Vraag


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Ik heb 2 zonnepanelen op een APS EZ1-M omvormer die afgelopen vrijdag om 11:25u ineens gestopt zijn met opwekken.

Ze zitten op een HWE plug dus dat was mijn eerste verdachte. Andere plug geprobeerd maar geen verandering. De APS weer op mijn telefoon geïnstalleerd (nadat telefoon kapot was geweest niet meer terug gezet). De omvormer was nog gewoon benaderbaar maar gaf op beide ingangen 0 Watt.

Gezocht op internet hoe panelen na te meten.

Gisteravond toen de zon eraf was de stekkers van de 2 panelen uit de omvormer gehaald en gemeten met de multimeter. Op 1 paneel meette ik 70 VDC. Daarna de andere: 0 VDC. Daarna weer de eerste: 0 VDC.

Dacht misschien omdat de zon helemaal weg was. Dus vanmorgen beide panelen opnieuw gemeten: 0 VDC. Zojuist (12u) nog een keer gemeten met panelen vol in de zon, begint met 0,1 VDC en dat loopt langzaam terug naar bijna 0.

Heeft iemand een idee voordat ik een steiger op ga bouwen om bij de panelen te komen? Ze zitten met verlengkabels aangesloten die door het dak naar zolder komen waar de omvormer hangt.

Ik vind het vreemd dat 2 panelen tegelijk stuk zouden gaan dus dacht ik aan de omvormer. Maar dan zou ik toch spanning moeten meten op de panelen?

Het geheel heeft gewerkt sinds mei 2024.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Beste antwoord (via ron321 op 29-05-2026 18:22)


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:05
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Stopten ze dan ook met opwekken zonder foutmelding?
Ja, had wel communicatie maar geen opwek, bleven altijd 0 voor beide panelen.
Van horen zeggen dat er dan een circuit tussen zonnepanelen en meetunit stuk gaat

Alle reacties


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zonnepanelen gaan eigenlijk bijna nooit zomaar stuk zonder dat er fysieke schade aan te pas komt. 2 tegelijk stuk: lijkt mij al helemaal niet logisch.
Wellicht dat je met meten iets verkeerd doet cq er is iets met je multimeter mis.

De kans is veel groter dat er iets met je omvormer is. (Ook al kan je hem nog benaderen, kan wellicht het omvormer deel ervan nog steeds defect zijn).
Heb je er nog meer van? Verwissel dan een stel zonnepanelen eens naar een andere omvormer. Dan kan je vaststellen waar het probleem zit.

In het kort: Omvormers/optimizers (en dergelijke) zijn de dingen die je kunt verwachten dat ze stuk gaan. Zonnepanelen doorgaans juist niet. En al helemaal niet 2 tegelijk. (Hoewel een fabricagefout wellicht tot de mogelijkheden behoord).
Dus ik zou nog een keer extra checken. Liefst door te testen met een 2e omvormer.

Alles kan stuk.


  • BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:

Gezocht op internet hoe panelen na te meten.
Ik verwacht dan eigenlijk toch een verkeerde manier van meten eigenlijk, als je op beide panelen 0V meet.
Of je multimeter is kapot.
Ik neem aan dat je gewoon 4 kabels hebt die door het dak naar de omvormer lopen?
Heb je niet gewoon toevallig 1 set van de kabels omgewisseld tijdens het meten?
Dus dat je tussen de + van het ene paneel en de - van het andere paneel aan het meten bent? Dan meet je uiteraard ook 0V.
Of een van je multimeter-pennen maakt toch net niet goed contact met de solar-connectoren van het paneel.

Voor het eerste probleem zou ik eerder verwachten dat je omvormer kapot is. Het power-gedeelte dan uiteraard. Daar kan best één defect zijn waardoor de hele omvormer niet meer werkt, terwijl het communicatie gedeelte wel nog gewoon werkt (app-verbinding enzo)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Overigens: Uiteraard kan er ook een probleem zijn met je verlengkabel overigens. Als die niet goed in elkaar zitten of goed gemonteerd zijn, kan dat ook tot shit leiden. Maar ook dan is het vreemd dat er 2 tegelijk niet meer werken.

