• Microsoftman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07 18:56
Hallo iedereen,

ik heb vorige week tweede hands een plustek opticfilm 8200 alles origineel gekocht.

aangesloten en opeen laptop met Windows 7 geinstalleerd.

op mijn eigen pc met Windows 11 lukte het niet ivm drivers compatible ect.

ik gebruik de silverfast 8 software om de dia's in te scannen.

tot mijn verbazing viel de helderheid van de in gescande dia's toch tegen.

in vergelijking met de goedkope dia scanner ''zolid''

Ik kan in de software ''silverfast 8'' de helderheid en contrast aanpassen, maar ik heb geen zin om 300 dia's de helderheid aan te passen. :-(

Heb ook gelezen over het programma ''Vuescan'' maar daar moet flink voor betalen voorde volledige functies en geen watermark.

Ik heb geen ervaring op het gebied met dia scanners.

Kan iemand mij advies geven?

andere software, of toch een andere dia scanner?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46
Ik gebruik al jaren Opticfilm scanners met Silverfast en dat werkt prima, maar je moet wel wat tijd hier in steken. Heb je al hier gekeken naar de documentatie en de diverse video's: https://www.silverfast.com/silverfast-support-help-and-documentation/ ?

Inmiddels is er ook een nieuwere versie van Silverfast, we zitten op versie 9, maar het is mogelijk dat daarvoor een nieuwe licentie nodig is. Dat zou je op de website moeten nakijken.

Het scannen van dia's kost tijd, je zal per dia moeten kijken welke instelling het beste werkt. Voor mij werkt het goed om de automatische color-cast correctie toe te passen, maar soms moet je een beetje bijregelen.

Je vergelijkt dit nu met een hele goedkope webcam-achtige digicam, dat is eigenlijk geen scanner. Als dat voor jou voldoende is, dat kan, het werkt natuurlijk wel sneller.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De probleemschets is echt te vaag. Laat eens een voorbeeld zien en vertel erbij wat er niet naar wens is.

In principe zul je er vrijwel altijd vrede mee moeten hebben dat je scans moet nabewerken om optimale resultaten te halen. Dia's zijn daarbij wel wat makkelijker dan m.n. kleurnegatief.

• Microsoftman
@koraks ik zal deze week wat voorbeelden plaatsen en duidelijker zijn waar ik niet tevreden meeben.

• Microsoftman
ik ga eerst even op vakantie. zal na mijn vakantie wat foto's uploaden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Heb je VueScan al geprobeerd?
Is een programma wat het mogelijk maakt om allerlei oude scanners onder nieuwe(re) versies van Windows goed te laten werken. Volgens professionele beeldbewerkers werkt het prima. Is alleen niet gratis.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Archer_VC10
Als hij Silverfast v8 gewoon werkend heeft moet daar een scan uit te halen zijn. Maar ik begrijp dat we even op pauze kunnen, want zonder voorbeelden valt hier nu weinig over te zeggen.

• koraks
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:31:
Is een programma wat het mogelijk maakt om allerlei oude scanners onder nieuwe(re) versies van Windows goed te laten werken. Volgens professionele beeldbewerkers werkt het prima. Is alleen niet gratis.
Vuescan werkt inderdaad op zich goed, maar maakt het nier per se makkelijker om een goed resultaat te krijgen. D.w.z. je hebt veel knoppen om te draaien en als gevolg daarvan, ga je zeker niet minder snel de mist in dan met andere software. Vuescan is vooral fijn vanwege wat jij zegt: dat het z'n eigen scannerdrivers heeft en dus met ontzettend veel ook heel oude scanners toch op een moderne machine wil draaien. Los daarvan heb ik het persoonlijk altijd een gedrocht gevonden om mee te werken, maar "it gets the job done."

Uiteindelijk heb je bij vrijwel alle scannersoftware de uitdaging om uit te vogelen hoe je de automatische (goedbedoelde, maar vaak contraproductieve) correcties uitzet. Doorgaans krijg je het beste resultaat door zo neutraal mogelijk te scannen, liefst consistent van scan tot scan, resulterend in een vrij contrastarme scan die in elk geval het volledig dynamisch bereik van het origineel omvat, en dan handmatig (of evt. met batch processing) het beeld te optimaliseren naar wens.

Het grote voordeel van dia is dat je een objectieve referentie hebt: het origineel. Dat maakt het iets makkelijker om het gewenste resultaat te behalen, maar vereist nog steeds dat je (1) goed kunt benoemen/herkennen wat er mis gaat en (2) weet welke oplossingen daarbij horen. Met name met het oog op (1) zette ik de vraag m.b.t. voorbeelden uit; vandaaruit gaan we allicht een stuk wijzer worden.
Microsoftman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:24:
ik ga eerst even op vakantie. zal na mijn vakantie wat foto's uploaden.
Fijne vakantie!

