pgmw schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Beide. In eerste instantie zal het in deze zaal gebruikt worden voor ons jaarlijkse evenement. We zijn er aardig tevreden over.
Ik sluit niet uit dat de hardware (of deels) gebruikt zal worden voor 'andere' evenementen op andere locaties en kleinere of grotere opzetten.
In dat laatste geval ga je drie extra randvoorwaarden hebben:
- grote kans dat je vroeg of laat ergens komt waar bestaande netwerk wel gevrijwaard moet worden en dan moet je oplossing technisch in staat zijn daar omheen te werken en moet de kennis aanwezig zijn om dat on-the-fly te doen.
- locaties waar je AP's kunt hangen gaan anders zijn waardoor je andere bevestigingsmogelijkheden gaat hebben en andere kabellengtes.
- uplink naar rest van internet gaat niet overal hetzelfde zijn.
Als het budgettair mogelijk is (en ik vermoed van wel als ik EUR 1000 hoor) zou ik aanraden om één installatie vast in eigen zaal te doen en een tweede om mee te nemen. Dan hoef je lokaal geen concessies te doen voor die flexibiliteit en blijft het lokaal goed werken ongeacht wat op andere locaties gebeurt (worst-case: iemand jat de apparatuur...)
[...]
Dat is fijn om te weten. Onze ambitie is om door te blijven groeien tot een europees niveau evenementen te organiseren, tegen die tijd zal er mogelijk ook meer budget zijn voor iets serieuzere oplossingen en laten we dit mogelijk ook regelen door externe partijen. We moeten ergens beginnen :-)
Juist als je opschaalt kun je kennis in-huis halen en houden. Outsourcen wil je doen met dingen die niet tot je kerncompetenties en -processen behoren. WiFi infra lijkt me bij uitstek wel daartoe behoren als je video wilt streamen, des te meer omdat je met sportevenementen vaak buiten reguliere werktijden op gekke locaties gaat zitten. Dit wil je zelf kunnen.
[...]
We hebben een app die d.m.v. een socket verbonden is over het internet. Deze verbinding is optioneel. De rest gebeurd met wat HTTP calls richting een API. Dus net iets meer dan een simpel webformulier.
Zover ik het van de persoon, die de livestream beheerd, heb begrepen; 10k.
10kbps

Dat klinkt zeer beperkt. Dat is wat je vroeger aan 'streaming' video over een inbelmodem kon versturen. Denk aan postzegel van160x100 pixels, 256 kleuren en hoge compressie. Ik twijfel of je bij een balsport de bal zou kunnen zien

- oftewel hier klopt niets van
Om een paar getallen te noemen:
- broadcast quality SD (720x576@50Hz) MPEG2: ~4Mbps.
- broadcast quality HD (1280x720@50Hz non-interlaced vs 1920x1080@25/50Hz interlaced) MPEG4: ~8Mbps
- BluRay 4k (1920x1080p) MPEG4: 40Mbps
- uncompressed HD: ~3Gbps
- broadcast quality 4k (3840x2160@50Hz) HEVC: ~12Mbps
- broadcast quality HDR 4k (3840x2160@50Hz HDR) HEVC: ~16Mbps
- uncompressed 4k: ~12Gbps
Als ik google op DroidCam lees ik geen concrete bitrates, wel HD en 4k resolutie opties. Ik vermoed dus dat je minimaal 8Mbps nodig hebt per streaming client, maar het is veiliger om uit te gaan van 16Mbps als je het niet weet.
Om zeker te zijn dat het goed gaat wil je zorgen dat de totale capaciteit op het netwerk zoals beschikbaar voor de client met slechtste verbinding ruim voldoende is voor alle clients. Als je dus 5x16Mbps=80Mbps totaal nodig hebt, wil je op locatie van slechtste verbinding minstens ~100Mbps ter beschikking hebben.
