Lekkende schokbreker te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De schokbreker rechtsvoor lekt olie:
Lekkende voorvorkdemper Sym Symphony ST scooter

Had al eerder gezien dat er wat vocht onder het voorwiel lag maar dacht eerder dat het regenwater was maar nadat de scooter een tijd stil had gestaan was het wel dusdanig veel dat het als een plasje in de velg stond en ben ik eens goed gaan kijken.

Het lijkt uit de onderkant van de schokdemper te komen, daar hangt een druppel onder:
Closeup lekkende voorvorkdemper Sym Symphony ST scooter

Ik heb al geprobeerd die inbusbout die daar onderaan zit vaster te draaien maar daar is geen beweging in te krijgen.
Weet ook niet op dit überhaupt zou moeten werken.

De lekkende schokdemper is een tweedehands van Marktplaats omdat degene die er eerst op zat krom was geworden na het hard raken van een stoeprand:
Kromme voorvorkdemper Sym Symphony ST scooter

Nu vraag ik me af of het misschien mogelijk is de onderkant van de oude demper over te zetten naar het bovenste deel van de vervangende demper?
Dit omdat het onderste deel lek lijkt te zijn bij de vervangende demper.
Of is dat kansloos? Ik heb namelijk geen idee hoe zo’n demper in elkaar zit.

Het betreft trouwens een Sym Symphony ST 50cc scooter.

Alle reacties


  • DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 16:09
Ik heb 0 verstand van dempers, maar zeg: ga ervoor! Het lijkt niet vast te zitten aan je wiel.


Bedenk even dat je nog wat olie en een ringetje of wat moet kopen. Kan je niet een servicemanual voor die demper online vinden?

Naderhand goed schoonmaken van je schijven. Worst case: alsnog nieuwe demper. Best case: vuile klauwen, veel geleerd.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:10:
Ik heb 0 verstand van dempers, maar zeg: ga ervoor! Het lijkt niet vast te zitten aan je wiel.
Klopt, het is echt een los onderdeel. En ik heb ook geen verstand van dempers. De grote vraag is eigenlijk of die dempers überhaupt wel te repareren zijn of dat die enkel in de fabriek in elkaar te zetten zijn en daarna alleen compleet te vervangen zijn?
Bedenk even dat je nog wat olie en een ringetje of wat moet kopen. Kan je niet een servicemanual voor die demper online vinden?
Niets kunnen vinden tot nu toe helaas.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor motorfietsen zijn er eigenlijk altijd wel revisie setjes te vinden voor de originele veerpoten / schokdempers. Voor een SYM (brom) scootertje (?) zal er, gezien het feit dat die machientjes veel door gerenommeerde tweewielerspecialisten verkocht worden, waarschijnlijk ook wel zoiets op de markt zijn.

Misschien je licht eens op gaan steken bij zo'n tweewielerspecialist / SYM Dealer?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als die schokbreker van hierboven past zou ik geen energie in de oude steken. Voor €30 een nieuwe is niet duur. (Misschien voor iemand wel veel geld).

Destijds voor de motor de boel gereviseerd, dat is voor een lerende leek een aardige klus.

  • Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat het behoorlijk lastig is om die achterschokbreker aan je voorwiel te bevestigen.. Daarnaast is het discutabel wat de kwaliteit van zo'n demper van €30 is.

Gewoon kijken of je het kan fixen met wat je hebt lijkt me in eerste instantie een prima weg. Let wel op met uit elkaar halen, veren kunnen onder spanning staan (en dus losschieten bij demontage) of als het een lucht demper is kan hier aardig wat luchtdruk op staan. Als je een revisiesetje ringen e.d. kunt vinden is er ook vast een (de) montage instructie, let daar goed op!

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Een lekke keerring vervangen is niet heel ingewikkeld en zijn heel veel filmpjes van de te vinden op YT.

Een nieuwe is denk ik de snelste, makkelijkste en waarschijnlijk zelfs de goedkoopste optie, ook al heb je dat dus al gedaan.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:26:
Een lekke keerring vervangen is niet heel ingewikkeld en zijn heel veel filmpjes van de te vinden op YT.

