Wanneer komt er nu eens een echte game API?

Pagina: 1
Acties:

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 07:50

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Het word tijd voor een groot besturings systeem onafhankelijke API die speciaal voor games gemaakt word. DX is me te drammerig, OGL heeft ook proffesionele zooi erin.
maar gewoon een aliantie van laten we zeggen

ATi,nVidia,Matrox,PowerVR of hoe die nu ook heten, S3?
en het liefst ook geluids mensen erbij zodat je een GOEDE 3D API hebt, voorzowel geluid als graphics. A3D is te vroeg gestorven en EAX vind ik nou niet bepaald een alternatief.

Gewoon een groep mensen die samen een GAME API maken zonder dat ze daar Microsoft voor nodig hebben, watn microsoft wil een te grote vinger in de pap, dus zo'n api zou wel regeren.

Zijn er mensen die denken dat er ooit nog zoiets komt?
Of juist mensen die suggesties oid hebben?

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

De ontwikkeltijd en kosten die in D3D en OpenGL zitten zijn alleen al genoeg om het voortbestaan te garanderen.

En daarbij, het bevalt wel zo vind ik.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Leuk idee, probleem is dat zo'n API MS haar poging om via directx de games markt zoveel mogelijk windows-only te houden zal tegengaan en daarom al automatisch op hun tegenstand kan rekenen..

Met OpenGL zie je hetzelfde, er zijn maar een paar gamedevelopers die nog OpenGL spellen maken (ID is gelukkig een groot supporter van OpenGL), omdat men liever achter MS aan loopt, op die wijze zal je voor veel spellen altijd geboden blijven aan windows (wat bijvoorbeeld veel trager is met games dan linux)

Open standaarden gaan monopolies tegen en zullen daarom nooit de steun krijgen van de "grote" spelers

Ik hoop zelf dat met OpenGL 1.3 en projecten als SDL en OpenAL we wat meer platform onafhnakelijke API's krijgen, maar met tegenstanders als MS zal het nog wel ff op zich laten wachten

Gelukkig is ID een grote speler ind e 3d-engine markt en zijn de meeste andere belangrijke engine's in principe ook platformonafhankelijk (unreal/littech/v12 etc)

Een universele platformonafhankelijke 3d api zal er nooit komen vrees ik

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Ik las een tijdje geleden ook iets over dat MS en SGI een het praten waren om DirectX en OpenGL samen te voegen, platform independent wel te verstaan....
iemand anders hier over gehoord?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Ja, gezellig een nieuwe API bouwen:

3dfx glide is dood
S3 metal is dood
Dat systeem van de NV1 is dood

Die nieuwe API can jou zal net zo snel sterven :(

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ja ik bedoel, d3d of opengl zal in de future alleen maar beter worden hoor, dus waarom een nieuwe?

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 02:31 schreef The_PyroPath het volgende:
Het word tijd voor een groot besturings systeem onafhankelijke API die speciaal voor games gemaakt word. DX is me te drammerig, OGL heeft ook proffesionele zooi erin.
maar gewoon een aliantie van laten we zeggen

ATi,nVidia,Matrox,PowerVR of hoe die nu ook heten, S3?
en het liefst ook geluids mensen erbij zodat je een GOEDE 3D API hebt, voorzowel geluid als graphics. A3D is te vroeg gestorven en EAX vind ik nou niet bepaald een alternatief.

Gewoon een groep mensen die samen een GAME API maken zonder dat ze daar Microsoft voor nodig hebben, watn microsoft wil een te grote vinger in de pap, dus zo'n api zou wel regeren.

Zijn er mensen die denken dat er ooit nog zoiets komt?
Of juist mensen die suggesties oid hebben?
Ik zag op deze site
http://www.byte.com/documents/s=1358/byt20010919s0003/0924_em.html

het volgende:
OpenGL Meets OpenML
Perhaps the most far-reaching announcement at SIGGRAPH 2001 was the Khronos Group's release of the OpenML 1.0 (Open Media Library) specification.

The Khronos Group is a consortium that includes 3Dlabs, ATI, Discreet, Evans & Sutherland, Intel, NVIDIA, SGI, and Sun Microsystems. The group's stated purpose is to "promote the creation and deployment of rich media through the creation of open standard APIs to enable the authoring and playback of dynamic media on a wide variety of platforms and devices."
Het antwoord op je vraag?

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
PRECIES, dat vind ik intressante dingen om te horen.

Maar wat ik bedoel is dus dat zowel geluid en beeld goed geregeld worden, zonder dat je van veel dingen afhankelijk word. Het zou leuk zijn als ze in OpenML ook positionele audio verwerken, want nu is alles een beetje gespreid:
EAX is niet echt DX, A3D ook niet, als ze dat soort dingen nu eens onder een kopje brengen lijkt me dat een geweldig initiatief met toekomst. De eerder genoemde dingen als metal en Glide zijn gestorven omdat ze van EEN merk afhankelijk waren en alleen het Video deel deden. Maar een COMPLETE API zou ik wel mooi vinden, of zie ik dingen over het hoofd?

Breek je nek voorzichtig

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
ach als DX van M$ er niet was geweest zaten we nu nog steeds op 800x600 te fraggen.

(hoewel ID OpenGL ook tot the MAX uitwringt! (gellukkig) )

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Ik zeg ook niet dat we met zn allen naar het stenentijdperk moeten en ik vind het ook goed wat er bereikt is, maar er zijn volgens mij dingen die je beter onder een dak kan regelen voor verschillende systemen, dus een soort DX, maar dan zonder M$ met een grote vinger in de pap, en dan voor meerdere platformen.

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

In other words, what OpenGL (Open Graphics Library) is to graphics, OpenML aims to be for multimedia. OpenML is more than casually related to OpenGL. A lot of the same parties are involved in developing both specs, and both APIs will share some of the same calls and routines. In addition to attempting to unify the standards chaos currently associated with audio, video, and 3D, OpenML is also geared to standardize subsets of both OpenML and OpenGL to create small-footprint APIs to bring dynamic media capabilities to a wide variety of embedded devices.
Volgens mij wordt hier toch echt ook audio genoemd en daar schaar ik EAX en A3D onder (of ben ik nu iets te rechtlijnig >:) ).
Pagina: 1