netwerk thuis. keuzes abbo +netwerk

Pagina: 1
Acties:

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:13
spelen 2 zaken in het huis

1 ziggo abbo willen we terug schalen ivm met kosten, hebben nu een legacy abbo van 700 mbps en liefst terug naar een stuk kleiner (100mbps) omdat er eigenlijk ook niet meer nodig zou zijn

connectie (modem sagemon ziggo) op de begaande grond is altijd via kabel gegaan naar de 2de verdieping maar die willen we weg hebben. dus na alle kabels los gemaakt te hebben. paar spot waar geen signaal komt. dus dat dacht ik op te lossen met een fritz 1200ax repeater (op de 1ste verdieping)

werkt ok-ish maar verbinding op de hogere verdepingen is 20-100 mbps (20 via 2.4ghz (oude computers 2de verdieping), 100 mbps computer 5ghz 1ste verdieping

als ik het als lan bridge instel (op 2de verdieping) iets beter 40-100 mbps (maar dan hebben we nog steeds kabel

als ik nu terugschaal naar dat 100mbps abbonoment wat blijft daar nog van over?. ziggo bied zelf ook extender aan heeft dat meerwaarde--> mesh systeem?

kan iemand me in de goede richting helpen hoe dit aan te pakken

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als je gewoon wat internet 100 Mbps meer dan genoeg.

Stel je zou snelheid test doen. Met beide tegelijk dan blijft er 0 over omdat beide de max snelheid halen dus beetje geluk ieder 50 Mbps of de net iets meer dan de ander.

We kunnen hier van alles adviseren maar wat is je doel?

Enige wat duidelijk is goedkoper abbo voor de rest geen idee.
connectie (modem sagemon ziggo) op de begaande grond is altijd via kabel gegaan naar de 2de verdieping maar die willen we weg hebben.
Waarom weg hebben? Beter op de kabel is er niet. Onderling met WiFi versterken liever niet...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat. WiFi wordt steeds sneller in dezelfde ruimte, maar het kan niet toveren: signaal gaat slecht door muren en vloeren heen en dat gaat niet verbeteren in de toekomst. Zorg voor een goede bedrade verbinding tussen de verdiepingen en je hebt zorgeloos stabiele WiFi.

Pruts met repeaters en - ook al heb je geen eisen qua snelheid - het zal zelden even stabiel zijn.

Komt bij dat het met repeaters meer kost:
- een doorsnee NL gezinswoning is met twee bedrade AP's te dekken, maar met repeaters/mesh heb je er drie nodig.
- ook met zelfde aantal AP's zal stroomverbruik hoger liggen omdat elk pakketje twee (of meer) keer door de lucht moet.

Je gaat toch ook niet een waterleiding naar boven weghalen en emmers water naar boven slepen voor de wasbak? :')

Oslik blyat! Oslik!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:14
pedra schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:26:
als ik nu terugschaal naar dat 100mbps abbonoment wat blijft daar nog van over?
De getallen die je nu haalt, zul je wel blijven halen (alleen niet tegelijkertijd, maar die afweging had je al gemaakt).

Ik zou ook met klem adviseren om die kabel te behouden.
Of je (zelfs met die kabel) het maximale uit het draadloze haalt, is moeilijk te bepalen met dit verhaal.
Die computer op de 1ste verdieping, hangt die rechtstreeks aan de Sagemcom wifi? Dan zou je dus kunnen schuiven met de repeater, die kan misschien ook op de 1ste verdieping.
Kunnen die oude computers geen 5GHz of gebruik je 2.4GHz omdat er signaalprobleem is? In het eerste geval zou je de netwerkkaarten kunnen vervangen voor 5GHz.
40Mbps op 2.4GHz vlakbij een access point is vrij matig, verder weg en met een paar muren is het weer vrij normaal, dus dat soort informatie moeten we weten.
Die Fritz-repeater kan volgens mij niet een 5GHz-backhaul doen en dan een 2.4GHz-accesspoint of andersom, dat is een vrij beperkt apparaat. Maar concreet kan ik niet echt iets anders aanraden, zonder te weten wat zin heeft.
Op 2.4GHz gaan eventuele buren ook een rol spelen.

Ik zou zeker Ziggo ook even contacten, als je ze een paar van die wifipunten kunt ontfutselen, heb je in ieder geval wat opties die je wellicht gratis kunt uitproberen. Als die troep niet werkt, kun je altijd nog wat anders kopen.