Tegellijm (cement) niet te verwijderen van cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Wij hebben een ander huis gekocht waar een plavuizen vloer in lag. Wij willen graag pvc leggen, maar de tegelvloer lag zó hoog dat hij ongeveer gelijk lag met de dorpel van de achterdeur, waardoor er overheen leggen eigenlijk geen optie was. De aannemer dacht dat er misschien wel 2 lagen tegels in lagen, maar na verwijderen van de tegels blijkt de tegelzetten vooral vrij royaal te zijn geweest met de tegellijm (5-8mm). Sommige stukjes liggen heel los, dat tik je er zó uit, maar het grootste deel (81m2) zit echt muurvast. Voor het gemak ligt er ook nog eens vloerverwarming onder, dus gewoon met grof geschut eruit hakken gaat niet. Ik heb hier bij oudere topics al veel gelezen over evt manieren om te verwijderen, zodoende hadden we een HBM Betonschuurmachine https://share.google/riXzo99EaC5T6ZTIh aangeschaft. Maar dat zet ook echt totaal geen zoden aan de dijk. Ondertussen worden we er een tikkeltje moedeloos van. Zijn er evt machines te huur bij Boels ofzo, waar mensen hier ervaring mee hebben? Of is er een andere oplossing? (Het misschien dan maar helemaal dichtsmeren?) Ohja, de partij waar we onze pvc vloer kopen gaat al 5 mm egaliseren omdat er een aanbouw aan het huis komt en de overgang tussen de twee vloerdelen niet/zo min mogelijk zichtbaar moet zijn. Zij hebben ons wel met klem geadviseerd de tegellijm te verwijderen. Dus we zijn dringend op zoek naar advies... (Foto in de reacties.)

Alle reacties


  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKsZwKhchh6wV90mVIpXUfuDb6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcXdAqh5EbUqT3vBRJ8tbQbA.jpg?f=fotoalbum_large

  • CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Men neme een paar goede handschoenen, een aanloopje en een vloerschraper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoTzDPx352Tr-2GOLRdUMsYOW80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/85uCLyZsKlhGALI0V1Hmrl1Y.jpg?f=user_large

Dan tik je die ribben er zo uit. Of nou ja, "zo", het gaat. Blijft een zware rotklus.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 25-05-2026 21:12 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?


  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je al een poging gedaan met een platte/spade beitel in een breekhamer? Of anders zoiets:
https://www.huurmaat.nl/p...-lucht-1100-mm-130-l-min/

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 25-05-2026 21:14 ]


  • Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:55

Jorissie87

No diggity

Bij een vriend ooit met 3 man de hele dag bezig geweest met dezelfde uitdaging (ging toen maar om 3 slaapkamers en een overloop van totaal 40m2). Wij gebruikten een combinatie van Vloerstripper, gehuurd bij Boels en handbeitel+hamers. Als je iets teveel ondergrond wegbikt is dat geen ramp aangezien je toch opnieuw gaat egaliseren. Succes, ik benijd je niet!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1


  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Jorissie87 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:21:
Bij een vriend ooit met 3 man de hele dag bezig geweest met dezelfde uitdaging (ging toen maar om 3 slaapkamers en een overloop van totaal 40m2). Wij gebruikten een combinatie van Vloerstripper, gehuurd bij Boels en handbeitel+hamers. Als je iets teveel ondergrond wegbikt is dat geen ramp aangezien je toch opnieuw gaat egaliseren. Succes, ik benijd je niet!
Hahaha, dankje. Niet echt een lekkere klus nee. Zeker niet met zoveel m2's. Tot nu toe werkte bij de teststukje handmatig wegbeitelen wel het best, maar dat duurt zoooo lang. Ik hoopte dat er iemand een betere optie had 😬 Maar dank voor je reactie!

