Tegellijm (cement) niet te verwijderen van cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:42
Wij hebben een ander huis gekocht waar een plavuizen vloer in lag. Wij willen graag pvc leggen, maar de tegelvloer lag zó hoog dat hij ongeveer gelijk lag met de dorpel van de achterdeur, waardoor er overheen leggen eigenlijk geen optie was. De aannemer dacht dat er misschien wel 2 lagen tegels in lagen, maar na verwijderen van de tegels blijkt de tegelzetten vooral vrij royaal te zijn geweest met de tegellijm (5-8mm). Sommige stukjes liggen heel los, dat tik je er zó uit, maar het grootste deel (81m2) zit echt muurvast. Voor het gemak ligt er ook nog eens vloerverwarming onder, dus gewoon met grof geschut eruit hakken gaat niet. Ik heb hier bij oudere topics al veel gelezen over evt manieren om te verwijderen, zodoende hadden we een HBM Betonschuurmachine https://share.google/riXzo99EaC5T6ZTIh aangeschaft. Maar dat zet ook echt totaal geen zoden aan de dijk. Ondertussen worden we er een tikkeltje moedeloos van. Zijn er evt machines te huur bij Boels ofzo, waar mensen hier ervaring mee hebben? Of is er een andere oplossing? (Het misschien dan maar helemaal dichtsmeren?) Ohja, de partij waar we onze pvc vloer kopen gaat al 5 mm egaliseren omdat er een aanbouw aan het huis komt en de overgang tussen de twee vloerdelen niet/zo min mogelijk zichtbaar moet zijn. Zij hebben ons wel met klem geadviseerd de tegellijm te verwijderen. Dus we zijn dringend op zoek naar advies... (Foto in de reacties.)

Alle reacties

• Jannekede
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKsZwKhchh6wV90mVIpXUfuDb6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcXdAqh5EbUqT3vBRJ8tbQbA.jpg?f=fotoalbum_large

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Men neme een paar goede handschoenen, een aanloopje en een vloerschraper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoTzDPx352Tr-2GOLRdUMsYOW80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/85uCLyZsKlhGALI0V1Hmrl1Y.jpg?f=user_large

Dan tik je die ribben er zo uit. Of nou ja, "zo", het gaat. Blijft een zware rotklus.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 25-05-2026 21:12 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je al een poging gedaan met een platte/spade beitel in een breekhamer? Of anders zoiets:
https://www.huurmaat.nl/p...-lucht-1100-mm-130-l-min/

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 25-05-2026 21:14 ]

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:18

Jorissie87

No diggity

Bij een vriend ooit met 3 man de hele dag bezig geweest met dezelfde uitdaging (ging toen maar om 3 slaapkamers en een overloop van totaal 40m2). Wij gebruikten een combinatie van Vloerstripper, gehuurd bij Boels en handbeitel+hamers. Als je iets teveel ondergrond wegbikt is dat geen ramp aangezien je toch opnieuw gaat egaliseren. Succes, ik benijd je niet!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Jannekede
Jorissie87 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:21:
Bij een vriend ooit met 3 man de hele dag bezig geweest met dezelfde uitdaging (ging toen maar om 3 slaapkamers en een overloop van totaal 40m2). Wij gebruikten een combinatie van Vloerstripper, gehuurd bij Boels en handbeitel+hamers. Als je iets teveel ondergrond wegbikt is dat geen ramp aangezien je toch opnieuw gaat egaliseren. Succes, ik benijd je niet!
Hahaha, dankje. Niet echt een lekkere klus nee. Zeker niet met zoveel m2's. Tot nu toe werkte bij de teststukje handmatig wegbeitelen wel het best, maar dat duurt zoooo lang. Ik hoopte dat er iemand een betere optie had 😬 Maar dank voor je reactie!

• Jannekede
_ferry_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:13:
Heb je al een poging gedaan met een platte/spade beitel in een breekhamer? Of anders zoiets:
https://www.huurmaat.nl/p...-lucht-1100-mm-130-l-min/
Ja we hebben een grote Makita met beitels van de aannemer mogen lenen, daarmee hebben we ook de tegels verwijderd. Maar ik ben bang dat we daar ook redelijk risico mee lopen de vloerverwarming te raken. En 81m2 met de hand is een aardige klus ook. Dus ik hoopte dat er betere/snellere opties zouden zijn.

• Jannekede
CodeCaster schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Men neme een paar goede handschoenen, een aanloopje en een vloerschraper:

[Afbeelding]

Dan tik je die ribben er zo uit. Of nou ja, "zo", het gaat. Blijft een zware rotklus.
Was het maar zo'n feest... Ik ben echt niet schuw van een beetje werk, maar ik heb een stukje getest met een handbeitel en ook daarmee moet ik echt beuken om het eruit te krijgen. Dat is echt niet te doen voor zoveel m2. (En sommige stukken die compleet dekkend zijn ipv ribben) De makita met beitels die we lenen van de aannemer en ook hebben gebruikt om de tegels te verwijderen durf ik dan weer niet echt te gebruiken hiervoor ivm de vloerverwarming...

