Huidge server vervangen voor een nieuwe low powered serevr

Pagina: 1
Acties:

• MaxieboyNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:59
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe server ter vervanging van mijn HPE ProLiant G9 server met 256GB RDIMM DDR4 en een GTX 1050

Wat is je budget?

Het liefst niet al te duur.Ik wil eigenlijk Threadripper etc niet ivm stroomgebruik en aanschafprijs.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt mij niet uit. Ik heb al een Jonsbo N5 kast op het oog die ik wil gaan kopen en een voeding etc heb ik allemaal al. Ik ben zelf wel handig met componenten uitzoeken maar omdat ik zo veel PCIe lanes etc wil gaan gebruiken en vaak ook sata poorten worden uitgeschakeld als je bijvoorbeeld m.2 gebruikt of dat juist de PCIe sloten minder snel gaan draaien dan vind ik dit moeilijk om zelf uit te kiezen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?

Server is ter vervanging van mijn veel te grote HPE ProLiant G9 server. Ik heb nu 256GB RAM maar dit kan ik niet meenemen naar een consumentenbord omdat het RDIMM is. Ik zit dus te denken om in mijn nieuwe server 1x32 GB te drukken en dat als RAM weer goedkoper wordt ik kan upgraden tot 128GB maximum. Dit is voor mij meer dan genoeg. Ik heb nog een Intel 10Gbe SFP+ NIC liggen die ik wil gaan gebruiken omdat mijn interne netwerk volledig 10Gbe is. Verder heb ik 4 HDD's uit mijn Synology NAS (Synology wil ik verkopen omdat ik alles in 1 wil) en 4x SATA SSD in mijn server zitten die ik allemaal wil meenemen. (Ik ga dus ook een HBA moeten halen) 4x SSD ZFS pool voor snelle opslag en dan 4x HDD ZFS pool voor langzame opslag. Missschien dat ik er ook nog wel een m.2 cache SSD in wil hebben. Maar dit is geen eis. Ik wil wel graag mijn 1050 meenemen voor NVENC voot Jellyfin. Maar als ik ga voor een Intel CPU met een onboard GPU die beter is (Intel QuickSync?) en AV1 ondersteund dan is dit ook een optie. Zat wel te denken om in de toekomst misschien naar een Intel ARC GPU over te stappen ivm AV1

Wie kan mij helpen met dit verder uitzoeken?
Ik zat zelf te kijken naar AM4 platform of anders Intel 1700 met DDR4. DDR4 is namelijk een stuk goedkoper.

Met vriendelijke groet,
Max

Max Dubbelman

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 07:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Ok dus je server doet jellyfin en opslag, zijn er nog andere zaken die je erop wil gaan draaien of al draait?

Je hebt het over ZFS, welk besturingssysteem ga je gebruiken? TrueNAS? Proxmox? Wat anders?

Budget zul je nog even moeten specificeren, want wat voor jou “niet te duur” is, kan misschien €500 zijn terwijl dat voor een ander €1000 is.

Wat betreft zuinig kom je eigenlijk altijd uit bij Intel. Ryzens zijn in idle gewoonweg niet echt zuinig te krijgen m.u.v. de 5500GT omdat die geen chiplet design heeft. Alle 12e/13e/14e generatie Intel processors met IGP kunnen AV1 decoderen, dan kan de 1050 eruit, scheelt ook weer verbruik :).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• MaxieboyNL
Ik heb even een lijstje gemaakt met de hardware waar ik nu zelf aan zit te denken.
Ik ben toch maar gaan kijken naar nieuwe Intel CPU's omdat die heel goed schijnen te zijn in AV1 decoding maar ook encoding, De Jonsbo N6 staat helaas niet in de pricewatch maar dat is de kast die ik eigenlijk wil halen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 169,90€ 169,90
1MoederbordenASUS Pro Q870M-C-CSM€ 224,67€ 224,67
1USB/Opslag-controllersLSI SAS HBA 9300-8i Single controller€ 114,04€ 114,04
1BehuizingenJonsbo N5€ 223,60€ 223,60
1KabelsStartech.com Interne Mini-SAS naar SATA kabe l- SFF-8643 naar 4x SATA 1 m Zilver, Zwart€ 23,03€ 23,03
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BB-32€ 359,-€ 359,-
Totaal€ 1.114,24
Wat ik nu heb draaien op mijn huidige server:
VMware ESXi 6.7
- 2 VM's voor Docker containers met Portainer die aan elkaar zijn verbonden (1 voor de media stack ivm GPU passthrough en 1 voor de rest zoals mijn DNS server, Authentik, NGINX Proxy Manager etc)
- Pterodactyl server met aantal Minecraft server, Satisfactory server en een Teamspeak 3 server. (ik wil minder voor vrienden hosten dus dit gaat wel inkrimpen)
- VM met HomeAssistant
- VM met Proxmox Backup Server voor backup van mijn Intel NUC die in mijn eigen arcadehal draait met Proxmox.
- VM voor arcadeservers (kleine database dingetjes niet zo speciaal verder)

