Asus laptop cpu max 400mhz op accu

Pagina: 1
Acties:

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:17
Zoals de titel al aangeeft gaat mijn laptop cpu terug naar 400mhz als ik de adapter loskoppel.

Zodra ik de adapter weer aansluit gaat hij gelijk weer op normale snelheid draaien.

Dit is al langere tijd zo, maar omdat ik hem vooral met adapter gebruikte maakte mij dat niet veel uit. Maar ik wil het nu toch graag opgelost hebben.

Het betreft een Asus TUF A15 (FA507RE-NH053W) met een AMD Ryzen 7 6800H processor.

Na wat onderzoek gedaan te hebben is er heel veel online te vinden bij meerdere type Asus laptops met verschillende CPU's, ook Intel. Ik kan echter nergens een oplossing vinden.

Kort samengevat heb ik het volgens al geprobeerd:
  • Diverse power settings aangepast in Windows settings en in Asus software
  • Armory crate (Asus software) verwijderd
  • Amd adranalin software geïnstalleerd
  • Windows 2x opnieuw geïnstalleerd
  • Bios update uitgevoerd
  • Bios doorgespit, maar ik kan geen cpu, power, of profiel instellingen aanpassen
  • Linux geïnstalleerd op USB stick met mijn beperkte kennis, maar dan zie ik de cpu wel omhoog gaan naar normale waardes
Ik mis vast nog iets maar dit is het in grote lijnen.

Iemand nog tips wat ik kan proberen of heeft iemand dit al eens meegemaakt?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
rp87 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:58:
Linux geïnstalleerd op USB stick met mijn beperkte kennis, maar dan zie ik de cpu wel omhoog gaan naar normale waardes

Iemand nog tips wat ik kan proberen of heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Ik heb zoiets wel eens gehad met een oude Sony Vaio laptop, maar dat was gewoon zo "by design".
Dit was je waarschijnlijk ook al wel tegengekomen neem ik aan:
Reddit: Asus tuf gaming f15 slow on battery
Dat onder Linux blijkbaar wel normale CPU snelheid wordt bereikt zou ik denken aan een mogelijk driver/instellingsprobleem?
Wat gebeurt er als je in veilige mode opstart?
Mogelijk is/denkt de driver/software dat er niet genoeg power aanwezig is via de batterij?
Je zou de GeForce 3050 dan mogelijk eens kunnen uitzetten via driver settings of bios als test?

Wat ik dan zou proberen of het nu een wel of niet een driver/software probleem is:
Opstarten vanaf een goede WinPe USB zoals de bekende Hiren’s BootCD PE of meer geavanceerde/uitgebreidere Sergei Strelec WinPE.
Bij die laatste kan je booten in een redelijk complete Windows 10 of 11 WinPe omgeving en heeft vele hardware monitor test tools.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 12:27
Dit zijn je power settings.
Deze kun je aanpassen in het configuratiescherm.
Je hebt instellingen voor maximale cpu frequentie aan de oplader en op accu.

who put a "stop payment" on my reality check

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:06:
Dit zijn je power settings.
Deze kun je aanpassen in het configuratiescherm.
Je hebt instellingen voor maximale cpu frequentie aan de oplader en op accu.
Ik neem toch aan dat die mogelijke oorzaak al wel gecontroleerd was?
Het zou wel vreemd zijn als daar afwijkende instellingen staan na schone Windows installaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-nXpYltplbFobmeFfw7pV6-S0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:17
Power settings, energiebeheer en min/max cpu frequentie is al gecontroleerd.

Maar ik ga nog even de tips van @The_Doman controleren/nalopen. Bedankt, ik kom erop terug.