Heb ik deze afvoerbocht voor mijn wc ok geïnstalleerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OnhandigeHarry
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:02
goedemiddag,

Voor een toilet dat ik aan het plaatsen ben heb ik een afvoerbocht gekocht en geïnstalleerd. Helaas komt hij tegen het inbouwreservoir frame aan waardoor hij wat naar voren hangt en geen afschot heeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBuMvB8pdxyOFU44LHLjROnYkCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIFi4bT4zxdLaVidsnnYubv3.jpg?f=fotoalbum_large De wc schuift er prima in en heb geen lekkage. Wat te doen? Is dit ok of dient dit op een andere manier opgelost te worden.

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:22
@OnhandigeHarry

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij moet de afvoer gelijk lopen met het frame. Dus de hele buis in de vloer zal verplaatst moeten worden (zoek maar eens op sprongbocht).

• OnhandigeHarry
Dit is voor een staande toiletpot, omdat we geen sprongbocht wilden gebruiken (breken gaat niet ivm balklaag)

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:11
Je kunt net zo goed een hangende pot installeren en de standaard PE afvoerbocht van het reservoir gebruiken, komt de pot even ver naar voren volgens mij.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee je doet je naam wel eer aan.

Pak even de installatie handleiding van het inbouwframe er bij

Please state the nature of the technical emergency

• OnhandigeHarry
Onder het reservoir loopt een dwarsbalk, waar ik niet doorheen kan met de afvoer. Daarom valt de optie om de afvoer naar achter te verplaatsen af. Ook valt de sprongbocht af doordat de vloer dan veel te hoog zou komen en het wordt afgeraden door ontstopbedrijven.

Om toch ruimte te besparen heb ik gekozen voor een inbouwreservoir voor het spoelen, maar dan met een korte staande pot. De afvoer aan de onderkant blijft dan behouden.

Maar daar gaat de vraag niet over.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:04
Of deze oplossing handig is laat ik even in het midden, die keuze heb je immers al gemaakt lijkt zo.

Hou er rekening mee dat er nog een (wadi)plaat en tegels tussen komen dus hij gaat nog veel verder naar voren hangen dan in de huidige situatie.
As je niet voor een afwerking achter de buis gaat en je je zorgen maakt om het gebrek aan afschot (of eigenlijk de verkeerde kant op) dan kun je ook de blauwe blak wegzagen en de buis correct plaatsen lijkt me? Zeker als er toch geen pot aan komt te hangen heeft het wienig te lijden.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Bijzondere keuze.

Dit gaat je echt niet meer ruimte opleveren.

Een duoblok of laaghangend reservoir was een betere keuze geweest.

Please state the nature of the technical emergency

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:07
MzKzM73 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:03:
Of deze oplossing handig is laat ik even in het midden, die keuze heb je immers al gemaakt lijkt zo.

Hou er rekening mee dat er nog een (wadi)plaat en tegels tussen komen dus hij gaat nog veel verder naar voren hangen dan in de huidige situatie.
As je niet voor een afwerking achter de buis gaat en je je zorgen maakt om het gebrek aan afschot (of eigenlijk de verkeerde kant op) dan kun je ook de blauwe blak wegzagen en de buis correct plaatsen lijkt me? Zeker als er toch geen pot aan komt te hangen heeft het wienig te lijden.
Als er verder niks aan het frame komt te hangen buiten het waterreservoir dan lijkt mij dit ook de beste oplossing, eventueel alleen inzagen totdat je voldoende ruimte hebt.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:11
OnhandigeHarry schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:51:
Onder het reservoir loopt een dwarsbalk, waar ik niet doorheen kan met de afvoer. Daarom valt de optie om de afvoer naar achter te verplaatsen af. Ook valt de sprongbocht af doordat de vloer dan veel te hoog zou komen en het wordt afgeraden door ontstopbedrijven.

Om toch ruimte te besparen heb ik gekozen voor een inbouwreservoir voor het spoelen, maar dan met een korte staande pot. De afvoer aan de onderkant blijft dan behouden.

Maar daar gaat de vraag niet over.
Plaats gewoon het inbouwreservoir verder naar voren en gebruik de originele afvoerbocht die bij het inbouwreservoir wordt geleverd. Met de voorgestelde bocht krijg je een hele rare kronkeling die het spoelen niet bevorderd. Met de originele bocht heb je garantie dat alles werkt en dicht is.

Als je je druk maakt om de beschikbare ruimte, koop dan een hangende pot in verkorte uitvoering. Dat is qua totale diepte even veel als je voorgestelde oplossing.

Je zou ook bijvoorbeeld nog een Geberit Kombifix of dergelijke kunnen overwegen voor meer vrijheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul Hewson op 25-05-2026 23:49 ]

Pagina: 1