vaatwasser pompt niet af in spoelprgramma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jiskefet1984
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:56
Hoi, ik ben nieuw hier. Ik ben Martin :)

Ik heb nu ongeveer 2 weken een nieuwe vaatwasser ''Siemens SN65EX12CE - iQ500''

Volgens de voorschriften heb ik de vaatwasser bij eerste keer leeg gedraaid.

Ik gebruik het programma Eco en Intensief.
Bij programma Eco word het zeepbakje binnen 5 minuten al geopend tijdens het spoelprogramma en bij programma Intensief gebeurt dit na ongeveer 15 minuten tijdens het voor spoelen.

Al die keren dat ik de vaatwasser al gebruikt heb, word het spoel water niet weggepompt. Ik heb contact opgenomen met Siemens, volgens hun is dit normaal want de machine beschikt over een sensor, en deze meet of het water schoon genoeg is om dit water nog te gebruiken voor de Hoofdwas.

Ik heb dit namelijk even getest door heel veel currysaus in de vaatwasser te spuiten, aan te zetten op Eco programma.

Binnen 5 minuten ging het zeepbakje open, het water was vies bruin door de currysaus natuurlijk en de machine ging over van spoelprogramma naar de Hoofdwas en je raad het al, zonder de spoelwater af te pompen.

Dit gemeld aan Siemens en ik kreeg het antwoord of de installatie wel goed gedaan is of dat de afvoerpomp verstopt zit. Dat is niet het geval, want het water kan wel afgepompt worden van de Hoofdwas enz.
Anders zou het een defect kunnen zijn en dan een afspraak inplannen voor een monteur.

In het instructieboekje staat aangegeven onder Programmaverloop dat alleen de programma ''Auto'' deze functie''Sensor-geoptimaliseerd'' heeft.

Ik zou graag jullie mening en ervaring willen weten of dit een defect is of is dit normaal?
Zelf denk ik dat dit een defect is, want anders zou het geen ''voor spoelen'' heten, dan zou de vaatwasser meteen met de Hoofdwas kunnen beginnen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gereset door op 3 sec op de aan- en uit knop te drukken en het stekker voor paar minuten uit het stopcontact gehaald te hebben.

Martin. :*)

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:42
Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar hij spoelt voor met water X, dan doet die het hoofd programma met water Y en als je de machine open doet na het hele programma dan staat water X weer in je wasmachine?

Maar dan de hoofdvraag; als je spullen in de wasmachine zet en een programma draait (mijn verkoper gaf aan dat ik beter niet standaard het eco programma kan draaien), komt je was er dan schoon uit?

En zie je dan serieus nog het water aan de bodem van de wasmachine staat? Dat lijkt mij maar vies? Doet onze Samsung in ieder geval niet

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:02
@President

Volgens mij begrijp je het niet goed. Hij geeft aan dat het spoelwater ook voor de hoofdwas gebruikt wordt en tussendoor niet wordt afgepompt. Dat zou alleen gebeuren bij echt vies voorspoelwater en anders niet en dat gedrag trekt ie in twijfel.

Dus je ziet helemaal geen water op de bodem als ie klaar is. Hij hoort niets pompen en doet na het voorspoelen de vaatwasser open en ziet dat de vaatwasser vrolijk doorgaat in de hoofdwas met het voorspoelwater.

Verschil tussen 1x of 2x water pakken bij het afwasprogramma (naspoelen even daargelaten).

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 25-05-2026 13:48 ]

UNOX: The worst operating system

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:42
Korvaag schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:46:
@President

Volgens mij begrijp je het niet goed. Hij geeft aan dat het spoelwater ook voor de hoofdwas gebruikt wordt en tussendoor niet wordt afgepompt. Dat zou alleen gebeuren bij echt vies voorspoelwater en anders niet en dat gedrag trekt ie in twijfel.

Dus je ziet helemaal geen water op de bodem als ie klaar is. Hij hoort niets pompen en doet na het voorspoelen de vaatwasser open en ziet dat de vaatwasser vrolijk doorgaat in de hoofdwas met het voorspoelwater.

Verschil tussen 1x of 2x water pakken bij het afwasprogramma (naspoelen even daargelaten).
Ahh ok, dan ligt het dus aan mij. Ik open de vaatwasser nooit als die bezig is, dus heb geen idee. Weet wel dat een vaatwastablet beter werkt met vies water dan met schoon water (hoe dat werkt geen idee, maar ze adviseren niet voor te spoelen in de wasbak).

Maar goed, uiteindelijk gaat het er toch om dat de vaat er schoon uitkomt en dat de machine niet stinkt? Hoe het allemaal van binnen werkt is toch niet zo relevant?

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:23
Die machine heeft een aquasensor.

Vindt deze sensor de water kwaliteit na het voorspoel programma nog voldoende dan wordt dat water weer gebruikt voor het hoofdprogramma.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:25
Leipi35 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:21:
Die machine heeft een aquasensor.

Vindt deze sensor de water kwaliteit na het voorspoel programma nog voldoende dan wordt dat water weer gebruikt voor het hoofdprogramma.
@Jiskefet1984 zegt dat hij dat weet, maar dat hij twijfelt of het goed werkt.
Hij heeft "vies" water gemaakt, in de veronderstelling dat dit dan zou worden afgepompt, maar het vieze water blijft. Dit schrijft hij in zijn openingsbericht volgens mij.

Als ik alles zo beschouw denk ik dat we eigenlijk willen weten wanneer is het water "vies" ?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35
Misschien nog wel veel belangrijker, hoe komt de vaat eruit? Is die schoon, doet het apparaat precies wat die moet doen. Als het nog vies is, terug naar de winkel. Ik snap je punt waarom die een voorwas zou doen als je toch het water gebruikt, maar misschien is het water niet zo vies als je denkt :)
Pagina: 1