Stel nu dat je slechtste RSSI -57dBm is in de 5GHz. Stel nu dat je clients allemaal minimaal 2x2 MIMO en WiFi-6 ondersteunen. Als je -57dBm hebt met 2x2 MIMO en 40MHz brede WiFi-6 kanaal kom je uit op een realistische throughput van zo'n 215Mbps. Dat gaat dus lukken. Maar dit is op basis van de volgende aannames:
- je streams zijn maximaal 16Mbps.
- met een enkele AP heeft de minst gevoelige telefoon nergens in de ruimte een RSSI van minder dan -57dBm (nouja, met -67dBm zou het nog 108Mbps netto moeten kunnen leveren, maar je wilt die 10dB fade margin hebben voor stabiliteit).
- de invloed van honderden toeschouwers op beschikbare bandbreedte is verwaarloosbaar.
Voor alle verdere berekeningen is het echt noodzakelijk om een duidelijk getal te hebben voor hoe groot die streams zijn. Als degene die ze maakt dat niet weet, meet het!
Voor signaalsterkte zul je ook voordat je tot aanschaf van dingen overgaat een site survey moeten doen. Dat is zo simpel als een AP (maakt totaal niet uit welke, zolang het 5GHz ondersteunt) ophangen op plek waar je denkt een AP te hangen en dan met de telefoons in kwestie rond te lopen, met name op de meest uitdagende locaties. De AP hoeft verder nergens op aangesloten te zijn, het gaat puur om signaalsterkte van uitgezonden beacons te bepalen. Draai een app als WiFi Analyzer Open Source. En hou een tabel bij (kan op papier of in een spreadsheet): x-as is locatie AP, y-as is locatie telefoon.
Loop met de telefoon naar de vier hoeken van de zaal en noteer de RSSI per hoek. Pak ook een paar vaste locaties elders (midden van de zaal, midden van elke zijde, bijvoorbeeld, dan kom je aan negen totaal). RSSI overal >=-57dBm? Perfect. Zo niet, AP verplaatsen richting slechtste waardes en nog een keer proberen op alle locaties en noteren. Nog steeds niet? Herhaal nog een keer. Als het niet in een keer goed is, probeer de AP sowieso op alle zinnige locaties.
Lukt het om een plek te vinden waar je overal goed zit qua signaal? Mooi, dan kun je toe met een enkele AP en je weet gelijk waar hij moet hangen en hoeveel netwerkkabel je nodig gaat hebben om het daar te plaatsen.
Lukt het niet om een plek te vinden waar je overan goed zit? Kijk of je met twee AP-locaties alles dekt. Zo ja, heb je twee nodig en weet je waar ze moeten hangen. Heb je meerdere combinaties waar je alles vanuit kunt dekken? Pak dan de twee waar de verschillen verder het grootst zijn (meestal: die het verst weg van elkaar zijn).
Lukt het met twee ook niet, kijk dan naar drie. Maar eerlijk is eerlijk, ik twijfel zeer sterk of dit nodig gaat zijn voor dekking.
[...]
Ja, klopt. De opstelling die we hebben:
- Productie computer met OBS + DroidCam plugin.
- Camera's zijn telefoons die door middel van de app DroidCam de beeldingen richting het netwerk.
- Productiecomputer verwerkt het naar de stream en zend het uit.
OK, duidelijk.
[...]
Goede vraag. Eerlijk gezegd heb ik hier geen specifieke details over. We hebben het bij de beheerder nagevraagd. De beheerder is geen techneut en die geeft aan dat 'het pand relatief oud is' en de 'huidige infra niet in de beste staat is', In de zaal zelf is het netwerk dat ze tot hun beschikking hebben met een ontvangst dat niet best is.
[...]
Dat hebben we niet expliciet gevraagd, maar we hebben wel toestemming om een eigen netwerk op te zetten en gebruik te maken van de patch kast, en het huidig Wifi, wat voor ons niet toereikend is in de sporthal.
Zorg dat je dit zwart-op-wit hebt. Je wilt niet dat bij evt uitval huidige beheerder de volgende je gelijk sommeert alles los te trekken...