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
_ferry_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:13:
Heb je al een poging gedaan met een platte/spade beitel in een breekhamer? Of anders zoiets:
https://www.huurmaat.nl/p...-lucht-1100-mm-130-l-min/
Ja we hebben een grote Makita met beitels van de aannemer mogen lenen, daarmee hebben we ook de tegels verwijderd. Maar ik ben bang dat we daar ook redelijk risico mee lopen de vloerverwarming te raken. En 81m2 met de hand is een aardige klus ook. Dus ik hoopte dat er betere/snellere opties zouden zijn.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
CodeCaster schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Men neme een paar goede handschoenen, een aanloopje en een vloerschraper:

[Afbeelding]

Dan tik je die ribben er zo uit. Of nou ja, "zo", het gaat. Blijft een zware rotklus.
Was het maar zo'n feest... Ik ben echt niet schuw van een beetje werk, maar ik heb een stukje getest met een handbeitel en ook daarmee moet ik echt beuken om het eruit te krijgen. Dat is echt niet te doen voor zoveel m2. (En sommige stukken die compleet dekkend zijn ipv ribben) De makita met beitels die we lenen van de aannemer en ook hebben gebruikt om de tegels te verwijderen durf ik dan weer niet echt te gebruiken hiervoor ivm de vloerverwarming...

  • Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:37
Zoek even op EIBENSTOCK Betonslijper HBS 120.1, zelf hele goede ervaring mee. Deze icm bouwstofzuiger geef naast de herrie geen stof overlast.

en ja je bent er een dag mee bezig icm meerdere schijven.

[ Voor 31% gewijzigd door Chimsie78 op 25-05-2026 21:59 ]


  • Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:55

Jorissie87

No diggity

Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Hahaha, dankje. Niet echt een lekkere klus nee. Zeker niet met zoveel m2's. Tot nu toe werkte bij de teststukje handmatig wegbeitelen wel het best, maar dat duurt zoooo lang. Ik hoopte dat er iemand een betere optie had 😬 Maar dank voor je reactie!
Nouja, als een beitel goed werkt dan zou ik zeker naar zo'n vloerstripper kijken als die ik noemde. Het heeft een groot metalen blad/mes voorop die door snel trillen de lijm/cement zo weg zou moeten beuken.
Zo eentje bijvoorbeeld. Als dat niet professioneel genoeg is kun je ook nog deze proberen 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Jorissie87 op 25-05-2026 22:17 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1


  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Chimsie78 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:57:
Zoek even op EIBENSTOCK Betonslijper HBS 120.1, zelf hele goede ervaring mee. Deze icm bouwstofzuiger geef naast de herrie geen stof overlast.

en ja je bent er een dag mee bezig icm meerdere schijven.
Ja we hebben zo'n betonschuurmachine met diamantschijf (1500 watt) en idd ook aangesloten op een bouwstofzuiger. Maar met testen deed die echt vrij weinig vond ik. Moet je daar veel kracht op zetten? Ik vond ook dat 'ie best wel cirkels trok ook. Of zet ik dan juist teveel kracht en heb ik een beetje te weinig geduld misschien? Enig idee van hoeveel schijven ik uit zou moeten gaan op zo'n oppervlak? (81m2)

  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41
https://gecoverhuur.nl/hu...-huren/betonfreesmachine/

Zo'n ding een paar dagen huren wellicht? Je zult subtiel moeten doen met de diepte.

Of is dit ook weer te lomp i.c.m. de vloerverwarming. Heb zelf geen ervaring met zo'n apparaat. Maar eentje die een wat breder stuk tegelijk ondiep kan frezen, in dit geval 20 cm breed.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 25-05-2026 22:33 ]


  • VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 13:32
Misschien wat out of the box. Maar is het heel erg als de vloerverwarming kapot gaat? Als je daardoor 2 dagen met 3 man ploeteren kan voorkomen en alles met grof geschut eruit beukt is het niet héél gek.

Je zit dan alleen met droogtijd en een nieuw opstook protocol, maar dat is passieve wachttijd.

  • Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 14:08
Wij hadden zelfde maar dan op de muren (granola wat losliet op stukken) hebben uiteindelijk maar iemand ervoor ingehuurd want je wordt er echt helemaal horendol van om te doen. Diegene is uiteindelijk met een kango aan het werk gegaan.

  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 13:24

Fe2O3

Ja das roest

Koudbeitel, handbeschermer op die koudbeitel, een kleine vuist, veiligheidsbril en een kussentje voor je knieeen.

Keukenvloer zag er hetzelfde uit hier, en heb ik met de hand in een paar dagen helemaal leeggetikt. Kutwerk, maar het alternatief is alles de tyfus schuren met een komschijf op een slijptol.

Die komschijf is voor jullie wellicht nog wel te doen, je moet niet te diep gaan :)

Dum de dum


  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
VySio schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:46:
Misschien wat out of the box. Maar is het heel erg als de vloerverwarming kapot gaat? Als je daardoor 2 dagen met 3 man ploeteren kan voorkomen en alles met grof geschut eruit beukt is het niet héél gek.

