Vloerverwarming zoneregeling per verdieping icm warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mldrr
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:58
Goedenavond medetweakers,

Mijn rijtjeshuis (1911, 175 m2, wordt volledig nageisoleerd dmv voorzetwanden) heeft drie verdiepingen, met op de begane grond een thuiswerkkantoor en een gastenverblijf. Het doel is om van het gas af te gaan. Mijn warmteverliesberekening suggereert dat ik met 7 kw toe zou moeten kunnen (en anders heb ik nog een houtkachel voor als het -20 wordt). Hiervoor heb ik een Vaillant Arotherm Pro VWL75/7.1 in gedachten, maar dit staat nog niet vast.

Ik wil de temperatuur per verdieping en voor het gastenverblijf apart kunnen regelen, dus vier zones in totaal, zowel voor vloerverwarming als voor vloerkoeling. Ik weet dat er veel discussies worden gevoerd over de zin of onzin van zoneregeling icm een warmtepomp; ik wil dit ivm comfort, niet om energie te besparen. Laten we deze discussie dus niet voeren :)

Mijn vraag is hoe ik dit het best aan kan pakken. Ik dacht zelf aan vier parallelle zones met een modulerende zoneklep (bijv. de Honeywell VN32A25NTFL) per zone en dit aan te sturen via home assistant. Home assistant zou de hoogste/laagste temperatuur van kamerthermostaten uit moeten lezen voor verwarming/koeling en die doorzetten naar de warmtepomp. Hier zou een voorziening voor minimale flow toegevoegd moeten worden, bijv. een minimale opening per verdieping of een parallelle bypass, ook om voldoende capaciteit te hebben voor eventuele defrosts. De circulatiepomp in de warmtepomp neemt in deze situatie het hele huis voor zijn rekening.

Nu vertelde een monteur mij dat dit nooit soepel zou gaan werken omdat dit teveel schakelpunten zou geven. Hij adviseerde om een buffervat van een paar honderd liter te nemen en per zone een aparte circulatiepomp. Ik snap dat dit de regeling makkelijker maakt, maar het kost meerdere pompen en een buffervat extra.

Volgens mij zou mijn oplossing moeten werken als er modulerende kleppen gebruikt worden. Ook maakt een buffervat het lastiger om tussen verwarming en koeling te wisselen.

Is een buffervat hier noodzakelijk? Haal ik me inderdaad problemen op de hals met mijn oplossing? Of heb ik een andere voor de hand liggende oplossing over het hoofd gezien?

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:48

martijn v o

Certified by Enphase.

De bypass ivm defrosts kun je in ieder geval vergeten, dat gaat niet werken.

Of je hebt bij defrosts voldoende (energie) buffer in je vloer, anders moet je daar een vat voor nemen.

Modulerende kleppen klinkt leuk, maar hoe wil je dat sturen? Normaal gesproken is het meer een temperatuurbegrenzing net als een thermostatische radiatorkraan, is de temperatuur bereikt dan gaat ie dicht. Vloerverwarming is een langzaam proces dus modulerende kleppen en hun sturing is niet nodig, voegt niets toe maar maakt het wel duur en gecompliceerd.

Ik snap je opmerking ook niet dat een buffervat het moeilijk maakt om te wisselen tussen koeling en verwarming. Verwacht je om 0800 uur te verwarmen en om 1000 uur te koelen dan?

Als laatste, ik verwacht wel wat issues met de regeling die je wil gaan maken, vier zones die iets moeten communiceren naar de WP en die daarop moet gaan acteren. De watertemperatuur en dus het compressorvermogen maar ook het waterdebiet. Vervolgens gaat alles erachter daar weer op reageren en ik verwacht dat dit een grote bak ellende gaat worden.

Als ik lees wat jij wil, is veel ruimtes apart kunnen laten regelen en koelen en verwarmen tegelijk, dan zou ik naar een VRF systeem gaan kijken, maar wellicht heb ik je verkeerd begrepen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Mldrr
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:58
Wisseling tussen verwarmen en koelen zal niet veel gebeuren, maar zoals bijvoorbeeld afgelopen week is de temperatuur omhoog geschoten, wat ervoor gezorgd zou hebben dat het nog warme buffervat actief gekoeld zou moeten worden. Maar dit is op jaarbasis waarschijnlijk verwaarloosbaar.

De vloerverwarming is een droogbouwsysteem van 25 mm Fermacell met 9 mm vilt eronder. De massa is dus relatief laag, vandaar dat ik dacht dat modulerende kleppen nuttig zouden zijn. Met een pomp die op druk en niet op debiet wordt aangestuurd zou dit volgens mij moeten werken, maar volgens Google's AI kan de Vaillant dit niet. Ook zou in deze situatie een minimumopening van de groepen voor mogelijke defrosts verzorgd moeten worden.

Een buffervat zou dit oplossen. Dan blijft nog de vraag of het een één pomp op constante druk met modulerende kleppen moet zijn of een pomp per zone.

Een VRF-systeem klinkt interessant, maar ook als overkill?

In de praktijk zal het gewenste temperatuurverschil tussen de zones niet meer dan een graad of vier bedragen, dus misschien overcompliceer ik het geheel en is het gedeeltelijk afknijpen per zone in de praktijk geen beperking.