Chrome en Brave crashen constant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Righello
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03:27
Ik heb inmiddels al 2-3 weken enorm veel last van crashes in zowel Brave Browser als Google Chrome. De foutmeldingen die ik krijg verschillen, maar zijn altijd een van de volgende:

STATUS_ACCESS_VIOLATION, STATUS_BREAKPOINT en/of STATUS_STACK_BUFFER_OVERRUN

De crashes gebeuren in zowel Brave als Chrome, ongeacht of ik ben ingelogd of uitgelogd ben in de browser.

Ik heb inmiddels al behoorlijk veel geprobeerd om het op te lossen, waaronder:
- Drivers bijgewerkt
- Windows updates uitgevoerd
- Antivirus verwijderd
- Browser plugins/extensies verwijderd
- Windows herinstallatie met behoud van data
- Volledige schone Windows herinstallatie zonder behoud van data
- BIOS teruggezet naar defaults

Helaas allemaal zonder effect. De crashes blijven optreden.

Wat me opvalt is dat het vooral gebeurt op websites met:

infinite scrolling/infinite load, grotere/lange pagina's, videoweergave (vooral YouTube)

Voorbeelden van websites waar het regelmatig gebeurt zijn dan ook bijv. YouTube, ChatGPT, Booking.com en Zalando

Ik heb daarnaast ook een volledige hardware scan uitgevoerd vanuit de ingebouwde opstartdiagnose van mijn laptop. Volgens die scan is alle hardware volledig in orde.

Mijn hardware: Intel i9-14900HX, 32GB RAM, RTX 4060

Specifiek deze laptop:

uitvoering: Lenovo ThinkBook 16p G5 IRX (21N5001SMH)

Wat me daarnaast opvalt is dat ik op Reddit en andere forums de afgelopen 2-3 weken meer mensen zie met vergelijkbare Chromium crashes/foutcodes, maar veel topics lijken zonder duidelijke oplossing dood te lopen.

Zijn er hier meer mensen die hier momenteel last van hebben? Of heeft iemand inmiddels een oplossing/workaround gevonden?

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien een hardware-probleem dat niet door de selfcheck wordt gezien.

Schakel als test hardware acceleration uit in de browsers. Laat een nachtje (de gratis versie van) memtest86 draaien om te zien of dat okay is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvulling: en een bredere stresstest. Bijv met https://www.ocbase.com/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Righello
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03:27
F_J_K schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:46:
Misschien een hardware-probleem dat niet door de selfcheck wordt gezien.

Schakel als test hardware acceleration uit in de browsers. Laat een nachtje (de gratis versie van) memtest86 draaien om te zien of dat okay is.
Bedankt voor je reactie en het meedenken! Helaas kwam daar ook niets uit, alle hardware lijkt dus vreemd genoeg gewoon in orde te zijn.. Heel vreemd dus! Ik vermoed dat het te maken heeft met deze problemen: https://issues.chromium.org/issues/513028511