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:01
Zoek even op EIBENSTOCK Betonslijper HBS 120.1, zelf hele goede ervaring mee. Deze icm bouwstofzuiger geef naast de herrie geen stof overlast.

en ja je bent er een dag mee bezig icm meerdere schijven.

[ Voor 31% gewijzigd door Chimsie78 op 25-05-2026 21:59 ]

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:18

Jorissie87

No diggity

Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Hahaha, dankje. Niet echt een lekkere klus nee. Zeker niet met zoveel m2's. Tot nu toe werkte bij de teststukje handmatig wegbeitelen wel het best, maar dat duurt zoooo lang. Ik hoopte dat er iemand een betere optie had 😬 Maar dank voor je reactie!
Nouja, als een beitel goed werkt dan zou ik zeker naar zo'n vloerstripper kijken als die ik noemde. Het heeft een groot metalen blad/mes voorop die door snel trillen de lijm/cement zo weg zou moeten beuken.
Zo eentje bijvoorbeeld. Als dat niet professioneel genoeg is kun je ook nog deze proberen 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Jorissie87 op 25-05-2026 22:17 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Jannekede
Chimsie78 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:57:
Zoek even op EIBENSTOCK Betonslijper HBS 120.1, zelf hele goede ervaring mee. Deze icm bouwstofzuiger geef naast de herrie geen stof overlast.

en ja je bent er een dag mee bezig icm meerdere schijven.
Ja we hebben zo'n betonschuurmachine met diamantschijf (1500 watt) en idd ook aangesloten op een bouwstofzuiger. Maar met testen deed die echt vrij weinig vond ik. Moet je daar veel kracht op zetten? Ik vond ook dat 'ie best wel cirkels trok ook. Of zet ik dan juist teveel kracht en heb ik een beetje te weinig geduld misschien? Enig idee van hoeveel schijven ik uit zou moeten gaan op zo'n oppervlak? (81m2)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:23
https://gecoverhuur.nl/hu...-huren/betonfreesmachine/

Zo'n ding een paar dagen huren wellicht? Je zult subtiel moeten doen met de diepte.

Of is dit ook weer te lomp i.c.m. de vloerverwarming. Heb zelf geen ervaring met zo'n apparaat. Maar eentje die een wat breder stuk tegelijk ondiep kan frezen, in dit geval 20 cm breed.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 25-05-2026 22:33 ]

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Misschien wat out of the box. Maar is het heel erg als de vloerverwarming kapot gaat? Als je daardoor 2 dagen met 3 man ploeteren kan voorkomen en alles met grof geschut eruit beukt is het niet héél gek.

Je zit dan alleen met droogtijd en een nieuw opstook protocol, maar dat is passieve wachttijd.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Wij hadden zelfde maar dan op de muren (granola wat losliet op stukken) hebben uiteindelijk maar iemand ervoor ingehuurd want je wordt er echt helemaal horendol van om te doen. Diegene is uiteindelijk met een kango aan het werk gegaan.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:43

Fe2O3

Ja das roest

Koudbeitel, handbeschermer op die koudbeitel, een kleine vuist, veiligheidsbril en een kussentje voor je knieeen.

Keukenvloer zag er hetzelfde uit hier, en heb ik met de hand in een paar dagen helemaal leeggetikt. Kutwerk, maar het alternatief is alles de tyfus schuren met een komschijf op een slijptol.

Die komschijf is voor jullie wellicht nog wel te doen, je moet niet te diep gaan :)

Dum de dum

• Jannekede
VySio schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:46:
Misschien wat out of the box. Maar is het heel erg als de vloerverwarming kapot gaat? Als je daardoor 2 dagen met 3 man ploeteren kan voorkomen en alles met grof geschut eruit beukt is het niet héél gek.

Je zit dan alleen met droogtijd en een nieuw opstook protocol, maar dat is passieve wachttijd.
Ja niet eens zo'n heel raar idee. Ook omdat er voor de uitbouw toch al extra vloerverwarming moet komen. Wordt een beetje een kostenafweging dan (zelf dagenlang voorzichtig doen, versus rondje beuken heel de bende eruit - wat wel ook tijd kost natuurlijk, versus toch iemand inhuren ervoor...). Ik ga maar eens rekenen.

• Jannekede
Fe2O3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:16:
Koudbeitel, handbeschermer op die koudbeitel, een kleine vuist, veiligheidsbril en een kussentje voor je knieeen.

Keukenvloer zag er hetzelfde uit hier, en heb ik met de hand in een paar dagen helemaal leeggetikt. Kutwerk, maar het alternatief is alles de tyfus schuren met een komschijf op een slijptol.

Die komschijf is voor jullie wellicht nog wel te doen, je moet niet te diep gaan :)
Ja met wat ik tot nu toe heb getest leek 'gewoon' beitelen het best te werken. Maar pff idd, niet echt een klus om naar uit te kijken...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het maar 5-8mm is zou ik het alleen aflopend weghalen tot die dorpel waar het vreemd eruitziet.