Zelfde geldt voor op pad te gaan: voordat je akkoord gaat met ergens streaming te verzorgen, zorg dat je zwart-op-wit hebt dat je dat mag, dat je toegang hebt tot technische ruimtes en (tijdelijk) kabels mag trekken daar vandaan, plus alle evt randvoorwaarden ook zwart-op-wit.
[...]
Goed om te weten. Dit is mogelijk wel iets waar we rekening mee moeten houden.
Mogelijke oplossing: ga voor tri-band apparatuur en werk uitsluitend in de 6GHz-band. Moeten je clients het natuurlijk wel ondersteunen...
Hier iig een paper over het probleem (stokoud, maar mechanisme is nog exact hetzelfde):
https://arxiv.org/pdf/1502.01222[...]
Ja, ik snap dat 2 tot 3 meter behoorlijk laag is. Helaas kunnen we geen hardware ophangen of hardware installeren op hogere plaatsen. We hadden stiekem gehoopt dat de infra qua netwerk ietsjes beter zou zijn en we helemaal niet aan dit soort oplossingen hoeven te denken. Zover ik weet staat dat wel op een planning van de beheerders.
2 tot 3 meter heeft wel een voordeel: dat is vergelijkbaar met de hoogte van een kantoor. Je kunt op die hoogte zonder aanpassingen ceiling-mount APs's gebruiken.
[...]
Eens. Dat zal denk ik niet nodig zijn. We hebben eventueel ook de mogelijkheid om 1 of 2 AP's in het midden van het speelveld neer te plaatsen. Dit veranderd natuurlijk de hele situatie. Het gaat er voornamelijk om dat de camera's die bewegen op een betrouwbare manier de verbinding met de productiecomputer kunnen behouden en het beeld kunnen overbrengen.
[...]
AP's en bekabeling. Clients zijn vrijwilligers. De telefoons die we daarvoor gebruiken zijn van een van de bestuursleden. Dit zijn ietsjes oudere 'flagship' telefoons. 2 tot 3 jaar oud.
Dus nee, clients hoeven niet te worden betaald. Je mag dit puur zien als een investering voor de juiste hardware.
'Hardware' kan veel dingen voor veel mensen betekenen, incl clients. Zoals ik het hier lees gaat het dus om:
- AP('s)
- bekabeling voor AP('s)
- bevestigingsmaterialen voor AP's en bekabeling
- stroomvoorziening AP('s) (PoE switch of midspan injector(en))
[...]
We proberen meedere personen de kennis onder te brengen. Voornamelijk diegene met iets meer technische achtergrond. Momenteel ben ik dat, maar we zijn hard op zoek naar meer mensen voor onze organisatie.
De beheeromgeving hoeft niet per definitie remote bereikbaar te zijn, het gaat meestal ook om een kort evenement dat twee dagen is. Daarnaast is het belangrijk dat met (met lichte aanpassingen) het 'werkt'.
Snap ik. Vraag is alleen wat er gebeurt als het niet blijkt te werken...
Maar goed, als ik samenvat wat ik tot nu to lees is de eis qua performance nog totaal niet duidelijk. Specifieke hardware en aantallen kunnen we dus nog niets over zeggen. Wat wel duidelijk is, is de situatie qua beheer, en de uitdaging met die 400 toeschouwers.
Om met dat laatste te beginnen - clients hebben de neiging twee dingen te doen bij actieve scanning:
- wildcard probe requests ("welke netwerken zijn hier allemaal? - zeg eens 'hoi'!")
- gerichte probe requests ("kunnen de AP's voor SSID "MIJNSSID" zich graag bekend maken incl info over hoe te verbinden?")
Die tweede categorie kun je aanpakken door geen SSID te broadcasten, dus een zgn 'hidden network' aan te maken. Dat is nadrukkelijk geen beveiliging - een aanvaller kan snel genoeg zien dat er een netwerk is, hoe het heet en hoe het met de beveiliging gesteld is - maar het voorkomt dat bezoekers het netwerk zien in hun telefoons en proberen te verbinden, en het voorkomt gerichte pogingen om info te krijgen. Dus: maak je SSID hidden.
