WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Vraag
Beste antwoord (via ron321 op 29-05-2026 18:22)
Ja, had wel communicatie maar geen opwek, bleven altijd 0 voor beide panelen.ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Stopten ze dan ook met opwekken zonder foutmelding?
Van horen zeggen dat er dan een circuit tussen zonnepanelen en meetunit stuk gaat
Alle reacties
Wellicht dat je met meten iets verkeerd doet cq er is iets met je multimeter mis.
De kans is veel groter dat er iets met je omvormer is. (Ook al kan je hem nog benaderen, kan wellicht het omvormer deel ervan nog steeds defect zijn).
Heb je er nog meer van? Verwissel dan een stel zonnepanelen eens naar een andere omvormer. Dan kan je vaststellen waar het probleem zit.
In het kort: Omvormers/optimizers (en dergelijke) zijn de dingen die je kunt verwachten dat ze stuk gaan. Zonnepanelen doorgaans juist niet. En al helemaal niet 2 tegelijk. (Hoewel een fabricagefout wellicht tot de mogelijkheden behoord).
Dus ik zou nog een keer extra checken. Liefst door te testen met een 2e omvormer.
Alles kan stuk.
Ik verwacht dan eigenlijk toch een verkeerde manier van meten eigenlijk, als je op beide panelen 0V meet.
Of je multimeter is kapot.
Ik neem aan dat je gewoon 4 kabels hebt die door het dak naar de omvormer lopen?
Heb je niet gewoon toevallig 1 set van de kabels omgewisseld tijdens het meten?
Dus dat je tussen de + van het ene paneel en de - van het andere paneel aan het meten bent? Dan meet je uiteraard ook 0V.
Of een van je multimeter-pennen maakt toch net niet goed contact met de solar-connectoren van het paneel.
Voor het eerste probleem zou ik eerder verwachten dat je omvormer kapot is. Het power-gedeelte dan uiteraard. Daar kan best één defect zijn waardoor de hele omvormer niet meer werkt, terwijl het communicatie gedeelte wel nog gewoon werkt (app-verbinding enzo)
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Alles kan stuk.
Het verwisselen van de 4 kabels is inderdaad ook een goede kandidaat.
[ Voor 45% gewijzigd door remco_k op 24-05-2026 12:34 ]
Alles kan stuk.
Dacht ook aan defecte multimeter (dure Fluke van werk maar alles kan kapot). De accu van mijn auto gemeten, multimeter werkt.
Geen kabels verwisseld tijdens meten, er zit duidelijk lengte verschil in door de opstelling van de panelen.
Tijdens meten goed opgelet of de meetpennen contact maken, meter geeft een paar millivolt aan, als zonder contact absoluut 0.
Geen 2e omvormer om te testen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Installateur bellen. Die heeft geïnstalleerd, hoort nog garantie op te zitten. Volgens mij.ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:
Ik heb 2 zonnepanelen op een APS EZM1 omvormer die afgelopen vrijdag om 11:25u ineens gestopt zijn met opwekken.
Het geheel heeft gewerkt sinds mei 2024.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Zag dat ik het omvormertype verkeerd heb geschreven: EZ1-M.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ben ik zelf.TheKerremenke schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:54:
[...]
Installateur bellen. Die heeft geïnstalleerd, hoort nog garantie op te zitten. Volgens mij.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dit kan trouwens normaal gesproken ook helemaal niet.ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:
Op 1 paneel meette ik 70 VDC.
De open klemspanning van een gemiddeld standaard zonnepaneel ligt rond de 35-40V.
(en neemt af naarmate het paneel warmer is)
Tenzij je héél exotische ongebruikelijke zonnepanelen hebt, gaat hier dus zeker iets fout.
Die spanning die je gemeten hebt lijkt te veel op 2 panelen in serie om toeval te zijn zou ik zeggen.
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Daar zou ik dus een steiger voor moeten opbouwen.RP6conrad schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:00:
Ook al gemeten aan de panelen zelf? Misschien een slechte mc4 connector ?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Vond ik ook vreemd. In serie kan dus niet want er komen 4 kabels naar binnen.BrainCrash schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Dit kan trouwens normaal gesproken ook helemaal niet.