Als je dat over een lengte van 2 meter doet is het toch een stuk minder werk.
Een vloer hoeft echt niet waterpas te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 25-05-2026 23:26 ]

• Jannekede
Jan-man schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:50:
Wij hadden zelfde maar dan op de muren (granola wat losliet op stukken) hebben uiteindelijk maar iemand ervoor ingehuurd want je wordt er echt helemaal horendol van om te doen. Diegene is uiteindelijk met een kango aan het werk gegaan.
Oh op de muren is ook lekker ja, zit je ook nog boven je macht en op een ladder enzo te werken, pff. Maar toch met een kango ook dan. Dat durf ik in ons geval met de vloerverwarming toch niet echt aan.

• Jannekede
Jorissie87 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Nouja, als een beitel goed werkt dan zou ik zeker naar zo'n vloerstripper kijken als die ik noemde. Het heeft een groot metalen blad/mes voorop die door snel trillen de lijm/cement zo weg zou moeten beuken.
Zo eentje bijvoorbeeld. Als dat niet professioneel genoeg is kun je ook nog deze proberen 8)
Hahaha, ja die 2e, mooi 'speelgoed' 😁 Dat durf ik denk ik niet aan zelf 😬. Maar voor die andere ga ik wel eens even informeren bij Boels. Dankje!

• Jannekede
Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:25:
Als het maar 5-8mm is zou ik het alleen aflopend weghalen tot die dorpel waar het vreemd eruitziet.

Als je dat over een lengte van 2 meter doet is het toch een stuk minder werk.
Een vloer hoeft echt niet waterpas te zijn.
Ik geloof niet dat ik je reactie helemaal begrijp; het gaat over een ruimte van circa 13 meter lang (totaal 81m2), dat kun je toch niet aflopend weghalen? En het is niet egaal ook (zie de foto).

• jantjes
  • Laatst online: 23:38
Als het echt heel vast zit 2 keer egaliseren.

.

• Jannekede
jantjes schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:37:
Als het echt heel vast zit 2 keer egaliseren.

.
Ja daar was onze vloerenboer geloof ik niet zo voor, maar ik zal 't nog eens navragen.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:43

Fe2O3

Ja das roest

Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Ja met wat ik tot nu toe heb getest leek 'gewoon' beitelen het best te werken. Maar pff idd, niet echt een klus om naar uit te kijken...
Kratje bier, bbq en wat volk en gaan :)

Dum de dum

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Als met beitelen de lijmlaag in stukken los komt zou ik zo'n vloerstripper adviseren.

Anders zou ik ook voor een vloerfrees gaan, zo een van 20 cm breed. Heb zo'n ding gebruikt na het wegslopen van de dekvloer om restanten cement en een klein laagje beton weg te halen. Op beton ging ik niet zomaar te diep, waarschijnlijk door de grote werkbreedte. Ik had deze: https://www.eurorent.be/p...reesmachine-200-mm-230-v/

Was bij mij voor ongeveer 80 m² alsnog een week werk, maar de beton waar het om ging was blauw en dus kei- en keihard.

[ Voor 4% gewijzigd door jbvo op 25-05-2026 23:49 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Ik geloof niet dat ik je reactie helemaal begrijp; het gaat over een ruimte van circa 13 meter lang (totaal 81m2), dat kun je toch niet aflopend weghalen? En het is niet egaal ook (zie de foto).
Waarom kan dat niet? Woningen worden in de regel opgeleverd met vlakheidsklasse 4, dat is iets van max 5mm hoogteverschil toegestaan over 1000mm.

Ik neem aan dat de 13 meter niet grenst aan het punt bij de achterdeur waar je je aan ergert?

• BurnsMM
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:10
Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Waarom kan dat niet? Woningen worden in de regel opgeleverd met vlakheidsklasse 4, dat is iets van max 5mm hoogteverschil toegestaan over 1000mm.

Ik neem aan dat de 13 meter niet grenst aan het punt bij de achterdeur waar je je aan ergert?
Er wordt ook nog geëgaliseerd, dus als als alleen de stukken bij de dorpel worden weggehaald zal dat door het egaliseren weer worden opgevuld, aangezien de rest van de vloer dan hoger ligt.

En de gehele vloer zal strak (ribbel vrij) moeten zijn voor de PVC vloer.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:19
Hoe oud is die vloerverwarming en hoeveel lussen liggen er in voor die 80m2? Als het antieke vloerverwarming met maar een paar lussen is kun je misschien beter alles eruit rammen en nieuwe vvw frezen die beter bij een warmtepomp past.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Floozer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:33
Heb je al een poging gedaan met een vloer schrapper in een SDS(max) hamer machine?

Zoiets als dit: YouTube: Bosch Floor Scraper #shorts

Heeft voor mijn vloer prima gewerkt, echter was het voor ons maar 40m²

• Ressiv1978
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:17

Ressiv1978

GSX-R for life

Zou denk ik lekker door iemand op Werkspot laten doen. Wat een monnikenwerk.
Pagina: 1