Ik wil in mijn mediastack nog wel Tdarr in de toekomst gaan gebruiken als ik AV1 support heb en dan alles om laten zetten zodat ik minder opslag ruimte gebruik.

Ik ga over naar Proxmox als ik mijn nieuwe server heb.
Ik wil dan Proxmox installeren en zit dan te denken om de 4 SSD's als ZFS pool te maken in Proxmox voor de VM's en dan de 4 HDD's direct passthrough te doen naar een TrueNAS VM zodat die zelf de ZFS pool kan maken en de SMART waardes kan uitlezen.

Ik hoop dat ik nu wat completer ben met mijn vraag :D

Max

Max Dubbelman

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zo’n HBA gebruikt achterlijk veel energie (>15W), die asm1166 kaartjes een stuk minder.
Moet je mogelijk wel een bord pakken met meer x1 slots.

Ik heb de uitvoering: MSI PRO B760-P DDR4 II

Twee nvme voor de apps, twee kleine sata ssd voor het os, en 8 disks over twee asm1166 en een arc A310.
Werkt top, gebruikt zo’n 50W idle.

• MaxieboyNL
Ik wist dus helemaal niet van het bestaan af van de asm1166!

Er zit 4x SATA op het moederbord en dan met zo'm asm1166 heb ik er nog 6. Dus dan heb ik er 10 totaal wat voor mij prima is. Ik heb 4 SATA SSD's en 4 HDD's dus dan hou ik nog 2 aansluitingen over. In de Jonsbo N6 kan alleen maar een mATX moederbord hebben. Als ik ATX ga dan moet ik alsnog de Jonsbo N5 pakken. Vind de N6 net ff wat beter in elkaar zitten als het gaat om bijvoorbeeld de HDD trays. Ik kan altijd nog NVMe's erbij doen als ik nog snellere opslag wil hebben. (cache en OS SSD bijvoorbeeld).

Ik ben dus bang dat een losse GPU niet gaat passen als ik ook nog mijn 10Gbe SFP+ kaart erin druk. (Intel 10GbE XF SR Server Adapter)

Ik denk dat de GPU die in de 245K snel genoeg gaat zijn om dit allemaal te kunnen doen en een Arc A310 niet nodig is. Maar dat weet ik dus niet 100% zeker.

[ Voor 27% gewijzigd door MaxieboyNL op 26-05-2026 22:16 ]

Max Dubbelman

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:47
Als je gameserver niet overzet naar je nieuwbouw is de CPU in je lijst zware overkill. Met DDR4 en een prima presterendeen zuinige i5, en een moederbord met genoeg SATA poorten voor je huidige verzameling disks en SSDs koop je bij hetzelfde budget dit platform met 2x zoveel RAM
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 186,01€ 186,01
1MoederbordenBiostar B760MX2-E Pro D4€ 109,87€ 109,87
1ProcessorkoelingArctic Freezer 8i CO€ 14,74€ 14,74
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G4DFRA32A€ 425,50€ 425,50
Totaal€ 736,12

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik wou ook eerst een N6 scoren, maar die bleek unobtainium in europa, en de chinese vendors wouden hem toch niet versturen. Lukt dat bij jouw inmiddels wel?
Als je namelijk toch een N5 neemt heb je plek zet voor meer PCIe slots.
Pagina: 1