Een nieuwe is denk ik de snelste, makkelijkste en waarschijnlijk zelfs de goedkoopste optie, ook al heb je dat dus al gedaan.
Die 'nieuwe' was destijds zo te lezen ook al een tweedehandsje van marktplaats, zo te lezen. Veel kans dat dat ding destijds onder een sloopvoertuig uit gekomen is en zónder inspectie en/of revisie de verkoop in geslingerd is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:26:
Een lekke keerring vervangen is niet heel ingewikkeld en zijn heel veel filmpjes van de te vinden op YT.

Een nieuwe is denk ik de snelste, makkelijkste en waarschijnlijk zelfs de goedkoopste optie, ook al heb je dat dus al gedaan.
Die keerring is zo weer lek, heb je de staat van de binnenpoot cq drijfstang gezien?
Dit wordt een nieuwe tenzij je elke 3 maanden de keerring wil vervangen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Will_M schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:02:
Voor motorfietsen zijn er eigenlijk altijd wel revisie setjes te vinden voor de originele veerpoten / schokdempers. Voor een SYM (brom) scootertje (?) zal er, gezien het feit dat die machientjes veel door gerenommeerde tweewielerspecialisten verkocht worden, waarschijnlijk ook wel zoiets op de markt zijn.

Misschien je licht eens op gaan steken bij zo'n tweewielerspecialist / SYM Dealer?
Zal eens bellen of zo’n revisie setje bestaat voor deze scooter. Hij is er ookin 125cc variant dus mogelijk helpt dat.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_eLMo_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:53:
[...]


Die keerring is zo weer lek, heb je de staat van de binnenpoot cq drijfstang gezien?
Dit wordt een nieuwe tenzij je elke 3 maanden de keerring wil vervangen.
Die foto waarop dat dat spel zichtbaar is, is waarschijnlijk de oude 'kromme' veerpoot / schokdemper welke al volledig vervangen is door een 'nieuwe' tweedehands variant van Marktplaats.

:9
Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is een schokbreker voor het achterwiel, niet voor! :?
En dan die verschrikkelijke url met referrer. :X
Je moet voor de grap 'alles' ná het vraagteken eens weg pakken en dan naar die site navigeren... Alles wat 'God verboden heeft' staat per default áán qua coockies en trackers en is ook niet in één muisklik UIT te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 15:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:26:
Een lekke keerring vervangen is niet heel ingewikkeld en zijn heel veel filmpjes van de te vinden op YT.
Zal mijn licht daar eens opsteken, hopelijk is dat een beetje hetzelfde voor alle schokdempers zodat ik in elk geval weet waar te beginnen. :)

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
_eLMo_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:53:
[...]


Die keerring is zo weer lek, heb je de staat van de binnenpoot cq drijfstang gezien?
Dit wordt een nieuwe tenzij je elke 3 maanden de keerring wil vervangen.
Die foto die in de post zit waar op de oude (die is verwijderd omdat hij krom was en is vervangen door een 2e handsje van marktplaats) die bedoel je ?

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuDXfuMeikSOhkTPe_uc6bj8SGE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CSF7YvumVZoDk5T9yfoZdrTI.jpg?f=user_large

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:26:

Een nieuwe is denk ik de snelste, makkelijkste en waarschijnlijk zelfs de goedkoopste optie, ook al heb je dat dus al gedaan.
Will_M schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Die 'nieuwe' was destijds zo te lezen ook al een tweedehandsje van marktplaats, zo te lezen. Veel kans dat dat ding destijds onder een sloopvoertuig uit gekomen is en zónder inspectie en/of revisie de verkoop in geslingerd is.
Die andere die er nu op zit is inderdaad niet nieuw, een originele van Sym was echt enorm duur, dus die is inderdaad van iemand van Marktplaats afkomstig die oude scooters uit elkaar haalt en die demper zag er minder goed uit dan de kromme die van mijn scooter afkwam.

