Vraag over schouwing/reparaties Private Lease bij inleveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
Goedemiddag,

Eind juni moet ik mijn huidige private lease auto inleveren (JustLease, gaat via Arval).

Ik kan een kosteloze schouwing inplannen voorafgaand aan de inlevering, wat ik ook zal doen.
Aan de deur van de bestuurder is er een klein krasje waarbij de lak ervan af is, en één velg heeft stoeprandschade die volgens mij niet onder "acceptabel" valt. Twee andere velgen hebben iets minder schade en daarvan weet ik niet of ze onder het kopje "acceptabel" vallen.

Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen?
Is het de bedoeling dat ik bovenstaande schade laat constateren tijdens de schouwing en dat zij dit noteren cq. repareren? Of is het beter om de reparaties op voorhand al ergens anders door te laten voeren en de auto daarna pas te laten inspecteren?

Mijn eigen risico is €150,- per schadegeval.

Alvast bedankt!

Alle reacties


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uhmazing schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:31:
Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen?
Bel ze eens op en vraag wat het nut is van een schouwing vóór inleveren.

Mijn ervaring (zakelike lease) is dat die schouwing er nl. sowieso wel komt. Of tijdens het inleveren, of naderhand als de auto opgehaald is door de leasemij. En herstel van schade bij een leaseauto zal in alle gevallen via de leasemij moeten verlopen.

Zie ook: https://justlease.nl/uplo...eiding-Justlease-2025.pdf

Bij inname wordt er ook een schaderapport opgesteld...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Question Mark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Bel ze eens op en vraag wat het nut is van een schouwing vóór inleveren.
Ik denk (maar geen ervaring met lease) dat het vooral een waarschuwing/voorbereiding voor jezelf is, dat je een idee hebt van de kosten die er aan komen bij inleveren. Bijvoorbeeld of die velgen wel of niet acceptabel zijn. Maar met de folder die je linkt kan @Uhmazing daar wellicht zelf al een goede inschatting van maken. En ik kan me voorstellen dat als er bij de voorschouw een kras in de lak gezien, dat ze daar bij inleveren extra kritisch kijken hoe je het hebt laten herstellen. Prutswerk = nog steeds schade denk ik.
En in het algemeen is bijvoorbeeld 4x een velg 'afgekeurd' 4x eigen risico, dus het kan wel snel oplopen. Niet dat je 150 piek aftikt en dat het verder allemaal wel best is. Dus elk schadegeval dat je nog een beetje netjes kan oplappen (wellicht wordt bijv. het krasje niet gezien als je het voor de eerste schouwing echt netjes laat vullen) kan je 150 euro schelen.

Edit:
En check dus even goed op welke schades je vooraf moet melden, om nog meer gedoe te voorkomen!

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 26-05-2026 16:55 ]

Zo scherp als een voetbal!


  • Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
De bedoeling van de schouwing is om te voorkomen dat er discussies ontstaan over innameschades.
Er staat ook bij om maximaal 5 werkdagen voor inlevering van de auto een afspraak in te plannen.

Van de lakschade weet ik vrijwel zeker dat die gerepareerd moet worden.
Van de velgen kan ik het uit de foto's van dat document echt niet opmaken of dit binnen of buiten de acceptatie valt. Dat zou dus na de schouwing bevestigd moeten worden.

Het lijkt mij het beste dat ik dan de lakschade bij de leasemaatschappij meld en deze alvast laat repareren bij een erkend bedrijf (kost me dan 150 eigen risico) en de velgen dan bij de schouwing laat controleren.

Wat zeggen jullie?


Edit: zojuist eens geprobeerd om de lakschade aan te melden bij Arval. Alle gegevens ingevuld en bij stap 3 "Schade herstellen" krijg ik:

"In de laatste zes maanden van het leasecontract herstellen wij in principe geen schade, ook niet bij overname van de auto. De melding wordt bij inname van het voertuig afgewikkeld."

Repareren gaat/hoeft dus blijkbaar niet meer. Melden kan wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Uhmazing op 26-05-2026 17:27 ]


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18

-tom-562

Oliesjeik

Is dat krasje niet weg te poetsen met wat kleurwax? Dat was voor mijn genoeg om het niet op te laten vallen bij het inleveren van mijn PL auto ;)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uhmazing schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:18:
Het lijkt mij het beste dat ik dan de lakschade bij de leasemaatschappij meld en deze alvast laat repareren bij een erkend bedrijf (kost me dan 150 eigen risico) en de velgen dan bij de schouwing laat controleren.
Waarom? bij inleveren wordt ook een schouwing uitgevoerd en een schaderapport opgesteld. Je hebt alleen een kleine kans dat ze een schade missen. Als je het vooraf allemaal meld weet je zeker dat het je 2x 150 euro aan eigen risico gaat kosten.

En nogmaals, geen leasemij gaat het goedkeuren dat je zelf zaken gaat (laten) herstellen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

Speedmaster

Make my day...

Een velg met schade kan je zelf simpel herstellen. Ga naar onderdelenlijn, toets je kenteken in en zoek een schadevrije velg. Zoek een goedkope lokale garage/bandenboer die deze monteert. Met een beetje geluk ben je voor minder als €150,= klaar.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:13
Krasje inderdaad eerst een goed poetsen met kleurwas zoals @-tom-562 aangeeft, dan is het als het echt maar een oppervlakkig ding is nagenoeg onzichtbaar.

Als je wielen niet te exotisch zijn dan scoor je op Marktplaats of de Onderdelenlijn makkelijk een vervangende velg die je er zo onder draait.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:39
Speedmaster schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:58:
Een velg met schade kan je zelf simpel herstellen. Ga naar onderdelenlijn, toets je kenteken in en zoek een schadevrije velg. Zoek een goedkope lokale garage/bandenboer die deze monteert. Met een beetje geluk ben je voor minder als €150,= klaar.
Adviseer je nu om te herstellen of om te vervangen?

  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Uhmazing schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:18:
De bedoeling van de schouwing is om te voorkomen dat er discussies ontstaan over innameschades.
Er staat ook bij om maximaal 5 werkdagen voor inlevering van de auto een afspraak in te plannen.
Als dit een schouw is ter vervanging van de schouw die na inlevering plaatsvind, dan is dit lijkt me prima om te doen. Maar als dit een extra schouw wordt, bij inlevering nog eentje, dan zou ik dat niet doen. De kans dat je 2 verschillende schouwers hebt die elk ook verschillende schades zien (die jij niet hebt gezien) is namelijk best aanwezig. Dan zou ik het houden op één schouw.

Alles kan stuk.


  • Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

Speedmaster

Make my day...

Marcel Br schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Adviseer je nu om te herstellen of om te vervangen?
Vervangen.

  • upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:28
Dat zal niet de bedoeling zijn. Het is een lease auto, niet jouw eigendom. Onderdelen vervangen mag niet, tenzij je toestemming hebt van de leasemaatschappij.

  • Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

Speedmaster

Make my day...

Zie jij het verschil tussen 2 velgen…😇 Echt, als ik moet kiezen dan fix ik dit soort dingen zelf om onnodige extra kosten aan mijn broek te krijgen.

  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:55
Speedmaster schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:00:
Zie jij het verschil tussen 2 velgen…😇 Echt, als ik moet kiezen dan fix ik dit soort dingen zelf om onnodige extra kosten aan mijn broek te krijgen.
Als het licht metalen velgen zijn dan moet je net geluk hebben dat ze die hebben dezelfde dan

  • ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50

ThunderNet

Flits!

Speedmaster schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:00:
Zie jij het verschil tussen 2 velgen…😇 Echt, als ik moet kiezen dan fix ik dit soort dingen zelf om onnodige extra kosten aan mijn broek te krijgen.
Blijkbaar wel :P eentje heeft schade, de andere niet.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?


  • Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Als het licht metalen velgen zijn dan moet je net geluk hebben dat ze die hebben dezelfde dan
Dat inderdaad. Net zo goed als dat je geluk kan hebben bij de schouwing, het niet op valt en/of niet erg genoeg is en je helemaal niks hoeft te betalen.

Maar stel dat je voor 100 Euro een nieuwe velg kan vinden én kan laten monteren bij een lokale goedkope bandenboer:
  • Je bent tijd kwijt aan het zoeken van een velg.
  • Je bent tijd kwijt aan het zoeken van een bandenboer.
  • Je bent tijd kwijt aan communicatie over planning, transportkosten, etc.
Ik kan niet voor ieders portemonnee spreken, maar persoonlijk zou het me die 5 tientjes niet waard zijn. Even los van het feit inderdaad dat je als gebruiker (en dus niet eigenaar!) van de auto niet zomaar onderdelen mag vervangen, hoe klein en simpel ook.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1