Alles kan stuk.


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@BrainCrash Great minds think alike. :)
Het verwisselen van de 4 kabels is inderdaad ook een goede kandidaat.

[ Voor 45% gewijzigd door remco_k op 24-05-2026 12:34 ]

Alles kan stuk.


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Bedankt voor de antwoorden.

Dacht ook aan defecte multimeter (dure Fluke van werk maar alles kan kapot). De accu van mijn auto gemeten, multimeter werkt.

Geen kabels verwisseld tijdens meten, er zit duidelijk lengte verschil in door de opstelling van de panelen.

Tijdens meten goed opgelet of de meetpennen contact maken, meter geeft een paar millivolt aan, als zonder contact absoluut 0.

Geen 2e omvormer om te testen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:22
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:
Ik heb 2 zonnepanelen op een APS EZM1 omvormer die afgelopen vrijdag om 11:25u ineens gestopt zijn met opwekken.

Het geheel heeft gewerkt sinds mei 2024.
Installateur bellen. Die heeft geïnstalleerd, hoort nog garantie op te zitten. Volgens mij.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Net weer wezen meten, begint net boven de 0,1 VDC en loopt langzaam terug naar 0,03 VDC.

Zag dat ik het omvormertype verkeerd heb geschreven: EZ1-M.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
TheKerremenke schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:54:
[...]


Installateur bellen. Die heeft geïnstalleerd, hoort nog garantie op te zitten. Volgens mij.
Ben ik zelf.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:51
Ook al gemeten aan de panelen zelf? Misschien een slechte mc4 connector ?

  • BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:
Op 1 paneel meette ik 70 VDC.
Dit kan trouwens normaal gesproken ook helemaal niet.
De open klemspanning van een gemiddeld standaard zonnepaneel ligt rond de 35-40V.
(en neemt af naarmate het paneel warmer is)

Tenzij je héél exotische ongebruikelijke zonnepanelen hebt, gaat hier dus zeker iets fout.
Die spanning die je gemeten hebt lijkt te veel op 2 panelen in serie om toeval te zijn zou ik zeggen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
RP6conrad schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:00:
Ook al gemeten aan de panelen zelf? Misschien een slechte mc4 connector ?
Daar zou ik dus een steiger voor moeten opbouwen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:41

HermanGast

Exige GT3

Kan het zijn dat de panelen prima werken maar de omvormer niet rapporteert?

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
BrainCrash schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:07:
[...]


Dit kan trouwens normaal gesproken ook helemaal niet.
De open klemspanning van een gemiddeld standaard zonnepaneel ligt rond de 35-40V.
(en neemt af naarmate het paneel warmer is)

Tenzij je héél exotische ongebruikelijke zonnepanelen hebt, gaat hier dus zeker iets fout.
Die spanning die je gemeten hebt lijkt te veel op 2 panelen in serie om toeval te zijn zou ik zeggen.
Vond ik ook vreemd. In serie kan dus niet want er komen 4 kabels naar binnen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
HermanGast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:16:
Kan het zijn dat de panelen prima werken maar de omvormer niet rapporteert?
Er zit een HWE plug tussen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:16:
Ik heb 2 zonnepanelen op een APS EZM1 omvormer die afgelopen vrijdag om 11:25u ineens gestopt zijn met opwekken.

Ze zitten op een HWE plug dus dat was mijn eerste verdachte. Andere plug geprobeerd maar geen verandering. De APS weer op mijn telefoon geïnstalleerd (nadat telefoon kapot was geweest niet meer terug gezet). De omvormer was nog gewoon benaderbaar maar gaf op beide ingangen 0 Watt.

Gezocht op internet hoe panelen na te meten.

Gisteravond toen de zon eraf was de stekkers van de 2 panelen uit de omvormer gehaald en gemeten met de multimeter. Op 1 paneel meette ik 70 VDC. Daarna de andere: 0 VDC. Daarna weer de eerste: 0 VDC.