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
@Vliegvlug wat is het merk / model scooter/brommer? dat je hebt?

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_eLMo_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Die keerring is zo weer lek, heb je de staat van de binnenpoot cq drijfstang gezien?
Dit wordt een nieuwe tenzij je elke 3 maanden de keerring wil vervangen.
De foto waar je op doelt met de kromme demper is degene die er eerst op zat en niet degene die nu lekt! ;)

Er zitten inderdaad wat roestplekken op de bovenkant maar die demper veerde voor mijn gevoel nooit zo ver in dat ze bij het zwarte deel van de demper kwamen en hij lekte ook niet.

Die andere van Markplaats heeft ook van die roestplekken, heb er eerlijk gezegd niet naar gekeken hoe laag die zitten en kreeg daarbij ook de indruk dat die demper aan de onderkant lekte bij die inbus gezien de druppel onderaan.
Maar heb er niet aan gedacht dat het ook vanuit boven zou kunnen komen en niet aan de binnenkant van de demper gecontroleerd of daar misschien een vloeistofspoor zichtbaar is. Dacht ook dat die olie er niet onder druk in zit en aangezien het gewoon doordruppeld als de scooter stil staat kan het dan niet uit de bovenkant van de demper komen.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:11:
@Vliegvlug wat is het merk / model scooter/brommer? dat je hebt?
Vliegvlug schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:10:

Het betreft trouwens een Sym Symphony ST 50cc scooter.
Betreft het Euro 3 model voor de volledigheid. :)

Vooral dat het een ST versie is maakt het lastig want voor de normale Sym Symphony is van alles te krijgen maar voor de ST veel minder.

Zo heb ik er ook nog geen vervangende uitlaat voor gevonden terwijl die voor de normale Symphony overal te krijgen is. Aangezien de huidige gelast is en ik de scooter terug kreeg van de monteur met de melding dat ze hier geen enkele garantie op geven omdat het elke moment weer kan doorscheuren is het een kwestie van tijd voordat er een nieuwe op moet.
De originele uitlaat van Sym betaal je €342 voor! :'(

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
door de K-parts link denk ik dat je een sym symphony hebt.
De parts catalogus zegt eigenlijk dat je schokdempers geen "servicable parts" bevatten. met andere woorden, je kunt ze niet uit elkaar halen om ze te repareren:

https://www.bike-parts-sy...ENGINE-HANGER/38/47/0/347

https://www.bike-parts-sy...--FRONT-FORK/347/28/0/347

https://www.bike-parts-sy...25I-AY12W8-EU-L7--28.webp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rb_G47jcmqBMA_S5k5uMAntdSk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/hH1Schpmpj1WiFlVutOyVAr3.webp?f=user_large

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Voor de ST 50 is het dezelfde afbeelding:
https://www.easyparts.nl/...orspatbord-m27684-d206361

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@tcw82 Die voorste dempers van de Symphony ST lijken inderdaad niet uniek te zijn voor de ST wat bij de uitlaat wel het geval is. Dus dat maakt ‘m hopelijk een stuk makkelijker te vinden.

Op deze website staat dat “Vorkpoot rechts SYM Symphony 50-125 SR 2010-2020 (BK-001C)” op de volgende voertuigen past:
  • Sym Symphony Cargo 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony Cargo 125i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony Cargo 125i AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony Cargo 50 AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony Cargo 50i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony S 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony S 125i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony S 125i AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony S 25km/h AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony S 50 AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony S 50i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony S 50i AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony SR 125 AIR 4T E3 2010-2016
  • Sym Symphony SR 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony SR 150 AIR 4T E3 2010-2016
  • Sym Symphony SR 25km/h AIR 4T E3 2010-2017
  • Sym Symphony SR 25km/h AIR 4T E4 2018-2020
  • Sym Symphony SR 50 AIR 4T E3 2010-2017
  • Sym Symphony SR 50 AIR 4T E4 2018-2020
  • Sym Symphony ST 125 AIR 4T E3 2015-2016
  • Sym Symphony ST 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony ST 125i H2O 4T E4 2018-2020
  • Sym Symphony ST 200i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony ST 25km/h AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony ST 50 AIR 4T E3 2015-2016
  • Sym Symphony ST 50 AIR 4T E4 2017-2020
Daar is het SYM partnumber 51400-APA-020-K maar ik kom ook de 51400-APA-010-K tegen bij andere websites. De K op het einde staat voor zwart want hij is er ook in het zilver, maar wat het verschil tussen 010 en 020 is weet ik niet.
offtopic:
En nee, we gaan er geen voetbal bij halen! ;)
Waar lees jij dat de demper niet servicable is? Kan dat niet zo snel vinden maar zou me ergens ook niet verbazen.