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 28-05-2026 20:39 ]

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-07 10:28
Probeer eens met Picasa 3 van Google, het is een oud programma dus moet je even zoeken.
In scannen gaat er mee niet lukken maar je kan wel je dia's verbeteren er mee.
Maar het wel zeer vreemd dat jij de drivers niet kan vinden voor windows 11 of je hebt de verkeerde versie van de scanner gebruikt.

Drivers windows 11
Zelf heb ik een Epson V850 pro maar gebruik zelf ook Vuescan daar silverfast mij iets minder lekker werkt.
Je kan ook deze gebruiken en het is nog gratis ook https://photoglory.net/

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:39
Ik sluit me aan bij Vuescan. Ik heb 2 scanners met eigen software: een Brother documentenscanner en een Epson Perfection V850 flatbed. Alle bijgeleverde software geprobeerd, inclusief Silverfast. Toch ben ik weer terug bij Vuescan. Werkt vele malen simpeler dan welke andere software dan ook - ondanks alle in het programma aanwezige opties. Simpele bestandsnaamgeving en eenvoudig hergebruik van aangemaakte profielen inclusief bewaarde naamgeving en folders.

Het grootste voordeel: Vuescan komt met eigen drivers, je bent niet afhankelijk van de drivers van je scanner die misschien net niet werken op jouw OS.

Kleine aanvulling: Scan naar een generieke RAW versie waarbij je de kleurkanalen + IR apart kunt opslaan. Dat levert grote bestanden op maar geeft je de mogelijkheid om dia's "goed" na te bewerken met een proggie van je keuze.

Voor meer info over Silverfast 9: https://larryjordan.com/a...e-plus-scanning-software/ en hoewel dit artikel: https://www.stockholmviews.com/epson_v850/index.html een Epson review is, staan er vast en zeker bruikbare tips in.

[ Voor 29% gewijzigd door DjoeC op 01-06-2026 15:24 ]

• Microsoftman
Daar ben ik weer!

Voordat ik het vergeet het gaat om de 8100 NIET de 8200 :)

Hierbij de 2 verschillen. Links met de simpele zolid dia scanner en Rechtsin de Plustek Opticfilm 8200.

Zoals jullie zien is de foto (rechts) enorm donker. Ja ik kan in silverfast de belichting aanpassen maar dit is wel vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6jXaWvvr_DDycOSSMysx36Rvls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2sUHuHiBSvqLNCVRclPoCIy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA-3gpvzfO8BJ0fUpo_9gOaVlN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc9zSLzhFBOXMUDVbQsHKkyN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpl4HNRXBCEhL1WotlwTPZzzwXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYng1SiId9UwWtFj1re3vvkO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GO8k0XlBuMxkmsVLcg3YwJIC16g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjwAsTpD343qtjzZvVr8ZjQC.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaksa
De Plustec heeft in ieder geval de enorme blauwzweem (die optreedt bij oude dia's) er uit gehaald.
Het zit 'm dus waarschijnlijk toch in de instellingen van de software die het apparaat aansturen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-07 21:59
Ik meen me te herinneren dat je in de Silverfast software het gebruikte merk en type diafilm kan invoeren. De software past dan zelf zaken als belichting en kleurweergave aan.

• Microsoftman
Yaksa schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:51:
De Plustec heeft in ieder geval de enorme blauwzweem (die optreedt bij oude dia's) er uit gehaald.
Het zit 'm dus waarschijnlijk toch in de instellingen van de software die het apparaat aansturen.
Nee nog niet gebprobeerd. Ga ik proberen!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52
De eerste en tweede set correspondeert niet met elkaar wat betreft licht-donker verschil, anders zou ik denken aan een probleem met de belichting in het apparaat, zoals een verouderde lamp of slechte uitlijning.

Plustek was destijds niet het beste wat je voor dat budget kon kopen. Ik heb toen een Acer Scanwit 2720s gekocht. Is nu ook problematisch vanwege de SCSII aansluiting.

Zou het toch eens proberen met Vuescan. Je kan een gratis versie downloaden om te proberen. Is wel beperkt in opties maar je kan dan wel uitsluiten of er iets technisch aan de hand is met de scanner.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Microsoftman
Hilus schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:51:
Ik meen me te herinneren dat je in de Silverfast software het gebruikte merk en type diafilm kan invoeren. De software past dan zelf zaken als belichting en kleurweergave aan.
Klopt heb ik ook gezien in een yt tutorial.

Alleen weet niet welke instellnig het beste is.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52
Microsoftman schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Klopt heb ik ook gezien in een yt tutorial.

