Vraag

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57
Hi,

Ik zit wat met mijn handen in men haar omwille van een issue met de leverancier van mijn Domotica.

Een 8-tal jaar geleden hebben we een woning gekocht en heb ik specifiek voor hun gekozen omwille van gratis software, goede hardware en een Belgisch bedrijf dat vlot te bereiken was.

Ik heb toen een starterskit gekocht met wat hardware (die momenteel vrij uitgebreid is) Ik heb toen de server software op een VM geïnstalleerd en later verhuisd naar een eigen NUC. Sinds kort loop ik tegen de problemen aan dat de NUC niet meer voldoende is en dat is geen probleem ik heb een nieuwe 2dehandse gekocht.

Maar nu blijkt dat de software niet meer te vinden is op hun website. Bij navraag bij hun support afdeling blijkt dat hun software niet meer gratis te verkrijgen is en ze die enkel verkopen met hun eigen NUC voor een slordige 750 Euro. Dit omwille van "problemen" wanneer hun klanten een eigen PC gebruiken. Ik heb al meermaals laten vallen dat als ik support nodig heb hier ook wel wil voor betalen op dat moment dat ik dit nodig heb.

Is mijn enige optie nu de 750 Euro neertellen? Mogen zij hun software zonder hun klanten te verwittigen betalend maken? Had dit 8 jaar geleden 750 Euro gekost was ik nooit klant geworden.

Alle reacties

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Geen antwoord op je vraag, maar wellicht kun je de nieuwe NUC gebruiken om je domotica systeem om te zetten naar Home Assistant. Dat is geheel open source, en is ondergebracht in de Open Home Foundation wat waarborgt dat het ook altijd open en gratis zal blijven.

Zie ook: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 26-05-2026 15:54 ]

Home Assistant configuratie

• Fishione
het is niet zo simpel om alles over te zetten het is een meer traditioneel Domotica systeem. Ik ken HA wel en het systeem dat ik nu heb de server ondersteund API calls maar dan blijf ik wel de server software nodig hebben

ik noem bewust de leverancier niet omdat zij vroeger altijd correct waren.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:56
je hebt hem in de vm draaien dan kun je vm toch ook verhuizen naar zwaardere hardware ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk even wat je exact gekocht hebt destijds. Wat waren de voorwaarden die bij de starterskit hoorden?

Was life-time support en garantie daar onderdeel van?
xtrme schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:16:
je hebt hem in de vm draaien dan kun je vm toch ook verhuizen naar zwaardere hardware ?
Op een gegeven moment loop je wel tegen security issue's aan natuurlijk... Software van 8 jaar uit is ondertussen wel aardig verouderd.

En waar gaat het om? Als de devices een beetje normale standaard gebruiken, dan is een kans aanwezig dat er wel een plug-in voor Home Assistant voor beschikbaar is.

[ Voor 65% gewijzigd door Question Mark op 26-05-2026 16:19 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kun je die huidige NUC niet middels een P2V actie omzetten naar een VM en dan die actie vervolgens 'reverse' uitvoeren op een nieuwe en zwaardere NUC?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Fishione
Ter informatie hun software krijg wel regelmatig een update.

De nieuwere Nuc ondersteund wel hyperthreading en proxmox. Misschien dat ik terugga naar een VM

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:17:

Op een gegeven moment loop je wel tegen security issue's aan natuurlijk... Software van 8 jaar uit is ondertussen wel aardig verouderd.

En waar gaat het om? Als de devices een beetje normale standaard gebruiken, dan is een kans aanwezig dat er wel een plug-in voor Home Assistant voor beschikbaar is.
Maar ik neem toch aan dat je domotica niet naar buiten open staat? Dat handel je netjes af met een VPN naar je thuisnetwerk.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pagani schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Maar ik neem toch aan dat je domotica niet naar buiten open staat? Dat handel je netjes af met een VPN naar je thuisnetwerk.
Afhankelijk van het soort domotica...als sensoren of actuatoren bv. draadloos verbonden zijn zou ik wel willen dat daar voldoende versleuteling op zit. Ook het OS van de NUC zal voorzien moeten worden van een nieuw OS, maar dan moet dat OS wel compatible zijn met "oude" domotica software.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
Wat is de "taal" van de installatie?
Zou een optie kunnen zijn om met andere software te gaan werken? Is dat mogelijk met de huidige hardware die je hebt?