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
@tcw82 Die voorste dempers van de Symphony ST lijken inderdaad niet uniek te zijn voor de ST wat bij de uitlaat wel het geval is. Dus dat maakt ‘m hopelijk een stuk makkelijker te vinden.

Op deze website staat dat “Vorkpoot rechts SYM Symphony 50-125 SR 2010-2020 (BK-001C)” op de volgende voertuigen past:
  • Sym Symphony Cargo 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony Cargo 125i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony Cargo 125i AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony Cargo 50 AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony Cargo 50i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony S 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony S 125i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony S 125i AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony S 25km/h AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony S 50 AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony S 50i AIR 4T E5 2021-2024
  • Sym Symphony S 50i AIR 4T E5+ 2025->
  • Sym Symphony SR 125 AIR 4T E3 2010-2016
  • Sym Symphony SR 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony SR 150 AIR 4T E3 2010-2016
  • Sym Symphony SR 25km/h AIR 4T E3 2010-2017
  • Sym Symphony SR 25km/h AIR 4T E4 2018-2020
  • Sym Symphony SR 50 AIR 4T E3 2010-2017
  • Sym Symphony SR 50 AIR 4T E4 2018-2020
  • Sym Symphony ST 125 AIR 4T E3 2015-2016
  • Sym Symphony ST 125i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony ST 125i H2O 4T E4 2018-2020
  • Sym Symphony ST 200i AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony ST 25km/h AIR 4T E4 2017-2020
  • Sym Symphony ST 50 AIR 4T E3 2015-2016
  • Sym Symphony ST 50 AIR 4T E4 2017-2020
Daar is het SYM partnumber 51400-APA-020-K maar ik kom ook de 51400-APA-010-K tegen bij andere websites. De K op het einde staat voor zwart want hij is er ook in het zilver, maar wat het verschil tussen 010 en 020 is weet ik niet.
offtopic:
En nee, we gaan er geen voetbal bij halen! ;)
Waar lees jij dat de demper niet servicable is? Kan dat niet zo snel vinden maar zou me ergens ook niet verbazen.
Sym biedt er geen (losse) onderdelen voor aan. Als je bijvoorbeeld deze vork van Yamaha bekijkt, een MT09 poot uit 2014, zijn alle losse onderdeeltjes voorzien van een nummertje. Die kun je dus los kopen om, bijvoorbeeld een keerring of glijbus te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvNxOZNVMt3xF-cWKe3esgpkCp0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8oQDAaSGd0PgPdnbrcNe4sIM.gif?f=fotoalbum_large

bron: Linkje naar CMSNL

  • Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 12:02
tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Sym biedt er geen (losse) onderdelen voor aan. Als je bijvoorbeeld deze vork van Yamaha bekijkt, een MT09 poot uit 2014, zijn alle losse onderdeeltjes voorzien van een nummertje. Die kun je dus los kopen om, bijvoorbeeld een keerring of glijbus te vervangen.
[Afbeelding]