De open klemspanning van een gemiddeld standaard zonnepaneel ligt rond de 35-40V.
(en neemt af naarmate het paneel warmer is)
Tenzij je héél exotische ongebruikelijke zonnepanelen hebt, gaat hier dus zeker iets fout.
Die spanning die je gemeten hebt lijkt te veel op 2 panelen in serie om toeval te zijn zou ik zeggen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Er zit een HWE plug tussen.HermanGast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:16:
Kan het zijn dat de panelen prima werken maar de omvormer niet rapporteert?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Je meet op de panelen die op de APS zitten? dan ben ik nieuwsgierig hoe je die meet, want de APS zit binnen en daar heb je de solarstekkers afgehaald om te meten?ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:
Ik heb 2 zonnepanelen op een APS EZM1 omvormer die afgelopen vrijdag om 11:25u ineens gestopt zijn met opwekken.
Ze zitten op een HWE plug dus dat was mijn eerste verdachte. Andere plug geprobeerd maar geen verandering. De APS weer op mijn telefoon geïnstalleerd (nadat telefoon kapot was geweest niet meer terug gezet). De omvormer was nog gewoon benaderbaar maar gaf op beide ingangen 0 Watt.
Gezocht op internet hoe panelen na te meten.
Gisteravond toen de zon eraf was de stekkers van de 2 panelen uit de omvormer gehaald en gemeten met de multimeter. Op 1 paneel meette ik 70 VDC. Daarna de andere: 0 VDC. Daarna weer de eerste: 0 VDC.
Dacht misschien omdat de zon helemaal weg was. Dus vanmorgen beide panelen opnieuw gemeten: 0 VDC. Zojuist (12u) nog een keer gemeten met panelen vol in de zon, begint met 0,1 VDC en dat loopt langzaam terug naar bijna 0.
Heeft iemand een idee voordat ik een steiger op ga bouwen om bij de panelen te komen? Ze zitten met verlengkabels aangesloten die door het dak naar zolder komen waar de omvormer hangt.
Ik vind het vreemd dat 2 panelen tegelijk stuk zouden gaan dus dacht ik aan de omvormer. Maar dan zou ik toch spanning moeten meten op de panelen?
Het geheel heeft gewerkt sinds mei 2024.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
ach ik zie het aan de onderzijde
besef dat je goedkope rommel micro omvormers uit china hebt
en dat deze niet altijd goed de voc begrenzen en dat er ook vaak goedkope connectoren worden gebruikt
dat kan er goed met deze felle zon toe hebben geleid dat de panelen kapot zijn gegaan..
daarom wordt voor het gebruik van micros altijd geadviseerd om enphase te gebruiken zodat je panelen niet defect raken
[ Voor 95% gewijzigd door boyette op 24-05-2026 14:20 ]
De stekkers loshalen van de omvormer en meten.No Hands schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Je meet op de panelen die op de APS zitten? dan ben ik nieuwsgierig hoe je die meet, want de APS zit binnen en daar heb je de solarstekkers afgehaald om te meten?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Het is voor het eerst dat ik hoor dat APS goedkope rommel zou zijn.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:12:
Welke zonnepanelen zijn dit precies?
ach ik zie het aan de onderzijde
besef dat je goedkope rommel micro omvormers uit china hebt
en dat deze niet altijd goed de voc begrenzen en dat er ook vaak goedkope connectoren worden gebruikt
dat kan er goed met deze felle zon toe hebben geleid dat de panelen kapot zijn gegaan..
daarom wordt voor het gebruik van micros altijd geadviseerd om enphase te gebruiken zodat je panelen niet defect raken
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
check de mc4 stekkers eens hoe die er aan toe zijnron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Het is voor het eerst dat ik hoor dat APS goedkope rommel zou zijn.
