• Microsoftman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 19:24
Hallo iedereen,

ik heb vorige week tweede hands een plustek opticfilm 8200 alles origineel gekocht.

aangesloten en opeen laptop met Windows 7 geinstalleerd.

op mijn eigen pc met Windows 11 lukte het niet ivm drivers compatible ect.

ik gebruik de silverfast 8 software om de dia's in te scannen.

tot mijn verbazing viel de helderheid van de in gescande dia's toch tegen.

in vergelijking met de goedkope dia scanner ''zolid''

Ik kan in de software ''silverfast 8'' de helderheid en contrast aanpassen, maar ik heb geen zin om 300 dia's de helderheid aan te passen. :-(

Heb ook gelezen over het programma ''Vuescan'' maar daar moet flink voor betalen voorde volledige functies en geen watermark.

Ik heb geen ervaring op het gebied met dia scanners.

Kan iemand mij advies geven?

andere software, of toch een andere dia scanner?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-06 23:34
Ik gebruik al jaren Opticfilm scanners met Silverfast en dat werkt prima, maar je moet wel wat tijd hier in steken. Heb je al hier gekeken naar de documentatie en de diverse video's: https://www.silverfast.com/silverfast-support-help-and-documentation/ ?

Inmiddels is er ook een nieuwere versie van Silverfast, we zitten op versie 9, maar het is mogelijk dat daarvoor een nieuwe licentie nodig is. Dat zou je op de website moeten nakijken.

Het scannen van dia's kost tijd, je zal per dia moeten kijken welke instelling het beste werkt. Voor mij werkt het goed om de automatische color-cast correctie toe te passen, maar soms moet je een beetje bijregelen.

Je vergelijkt dit nu met een hele goedkope webcam-achtige digicam, dat is eigenlijk geen scanner. Als dat voor jou voldoende is, dat kan, het werkt natuurlijk wel sneller.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De probleemschets is echt te vaag. Laat eens een voorbeeld zien en vertel erbij wat er niet naar wens is.

In principe zul je er vrijwel altijd vrede mee moeten hebben dat je scans moet nabewerken om optimale resultaten te halen. Dia's zijn daarbij wel wat makkelijker dan m.n. kleurnegatief.

• Microsoftman
@koraks ik zal deze week wat voorbeelden plaatsen en duidelijker zijn waar ik niet tevreden meeben.

• Microsoftman
ik ga eerst even op vakantie. zal na mijn vakantie wat foto's uploaden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Heb je VueScan al geprobeerd?
Is een programma wat het mogelijk maakt om allerlei oude scanners onder nieuwe(re) versies van Windows goed te laten werken. Volgens professionele beeldbewerkers werkt het prima. Is alleen niet gratis.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-06 23:34
Als hij Silverfast v8 gewoon werkend heeft moet daar een scan uit te halen zijn. Maar ik begrijp dat we even op pauze kunnen, want zonder voorbeelden valt hier nu weinig over te zeggen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:31:
Heb je VueScan al geprobeerd?
Is een programma wat het mogelijk maakt om allerlei oude scanners onder nieuwe(re) versies van Windows goed te laten werken. Volgens professionele beeldbewerkers werkt het prima. Is alleen niet gratis.
Vuescan werkt inderdaad op zich goed, maar maakt het nier per se makkelijker om een goed resultaat te krijgen. D.w.z. je hebt veel knoppen om te draaien en als gevolg daarvan, ga je zeker niet minder snel de mist in dan met andere software. Vuescan is vooral fijn vanwege wat jij zegt: dat het z'n eigen scannerdrivers heeft en dus met ontzettend veel ook heel oude scanners toch op een moderne machine wil draaien. Los daarvan heb ik het persoonlijk altijd een gedrocht gevonden om mee te werken, maar "it gets the job done."

Uiteindelijk heb je bij vrijwel alle scannersoftware de uitdaging om uit te vogelen hoe je de automatische (goedbedoelde, maar vaak contraproductieve) correcties uitzet. Doorgaans krijg je het beste resultaat door zo neutraal mogelijk te scannen, liefst consistent van scan tot scan, resulterend in een vrij contrastarme scan die in elk geval het volledig dynamisch bereik van het origineel omvat, en dan handmatig (of evt. met batch processing) het beeld te optimaliseren naar wens.

Het grote voordeel van dia is dat je een objectieve referentie hebt: het origineel. Dat maakt het iets makkelijker om het gewenste resultaat te behalen, maar vereist nog steeds dat je (1) goed kunt benoemen/herkennen wat er mis gaat en (2) weet welke oplossingen daarbij horen. Met name met het oog op (1) zette ik de vraag m.b.t. voorbeelden uit; vandaaruit gaan we allicht een stuk wijzer worden.
Microsoftman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:24:
ik ga eerst even op vakantie. zal na mijn vakantie wat foto's uploaden.
Fijne vakantie!

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 28-05-2026 20:39 ]

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 11:11
Probeer eens met Picasa 3 van Google, het is een oud programma dus moet je even zoeken.
In scannen gaat er mee niet lukken maar je kan wel je dia's verbeteren er mee.
Maar het wel zeer vreemd dat jij de drivers niet kan vinden voor windows 11 of je hebt de verkeerde versie van de scanner gebruikt.

Drivers windows 11
Zelf heb ik een Epson V850 pro maar gebruik zelf ook Vuescan daar silverfast mij iets minder lekker werkt.
Je kan ook deze gebruiken en het is nog gratis ook https://photoglory.net/

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:44
Ik sluit me aan bij Vuescan. Ik heb 2 scanners met eigen software: een Brother documentenscanner en een Epson Perfection V850 flatbed. Alle bijgeleverde software geprobeerd, inclusief Silverfast. Toch ben ik weer terug bij Vuescan. Werkt vele malen simpeler dan welke andere software dan ook - ondanks alle in het programma aanwezige opties. Simpele bestandsnaamgeving en eenvoudig hergebruik van aangemaakte profielen inclusief bewaarde naamgeving en folders.

Het grootste voordeel: Vuescan komt met eigen drivers, je bent niet afhankelijk van de drivers van je scanner die misschien net niet werken op jouw OS.

Kleine aanvulling: Scan naar een generieke RAW versie waarbij je de kleurkanalen + IR apart kunt opslaan. Dat levert grote bestanden op maar geeft je de mogelijkheid om dia's "goed" na te bewerken met een proggie van je keuze.

Voor meer info over Silverfast 9: https://larryjordan.com/a...e-plus-scanning-software/ en hoewel dit artikel: https://www.stockholmviews.com/epson_v850/index.html een Epson review is, staan er vast en zeker bruikbare tips in.

[ Voor 29% gewijzigd door DjoeC op 01-06-2026 15:24 ]

Pagina: 1