Vraag

• Waterfietser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:28
Mijn vraag
In december is er sluiting geweest in onze meterkast (huurhuis), er was toen geen hoofdschakelaar, maar 4 smelt zekeringen. Nu had de installateur niet 4 automaten maar slechts 3, en heeft nu 3 automaten met aardlekschakelaar geplaatst en 1 oude zekering laten zitten, deze is aangesloten nog voor de nieuwe hoofdschakelaar.

Ons huis staat op de wachtlijst voor zonnepanelen en pas dan gaan ze de meterkast aanpakken. Is de huidige “tijdelijke” oplossing veilig op deze manier, of moet ik de verhuurder nog vragen om aanpassing.Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Y52XtfF/IMG-4379.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Waterfietser op 25-05-2026 15:41 ]

Beste antwoord (via Waterfietser op 25-05-2026 16:28)

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:47
Nee, dit mag niet en is onveilig.

Als je denkt alles uit te schakelen blijft er stroom op een groep staan. Als je de groep aan de bovenkant van de hoofdschakelaar aansluit klopt het.

Maarja, voor 15 euro heb je er een groep bij en kun je het netjes maen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is de oude automaat vóór de hoofdschakelaar aangesloten? Dat is niet handig. Zet je de hoofdschakelaar uit met de gedachte dat alle spanning er af is, krijg je alsnog een klap omdat je een groep hebt die voor de hoofdschakelaar zit (en niet gemeten hebt).

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Foto zegt alles.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Waterfietser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:28
Foto toegevoegd ter verduidelijking, volgens mij mag dit niet; dit is bij m’n schoonmoeder…

Acties:
  • Beste antwoord

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:47
Nee, dit mag niet en is onveilig.

Als je denkt alles uit te schakelen blijft er stroom op een groep staan. Als je de groep aan de bovenkant van de hoofdschakelaar aansluit klopt het.

Maarja, voor 15 euro heb je er een groep bij en kun je het netjes maen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W