Eerste categorie is lastiger. De vraag is of een AP moet reageren op wildcards als de SSID hidden is. Uitdaging is dat hidden SSID technisch tegen 802.11 specificatie in gaat en als een vendor dus die functionaliteit levert, alles er omheen ook buiten de specificaties valt. Zie
hier voor een bespreking van de situaite. TLDR:
While the correct answer to the original question “Does a hidden SSID generate a probe response to a wildcard probe (‘null’) request?” would be the classic “It depends!”, it seems that “probably not” does seem to be a more valid answer.
Concreet stuurt UniFi in ieder geval geen responses in deze situatie. Dat maakt UniFi een potentiele kandidaat. Mikrotik ook niet en is qua budget een aantrekkelijke optie, maar de leercurve van Mikrotik durf ik rustig 'extreem' te noemen en past niet bij kennisniveau die je hier schetst. Cisco, Meraki en Mist zijn allemaal veel te duur voor jullie use case.
Twee ecosystemen die ik wel zou overwegen zijn Aruba InstantOn (waar de auteur ook benieuwd naar is) en TP-Link Omada. Ik kan alleen geen concrete info vinden over hoe zij zouden reageren hierop. InstantOn zou ik mogelijk zelf kunnen testen aangezien ik hier een paar van die dingen heb hangen, maar dat ga ik vanavond niet meer doen - dan moet ik graven naar iets dat een packet capture kan doen...
Die drie ecosystemen vissen ongeveer in zelfde vijver van prosumer/kleinzakelijk gebruik. Verschil zit in de nuance, met name hoe beheer werkt:
- UniFi werkt met management app op een client PC, of standalone op een van hun routers. Dat moet dus wel dezelfde PC zijn die beheer doet
in jullie situatie zou dat de productie computer kunnen zijn. Dit is op GoT populairste ecosysteem. Het is goedkoop, makkelijk te installeren en werkt meestal gewoon foutloos. Grootste valkuil vind ik software updates. Dat gaat te vaak mis, met name bij mismatch tussen management app en de AP's. Als je goed thuis bent in de materie heb je het in een kwartiertje weer draaien, maar ik he b meerdere keren gehad dat dit gebeurde bij vrienden of kennissen waar ik UniFi had aangeraden en ze een week niets hadden tot ik tijd had om langs te gaan. Dat maakt me erg terughoudend om UniFi aan te raden.
- Omada is zeer vergelijkbaar. Ik heb nog niet van dezelfde upgradeperikelen gehoord. Minpunt is dat de specs van de verschillende apparaten minder goed op elkaar afgestemd zijn - je kunt bijvoorbeeld niet blind ervan uitgaan dat 5GHz DFS kanalen ondersteund zijn bij een nieuw model; soms (zoals bij de EAP610) komt het na meerdere maanden, soms helemaal niet...
- Aruba InstantOn is een poging van HPE om vanuit de enterprise-wereld toch de kleine markt te bedienen. Het is een tikje duurder dan UniFi of Omada, maar nog steeds <EUR 125, en ze zijn bewust conservatief qua ontwikkeling (geen WiFi-7 nog), maar in ruil daarvoor krijg je enerzijds de makkelijkste installatie die ik voor iets in deze categorie meegemaakt heb (exact even simpel als TP-Link's hersendode maar klantvriendelijke Deco reeks) en anderzijds onder de motorkap alle intelligentie van Aruba - inclusief een distributed controller: de controller draait op je APs, waardoor je dus geen applicatie op de PC of los controller ding nodig hebt. Ik draai hier ondertussen zelf bijna twee jaar op (2x AP22) en ben erg tevreden.
Er zijn andere opties, maar IMHO zijn ze ofwel veel duurder, danwel veel dommer, danwel van bedrijven waar ik twijfels heb over (langdurig) support - lees: zo'n beetje alles wat je op AliExpress tegenkomt.