onterecht te zien? Iemand hier ervaring mee?
Ondertussen zit ik voor deze maand op 56 m³ waar 25 m³ normaal is voor de hele maand mei.

Ik ben ook een logje aan het bijhouden van de momenten dat ik werkelijk gas verbruik wat momenteel eigenlijk alleen zo is tijdens het douchen en koken. Heet water pak ik uit de Quooker.

Benieuwd of er mensen zijn die een vergelijkbaar iets aan de hand hebben gehad.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:11
Wanneer je je gaskraan dicht draait bij de meter en de meter loopt door kunnen er twee oorzaken zijn:

- Je gaskraan is lek en je hebt een lek in je systeem. Met 11 kuub per dag lek zou ik het huis niet meer in gaan.

- Je meter is defect.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:00

m-vw

Dus?

Geen definitieve oplossing, maar maak een filmpje van een lopende meter met een dichte kraan en stuur dat naar Stedin.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:28
Geconstateerd in de HomeWizard app. Klopt die wel?

Kun je het ook op de gasmeter zelf aflezen? (ik heb geen idee of dit kan want heb al jaren geen gasmeter meer)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik 't lees geeft de "Home-Wizard" dus als enige device aan dat er 'gas' verbruikt is? Wat geeft de meter van de energieleverancier aan ....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In Stedin gebied zit er tussen de hoofdkraan en de gasmeter een drukregelaar / gasgebrekklep. Indien je de hoofdkraan dichtzet, en je binneninstallatie drukloos maakt, dmv het aansteken van het gasfornuis, sluit deze gasgebrekklep alsnog de installatie af, en heb je dus een dichtstaande hoofdkraan, en dichtstaande gasgebrekklep. (en dus geen gevaar dat er 11 kuub je huis instroomt...)

In de regio Gouda kan het voorkomen dat er geen drukregelaar voor de meter zit. Hier is alleen maar een gasgebrekklep aanwezig, die NA de meter, en tussen de binneninstallatie is geplaats. Indien je hoofkraan lekt, en bv de koppelingen van de meter, dan is het mogelijk dat de meter doorloopt, maar dit zal je direct constateren op de meter zelf, en ruiken!

Mijn conclusie is defecte meter.

Indien gewenst kan ik je vanuit Stedin wel helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door ReBr op 26-05-2026 21:49 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het antwoord van @ASW1 is wellicht aan te vullen met: volgens mij kun je iedere gasmeter aflezen. Hopelijk is niet HomeWizard je enige bron.

Gewoon op de meter zelf. Als HomeWizard via de P1 meter of anderszins werkt, is het wel raar dat daar plots meetwaarden uit kunnen rollen, maar dat zou je wel moeten kunnen controleren bij je energieleverancier. Al loop je kans dat je daar alleen maandwaardes ziet, niet dag- of uurwaardes (dat laatste vereist aparte toestemming).

• TrainBrainNL
Homewizard is niet m'n enige bron, via energiemanageronline.nl krijg ik met een dag vertraging de kwartierstanden te zien en die bevestigen wat homewizard zegt.

Ik heb ook daadwerkelijk gezien dat de meterstand op het display van de meter toenam terwijl de gaskraan dicht stond. Een filmpje zal ik inderdaad nog even maken als bewijs.

Ik woon in Uitgeest waar Liander voor elektra en Stedin voor gas de netbeheerder is, vandaar het kastje muur verhaal want Liander zou voor beide meters het aanspreekpunt zijn maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

• TrainBrainNL
@ReBr weet jij hoe zo'n ijking in zn werk gaat? Er zijn momenten dat er geen verbruik wordt geregistreerd, als er op zo'n moment naar de meter gekeken wordt kan dan de conclusie zijn 'hij doet het gewoon'? Terwijl er overduidelijk iets mis is...

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zit dus in een duo gebied. Dit is inderdaad iets lastiger, en werkt als volg:

De elektra meter verzorgt de communicatie, deze zit gekoppeld aan de netbeheerder. In duogebied is idd de netbeheerder van de elektriciteit verantwoordelijk voor de koppeling met de gasmeter. Als er bij jou bv een nieuwe elektra meter wordt geplaats door Liander, welke SMR 5 is, en de gasmeter van Stedin is nog een SMR 4.2, dan plaats de Liander monteur een nieuwe SMR 5 meter van Stedin.(Of ook wel eens heel onpraktisch, je krijgt 2 bezoeken...) Maar indien er technisch iets aan de gas aansluiting moet gebeuren, bv een nieuwe combi-regelaar, de gasmeteropstelling is (fysiek) defect, of er is een lekkage, dan is Stedin je aanspreekpunt. (storingsnummer is landelijk, na invoer postcode, en type storing, kom je automatisch bij de juiste netbeheerder terecht)

Omgekeerd: Ik werk regelmatig in Loosdrecht, dit is ook gedeeltelijk duo gebied, Stedin elektra, en gas van Liander. Als ik SMR 5 elektra heb moeten plaatsen bij bv een nieuwe, of verzwaarde aansluiting, dan plaats ik ook een Liander gasmeter. Simpel gezegt: in het magazijn van Stedin liggen Liander gasmeters, en in het magazijn van Liander liggen Stedin gasmeters. (het zijn dezelfde meters, maar hebben verschillende software parameters....is mij ooit verteld)

Qua ijking heb jij gelijk, indien het een serie is, waarvan nog niets bekend is (het is bekend, welke problemen er zijn, met diverse series / jaartallen), en er wordt tijdens de ijking geen afwijking geconstateerd, dan krijg je idd gewoon de rekening gepresenteerd.

In jouw geval moet je gewoon een meterwissel laten uitvoeren. Als je wil, kan je mij een PM sturen met je NAW gegevens, dan kan ik het een en ander uitzoeken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:22
Je hebt geen spullen of apparaten om de meter heen liggen of hangen die hem kunnen beinvloeden?
Pagina: 1