Vraag

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:51
Mijn vraag

Ik wil mijn omvormers laten uitlezen door mijn HomeAssistant. Het is blijkbaar mogelijk via het netwerk maar de installateur moet die functie met een installatie-app aanzetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HomeAssistant
Huawei SUN2000 KTL

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
deze instelling moet gebeuren, maar die app heb ik natuurlijk niet:

You need to enable "Local O&M" in "Settings" -> "Router connection settings" in the "Device Commissioning" part of the FusionSolar App. This needs to be done using an Installer account.

De oorspronkelijke installateur zit 80km ver weg en komt daar niet zomaar voor langs.

Alle reacties

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:24
Zou toch even contact op nemen met de installateur. Volgens mij hoeven ze hier niet per se voor langs te komen maar is het een instelling in hun Fusion Solar app (als installateur).

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je kan zelf een installer account maken, en je instalatie uit de huidige account halen en opnieuw aanmelden en in je installer account zetten.

Ik was wel alle oude data kwijt. En daarna had ik geen tijd meer.
Dus ik moet er verder nog naar kijken hoe ik de installatie in HA krijg

Maar goed. We willen dus het zelfde. Ik boekmakr je topics. En als ik tijd heb gevonden lgrrf ik je een update

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 26-05-2026 16:13 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Tarquin
@jack zomer ik heb het installer account, maar hoe verwijder ik de omvormers uit het huidige account?

Het zal wel heel simpel zijn maar ik kan het niet vinden.

• Tarquin
Gelukt!
Wat een bevalling. Het zijn van die dingen waarbij de workflow precies 1x geprobeerd is onder lab-omstandigheden en het werkt precies in die volgorde.

Tips:
  • in je account online (website) kun je de inverter(s) verwijderen en ook je hele 'plant' verwijderen.
  • Je inverter blijft gedurende het hele proces zijn naam en verbinding met je router houden, hij krijgt dus geen volledige reset. Gelukkig, scheelt een hoop gedoe.
  • Er zijn meerdere wachtwoorden in het spel:
    • Je wachtwoord als installateur
    • het Wifi wachtwoord van de inverter
    • het toegangsww van de inverter.

Het proces is heel ad-hoc en ondoorzichtig, soms heb je zomaar contact met de inverter, andere keren heb je weer een wachtwoord nodig.
  • Ik moest op een gegeven moment het ww van de inverter wijzigen. Ik heb daar weer mijn install-ww voor gebruikt zodat ik in elk geval geen onduidelijkheid heb over het ww.
  • Default ww van de inverter zou 000001 of 00000a moeten zijn. Werkte bij mij niet, mogelijk omdat ik het ww moest wijzigen en nog niet wist wat ik aan het doen was.
Connectie met HomeAssistant
De instelling waar je naar zoekt is de O&M toegang en die vind je niet onder Plant->Devices>vier puntjes ->O&M authorization.

Je vindt hem onder 'Setup Wizard'-> Commission device -> Maintenance->Communication Diagnosis->Network Connection->Router Connection Settings.
Je zoekt het schermpje waar je WAN connectie verbinding met je thuis-wifi staat.
Dáár staat het, onder de naam Local O&M
Last & least
  • Het kostte mij veel trial-and-error.
  • Goed om te weten: Je kunt straffeloos Setup Wizzard -> Commission New Device runnen. Je past alleen parameters aan, het apparaat wordt niet gereset, of uit de plant gehaald en is niet geblokkeerd omdat hij al in een plant zit.
  • Ik moest meteen een fw-update draaien.
    Op het moment dat je connect naar de inverter krijg je een scherm waarin je updates kunt downen. Dat doe je voor jouw model. Daarna ga je verder met de connectie met de intverter en doe je de upgrade.
    Ik kon dus niet de update file downloaden op het moment dat ik contact had met de inverter; die file moet in dat eerdere scherm gedownload worden.
Daarna kun je in Home Assistant via de Huawei integratie het ding gaan toevoegen.
Poort 6607 werkte, en ik moest spelen met de nummers; AUTO werkte niet maar 0 en 1 proberen wel.
Hij vraagt daar nogmaals om een ww. Dat is volgens mij het device wachtwoord dus niet van je installer-account.
Zoals gezegd heb ik (waarschijnlijk) bij het ww-wijzigen overal mijn installer ww gezet, dus dat werkte hier ook.

Elevated permissions vinkje is cool.
Je kunt dan in HA vermogensbegrenzing instellen en hoe vaak hij MPPT moet scannen. Kan interessant zijn.

• Tarquin
Extra info.

Als je bij het aansluiten op HA 'elevated permissions' aanzet, kun je met de vermogensbegrenzing spelen.

Je kunt bijvoorbeeld sturen op 0 op de meter via een automatisering in HA.
Of je kunt het vermogen verlagen als je vindt dat de omvormer te warm wordt.
Dat soort dingen.
Pagina: 1