Dacht misschien omdat de zon helemaal weg was. Dus vanmorgen beide panelen opnieuw gemeten: 0 VDC. Zojuist (12u) nog een keer gemeten met panelen vol in de zon, begint met 0,1 VDC en dat loopt langzaam terug naar bijna 0.

Heeft iemand een idee voordat ik een steiger op ga bouwen om bij de panelen te komen? Ze zitten met verlengkabels aangesloten die door het dak naar zolder komen waar de omvormer hangt.

Ik vind het vreemd dat 2 panelen tegelijk stuk zouden gaan dus dacht ik aan de omvormer. Maar dan zou ik toch spanning moeten meten op de panelen?

Het geheel heeft gewerkt sinds mei 2024.
Je meet op de panelen die op de APS zitten? dan ben ik nieuwsgierig hoe je die meet, want de APS zit binnen en daar heb je de solarstekkers afgehaald om te meten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
Welke zonnepanelen zijn dit precies?

ach ik zie het aan de onderzijde

besef dat je goedkope rommel micro omvormers uit china hebt
en dat deze niet altijd goed de voc begrenzen en dat er ook vaak goedkope connectoren worden gebruikt

dat kan er goed met deze felle zon toe hebben geleid dat de panelen kapot zijn gegaan..

daarom wordt voor het gebruik van micros altijd geadviseerd om enphase te gebruiken zodat je panelen niet defect raken

[ Voor 95% gewijzigd door boyette op 24-05-2026 14:20 ]


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
No Hands schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Je meet op de panelen die op de APS zitten? dan ben ik nieuwsgierig hoe je die meet, want de APS zit binnen en daar heb je de solarstekkers afgehaald om te meten?
De stekkers loshalen van de omvormer en meten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:12:
Welke zonnepanelen zijn dit precies?

ach ik zie het aan de onderzijde

besef dat je goedkope rommel micro omvormers uit china hebt
en dat deze niet altijd goed de voc begrenzen en dat er ook vaak goedkope connectoren worden gebruikt

dat kan er goed met deze felle zon toe hebben geleid dat de panelen kapot zijn gegaan..

daarom wordt voor het gebruik van micros altijd geadviseerd om enphase te gebruiken zodat je panelen niet defect raken
Het is voor het eerst dat ik hoor dat APS goedkope rommel zou zijn.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Het is voor het eerst dat ik hoor dat APS goedkope rommel zou zijn.
check de mc4 stekkers eens hoe die er aan toe zijn

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:46:
[...]

check de mc4 stekkers eens hoe die er aan toe zijn
Die op de omvormer zitten zien er goed uit.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Die op de omvormer zitten zien er goed uit.
en toch denk ik dat die kapot zijn of iets met de bekabeling die is gesmolten of zo..

die zou je even moeten uitwisselen om het zeker te weten

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:09:
[...]

en toch denk ik dat die kapot zijn of iets met de bekabeling die is gesmolten of zo..

die zou je even moeten uitwisselen om het zeker te weten
Dan zal ik toch een steiger moeten gaan opbouwen om onder de panelen te kunnen kijken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Dan zal ik toch een steiger moeten gaan opbouwen om onder de panelen te kunnen kijken.
hoe heb je die mc4's gecheckt dan?

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:23:
[...]

hoe heb je die mc4's gecheckt dan?
De omvormer hangt op zolder.

Het lijkt me wel sterk dat op hetzelfde moment er stekkers kapot gegaan zouden zijn van beide panelen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:25:
[...]

De omvormer hangt op zolder.

Het lijkt me wel sterk dat op hetzelfde moment er stekkers kapot gegaan zouden zijn van beide panelen.
nou.. dat lijkt me het minst onwaarschijnlijk

wat dan?
2 omvormers tegelijk kapot?
2 panelen tegelijk kapot?

lijkt me allemaal nog onwaarschijnlijker


het meest waarschijnlijke is mc4 of kabelprobleem

dat kan ook meteen meerdere omvormers of panelen raken

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:05
Faal rate van de EZ1-M ken ik niet maar bij mij van de YC600 zijn er al 2 vervangen tussen 2019 en nu.
Van een set van 14 mircoomvormers.

