Hout op niet-egale beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:55
Hoi,

Situatie is al volgt;

bestaande betonnen druklaag waarop een houten tussenvloer van 140cm hoog moet komen. Deze tussenvloer wordt gedragen door houten wanden van 180mm breed.

Dit alles is door de ingenieur berekend, dus dat is het probleem niet.
In dit geval bestaat er géén risico op omhoog kruipend vocht van beton naar hout. Hier dient géén rekening mee gehouden te worden.

Ik twijfel enkel over de methode waarop ik het hout (wanden) bevestig aan de beton.
De opties die ik zie;
  • Eerst een laag Ytong (gasbeton) blokken plaatsen, op een mortelbed. Bovenkant is dan mooi gelijk. Zo doen ze het ook in de houtskeletbouw. Vervolgens kan je blokken én hout nog vastzetten met draadstangen en chemische verankering.
  • Hout rechtstreeks op de beton. Eerst één balk (onderregel), en dan werken met spies om hem recht te krijgen. Nadeel is dat de balk dan niet overal goed raakt aan de beton.
  • Hout rechtstreeks op mortelbed, lijkt me geen goed idee.
    Misschien is er een alternatief? een soort PUR of lijm die hiervoor geschikt is?
  • Zijn er nog andere opties? gasbeton lijkt de beste oplossing, maar het is in dit geval veel extra werk (gasbeton kopen per pallet, mortel maken, ...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP1q5dBEsPn5u4VipEm7jxtNjDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hifKN0eaeNS927hWpSbG1nfs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:16

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hoeveel ongelijkheid hebben we het over? Optie 1 of 2 lijken met prima, bij 2 zou je je vulblokjes onder de staanders kunnen doen zodat ze direct naar de vloer afdragen.

Optie 1 zou ook kunnen met bakstenen of zandcement dat je netjes vlak smeert. Draadstangen en chemische ankers e.d. lijken met wat overbodig als je gewoon een verdiepingsvloertje bouwt. Er is niks in wat je hier beschrijft wat zijwaarts druk uitoefent op je steunmuurtje.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:54
Mij lijkt optie 1 de meest degelijke.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:43

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Onder regel, shims en wat pur lijkt me helemaal prima.