Je zit dan alleen met droogtijd en een nieuw opstook protocol, maar dat is passieve wachttijd.
Ja niet eens zo'n heel raar idee. Ook omdat er voor de uitbouw toch al extra vloerverwarming moet komen. Wordt een beetje een kostenafweging dan (zelf dagenlang voorzichtig doen, versus rondje beuken heel de bende eruit - wat wel ook tijd kost natuurlijk, versus toch iemand inhuren ervoor...). Ik ga maar eens rekenen.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Fe2O3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:16:
Koudbeitel, handbeschermer op die koudbeitel, een kleine vuist, veiligheidsbril en een kussentje voor je knieeen.

Keukenvloer zag er hetzelfde uit hier, en heb ik met de hand in een paar dagen helemaal leeggetikt. Kutwerk, maar het alternatief is alles de tyfus schuren met een komschijf op een slijptol.

Die komschijf is voor jullie wellicht nog wel te doen, je moet niet te diep gaan :)
Ja met wat ik tot nu toe heb getest leek 'gewoon' beitelen het best te werken. Maar pff idd, niet echt een klus om naar uit te kijken...

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het maar 5-8mm is zou ik het alleen aflopend weghalen tot die dorpel waar het vreemd eruitziet.

Als je dat over een lengte van 2 meter doet is het toch een stuk minder werk.
Een vloer hoeft echt niet waterpas te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 25-05-2026 23:26 ]


  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Jan-man schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:50:
Wij hadden zelfde maar dan op de muren (granola wat losliet op stukken) hebben uiteindelijk maar iemand ervoor ingehuurd want je wordt er echt helemaal horendol van om te doen. Diegene is uiteindelijk met een kango aan het werk gegaan.
Oh op de muren is ook lekker ja, zit je ook nog boven je macht en op een ladder enzo te werken, pff. Maar toch met een kango ook dan. Dat durf ik in ons geval met de vloerverwarming toch niet echt aan.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Jorissie87 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Nouja, als een beitel goed werkt dan zou ik zeker naar zo'n vloerstripper kijken als die ik noemde. Het heeft een groot metalen blad/mes voorop die door snel trillen de lijm/cement zo weg zou moeten beuken.
Zo eentje bijvoorbeeld. Als dat niet professioneel genoeg is kun je ook nog deze proberen 8)
Hahaha, ja die 2e, mooi 'speelgoed' 😁 Dat durf ik denk ik niet aan zelf 😬. Maar voor die andere ga ik wel eens even informeren bij Boels. Dankje!

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:25:
Als het maar 5-8mm is zou ik het alleen aflopend weghalen tot die dorpel waar het vreemd eruitziet.

Als je dat over een lengte van 2 meter doet is het toch een stuk minder werk.
Een vloer hoeft echt niet waterpas te zijn.
Ik geloof niet dat ik je reactie helemaal begrijp; het gaat over een ruimte van circa 13 meter lang (totaal 81m2), dat kun je toch niet aflopend weghalen? En het is niet egaal ook (zie de foto).

  • jantjes
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-06 13:35
Als het echt heel vast zit 2 keer egaliseren.

.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
jantjes schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:37:
Als het echt heel vast zit 2 keer egaliseren.

.
Ja daar was onze vloerenboer geloof ik niet zo voor, maar ik zal 't nog eens navragen.

  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 13:24

Fe2O3

Ja das roest

Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Ja met wat ik tot nu toe heb getest leek 'gewoon' beitelen het best te werken. Maar pff idd, niet echt een klus om naar uit te kijken...
Kratje bier, bbq en wat volk en gaan :)

Dum de dum


  • jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:19
Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Ja met wat ik tot nu toe heb getest leek 'gewoon' beitelen het best te werken. Maar pff idd, niet echt een klus om naar uit te kijken...
Als met beitelen de lijmlaag in stukken los komt zou ik zo'n vloerstripper adviseren.

Anders zou ik ook voor een vloerfrees gaan, zo een van 20 cm breed. Heb zo'n ding gebruikt na het wegslopen van de dekvloer om restanten cement en een klein laagje beton weg te halen. Op beton ging ik niet zomaar te diep, waarschijnlijk door de grote werkbreedte. Ik had deze: https://www.eurorent.be/p...reesmachine-200-mm-230-v/

Was bij mij voor ongeveer 80 m² alsnog een week werk, maar de beton waar het om ging was blauw en dus kei- en keihard.