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:27:
[...]

nou.. dat lijkt me het minst onwaarschijnlijk

wat dan?
2 omvormers tegelijk kapot?
2 panelen tegelijk kapot?

lijkt me allemaal nog onwaarschijnlijker


het meest waarschijnlijke is mc4 of kabelprobleem

dat kan ook meteen meerdere omvormers of panelen raken
Ik weet het ook niet.

Het is maar 1 omvormer.

Vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.

Heb mijn vriend al gebeld voor het steiger maar ga dinsdag eerst maar bellen emea denk ik.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Dapdodo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:41:
Faal rate van de EZ1-M ken ik niet maar bij mij van de YC600 zijn er al 2 vervangen tussen 2019 en nu.
Van een set van 14 mircoomvormers.
Stopten ze dan ook met opwekken zonder foutmelding?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


Acties:
  • Beste antwoord

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:05
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Stopten ze dan ook met opwekken zonder foutmelding?
Ja, had wel communicatie maar geen opwek, bleven altijd 0 voor beide panelen.
Van horen zeggen dat er dan een circuit tussen zonnepanelen en meetunit stuk gaat

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Ik weet het ook niet.

Het is maar 1 omvormer.

Vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.

Heb mijn vriend al gebeld voor het steiger maar ga dinsdag eerst maar bellen emea denk ik.
dus de omvormer is nog het meest waarschijnlijk dan

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:05
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Ik weet het ook niet.

Het is maar 1 omvormer.

Vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.

Heb mijn vriend al gebeld voor het steiger maar ga dinsdag eerst maar bellen emea denk ik.
APS kan het via de installatie waarden van volt en ampere zien dat de omvormer stuk is.
Tenminste als ik belde naar mijn installateur, was het na 1 dag al telefoontje wanneer ze konden langskomen.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
Dapdodo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:55:
[...]

APS kan het via de installatie waarden van volt en ampere zien dat de omvormer stuk is.
Tenminste als ik belde naar mijn installateur, was het na 1 dag al telefoontje wanneer ze konden langskomen.
dan moet je het allemaal officieel hebben via de AP EasyPower app en geregistreerd

daar is in dit geval geen sprake van anders hoefde meneer ook niet zelf de steigers op

dit is een gevalletje buurman en buurman met 2 jaar garantie ongeregistreerd

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:53:
[...]

dus de omvormer is nog het meest waarschijnlijk dan
Ik zoek bevestiging of ik dus zo aan de panelen kan meten als ze niet aangesloten zitten op de omvormer om uit te sluiten of het aan de omvormer kant zit of aan de panelen/bekabeling kant zit.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Ik zoek bevestiging of ik dus zo aan de panelen kan meten als ze niet aangesloten zitten op de omvormer om uit te sluiten of het aan de omvormer kant zit of aan de panelen/bekabeling kant zit.
Meet direct op de MC4 van het paneel zelf (niet via kabels of tussenstukken)
Doe dit in volle zon
Meet elk paneel apart

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:18:
[...]


Meet direct op de MC4 van het paneel zelf (niet via kabels of tussenstukken)
Doe dit in volle zon
Meet elk paneel apart
En dan moet ik de VOC waarde meten uit de datasheet?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:35:
[...]

En dan moet ik de VOC waarde meten uit de datasheet?
mag misschien iets hoger zijn in de volle zon
maar geen 0

dan weet je tenminste meer

het moet geen 20v zijn als de datasheet 40v zegt bijv.. dat ook

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 24-05-2026 16:37 ]


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:36:
[...]

mag misschien iets hoger zijn in de volle zon
maar geen 0

dan weet je tenminste meer
Dus als ik dit binnen niet meet op de verlengkabels is de conclusie dat ik een steiger moet gaan bouwen?

En is de omvormer misschien nog heel?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Dus als ik dit binnen niet meet op de verlengkabels is de conclusie dat ik een steiger moet gaan bouwen?

En is de omvormer misschien nog heel?
dat is niet de conclusie
dat is een mogelijkheid

maar als je 2 panelen op 1 omvormer hebt zitten

en die stoppen er allebei mee kan het natuurlijk ook de omvormer zijn
dat vind ik nog waarschijnlijker

kun je die niet omwisselen?