• Fishione
Alle Domotica is bedraad met een soort BUS systeem. Het lijkt wat op KNX maar is het eigenlijk helemaal niet.

Door de API kan ik via een tussenlaag de een aantal zaken koppelen met homekit. Hier staan dan enkel de zaken in die ik remote wil bedienen.

Ik denk dat de oplossing van Will_M het meest voor de hand liggende is.

Als je echt de leverancier wil weten wil ik dit altijd wel even meedelen via DM

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je hebt een nu werkende versie? Zolang je die hebt, kun je dit toch oneindig rekken? Disk images bewaren, zo nu en dan nieuwe images trekken van werkende installaties, kijken hoe ver je komt met porteren naar andere setups, gewoon altijd de oude setup beschikbaar houden totdat de nieuwe werkt.

Of je juridisch een punt hebt, valt niet te zeggen zonder de voorwaarden te zien waarmee je hebt gekocht. Er is altijd een optie voor non-conformiteit, maar met 8 jaar is dat wel een moeizaam randgeval om gelijk mee te krijgen. En dan krijg je hooguit je geld terug.

Die leverancier mag wat mij betreft best aan de schandpaal, in member-tags. Jij zal niet de enige zijn die in deze situatie zit en sommige mensen zullen het pas ontdekken als hun systeem al onbruikbaar is (schijfcrash o.i.d.).

• Fishione
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Solarsparc schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:08:
Je hebt een nu werkende versie? Zolang je die hebt, kun je dit toch oneindig rekken? Disk images bewaren, zo nu en dan nieuwe images trekken van werkende installaties, kijken hoe ver je komt met porteren naar andere setups, gewoon altijd de oude setup beschikbaar houden totdat de nieuwe werkt.

Of je juridisch een punt hebt, valt niet te zeggen zonder de voorwaarden te zien waarmee je hebt gekocht. Er is altijd een optie voor non-conformiteit, maar met 8 jaar is dat wel een moeizaam randgeval om gelijk mee te krijgen. En dan krijg je hooguit je geld terug.

Die leverancier mag wat mij betreft best aan de schandpaal, in member-tags. Jij zal niet de enige zijn die in deze situatie zit en sommige mensen zullen het pas ontdekken als hun systeem al onbruikbaar is (schijfcrash o.i.d.).
Ergens heb je helemaal voor de volle 100% gelijk, maar..... Afhankelijk van de NUC welke de fabrikant voor die €750,- mee gaat leveren kan die optie voor véél mensen wel eens de meest handige én ook meest goedkope keuze zijn.

Hier proberen we als Tweakers zijnde altijd alles met zo oud / licht / obsolete mogelijk 'Oud Ijzer' te blijven draaien, maar.... Voor de meeste mensen moet het gewoon 'Set and Forget' zijn en dat vooral ook gaan blijven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Fishione
Ik denk dat ik ook gewoon even een ei kwijt moest. We zullen dan terug proxmox even gaan inrichten

Maar zoals gezegd dit is het enige euvel met het bedrijf in kwestie. Voor de rest altijd prima contact mee gehad.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Deze club lijkt het echt wel goed te bedoelen. Ze maken zichzelf alleen wat minder interessant voor de prijsbewuste doe-het-zelver. Ik snap het van hun kant ook wel dat dit moeilijk te ondersteunen is. En iedereen die een alternatief biedt voor KNX kan ik alleen maar aanmoedigen. Maar als je om de paar jaar fors mag dokken, begint het een beetje hetzelfde model te worden.
"They've become the enemy they tried to fight".
Pagina: 1