Rauhfaser behang op gipsplaat bewerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michel787
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:14
Mijn vraag
Op een gipsplaten plafond zit rauhfaser behang dat er met geen mogelijkheid is af te krijgen (stomen, plamuur mes, natte doek; resultaat, als het er al afkomt beschadiging gipsplaat).
Uiteindelijk doel is dat het plafond glad wordt en wit geverfd kan worden.
Iemand een suggestie ? (behang schuren? heel dik muurverf? structuur verf?....).

Alle reacties

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:17
Ik ben niet bekend met dit soort behang. Maar als het echt zo goed vast zit, zou je er dan niet overheen kunnen (laten) stuccen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
Ik zou eens mijn licht op een Duits forum opsteken, in NL worden plafonds doorgaans niet behangen maar in D wel.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De lijm heeft vocht nodig om op te lossen en dan los je ook de structuur in het papier van de gipsplaat op. Je kan niet veel meer dan een methode kiezen die een beetje werkt, dat het nu aan het plafond zit en rauhfaser is maakt het allemaal vervelender. Als de beschadigingen na het verwijderen niet te erg zijn kan je er overheen behangen of stucen maar meestal zou ik de platen vervangen omdat het gewoon veel minder moeite is. Ik heb nooit geprobeerd om rauhfaser behang glad te schuren, maar gezien hoe het is opgebouwd betwijfel ik of dat werkt, maar je kan het altijd proberen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 26-05-2026 13:04 ]

• Michel787
Dank zover voor het meedenken. Misschien idd. stuc er op, maar ben bang dat vocht dan in de houtvezels trekt (mss eerst beschermende primer er op?) ook bedacht gewoon nieuwe stucplaten er in: uitdaginkje is dat het drie hoog op heel smalle trappetjes naar boven is. Ik hoop nog even op een 'makkelijkere oplossing :-)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:17
Michel787 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:01:
Misschien idd. stuc er op, maar ben bang dat vocht dan in de houtvezels trekt (mss eerst beschermende primer er op?)
Ja als je gaat stuccen is een primer altijd handig. Ik denk oprecht dat je daar best ver mee kan komen. Ook als je de gipsplaten in z'n geheel vervangt moet je er alsnog wat mee denk ik. Ga je ze dan alsnog stuccen? In dat geval zou je het sowieso eerst kunnen proberen op je huidige platen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Michel787
Mijn voorkeur heeft om huidige gipsplaten met rauhfase te laten zitten. Gegeven bovenstaande kom ik dus op de mogelijkheid primer -> stuccen -> wit verven. Allicht het proberen waard.

Of ipv stuccen gewoon in een keer dikke plafondverf erop?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verf volgt gewoon de ondergrond als die niet vlak is wordt het resultaat dat ook niet. Ik zou zelf behang niet stucen.

• Michel787
Ja, goeie van die verf die structuur ondergrond volgt, logisch: valt dus af.
Pagina: 1