bron: Linkje naar CMSNL
het is een enigsinds logische conclusie echter zijn dit in dit geval 2 wezenlijk verschillende bouwvormen. die yamaha MT09 poot is een upsidedown (wat zeer normaal is in de motor/cross wereld) die OP zijn SYM scooter maatkt gebruik van een normaal veerpoot systeem wat weer dichterbij MTB verende voorvork systemen zit. en in 99% van de gevallen daarbij kun je dmv die inbusbout aan de onderkant los te draaien gewoon de hele poot uit elkaar trekken houd er wel rekening mee dat er een grote kans is dat je daadwerkelijke veerspanning daamee opgesloten zit. maar het kan ook zijn dat juist de olie demping onderin zit.... ook is het dan nog de vraag of je aan de correcte viscociteit aan olie kunt komen en of je het geheel weer netjes in elkaar krijgt zonder dat de keerring helemaal niet meer wilt.

zoals al meerderen hebben gezegd, gewoon doen, het is toch al defect. nee heb je en ja kun je krijgen, maar kijk wel uit voor die veerspanning

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Tvdl2000 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:38:
[...]

het is een enigsinds logische conclusie echter zijn dit in dit geval 2 wezenlijk verschillende bouwvormen. die yamaha MT09 poot is een upsidedown (wat zeer normaal is in de motor/cross wereld) die OP zijn SYM scooter maatkt gebruik van een normaal veerpoot systeem wat weer dichterbij MTB verende voorvork systemen zit. en in 99% van de gevallen daarbij kun je dmv die inbusbout aan de onderkant los te draaien gewoon de hele poot uit elkaar trekken houd er wel rekening mee dat er een grote kans is dat je daadwerkelijke veerspanning daamee opgesloten zit. maar het kan ook zijn dat juist de olie demping onderin zit.... ook is het dan nog de vraag of je aan de correcte viscociteit aan olie kunt komen en of je het geheel weer netjes in elkaar krijgt zonder dat de keerring helemaal niet meer wilt.

zoals al meerderen hebben gezegd, gewoon doen, het is toch al defect. nee heb je en ja kun je krijgen, maar kijk wel uit voor die veerspanning
Is dit door AI geschreven? Persoonlijk denk ik dat geen mens zo'n verhaal ophangen, zeker ook omdat het kant nog wal raakt in dit topic.
De MT09 poot link is om @Vliegvlug te tonen waarom ik denk dat er moeilijk losse reparatie delen te krijgen zijn voor deze pootjes. Hoe de poot in elkaar steekt maakt daarvoor niet uit.

Als het je behaagd, hieronder een voorbeeldje van een conventienele poot:

linkje naar conventionele poot.

  • Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 12:02
tcw82 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Is dit door AI geschreven? Volgens mij gaat geen mens zo'n verhaal ophangen, zeker ook omdat het kant nog wal raakt in dit topic.
De MT09 poot link is om @Vliegvlug te tonen waarom ik denk dat er moeilijk losse reparatie delen te krijgen zijn voor deze pootjes. Hoe de poot gebouwd is maakt daarvoor niet uit.

Als het je behaagd, hieronder een voorbeeldje van een conventienele poot:

linkje naar conventionele poot.
doe s ff normaal zeg.

p.s. conventionele poot ja, maar niet low cost, dus nog steeds een luchtvering cartridge. low cost scooter is meestal spiraalveer. en probeer OP alleen maar op duidelijk te maken dat het mogelijk is dat het uit enigsinds uit elkaar kan springen.

gelijk met domme opmerkingen komen, alsjeblieft zeg. hou het gewoon lekker on topic

  • ruud060
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-05 19:11
Een gebruikte schokbreker op marktplaats is hoogstwaarschijnlijk ook niet meer 100%. Zolang ze goed zijn worden ze namelijk niet gedemonteerd. Je weet de geschiedenis niet. Nu wil jij een lekkende schokbreker met onbekende voorgeschiedenis gaan combineren met een schade gevalletje. 8)7
Reviseren van schokbrekers is soms mogelijk, maar wel kostbaar, in jouw geval niet rendabel. Niet aan beginnen met de materialen die je hebt.

  • MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 14:23
Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is een schokbreker voor het achterwiel, niet voor! :?
En dan die verschrikkelijke url met referrer. :X
Dan zoek je zelf even met google zou ik zeggen. wat de url betreft ; ;w

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Tvdl2000

Je bent vergeten om de mensen te waarschuwen voor de 'geur' welke er uit zo'n veerpoot komt op het moment dat je zo'n ding gaat servicen....

:X

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:01:
@Tvdl2000

Je bent vergeten om de mensen te waarschuwen voor de 'geur' welke er uit zo'n veerpoot komt op het moment dat je zo'n ding gaat servicen....

:X
I love the smell of nooit gerservicede voorvorkolie :P (mijn 'record', 50 jaar oude voorvork olie van een Yamaha brommertje :X)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tvdl2000 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:38:
[...]

zoals al meerderen hebben gezegd, gewoon doen, het is toch al defect. nee heb je en ja kun je krijgen, maar kijk wel uit voor die veerspanning
Dat is wel een goede tip, zit inderdaad niet te wachten op een demperonderdeel wat onverwacht in mijn bakkes schiet… :X

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ruud060 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:11:
Een gebruikte schokbreker op marktplaats is hoogstwaarschijnlijk ook niet meer 100%.
Dat blijkt wel uit degene die ik nu heb, die van Markplaats komt en dus blijkbaar lek is.
Is overigens pas na in gebruik nemen gebeurd want dat ding heeft hier maanden in de garage gelegen zonder iets te lekken.
Zolang ze goed zijn worden ze namelijk niet gedemonteerd. Je weet de geschiedenis niet.
Daar heb je gelijk in. Deze demper kwam van een gast die handelt in scooter onderdelen op Marktplaats en zijn tuin stond vol met half gedemonteerde scooters. Onderdelen leveren meer op dan complete scooters gaf hij aan dus is niet zo dat die demper gedemonteerd is omdat hij stuk was.

Denk dat ik gewoon pech heb. Maar het feit dat die demper er al slechter uitzag dan degene die er bij mij op zat was achteraf dus geen goed voorteken.
Nu wil jij een lekkende schokbreker met onbekende voorgeschiedenis gaan combineren met een schade gevalletje. 8)7
Dat klinkt inderdaad niet heel optimaal.

Reden is dat dit een oude scooter van mij is die jaren in de tuin heeft gestaan en toen mijn zoon 16 werd heeft hij ‘m gekregen om op te knappen en mee te gaan rijden. Vandaar dat het kostenplaatje voor hem heel belangrijk is omdat hij de scooter zelf moet onderhouden ;)

Waarbij ik hem overigens graag help met gratis arbeid! :P
Reviseren van schokbrekers is soms mogelijk, maar wel kostbaar, in jouw geval niet rendabel. Niet aan beginnen met de materialen die je hebt.
Als het geen geld kost maar enkel tijd is het al snel rendabel natuurlijk, maar welke materialen heb ik dan precies nodig naast standaard gereedschap? Want als daar specifieke zaken voor moeten worden aangeschaft is het waarschijnlijk inderdaad goedkoper, makkelijker en sowieso sneller dan het zelf gaan proberen.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
MEN-O schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Dan zoek je zelf even met google zou ik zeggen. wat de url betreft ; ;w
offtopic:
En daar kom je speciaal hiervoor een off-topic post doen. :F

Mensen mogen hier op Tweakers best opgevoed worden om geen links te gebruiken met allerlei meuk er achter, veel realiseren zich dat simepelweg niet. En een link met zoveel tracking zooi er achter die bovendien naar een totaal ander onderdeel leidt dan wat ik zoek ben ik inderdaad liever kwijt dan rijk!

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Will_M schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:01:
@Tvdl2000

Je bent vergeten om de mensen te waarschuwen voor de 'geur' welke er uit zo'n veerpoot komt op het moment dat je zo'n ding gaat servicen....

