Welk soort plafondverlichting op een gording?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dekraan
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 10:06
Hallo allemaal!

We hebben op zolder een aantal plafonds waar de gordingen zichtbaar zijn. De gordingen zijn ongeveer 7 cm breed en 19cm hoog. Er bovenop zitten houten platen naar een beloopbare vliering. Ik ben op zoek naar mooie, het liefst diffuse plafondverlichting. Spotjes dus liever niet, maar als dat de beste/enige oplossing is.

Een hanglamp lijkt me niet echt een optie, omdat de lampen in de loop hangen en bv niet boven een tafel.

Probleem is vooral dat ik verlichting zoek waar de stroomkabel via de zijkant kan worden verbonden, terwijl eigenlijk alles dat ik zie bedoeld is om op een stroompunt te monteren.

Het gaat om 1 halletje en om 2 slaapkamers, dus een beetje sfeervol licht is ook wel fijn.

Wie heeft advies? Een wandlamp die op de zijkant van de gording komt? Toch iets dat "uitsteekt" bij de gordingen?

Dat laatste is waar de vorige bewoners te zien aan de cirkels en schroeven voor gegaan lijken te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMKbtNb_4UF76d85ryM_ncxwUnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3E088DPtugtkDO5laJBOqo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG0EsTtm2ADAunN-sc_sKs2pE-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FmHlSzRf2IVLBsP0pRd77sL.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een plafonniere op een kleine opdikking van hout zodat je kan zij invoeren

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:07
Wij zijn een aantal jaren geleden voor een aluminium profiel 45° en led strips gegaan. Dit is welis langs het kant van de raam en enkel als sfeerverlichting bedoeld. Mooie aan dat systeem is dat je er ook een plastic lat kan insteken die het licht verzacht, led strips kun je in alle maten; sterkte & kleuren kopen.

Mocht je die kabel langs de andere kant van de balk krijgen (gat boren), daar een transfo steken, op die manier is alles netjes weggewerkt en zou je een led strip kunnen hangen, al dan niet onder hoek(en). Eventueel koppelstuk en dan kun je twee richtingen uitgaan (hoewel ik zelf niet zou aanraden).

Dit is deze van ons:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9aI1cBcyEwaw4I0MqjImDgCxXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOb4eTo1OP5f3H9ntVOiFGwE.jpg?f=fotoalbum_large

• dekraan
No Hands schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:38:
een plafonniere op een kleine opdikking van hout zodat je kan zij invoeren
Ik zie dit nog niet helemaal voor me. Bedoel je tussen de balken in, eerst een dun plankje schroeven, zodat de stroomkabel ruimte heeft om aan de onderkant aan te sluiten?

• dekraan
silencedkill schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:46:
Mocht je die kabel langs de andere kant van de balk krijgen (gat boren), daar een transfo steken, op die manier is alles netjes weggewerkt en zou je een led strip kunnen hangen, al dan niet onder hoek(en). Eventueel koppelstuk en dan kun je twee richtingen uitgaan (hoewel ik zelf niet zou aanraden).
Dit is misschien inderdaad wel een leuke optie! Heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik neem aan dat ik gewoon door de balk kan boren, dat is maar 7cm hout. Heb jij 1 ledstrip op 1 balk in totaal, of meerdere strips? Ik vraag bv af of 2 strips die "naar elkaar kijken" een goed effect geven. En hoeveel licht dit wordt, als ik niet voor zo'n wat meer paarsige kleur ga. Dit zou wel het hoofdpunt moeten zijn qua licht.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:07
dekraan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Dit is misschien inderdaad wel een leuke optie! Heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik neem aan dat ik gewoon door de balk kan boren, dat is maar 7cm hout. Heb jij 1 ledstrip op 1 balk in totaal, of meerdere strips? Ik vraag bv af of 2 strips die "naar elkaar kijken" een goed effect geven. En hoeveel licht dit wordt, als ik niet voor zo'n wat meer paarsige kleur ga. Dit zou wel het hoofdpunt moeten zijn qua licht.
Wij hebben 1 LED strip (5meter 1500lm 48watt) en twee van die aluminium profielen (kwamen in 2.5 meter). De muur is 4.98m dus paste quasi perfect, gewoon laatste 2cm -3cm moeten afsnijden. Led strip was geloof ik 15-20EUR, de profielen 8EUR per stuk (zonder plastic lat), de transfo was het duurste maar kan ik mij niet meer herinneren. De huidige ledstrips hebben indicaties waar je ze kan afsnijden. Er zijn er ook waar je de kleur kan aanpassen met een afstandsbediening (die je altijd kwijtgeraakt :D). Als je wild wilt gaat kun je die ook nog eens op alle andere muren laten lopen. Sommige maken een vierkant in het midden van een kamer of plakken die onderaan de muur, mogelijkheden genoeg.

Ik heb indertijd de kabel 'verlengd/afgetakt' tot op het einde van de muur zodat ik met één strip kon werken en had toch kabel liggen, je doet dat ook maar één keer.

Wij hebben 1500lumen diffuus (48 watt) maar het is dan ook sfeerverlichting. Er zijn tools online waarbij je kan berekenen hoeveel lumen je nodig hebt. Ik vond het persoonlijk gemakkelijker om één of meerdere ikea led lampen (van pakweg 1000 of 600 lm) ergens in te steken, dit overdag, in de schemer en 's nachts en een gevoel te krijgen wat voor ons comfortabel leek. beetje rudimentair en er zijn vast betere manieren maar dat werkte voor ons.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dekraan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:47:
[...]

Ik zie dit nog niet helemaal voor me. Bedoel je tussen de balken in, eerst een dun plankje schroeven, zodat de stroomkabel ruimte heeft om aan de onderkant aan te sluiten?
nee, als je een plafoniere hebt dan schroef je eerst een plaatje hout van 10x10 cm oid tegen je plafond Met een sleuf erin voor je bedrading.. Daar kun je dan je plafoniere op monteren, kabel kan over het plafond door die lseuf in dat plaatje hout je plafoniere in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dekraan
No Hands schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:13:
[...]

nee, als je een plafoniere hebt dan schroef je eerst een plaatje hout van 10x10 cm oid tegen je plafond Met een sleuf erin voor je bedrading.. Daar kun je dan je plafoniere op monteren, kabel kan over het plafond door die lseuf in dat plaatje hout je plafoniere in.
Aaah dan snap ik het helemaal! Dank je, dat is inderdaad best een oplossing, zodat je alsnog een mooie plafonniere kan gebruiken tussen 2 balken in. Zou denk ik in de gang zeker een goeie optie zijn. In de slaapkamers vind ik een ledstrip, als ze genoeg licht geven, misschien wel de gaafste optie.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 16:00

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Koofverlichting vanuit de balken, bredere lat in lengte met 2 opstaande randen tegen de balk aan, beide zijden in de koof zachte LEDverlichting.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:33
dekraan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:13:

Probleem is vooral dat ik verlichting zoek waar de stroomkabel via de zijkant kan worden verbonden, terwijl eigenlijk alles dat ik zie bedoeld is om op een stroompunt te monteren.
Bij vrijwel alle plafondlampen kun je met een kleine aanpassing de stroomkabel toch ook wel via de zijkant invoeren? Gewoon een klein stukje uit de rozet/kap zagen en klaar.

Optisch het mooist (maar misschien ook wel het meest praktisch) is hier een rail met spotjes. Die past of onder de gording, maar eventueel ook prima op de zijkant. Genoeg sturing met richting, warmte, felheid (dimmer) om geheel naar wens aan te passen.
Pagina: 1