Die op de omvormer zitten zien er goed uit.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:46:
[...]
check de mc4 stekkers eens hoe die er aan toe zijn
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
en toch denk ik dat die kapot zijn of iets met de bekabeling die is gesmolten of zo..
die zou je even moeten uitwisselen om het zeker te weten
Dan zal ik toch een steiger moeten gaan opbouwen om onder de panelen te kunnen kijken.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:09:
[...]
en toch denk ik dat die kapot zijn of iets met de bekabeling die is gesmolten of zo..
die zou je even moeten uitwisselen om het zeker te weten
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
hoe heb je die mc4's gecheckt dan?ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:20:
[...]
Dan zal ik toch een steiger moeten gaan opbouwen om onder de panelen te kunnen kijken.
De omvormer hangt op zolder.
Het lijkt me wel sterk dat op hetzelfde moment er stekkers kapot gegaan zouden zijn van beide panelen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
nou.. dat lijkt me het minst onwaarschijnlijkron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:25:
[...]
De omvormer hangt op zolder.
Het lijkt me wel sterk dat op hetzelfde moment er stekkers kapot gegaan zouden zijn van beide panelen.
wat dan?
2 omvormers tegelijk kapot?
2 panelen tegelijk kapot?
lijkt me allemaal nog onwaarschijnlijker
het meest waarschijnlijke is mc4 of kabelprobleem
dat kan ook meteen meerdere omvormers of panelen raken
Van een set van 14 mircoomvormers.
Ik weet het ook niet.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:27:
[...]
nou.. dat lijkt me het minst onwaarschijnlijk
wat dan?
2 omvormers tegelijk kapot?
2 panelen tegelijk kapot?
lijkt me allemaal nog onwaarschijnlijker
het meest waarschijnlijke is mc4 of kabelprobleem
dat kan ook meteen meerdere omvormers of panelen raken
Het is maar 1 omvormer.
Vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.
Heb mijn vriend al gebeld voor het steiger maar ga dinsdag eerst maar bellen emea denk ik.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Stopten ze dan ook met opwekken zonder foutmelding?Dapdodo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:41:
Faal rate van de EZ1-M ken ik niet maar bij mij van de YC600 zijn er al 2 vervangen tussen 2019 en nu.
Van een set van 14 mircoomvormers.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ja, had wel communicatie maar geen opwek, bleven altijd 0 voor beide panelen.ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Stopten ze dan ook met opwekken zonder foutmelding?
Van horen zeggen dat er dan een circuit tussen zonnepanelen en meetunit stuk gaat
dus de omvormer is nog het meest waarschijnlijk danron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:42:
[...]
Ik weet het ook niet.
Het is maar 1 omvormer.
Vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.
Heb mijn vriend al gebeld voor het steiger maar ga dinsdag eerst maar bellen emea denk ik.
APS kan het via de installatie waarden van volt en ampere zien dat de omvormer stuk is.ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:42:
[...]
Ik weet het ook niet.
Het is maar 1 omvormer.
Vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.
Heb mijn vriend al gebeld voor het steiger maar ga dinsdag eerst maar bellen emea denk ik.
Tenminste als ik belde naar mijn installateur, was het na 1 dag al telefoontje wanneer ze konden langskomen.
dan moet je het allemaal officieel hebben via de AP EasyPower app en geregistreerdDapdodo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:55:
[...]
APS kan het via de installatie waarden van volt en ampere zien dat de omvormer stuk is.
Tenminste als ik belde naar mijn installateur, was het na 1 dag al telefoontje wanneer ze konden langskomen.
daar is in dit geval geen sprake van anders hoefde meneer ook niet zelf de steigers op
dit is een gevalletje buurman en buurman met 2 jaar garantie ongeregistreerd
Ik zoek bevestiging of ik dus zo aan de panelen kan meten als ze niet aangesloten zitten op de omvormer om uit te sluiten of het aan de omvormer kant zit of aan de panelen/bekabeling kant zit.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:53:
[...]
dus de omvormer is nog het meest waarschijnlijk dan
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Meet direct op de MC4 van het paneel zelf (niet via kabels of tussenstukken)ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:03:
[...]
Ik zoek bevestiging of ik dus zo aan de panelen kan meten als ze niet aangesloten zitten op de omvormer om uit te sluiten of het aan de omvormer kant zit of aan de panelen/bekabeling kant zit.
