• Microsoftman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 19:21
Hallo iedereen,

ik heb vorige week tweede hands een plustek opticfilm 8200 alles origineel gekocht.

aangesloten en opeen laptop met Windows 7 geinstalleerd.

op mijn eigen pc met Windows 11 lukte het niet ivm drivers compatible ect.

ik gebruik de silverfast 8 software om de dia's in te scannen.

tot mijn verbazing viel de helderheid van de in gescande dia's toch tegen.

in vergelijking met de goedkope dia scanner ''zolid''

Ik kan in de software ''silverfast 8'' de helderheid en contrast aanpassen, maar ik heb geen zin om 300 dia's de helderheid aan te passen. :-(

Heb ook gelezen over het programma ''Vuescan'' maar daar moet flink voor betalen voorde volledige functies en geen watermark.

Ik heb geen ervaring op het gebied met dia scanners.

Kan iemand mij advies geven?

andere software, of toch een andere dia scanner?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:32
Ik gebruik al jaren Opticfilm scanners met Silverfast en dat werkt prima, maar je moet wel wat tijd hier in steken. Heb je al hier gekeken naar de documentatie en de diverse video's: https://www.silverfast.com/silverfast-support-help-and-documentation/ ?

Inmiddels is er ook een nieuwere versie van Silverfast, we zitten op versie 9, maar het is mogelijk dat daarvoor een nieuwe licentie nodig is. Dat zou je op de website moeten nakijken.

Het scannen van dia's kost tijd, je zal per dia moeten kijken welke instelling het beste werkt. Voor mij werkt het goed om de automatische color-cast correctie toe te passen, maar soms moet je een beetje bijregelen.

Je vergelijkt dit nu met een hele goedkope webcam-achtige digicam, dat is eigenlijk geen scanner. Als dat voor jou voldoende is, dat kan, het werkt natuurlijk wel sneller.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De probleemschets is echt te vaag. Laat eens een voorbeeld zien en vertel erbij wat er niet naar wens is.

In principe zul je er vrijwel altijd vrede mee moeten hebben dat je scans moet nabewerken om optimale resultaten te halen. Dia's zijn daarbij wel wat makkelijker dan m.n. kleurnegatief.