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:36:
[...].....

het moet geen 20v zijn als de datasheet 40v zegt bijv.. dat ook
Er staan 2 waardes in de datasheet, 2 verschillende meet methodes denk.

38v en 40v.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Er staan 2 waardes in de datasheet, 2 verschillende meet methodes denk.

38v en 40v.
Dus dat moet je ongeveer meten

En niet 20v bijv. Of 0

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:39:
[...]

dat is niet de conclusie
dat is een mogelijkheid

maar als je 2 panelen op 1 omvormer hebt zitten

en die stoppen er allebei mee kan het natuurlijk ook de omvormer zijn
dat vind ik nog waarschijnlijker

kun je die niet omwisselen?
Maar dan moet ik toch spanning meten op de kabels?

Er valt niets om te wisselen, heb er maar 1.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:39:
[...]

dat is niet de conclusie
dat is een mogelijkheid

maar als je 2 panelen op 1 omvormer hebt zitten

en die stoppen er allebei mee kan het natuurlijk ook de omvormer zijn
dat vind ik nog waarschijnlijker

kun je die niet omwisselen?
Misschien is het ook wel handig als @ron321 tevens gaat vermelden hoeveel panelen er pér string op de stringomvormer zijn aangesloten en hoeveel panelen het nu dus nog wél doen in die string (MPPT Tracker) waarbij er nu twee panelen niets meer lijken te doen vanuit de (vaak overbodige en vooral té dure) Micro Omvormers.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-05-2026 16:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Will_M schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:43:
[...]


Misschien is het ook wel handig als @ron321 tevens gaat vermelden hoeveel panelen er pér string op de stringomvormer zijn aangesloten en hoeveel panelen het nu dus nog wél doen in die string (MPPT Tracker) waarbij er nu twee panelen niets meer lijken te doen vanuit de microomvormers.
Er is geen string en geen stringomvormer.

1 omvormer met 2 ingangen voor 2 panelen, 1 paneel per ingang.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:43:
[...]


Misschien is het ook wel handig als @ron321 tevens gaat vermelden hoeveel panelen er pér string op de stringomvormer zijn aangesloten en hoeveel panelen het nu dus nog wél doen in die string (MPPT Tracker) waarbij er nu twee panelen niets meer lijken te doen vanuit de (vaak overbodige en vooral té dure) Micro Omvormers.
als je zijn signature bekijkt heeft hij een hele ratjetoe aan spullen liggen en heeft hij dat zelf geïnstalleerd maar kan hij nu moeilijk aannemen welke stappen er doorlopen moeten worden om de fout op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelfs als je panelen kapot zijn, dan zou ik bijvoorbeeld 14V verwachten dat je meet nu, niet 0V. Als je je multimeter goed gebruikt, en je meet 0V, dan moet het lijkt mij wel een kabelbreuk oid zijn.

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
No Hands schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:49:
[...]

als je zijn signature bekijkt heeft hij een hele ratjetoe aan spullen liggen en heeft hij dat zelf geïnstalleerd maar kan hij nu moeilijk aannemen welke stappen er doorlopen moeten worden om de fout op te lossen.
Ik heb alleen de panelen op noord en de 2 panelen op de aps op zuid zelf geïnstalleerd.

Ik wilde die 2 extra panelen op zuid (op de plek van een oud dakraam) erbij (laten) zetten op de solar edge maar zonneplan vroeg zo'n belachelijk bedrag om die 2 panelen bij te plaatsen en deden moeilijk over garantie als ik ze zelf zou toevoegen op de SE. Dus vandaar dat ik een andere oplossing gezocht heb.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:21

StarWing

Huh ?!?

Je bent toch DC aan't meten en geen AC he :)

Page intentionally left blank.


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
StarWing schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:54:
Je bent toch DC aan't meten en geen AC he :)
Yep.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En de multimeter getest met bijvoorbeeld een batterij oid? Gewoon om te kijken dat je daarmee wel meet wat je verwacht te krijgen.