Doe dit in volle zon
Meet elk paneel apart
En dan moet ik de VOC waarde meten uit de datasheet?boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:18:
[...]
Meet direct op de MC4 van het paneel zelf (niet via kabels of tussenstukken)
Doe dit in volle zon
Meet elk paneel apart
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
mag misschien iets hoger zijn in de volle zonron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:35:
[...]
En dan moet ik de VOC waarde meten uit de datasheet?
maar geen 0
dan weet je tenminste meer
het moet geen 20v zijn als de datasheet 40v zegt bijv.. dat ook
[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 24-05-2026 16:37 ]
Dus als ik dit binnen niet meet op de verlengkabels is de conclusie dat ik een steiger moet gaan bouwen?boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:36:
[...]
mag misschien iets hoger zijn in de volle zon
maar geen 0
dan weet je tenminste meer
En is de omvormer misschien nog heel?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
dat is niet de conclusieron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Dus als ik dit binnen niet meet op de verlengkabels is de conclusie dat ik een steiger moet gaan bouwen?
En is de omvormer misschien nog heel?
dat is een mogelijkheid
maar als je 2 panelen op 1 omvormer hebt zitten
en die stoppen er allebei mee kan het natuurlijk ook de omvormer zijn
dat vind ik nog waarschijnlijker
kun je die niet omwisselen?
Er staan 2 waardes in de datasheet, 2 verschillende meet methodes denk.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:36:
[...].....
het moet geen 20v zijn als de datasheet 40v zegt bijv.. dat ook
38v en 40v.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dus dat moet je ongeveer metenron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Er staan 2 waardes in de datasheet, 2 verschillende meet methodes denk.
38v en 40v.
En niet 20v bijv. Of 0
Maar dan moet ik toch spanning meten op de kabels?boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:39:
[...]
dat is niet de conclusie
dat is een mogelijkheid
maar als je 2 panelen op 1 omvormer hebt zitten
en die stoppen er allebei mee kan het natuurlijk ook de omvormer zijn
dat vind ik nog waarschijnlijker
kun je die niet omwisselen?
Er valt niets om te wisselen, heb er maar 1.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Misschien is het ook wel handig als @ron321 tevens gaat vermelden hoeveel panelen er pér string op de stringomvormer zijn aangesloten en hoeveel panelen het nu dus nog wél doen in die string (MPPT Tracker) waarbij er nu twee panelen niets meer lijken te doen vanuit de (vaak overbodige en vooral té dure) Micro Omvormers.boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:39:
[...]
dat is niet de conclusie
dat is een mogelijkheid
maar als je 2 panelen op 1 omvormer hebt zitten
en die stoppen er allebei mee kan het natuurlijk ook de omvormer zijn
dat vind ik nog waarschijnlijker
kun je die niet omwisselen?
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-05-2026 16:46 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Er is geen string en geen stringomvormer.Will_M schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:43:
[...]
Misschien is het ook wel handig als @ron321 tevens gaat vermelden hoeveel panelen er pér string op de stringomvormer zijn aangesloten en hoeveel panelen het nu dus nog wél doen in die string (MPPT Tracker) waarbij er nu twee panelen niets meer lijken te doen vanuit de microomvormers.
1 omvormer met 2 ingangen voor 2 panelen, 1 paneel per ingang.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
als je zijn signature bekijkt heeft hij een hele ratjetoe aan spullen liggen en heeft hij dat zelf geïnstalleerd maar kan hij nu moeilijk aannemen welke stappen er doorlopen moeten worden om de fout op te lossen.Will_M schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:43:
[...]
Misschien is het ook wel handig als @ron321 tevens gaat vermelden hoeveel panelen er pér string op de stringomvormer zijn aangesloten en hoeveel panelen het nu dus nog wél doen in die string (MPPT Tracker) waarbij er nu twee panelen niets meer lijken te doen vanuit de (vaak overbodige en vooral té dure) Micro Omvormers.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb alleen de panelen op noord en de 2 panelen op de aps op zuid zelf geïnstalleerd.No Hands schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:49:
[...]
als je zijn signature bekijkt heeft hij een hele ratjetoe aan spullen liggen en heeft hij dat zelf geïnstalleerd maar kan hij nu moeilijk aannemen welke stappen er doorlopen moeten worden om de fout op te lossen.
