OSB ondervloer of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Zweers
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 23:02
Goedendag,


Ik ben bezig mijn huis te verbouwen en wil een nieuwe vloer plaatsen. Op dit moment heb ik alle lagen vloer verwijderd en zijn we op de dunne balken boven de dikke dragende balken.

Deze balken kraken her en der een beetje, mijn idee is dus om dit meteen aan te pakken, nu het huis nog helemaal leeg is.

Volgens mij heb ik 2 opties:
  1. Huidige planken die kraken vast schroeven en daarboven groene platen leggen om de vloer op te plaatsen
  2. OSB / underlayment 18mm plaatsen, vast schroeven en dan de vloer erop.
Het grote voordeel van optie 2 is volgens mij dat ik nog een paar oneffenheden recht kan trekken. T is natuurlijk wel een extra stap met redelijk hoge kosten.

Zou optie 1 voldoende zijn of gaat er weer snel gekraak en ellende in de vloeren komen?

Beste antwoord (via Zweers op 27-05-2026 10:21)


  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:31
@Zweers

Eerste vraag die je moet stellen is, wat wil je eraan uitgeven en wat zijn je toekomst plannen?
Beste optie is uiteraard alles eruit tot de balken, deze nakijken en eventueel versterken. Dan tussen de balken isoleren, fermacell platen erover (eventueel vloerverwarming erin) en dan pas je eindvloer.
Maar dat is prijzig en erg arbeidsintensief.

Zelf recent in een jaren 20 woning het volgende gedaan:
Alle planken vastschroeven met speciale schroeven in de balken. Alleen hierdoor was de vloer al een heel stuk steviger en de kraak was eruit.
Vervolgens 8mm kurk/rubber ondervloer: https://www.kurk24.nl/rubberkurk-onderlaag-op-rol-8mm-dik-100cm-breed-pe.html
Spul is echt zwaar en dempt echt enorm goed. Ook oneffenheden zijn netjes opgevangen.
Toen eiken lamelparket (16mm) eroverheen.
Door het gewicht echt een mooie stabiele vloer geworden.

Alle reacties


  • Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:45
Idealiter haal je al die dunne planken er af en leg je een nieuwe waterpas OSB/underlayment vloer direct op de dragende balken.

  • Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Je hebt ook 12mm osb met tong en groef. Dat is ook een optie om er overheen te leggen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte


  • Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:04
Ik ben net klaar met dezelfde klus:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84192220

Heb alles verwijderd nu je er goed bij kan. De balken waren matig dus die zijn ook vervangen. Maar in jouw geval zou ik ook de planken weghalen en vervangen door platen.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
of even nadenken en geen perfecte houten planken wegdoen omdat nieuwe platen mogelijk beter zijn.

alle planken met een extra schroef vastzetten op de balken, ondervloer erop die de oneffenheden er wel uit haalt, dat is weer het voor is. Pas als je hele vloer schuin afloopt of iets dergelijks is het zinvol om alles nieuw te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


Acties:
  • Beste antwoord

  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:31
@Zweers

Eerste vraag die je moet stellen is, wat wil je eraan uitgeven en wat zijn je toekomst plannen?
Beste optie is uiteraard alles eruit tot de balken, deze nakijken en eventueel versterken. Dan tussen de balken isoleren, fermacell platen erover (eventueel vloerverwarming erin) en dan pas je eindvloer.
Maar dat is prijzig en erg arbeidsintensief.

Zelf recent in een jaren 20 woning het volgende gedaan:
Alle planken vastschroeven met speciale schroeven in de balken. Alleen hierdoor was de vloer al een heel stuk steviger en de kraak was eruit.
Vervolgens 8mm kurk/rubber ondervloer: https://www.kurk24.nl/rubberkurk-onderlaag-op-rol-8mm-dik-100cm-breed-pe.html
Spul is echt zwaar en dempt echt enorm goed. Ook oneffenheden zijn netjes opgevangen.
Toen eiken lamelparket (16mm) eroverheen.
Door het gewicht echt een mooie stabiele vloer geworden.

  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu is het de tijd dat je de houten balken kunt controleren op kwaliteit. Je zou niet de eerste zijn die een hele renovatie van de vloer doet om vervolgens tot de conclusie te komen dat de balklaag aan vervanging toe is.

  • Zweers
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 23:02
chrisborst schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:57:
@Zweers

Eerste vraag die je moet stellen is, wat wil je eraan uitgeven en wat zijn je toekomst plannen?
Beste optie is uiteraard alles eruit tot de balken, deze nakijken en eventueel versterken. Dan tussen de balken isoleren, fermacell platen erover (eventueel vloerverwarming erin) en dan pas je eindvloer.
Maar dat is prijzig en erg arbeidsintensief.

Zelf recent in een jaren 20 woning het volgende gedaan:
Alle planken vastschroeven met speciale schroeven in de balken. Alleen hierdoor was de vloer al een heel stuk steviger en de kraak was eruit.
Vervolgens 8mm kurk/rubber ondervloer: https://www.kurk24.nl/rubberkurk-onderlaag-op-rol-8mm-dik-100cm-breed-pe.html
Spul is echt zwaar en dempt echt enorm goed. Ook oneffenheden zijn netjes opgevangen.
Toen eiken lamelparket (16mm) eroverheen.
Door het gewicht echt een mooie stabiele vloer geworden.
Top tnx dit is een goed advies! Welke schroeven zijn aan te raden? Half draad?

Het gaat om de 1e en 2e verdieping. Voornamelijk slaapkamers, dus echt heel veel extra kosten wil ik ook niet maken.

Ik zal nog doorberekenen wat 12mm osb gaat kosten qua tijd en materiaal, maar denk dat ik voor de schroeven ga en een goede onderlaag
Pagina: 1