:X
Oh, stinkt dat echt zo?
Bij het opruimen van de gelekte olie heb ik daar niets van gemerkt en heb net even met mijn neus boven het emmertje gehangen wat er nu onder staat om de lekkende olie op te vangen en dat ruikt wel wat vaag maar niet heel sterk.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De schokbreker zelf nog repareren lijkt niet meer te gaan gebeuren. Daarvoor moet de demper natuurlijk van de scooter af en geen garantie dat het lukt waardoor de scooter dan nog langer niet gebruikt kan worden en dat ziet mijn zoon niet zitten want die moet continu met dat ding ergens heen. Hij zou gaan zoeken op marktplaats maar vraag me af of dat gebeurt want tot op heden zit de lekkende er nog op. Mijn zoon kennende blijft hij zo lang mogelijk doorrijden tot het echt niet meer gaat. :X

In hoeverre is het gevaarlijk als een van de dempers straks bijna geen olie erin heeft?

  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een schokbreker zit er niet voor niets op en feitelijk is die brommer nu niet meer veilig te berijden. Repareer dat ding of verschroot hem voor je zoon een ongeluk krijgt of veroorzaakt en medeweggebruikers het slachtoffer worden van dit onverantwoordelijke gedrag.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|


  • nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:33
Vliegvlug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:18:
[...] dat ziet mijn zoon niet zitten want die moet continu met dat ding ergens heen. Hij zou gaan zoeken op marktplaats maar vraag me af of dat gebeurt want tot op heden zit de lekkende er nog op. [...]
Dan zou je gewoon op vrijdagmiddag (geen school) de demper moeten losschroeven, tegen je zoon zeggen dat hij tot maandagochtend de tijd heeft om een "nieuwe" te vinden en dan aanbieden om te helpen met ophalen en monteren van de "nieuwe"demper.

Sommige dingen moet je niet vrijblijvend aan tieners overlaten.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
evilution schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:25:
Een schokbreker zit er niet voor niets op en feitelijk is die brommer nu niet meer veilig te berijden. Repareer dat ding of verschroot hem voor je zoon een ongeluk krijgt of veroorzaakt en medeweggebruikers het slachtoffer worden van dit onverantwoordelijke gedrag.
Dat is ook wel een hele dramatische voorstelling van zaken, ik heb er ook een stukje op gereden en merk er niets van tijdens het rijden. Is ook maar een klein beetje olie uit natuurlijk en gaat niet hard gelukkig, nog geen druppel per dag gok ik zo.

Maar moet ook niet maanden zo blijven en vraag me wel af wat het verschil in de praktijk gaat zijn als de ene kant veel meer vloeistof heeft dan de andere kant. Qua uitslag van de vork zal het niet uitmaken want daar is de vaste veer voor verantwoordelijk, maar de demping is dan aan de ene kant wel anders natuurlijk, tegelijkertijd zitten de poten vast verbonden middels de as dus ik vermoed dat het uitmiddelt.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
nachtnet schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Dan zou je gewoon op vrijdagmiddag (geen school) de demper moeten losschroeven, tegen je zoon zeggen dat hij tot maandagochtend de tijd heeft om een "nieuwe" te vinden en dan aanbieden om te helpen met ophalen en monteren van de "nieuwe"demper.
Hij gaat binnenkort op vakantie dus dat lijkt me wel een mooie deadline om te stellen dat hij een nieuwe regelt. :)
Vind het geen probleem die eronder te zetten als hij weg is.
Sommige dingen moet je niet vrijblijvend aan tieners overlaten.
Dat is waar ja. ;)

  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er zitten geen liters olie in die vork, dus een druppeltje per dag tikt op den duur wel aan. Daarnaast komt die olie ook op andere delen zoals wiel en band (slipgevaar), wellicht remmen etc, en lekt ook gewoon in het milieu.
Vliegvlug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Hij gaat binnenkort op vakantie dus dat lijkt me wel een mooie deadline om te stellen dat hij een nieuwe regelt. :)
Vind het geen probleem die eronder te zetten als hij weg is.


[...]

Dat is waar ja. ;)
d:)b

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1