Ik wilde die 2 extra panelen op zuid (op de plek van een oud dakraam) erbij (laten) zetten op de solar edge maar zonneplan vroeg zo'n belachelijk bedrag om die 2 panelen bij te plaatsen en deden moeilijk over garantie als ik ze zelf zou toevoegen op de SE. Dus vandaar dat ik een andere oplossing gezocht heb.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Page intentionally left blank.
Yep.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
En de multimeter getest met bijvoorbeeld een batterij oid? Gewoon om te kijken dat je daarmee wel meet wat je verwacht te krijgen.
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:07:
En de multimeter getest met bijvoorbeeld een batterij oid? Gewoon om te kijken dat je daarmee wel meet wat je verwacht te krijgen.
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:49:
Dacht ook aan defecte multimeter (dure Fluke van werk maar alles kan kapot). De accu van mijn auto gemeten, multimeter werkt.
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:07:
[...]
En de multimeter getest met bijvoorbeeld een batterij oid? Gewoon om te kijken dat je daarmee wel meet wat je verwacht te krijgen.
quote: Ron321Dacht ook aan defecte multimeter (dure Fluke van werk maar alles kan kapot). De accu van mijn auto gemeten, multimeter werkt.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Alles werkt weer, blijkbaar kun je de panelen niet zo meten met een multimeter.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Mooi zo. Fijn dat het weer werkt.ron321 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:06:
Gisteren een nieuwe omvormer ontvangen van aps.
Alles werkt weer, blijkbaar kun je de panelen niet zo meten met een multimeter.
Maar, dat meten: toch wel. Dus daar moet iets fout zijn gegaan of er zit nog iets (een apparaatje) tussen paneel en multimeter. Een verlengkabel kan het probleem niet zijn geweest aangezien deze het met omvormer wel doet. Vreemd. Mocht je ooit nog ontdekken waarom dat meten niet lukte, dan ben ik wel benieuwd naar de reden daarvan.
Alles kan stuk.
Je hoeft natuurlijk niet het dak op als de kabels binnen uitkomen.Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:10:
Klopt, je moet echt het dak op, onder het paneel meten op de touwtjes die uit het paneel komen. Maar zoals reeds gezegd is het probleem 99,999% de omvormer.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De stekkers zijn blijkbaar goed want het werkt weer.Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:56:
Ook dan. Er kan altijd een probleem zitten in de MC4 stekker achter het paneel of de kabel zelf namelijk als je geen spanning meet binnen. Maar vermoedelijk hebben de meetpennen van de Fluke gewoon geen goed contact gemaakt in de MC4 vanaf het dak waardoor je 0VDC meette of je hebt de + van 1 paneel gepakt en de - van de andere. Dat verklaart ook wel waarom je eerst wel spanning had en daarna niet meer.
En ik weet echt wel hoe ik moet meten met de multimeter. Anders had mijn werkgever me allang ontslagen maar ik had afgelopen week mijn 25 jarig jubileum.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Fijn dat het is opgelost. Ik heb zelf ook een EZ1-M, hoop niet dat de mijne ook zo ineens de geest geeft.ron321 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:33:
[...]
De stekkers zijn blijkbaar goed want het werkt weer.
En ik weet echt wel hoe ik moet meten met de multimeter. Anders had mijn werkgever me allang ontslagen maar ik had afgelopen week mijn 25 jarig jubileum.
Maar ik zou toch denken dat je op zonnepanelen in de zon de opencircuit spanning moet meten als je de kabels los hebt.
Ik wilde nog reageren maar we kunnen hier beter over ophouden denk ikHarrie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:49:
[...]
Maar ik zou toch denken dat je op zonnepanelen in de zon de opencircuit spanning moet meten als je de kabels los hebt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning