Hout op niet-egale beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Hoi,

Situatie is al volgt;

bestaande betonnen druklaag waarop een houten tussenvloer van 140cm hoog moet komen. Deze tussenvloer wordt gedragen door houten wanden van 180mm breed.

Dit alles is door de ingenieur berekend, dus dat is het probleem niet.
In dit geval bestaat er géén risico op omhoog kruipend vocht van beton naar hout. Hier dient géén rekening mee gehouden te worden.

Ik twijfel enkel over de methode waarop ik het hout (wanden) bevestig aan de beton.
De opties die ik zie;
  • Eerst een laag Ytong (gasbeton) blokken plaatsen, op een mortelbed. Bovenkant is dan mooi gelijk. Zo doen ze het ook in de houtskeletbouw. Vervolgens kan je blokken én hout nog vastzetten met draadstangen en chemische verankering.
  • Hout rechtstreeks op de beton. Eerst één balk (onderregel), en dan werken met spies om hem recht te krijgen. Nadeel is dat de balk dan niet overal goed raakt aan de beton.
  • Hout rechtstreeks op mortelbed, lijkt me geen goed idee.
    Misschien is er een alternatief? een soort PUR of lijm die hiervoor geschikt is?
  • Zijn er nog andere opties? gasbeton lijkt de beste oplossing, maar het is in dit geval veel extra werk (gasbeton kopen per pallet, mortel maken, ...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP1q5dBEsPn5u4VipEm7jxtNjDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hifKN0eaeNS927hWpSbG1nfs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:17

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hoeveel ongelijkheid hebben we het over? Optie 1 of 2 lijken met prima, bij 2 zou je je vulblokjes onder de staanders kunnen doen zodat ze direct naar de vloer afdragen.

Optie 1 zou ook kunnen met bakstenen of zandcement dat je netjes vlak smeert. Draadstangen en chemische ankers e.d. lijken met wat overbodig als je gewoon een verdiepingsvloertje bouwt. Er is niks in wat je hier beschrijft wat zijwaarts druk uitoefent op je steunmuurtje.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:13
Mij lijkt optie 1 de meest degelijke.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Onder regel, shims en wat pur lijkt me helemaal prima.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:53
Als de ongelijkheid mee valt, compriband op de onderregel.

• RudyBaardman
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06 22:02
Je kunt de onderste balk 'shimmen' en vastschroeven/slaan met spijker pluggen (bv120x10). Door te shimmen met kleine houtjes kun je hem goed uitlaseren. Hierna kun je de onderste balk ondersabelen met cement (met een treweel en voegspijker). Zo heb ik mijn ongelijke hooizolder uitgevlakt.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 14:08
Is op de foto niet echt te zien maar hoe ongelijk is de vloer ? Lijkt wel mee te vallen dus ik zou dan gewoon compribandje pakken en daar de balk op.

Eerst een muurtje metselen is nogal overbodig als we het niet over cm werk hebben hier. En anders een behandelde houten balk met daaronder een laagje cement. Sla je hem als het droog is vast met enkele stevige pluggen. Dan kun je het ook mooi strak houden mocht je het nog ooit willen gebruiken en afwerken.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
Jammer dat TS zelf niet meer reageert, dus we moeten speculeren. Maar het lijkt mij ook niet dat er heel erge hoogteverschillen zitten in deze vloer.
Gewoon met wat high tack vast op de vloer en gaan. Genoeg mogelijkheden in de rest van de opbouw van de constructie om verder te waterpassen.

Alleen als er echt sprake is van optrekkend vocht o.i.d. zou ik eerst een laag steen doen, maar dat lijkt me hier ook niet het geval?

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:34
wat is het probleem precies wanneer de onderregel van je wand niet waterpas is? Je tussenregels zijn dan niet even lang maar dat geeft toch niets? OSB en gips er op en je ziet er niets meer van.

Waar de vloer echt lokaal echt lager is zou je hem eventueel nog kunnen ondervullen met wigjes.

[ Voor 20% gewijzigd door achterhoeker op 27-05-2026 09:29 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Breezz
Mijn excuses voor de late reactie allemaal! Ik moest een moment zoeken om der plaatse foto's te gaan maken... Zie foto hieronder. Er zitten wat 'golven' in de beton, dus ik vrees dat het toch moeilijk wordt met enkel wat uitvullen.

Denk dat ik toch maar beter ga metsen met volle betonblokken.
Dan de houten onderregel erop.
En dan het hout met slagpluggen bevestigen aan de betonblok...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0KZ3qKnGFDbDwWSgPay3sRjXZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xy66u4ZAPLXXJPr6bp22sDra.jpg?f=fotoalbum_large

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-06 23:22
Vloer ziet er wat mij betreft prima uit om gewoon je hout skelet op te bouwen.Voor optrekkend vocht zou je eventueel de onderkant kunnen tapen of een strook epdm of iets dergelijks er onder kunnen doen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
De vloer wordt 140cm hoog geef je aan, wordt dit zwaar belast o.i.d? Gezien het in een zakelijke setting lijkt te zijn?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je hoeft maar 7cm - 10cm "glad" te hebben, en je wilt het eigenlijk wel waterpas (start) hebben.
  • Er zit in omstreek breda een bedrijf dat met een slang naar binnen toe komt en je vloer afmoddert .. gewoon gladde vloer..
  • je kan ook een diamant frees machine nemen, is alleen wat stoffig ..maar is speciaal om vloeren glad te maken wellicht alleen waar je de muren zet..
als het een dekvloer is kan je wellicht met een haakse slijper/muurfrees .terug naar beton laag. .

je kan ook waar de muur komt met 2cm lat werk en kit een nieuwe begin maken en met beton vullen.

Tja vanalles

• Breezz
djluc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:40:
De vloer wordt 140cm hoog geef je aan, wordt dit zwaar belast o.i.d? Gezien het in een zakelijke setting lijkt te zijn?
Ja we tellen voor de veiligheid toch op 250kg/m².
Het is een Self-Storage inderdaad, ik ben de eigenaar.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
Waarschijnlijk moet je op de huidige vloer de druk verdelen, klopt dat? Heb je iets van een opzetje van wat je gaat bouwen?

Misschien vreemde vraag maar is een pallet stelling systeem niet veel simpeler? Ook omdat je dan meer overspanningen kan realiseren (ofwel minder steun in de weg)?
Pagina: 1