• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:02
Ik heb al een paar maanden last van crashes waarbij alle schermen zwart worden, maar de audio nog een tijdje doorgaat (zo'n 10 seconden). Daarna moet ik de resetknop gebruiken om de pc opnieuw op te starten.

Ik heb al het volgende geprobeerd:
  • Windows opnieuw geïnstalleerd
  • Verschillende drivers (oud en nieuw), ook met DDU
  • GPU en stroomkabel opnieuw aangesloten
  • Undervolten via Afterburner
  • GPU power limit verlaagd naar 80%
Wat mij op een gegeven moment opviel was dat zodra ik het zijpaneel van de behuizing afhaal, de crashes volledig verdwijnen. Vervolgens was het een tijdje stabiel, maar nu met het warme weer (zo'n 26-30 graden in de woonkamer) en zijn de crashes terug, en veel frequenter dan voorheen.

Bij live monitoring via Afterburner komt de GPU core temp nooit boven de 80 graden. Memory junction temp is niet beschikbaar in Afterburner voor deze kaart, en ook GPU-Z en HWiNFO toont deze niet.

Momentopname tijdens deathmatch in CS2, 4K, windowed, power limit 80%:
  • GPU temp: 70°C
  • Hotspot: 84.7°C
  • Mem temp: 76°C
  • GPU load: 97%
  • Board power draw: 198.3W
  • Fan 1: 30% / Fan 2: 65%
De temps lijken prima, maar het asymmetrische fangedrag (fan 1 op 30%, fan 2 op 65%) valt me op. Of dat normaal is voor dit kaartmodel weet ik niet zeker.

Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met luchtstroom of warmteopbouw in de behuizing, maar ik weet niet zeker waar ik verder moet zoeken. Heeft iemand suggesties?

Specs:
  • CPU: Intel Core i5-13600KF
  • Moederbord: Gigabyte B760 Gaming X
  • GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12 GB (driver 566.03 595.71)
  • RAM: 2x 16GB Crucial DDR5-5600
  • PSU: NZXT C750
  • Behuizing: oude NZXT behuizing en de case fans mogen wel eens vervangen worden :+
EDIT:
1. Verkeerde bios versie vermeld dan daadwerkelijk er op staat
2. Initieel toen de problemen kwam ook de bios geüpdatet naar de laatste versie
3. PSU en GPU zijn allebei in mei 2023 gekocht

[ Voor 4% gewijzigd door xvilo op 26-05-2026 22:43 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Staat je pc vrij of ingebouwd in een meubel oid?

Met het zijpaneel eraf zou je van een videokaart mogen verwachten dat deze naar behoren werkt t.a.v. temperaturen.

Ik zou de videokaart in een ander systeem testen.

En anders zou ik het in de PSU zoeken.

Is je moederbord bios up-to-date? 13e generatie Intel komt wel eens slecht naar voren, wellicht is er iets met je CPU mis. Ram kan wellicht ook nog... Afijn met de kaart testen in een ander systeem kun je e.e.a. uitsluiten.

Een groot verschil in de fanspeed van de videokaart vind ik wel opvallend. Fan 1 en Fan 2... kaart heeft 3 fans dus wellicht zijn er 2 gekoppeld met een splitter. Draaien ze alle 3 onder load?

Werkt de kaart in een ander systeem goed? Dan is er iets met je systeem mis. Andersom weet je vrijwel direct dat er iets met de kaart mis is.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-05-2026 21:05 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Hoe oud is de voeding?
En waarom zouden de case fans vervangen moeten worden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
driver 566.03

Die is al vrij oud. Misschien eens updaten? :P

Ook was er een Windows 11 update die deze problemen veroorzaakte, maar werd opgelost door een driver update dus.

[ Voor 47% gewijzigd door Apart op 26-05-2026 21:31 ]

https://ko-fi.com/apart

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:02
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:57:
Staat je pc vrij of ingebouwd in een meubel oid?

Met het zijpaneel eraf zou je van een videokaart mogen verwachten dat deze naar behoren werkt t.a.v. temperaturen.

Ik zou de videokaart in een ander systeem testen.

En anders zou ik het in de PSU zoeken.

Is je moederbord bios up-to-date? 13e generatie Intel komt wel eens slecht naar voren, wellicht is er iets met je CPU mis. Ram kan wellicht ook nog... Afijn met de kaart testen in een ander systeem kun je e.e.a. uitsluiten.

Een groot verschil in de fanspeed van de videokaart vind ik wel opvallend. Fan 1 en Fan 2... kaart heeft 3 fans dus wellicht zijn er 2 gekoppeld met een splitter. Draaien ze alle 3 onder load?

Werkt de kaart in een ander systeem goed? Dan is er iets met je systeem mis. Andersom weet je vrijwel direct dat er iets met de kaart mis is.
Hij staat vrij, ik heb zelf geen ander systeem beschikbaar maar een nieuwe PSU kan ik nog wel een keer bestellen, die zijn niet zo duur. Wat ik ben vergeten te melden is dat ik initieel ook inderdaad de bios volledig heb geüpdatet. Dus die zou nog up-to-date moeten zijn.

Ik ga binnenkort even goed naar die fans kijken. Thanks so far
Apart schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:30:
driver 566.03

Die is al vrij oud. Misschien eens updaten? :P

Ook was er een Windows 11 update die deze problemen veroorzaakte, maar werd opgelost door een driver update dus.
Excuses, ik weet even niet hoe ik hier bij kwam, maar huidige versie is 595.71, ik heb de post geüpdatett. Ik zie dat 610.47 nu beschikbaar is, dus zal daar later even naar updaten.
Yaksa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:07:
Hoe oud is de voeding?
En waarom zouden de case fans vervangen moeten worden?
De bezorger is onderweg email was van 24 mei 2023 dus niet heel oud zou ik zeggen

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
xvilo schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:43:
Excuses, ik weet even niet hoe ik hier bij kwam, maar huidige versie is 595.71, ik heb de post geüpdatett. Ik zie dat 610.47 nu beschikbaar is, dus zal daar later even naar updaten.
Wanneer je deze update, gebruik dan Display Driver Uninstaller eerst, en doe een verse installatie.

Let wel op, 6XX drivers hebben geen NVIDIA Control Panel meer en vereist NVIDIA App

https://ko-fi.com/apart

Pagina: 1