Vraag over schouwing/reparaties Private Lease bij inleveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Goedemiddag,

Eind juni moet ik mijn huidige private lease auto inleveren (JustLease, gaat via Arval).

Ik kan een kosteloze schouwing inplannen voorafgaand aan de inlevering, wat ik ook zal doen.
Aan de deur van de bestuurder is er een klein krasje waarbij de lak ervan af is, en één velg heeft stoeprandschade die volgens mij niet onder "acceptabel" valt. Twee andere velgen hebben iets minder schade en daarvan weet ik niet of ze onder het kopje "acceptabel" vallen.

Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen?
Is het de bedoeling dat ik bovenstaande schade laat constateren tijdens de schouwing en dat zij dit noteren cq. repareren? Of is het beter om de reparaties op voorhand al ergens anders door te laten voeren en de auto daarna pas te laten inspecteren?

Mijn eigen risico is €150,- per schadegeval.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uhmazing schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:31:
Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen?
Bel ze eens op en vraag wat het nut is van een schouwing vóór inleveren.

Mijn ervaring (zakelike lease) is dat die schouwing er nl. sowieso wel komt. Of tijdens het inleveren, of naderhand als de auto opgehaald is door de leasemij. En herstel van schade bij een leaseauto zal in alle gevallen via de leasemij moeten verlopen.

Zie ook: https://justlease.nl/uplo...eiding-Justlease-2025.pdf

Bij inname wordt er ook een schaderapport opgesteld...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

Reptile209

- gers -

Question Mark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Bel ze eens op en vraag wat het nut is van een schouwing vóór inleveren.
Ik denk (maar geen ervaring met lease) dat het vooral een waarschuwing/voorbereiding voor jezelf is, dat je een idee hebt van de kosten die er aan komen bij inleveren. Bijvoorbeeld of die velgen wel of niet acceptabel zijn. Maar met de folder die je linkt kan @Uhmazing daar wellicht zelf al een goede inschatting van maken. En ik kan me voorstellen dat als er bij de voorschouw een kras in de lak gezien, dat ze daar bij inleveren extra kritisch kijken hoe je het hebt laten herstellen. Prutswerk = nog steeds schade denk ik.
En in het algemeen is bijvoorbeeld 4x een velg 'afgekeurd' 4x eigen risico, dus het kan wel snel oplopen. Niet dat je 150 piek aftikt en dat het verder allemaal wel best is. Dus elk schadegeval dat je nog een beetje netjes kan oplappen (wellicht wordt bijv. het krasje niet gezien als je het voor de eerste schouwing echt netjes laat vullen) kan je 150 euro schelen.

Edit:
En check dus even goed op welke schades je vooraf moet melden, om nog meer gedoe te voorkomen!

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 26-05-2026 16:55 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
De bedoeling van de schouwing is om te voorkomen dat er discussies ontstaan over innameschades.
Er staat ook bij om maximaal 5 werkdagen voor inlevering van de auto een afspraak in te plannen.

Van de lakschade weet ik vrijwel zeker dat die gerepareerd moet worden.
Van de velgen kan ik het uit de foto's van dat document echt niet opmaken of dit binnen of buiten de acceptatie valt. Dat zou dus na de schouwing bevestigd moeten worden.

Het lijkt mij het beste dat ik dan de lakschade bij de leasemaatschappij meld en deze alvast laat repareren bij een erkend bedrijf (kost me dan 150 eigen risico) en de velgen dan bij de schouwing laat controleren.

Wat zeggen jullie?

Edit: zojuist eens geprobeerd om de lakschade aan te melden bij Arval. Alle gegevens ingevuld en bij stap 3 "Schade herstellen" krijg ik:

"In de laatste zes maanden van het leasecontract herstellen wij in principe geen schade, ook niet bij overname van de auto. De melding wordt bij inname van het voertuig afgewikkeld."

Repareren gaat/hoeft dus blijkbaar niet meer. Melden kan wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Uhmazing op 26-05-2026 17:27 ]