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:07:
En de multimeter getest met bijvoorbeeld een batterij oid? Gewoon om te kijken dat je daarmee wel meet wat je verwacht te krijgen.
ron321 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:49:
Dacht ook aan defecte multimeter (dure Fluke van werk maar alles kan kapot). De accu van mijn auto gemeten, multimeter werkt.

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Sissors schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:07:
[...]

En de multimeter getest met bijvoorbeeld een batterij oid? Gewoon om te kijken dat je daarmee wel meet wat je verwacht te krijgen.
quote: Ron321
Dacht ook aan defecte multimeter (dure Fluke van werk maar alles kan kapot). De accu van mijn auto gemeten, multimeter werkt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Gisteren een nieuwe omvormer ontvangen van aps.

Alles werkt weer, blijkbaar kun je de panelen niet zo meten met een multimeter.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20
Klopt, je moet echt het dak op, onder het paneel meten op de touwtjes die uit het paneel komen. Maar zoals reeds gezegd is het probleem 99,999% de omvormer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ron321 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:06:
Gisteren een nieuwe omvormer ontvangen van aps.

Alles werkt weer, blijkbaar kun je de panelen niet zo meten met een multimeter.
Mooi zo. Fijn dat het weer werkt.

Maar, dat meten: toch wel. Dus daar moet iets fout zijn gegaan of er zit nog iets (een apparaatje) tussen paneel en multimeter. Een verlengkabel kan het probleem niet zijn geweest aangezien deze het met omvormer wel doet. Vreemd. Mocht je ooit nog ontdekken waarom dat meten niet lukte, dan ben ik wel benieuwd naar de reden daarvan.

Alles kan stuk.


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:10:
Klopt, je moet echt het dak op, onder het paneel meten op de touwtjes die uit het paneel komen. Maar zoals reeds gezegd is het probleem 99,999% de omvormer.
Je hoeft natuurlijk niet het dak op als de kabels binnen uitkomen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20
Ook dan. Er kan altijd een probleem zitten in de MC4 stekker achter het paneel of de kabel zelf namelijk als je geen spanning meet binnen. Maar vermoedelijk hebben de meetpennen van de Fluke gewoon geen goed contact gemaakt in de MC4 vanaf het dak waardoor je 0VDC meette of je hebt de + van 1 paneel gepakt en de - van de andere. Dat verklaart ook wel waarom je eerst wel spanning had en daarna niet meer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:56:
Ook dan. Er kan altijd een probleem zitten in de MC4 stekker achter het paneel of de kabel zelf namelijk als je geen spanning meet binnen. Maar vermoedelijk hebben de meetpennen van de Fluke gewoon geen goed contact gemaakt in de MC4 vanaf het dak waardoor je 0VDC meette of je hebt de + van 1 paneel gepakt en de - van de andere. Dat verklaart ook wel waarom je eerst wel spanning had en daarna niet meer.
De stekkers zijn blijkbaar goed want het werkt weer.

En ik weet echt wel hoe ik moet meten met de multimeter. Anders had mijn werkgever me allang ontslagen maar ik had afgelopen week mijn 25 jarig jubileum.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:49

Harrie

NederVlaming

ron321 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:33:
[...]

De stekkers zijn blijkbaar goed want het werkt weer.

En ik weet echt wel hoe ik moet meten met de multimeter. Anders had mijn werkgever me allang ontslagen maar ik had afgelopen week mijn 25 jarig jubileum.
Fijn dat het is opgelost. Ik heb zelf ook een EZ1-M, hoop niet dat de mijne ook zo ineens de geest geeft.

Maar ik zou toch denken dat je op zonnepanelen in de zon de opencircuit spanning moet meten als je de kabels los hebt.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20
Harrie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Maar ik zou toch denken dat je op zonnepanelen in de zon de opencircuit spanning moet meten als je de kabels los hebt.
Ik wilde nog reageren maar we kunnen hier beter over ophouden denk ik :+ Anders hebben we straks pagina's vol conflicterende berichten en dat is zonde van iedereen zijn (vrije) tijd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1