[ Voor 4% gewijzigd door jbvo op 25-05-2026 23:49 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Ik geloof niet dat ik je reactie helemaal begrijp; het gaat over een ruimte van circa 13 meter lang (totaal 81m2), dat kun je toch niet aflopend weghalen? En het is niet egaal ook (zie de foto).
Waarom kan dat niet? Woningen worden in de regel opgeleverd met vlakheidsklasse 4, dat is iets van max 5mm hoogteverschil toegestaan over 1000mm.

Ik neem aan dat de 13 meter niet grenst aan het punt bij de achterdeur waar je je aan ergert?

  • BurnsMM
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:51
Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:57:
[...]


Waarom kan dat niet? Woningen worden in de regel opgeleverd met vlakheidsklasse 4, dat is iets van max 5mm hoogteverschil toegestaan over 1000mm.

Ik neem aan dat de 13 meter niet grenst aan het punt bij de achterdeur waar je je aan ergert?
Er wordt ook nog geëgaliseerd, dus als als alleen de stukken bij de dorpel worden weggehaald zal dat door het egaliseren weer worden opgevuld, aangezien de rest van de vloer dan hoger ligt.

En de gehele vloer zal strak (ribbel vrij) moeten zijn voor de PVC vloer.

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Hoe oud is die vloerverwarming en hoeveel lussen liggen er in voor die 80m2? Als het antieke vloerverwarming met maar een paar lussen is kun je misschien beter alles eruit rammen en nieuwe vvw frezen die beter bij een warmtepomp past.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Floozer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 00:43
Heb je al een poging gedaan met een vloer schrapper in een SDS(max) hamer machine?

Zoiets als dit: YouTube: Bosch Floor Scraper #shorts

Heeft voor mijn vloer prima gewerkt, echter was het voor ons maar 40m²

  • Ressiv1978
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 17:39

Ressiv1978

GSX-R for life

Zou denk ik lekker door iemand op Werkspot laten doen. Wat een monnikenwerk.

  • Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:53

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

jantjes schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:37:
Als het echt heel vast zit 2 keer egaliseren.

.
Volgens mij loop je dan het risico dat je ondervloer hop gaat klinken, moet je niet willen.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
jbvo schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Als met beitelen de lijmlaag in stukken los komt zou ik zo'n vloerstripper adviseren.

Anders zou ik ook voor een vloerfrees gaan, zo een van 20 cm breed. Heb zo'n ding gebruikt na het wegslopen van de dekvloer om restanten cement en een klein laagje beton weg te halen. Op beton ging ik niet zomaar te diep, waarschijnlijk door de grote werkbreedte. Ik had deze: https://www.eurorent.be/p...reesmachine-200-mm-230-v/

Was bij mij voor ongeveer 80 m² alsnog een week werk, maar de beton waar het om ging was blauw en dus kei- en keihard.
Ok ja top dankje. Het is idd bij ons ook heel hard; meer dus ook dat beitelen de minst slechte optie was, niet zozeer de beste, haha. Maar als die vloerfrees idd niet meteen te diep gaat, is dat wel een goede optie denk ik. En ook niet zo super duur.

  • FraterB
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 18:27
- plavuizen legger was niet royaal ( most ik ff kwijt ).

Egaline er overheen, nix 80m bikken ( kan teveel mee misgaan ). Wel in overleg met vloerverwarming legger stuk vrijhouden voor toekomstige verbinding uitbouw.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Floozer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 01:32:
Heb je al een poging gedaan met een vloer schrapper in een SDS(max) hamer machine?

Zoiets als dit: YouTube: Bosch Floor Scraper #shorts

Heeft voor mijn vloer prima gewerkt, echter was het voor ons maar 40m²
Ja we hebben zo'n ding van de aannemer, alleen de beitels die we er tot nu toe bij hadden, zijn vrij smal en ook te bot. Dus daar even een scherpere, brede beitel voor kopen was een optie die we nog wilden proberen. Wel positief om te horen dat dat voor jou iig goed heeft gewerkt!

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
FraterB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:14:
- plavuizen legger was niet royaal ( most ik ff kwijt ).

Egaline er overheen, nix 80m bikken ( kan teveel mee misgaan ). Wel in overleg met vloerverwarming legger stuk vrijhouden voor toekomstige verbinding uitbouw.
Nouja, sommige stukken liggen niet in ribben maar compleet gedekt, en al lijkt het niet zo op de foto het is echt een dikke laag. Maar misschien komt het ook doordat het zo hard is dat het zo veel lijkt. Maar ik heb er geen verstand van, dus wel bedankt voor de correctie.

Zowel de vloetenboer als de partij waar we de betonschuurmachine kochten hebben ons afgeraden de egaline direct over de tegellijm aan te brengen. Dus ja, dan weet ik het ook niet..

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BurnsMM schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:09:
[...]

Er wordt ook nog geëgaliseerd, dus als als alleen de stukken bij de dorpel worden weggehaald zal dat door het egaliseren weer worden opgevuld, aangezien de rest van de vloer dan hoger ligt.

En de gehele vloer zal strak (ribbel vrij) moeten zijn voor de PVC vloer.
Daar heb je afschot egaline voor.

Maarja, ieder zijn feestje.80m2 wegbikken kan ook wel geestelijke rust brengen :+

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
P5ycho schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:13:
Hoe oud is die vloerverwarming en hoeveel lussen liggen er in voor die 80m2? Als het antieke vloerverwarming met maar een paar lussen is kun je misschien beter alles eruit rammen en nieuwe vvw frezen die beter bij een warmtepomp past.
9 jaar oud, 6 lussen geloof ik. (En stadsverwarming)

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Ressiv1978 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:17:
Zou denk ik lekker door iemand op Werkspot laten doen. Wat een monnikenwerk.
Ja dit, haha, met 28 graden ook 🥴

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 17:36
Als het alleen om de lijmribben gaat kun je een grote haakse slijper met steenslijpschijf overwegen wel monnikkenwerk.
Er bestaan ook bedrijven die marmeren vloeren opslijpen, die werken met grote vloerslijpmachines.

  • siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 16:28
jbvo schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Als met beitelen de lijmlaag in stukken los komt zou ik zo'n vloerstripper adviseren.

Anders zou ik ook voor een vloerfrees gaan, zo een van 20 cm breed. Heb zo'n ding gebruikt na het wegslopen van de dekvloer om restanten cement en een klein laagje beton weg te halen. Op beton ging ik niet zomaar te diep, waarschijnlijk door de grote werkbreedte. Ik had deze: https://www.eurorent.be/p...reesmachine-200-mm-230-v/

Was bij mij voor ongeveer 80 m² alsnog een week werk, maar de beton waar het om ging was blauw en dus kei- en keihard.
Ik zou ook zeker voor deze optie gaan, dat heb ik ook gedaan voor +/- 60 m2. Is prima te doen hoor.

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:57:
[...]


Waarom kan dat niet? Woningen worden in de regel opgeleverd met vlakheidsklasse 4, dat is iets van max 5mm hoogteverschil toegestaan over 1000mm.

Ik neem aan dat de 13 meter niet grenst aan het punt bij de achterdeur waar je je aan ergert?
Maar het is de vraag hoe we het er überhaupt af moeten krijgen, ook nog netjes aflopend is helemáál niet te doen. En het gaat dus niet specifiek over het punt bij de dorpel (dat zei ik alleen om aan te geven dat de vloer als geheel -toen de tegels er nog op lagen- vrij hoog uit kwam en een vloer eroverheen leggen daardoor geen optie was.) Over het complete oppervlak (81m2) moet de tegellijm eraf.

  • Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06 13:49
De dorpel verhogen geen optie? Of heb je op meerdere plaatsen een probleem als de vloer een centimeter hoger wordt als voorheen?

  • ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 22:44

ettie1990

PSN:ettiesick

dit is wat je nodig hebt, pas geleden nog bij mijn ouders letterlijk hetzelfde gehad:

https://gereedschapverhuur.nl/product/347/breekhamer-trolley---plavuizen-vreter

huur je dus een trolley met een breekhamer erop waar je dus de lagen van de vloer schraapt. je hebt wel 2x het aantal m2's wat wij hadden, dat kost je dus ongeveer een dag of 4.

  • fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-06 14:10
Jannekede schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:04:
Wij hebben een ander huis gekocht waar een plavuizen vloer in lag. Wij willen graag pvc leggen, maar de tegelvloer lag zó hoog dat hij ongeveer gelijk lag met de dorpel van de achterdeur, waardoor er overheen leggen eigenlijk geen optie was. De aannemer dacht dat er misschien wel 2 lagen tegels in lagen, maar na verwijderen van de tegels blijkt de tegelzetten vooral vrij royaal te zijn geweest met de tegellijm (5-8mm). Sommige stukjes liggen heel los, dat tik je er zó uit, maar het grootste deel (81m2) zit echt muurvast. Voor het gemak ligt er ook nog eens vloerverwarming onder, dus gewoon met grof geschut eruit hakken gaat niet. Ik heb hier bij oudere topics al veel gelezen over evt manieren om te verwijderen, zodoende hadden we een HBM Betonschuurmachine https://share.google/riXzo99EaC5T6ZTIh aangeschaft. Maar dat zet ook echt totaal geen zoden aan de dijk. Ondertussen worden we er een tikkeltje moedeloos van. Zijn er evt machines te huur bij Boels ofzo, waar mensen hier ervaring mee hebben? Of is er een andere oplossing? (Het misschien dan maar helemaal dichtsmeren?) Ohja, de partij waar we onze pvc vloer kopen gaat al 5 mm egaliseren omdat er een aanbouw aan het huis komt en de overgang tussen de twee vloerdelen niet/zo min mogelijk zichtbaar moet zijn. Zij hebben ons wel met klem geadviseerd de tegellijm te verwijderen. Dus we zijn dringend op zoek naar advies... (Foto in de reacties.)
Een betonfrees moet hier tcch redelijk makkelijk korte mette mee maken :https://www.wolfswinkel.nl/product/967662401/husqvarna-cg-200-vloerfreesmachines-5pk

  • jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:19
Jannekede schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:28:
[...]

9 jaar oud, 6 lussen geloof ik. (En stadsverwarming)
6 lussen is net op de grens wel / niet ruim voor 80 m2 wat mij betreft.

Is de isolatie wel in orde of eventueel later via kruipruimte nog aan te brengen? Zo nee, dan zou je ook alles er uit kunnen slopen en wat extra isoleren en nieuwe vloerverwarming met meer lussen / kleinere hart op hart afstand leggen. Wordt het wel een nog wat groter project >:)

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met 6 lussen op ruim 80m² is niet ruim als het de enige vorm van verwarmen is..

ik zou denk ik de handel er uit beuken.. 80m² vloer verwarming ram je er ook wel terug in in 1 dag... (op netten of op noppenplaat..)

al is het wel een extra kosten post.. alleen tja of een week voorzichtig bikken.. of 1 dag lekker beuken.. 1 dag vloerverwarming leggen... keuzes :-)

[ Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 26-05-2026 18:16 ]

404 Signature not found


  • HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06 11:19

HjB

Betonschuurmachine met artikelnummer 10962 en een longopack met artikelnummer 11165 bij Boels gehuurd. Ochtendje werk. Was wel aan de prijs, iets van 350 euro.

  • Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:35
Jannekede schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Ok ja top dankje. Het is idd bij ons ook heel hard; meer dus ook dat beitelen de minst slechte optie was, niet zozeer de beste, haha. Maar als die vloerfrees idd niet meteen te diep gaat, is dat wel een goede optie denk ik. En ook niet zo super duur.
Ik heb ook zo'n machine gehuurd

5 jaar terug inclusief een klopper stofzuiger

ik ben misschien 10 uur bezig geweest de slijtage van de diamantblokken was wel prijzig ik dacht dat ik voor €900 klaar was alles wel zo glad als een uil af en toe alles gecontroleerd met een rij van 3 meter het is een supermachine

Maar misschien is het ook een optie om de hele vloer eruit te hakken met een kango en nieuwe vloerverwarming laten leggen die toekomstbestendig is voor lage temperatuur en dergelijke

  • Jannekede
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 11:59
jbvo schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:24:
[...]

6 lussen is net op de grens wel / niet ruim voor 80 m2 wat mij betreft.

Is de isolatie wel in orde of eventueel later via kruipruimte nog aan te brengen? Zo nee, dan zou je ook alles er uit kunnen slopen en wat extra isoleren en nieuwe vloerverwarming met meer lussen / kleinere hart op hart afstand leggen. Wordt het wel een nog wat groter project >:)
Ik heb me denk ik vergist, dat aantal van 6 lussen is voor de bestaande situatie, dat is ongeveer 70 m2, ik rekende al met het nieuwe aantal m2's. Er komt voor die extra m2's wel ook extra vloerverwarming. (En de vloer is volledig geïsoleerd)
Pagina: 1