Het allerbeste uit een scanner halen vergt wat trial and error.
Misschien kan dit je verder helpen.
En dan niet alleen de review maar ook overige info.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Yaksa
Microsoftman schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:11:
[...]Klopt heb ik ook gezien in een yt tutorial.
Instelling van film in de software van de scanner gaat je waarschijnlijk niet helpen.
Dat werkt alleen wanneer de dia's nog in dezelfde staat zijn als toen ze zijn ingeraamd.
In de loop der tijd (en door warmte/vocht) gaat de kwaliteit van de emulsie op de film achteruit en veranderd zelfs langzaam. AgfaColor 100 bijvoorbeeld krijgt al vrij snel een blauwzweem.
Dat er een blauwzweem in de dia's zit kan de scanner natuurlijk niet weten.
Je zult echt met de instellingen moeten gaan spelen om de juiste parameters voor een specifieke serie dia's te vinden.

• koraks
  • Niet online
De scan van die eerste die met je Plustek ziet er niet gek uit. Merk op dat je in het hele beeld informatie hebt. In de goedkope scan is de lucht uitgebeten. De Plustek scan is een veel beter beginpunt om met een handmatige correctie achteraf een natuurlijk resultaat te krijgen.

De scan is inderdaad opvallend donker, maar ik weet niet hoe de dia er in het echt uitziet als je die tegen het licht houdt. Doorgaans geven filmscanners 'out of the box' redelijk goede resultaten met dia's die behoorlijk overeenkomen met de fysieke dia. Silverfast kan hier allicht roet in het eten gooien middels een automatische correctie die niet optimaal is.

Je merkt op dat het vreemd is dat je de belichting handmatig moet instellen. Mijn advies is om die verwachting gewoon te laten varen en er vanuit te gaan dat je wel degelijk zowel belichting als contrast als kleurbalans handmatig zal moeten instellen. Je kunt dat grosso modo op twee momenten in het proces doen:

1: Tijdens het scannen zelf, dus in de scansoftware schuiven o.b.v. de pre-scan/voorbeeld tot je het gewenste resultaat ziet, dan de definitieve scan maken

2: In post processing; bv. GIMP/Affinity/Photoshop enz. In dat geval is het zaak om te beginnen met een hoge kleurdiepte (dus scans maken op 16 bit, opslaan als TIFF of PNG) en opletten dat je geen beeldinformatie mist aan beide zijden van het histogram (bij dia's voornamelijk de hoge lichten).

Het één is niet per definitie beter dan het ander, en ze zijn ook beide naast elkaar te gebruiken.

Daarnaast onderschrijf ik de opmerking dat oude dia's vrijwel altijd in bepaalde mate 'verlopen' zijn. Kleurzwemen zijn vrijwel standaard, maar het hangt zeer sterk af van de gebruikte film en opslagcondities. Ik heb in ons familiearchief kleurendia's van de periode ca. 1965 tot pakweg 2005 en vooral in de dia's van de jaren '70 heb ik er die vrijwel in perfecte staat zijn, terwijl andere vrijwel geen geel meer bevatten en waar ofwel cyaan, of magenta ook sterk achteruit is gegaan.

Overigens merk ik daarbij op dat dia's, als ze 'verschieten', altijd lichter worden en nooit donkerder. Dus dat de scanner met standaardinstellingen in silverfast een te donkere scan geeft, is echt een probleem van de software en heeft zijn oorzaak niet in de dia zelf.

Met jouw specifieke scanner kun je overigens prima resultaten halen. Het is misschien niet de beste scanner ooit gemaakt, maar altijd nog vele malen beter voor film/dia's dan vrijwel alle flatbedscanners en dia's die normaal zijn belicht (d.w.z. niet extreem onderbelicht) zullen in principe geen problemen opleveren.

Mocht je ruzie blijven/krijgen met Silverfast, dan kun je altijd nog even het eerder genoemde Vuescan proberen, maar strict noodzakelijk is het zeer zeker niet om prima scans met je scanner te maken. Dat kan met Silverfast evenzeer.

Kortom, dit is vooral een kwestie van één verwachting bijstellen: nl. dat het proces min of meer vanzelf gaat. Omarm het feit dat je zelf bepalend bent in hoe de scan eruit ziet en dat je dus hier en daar moet tweaken om tot het beste resultaat te komen.

• Archer_VC10
Het zou kunnen dat je in Silverfast de ME optie aan hebt staan, dat levert ook erg donkere scans op. Zorg er eens voor dat alle fancy opties (GAIN, ME, SRDX en hoe ze ook alweer heten) uit staan. Als je in Silverfast een pre-scan doet dan moet je die op het scherm al goed kunnen krijgen door de belichting aan te passen. Probeer eens de Auto-CCR (tweede van links, naast de pre-scan button) en kijk of dat er beter uit ziet. Ga dan pas voor je definitieve scan. Heb je de documentatie (zie mijn post hierboven) al doorgelezen?

• Microsoftman
Bedankt voor jullie hulp!

Ik ga er mee aan de slag, kijken waar het hem nu in zit.

Want ik kan mij ook niet voorstellen dat de plustek slechter is dan de goedkope zolid.

Ik laat het jullie weten :)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:39
Als je Silverfast raw formaat gebruikt zonder nabewerking ziet het er altijd erg donker uit. Behalve als je het inbsf zelf bekijkt.
Pagina: 1