Vraag


  • leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 19:29
Ik weet niet zeker of het topic hier moet of in Modding, mechanica en elektronica, maar ik gok dat hij hier op de goede plek staat.

Ik heb een Daikin FTXP35M die inmiddels 5 jaar aan de muur hangt. Helaas kwam er net een waterval uit omdat de condenspomp niet (altijd) meer aan slaat. Het pompje is een Aspen Silent+ Mini Aqua fp3326 met zo te zien een magneet-vlotter die waarschijnlijk niet meer lekker vlottert. Ik ga hem vervangen voor de nieuwe versie met een inductieve niveau sensor ipv de oude magneet versie. Voor nu heb ik er een lange slang aan gehangen waardoor het in een emmer loopt.

Het airco systeem is destijds aangelegd door twee totale prutsers dus alles wat dat volk heeft aangeraakt is verdacht. Nu zag ik in de gebruiksaanwijzing deze tekst staan:

WAARSCHUWING

Gebruik GEEN lokaal aangekochte elektrische onderdelen binnenin het product

Tak de elektrische voeding niet af voor de afvoerpomp, etc. van het klemmenblok. Dit kan een elektrische schok of brand veroorzaken.

Uiteraard hebben buurman&buurman de afvoerpomp op het klemmenblok aangesloten wat zo te zien niet de bedoeling is. Maar hoe sluit je zo'n Aspen condenspompje doorgaans dan wel aan? Maakt men er een stekker aan en steekt die gewoon in het stopcontact of wellicht iets anders?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Beste antwoord (via leecher op 31-05-2026 19:07)


  • plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
NC contact. Zodra de vlotter boven een bepaald punt komt onderbreekt het de draad. Je zal het ook niet vinden in de handleiding van de Daikin, maar in het schema welke je bij de pomp geleverd krijgt.

Alle reacties


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Het klemmenblok in de binnenunit is de meest logische plek om voeding vandaan te halen. Zolang je ervoor zorgt dat alles goed vastzit en goed contact maakt is er geen enkele reden dat niet te doen.

  • leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 19:29
Ik heb ruimte boven het plafond waar ik toch nog een werkschakelaar ging plaatsen dus dat is voor mij een makkelijkere plek. Ik vond ook nog wat blootliggend koper bij het klemmenblok en een soort van opgeflufte flexibele kabel zonder eindhulzen. Binnenkort ook bij u thuis! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW6o2Ssl_1r90xde7UqrxBVzQsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hw7f4IVXRfjhbOiE6EMx44Ta.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)


  • plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
2 zwarte kabels ook netjes afgeknipt, onderbreking. Als de pomp niet meer werkt, draait de airco in ieder geval vrolijk door.

[ Voor 8% gewijzigd door plaspvd op 31-05-2026 16:09 ]


  • leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 19:29
plaspvd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:05:
2 zwarte kabels ook netjes afgeknipt, onderbreking. Als de pomp niet meer werkt, draait de airco in ieder geval vrolijk door.
ja dat heb ik gemerkt :+ Nu zag ik in de binnenunit zelf en in de handleiding geen plek om deze beveiliging aan te sluiten, dus bij de nieuwe pomp zijn die nog steeds niet aangesloten. Wordt dat normaal wel in de binnenunit gedaan of is daar een externe onderbreker voor nodig? Daar heb ik in principe ruimte zat voor.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)


  • plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik zou persoonlijk draad 3 onderbreken. 3 op het ene draadje. Andere draad (zwart pomp) op nummer 3 van binnenunit. Mocht de pomp om wat voor een rede dan ook in storing gaan, krijg de buitenunit geen signaal meer en stopt met draaien. Mocht storing in pomp vanzelf verdwijnen gaat de airco weer verder.

Kijk voor de zekerheid even welke draad je moet onderbreken in de handleiding.

  • leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 19:29
Ik kan in de installateurshandleiding (Daikin FTXP35M binnen / RXP35M buiten) niet terugvinden welk draadje wat doet. Ik zie alleen dat er draden met een doorsnede 1.5mm2 worden vereist en dat lijkt niet het geval te zijn bij het Aspen pompje. Of hoort er dan iets van een relais tussen? Ik zie ook niet wat die twee zwarte draden van het Aspen pompje doen. Is dat bij normaal functioneren een gesloten contact, of juist open contact?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)


Acties:
  • Beste antwoord

  • plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
NC contact. Zodra de vlotter boven een bepaald punt komt onderbreekt het de draad. Je zal het ook niet vinden in de handleiding van de Daikin, maar in het schema welke je bij de pomp geleverd krijgt.

  • plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online

  • leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 19:29
Ahh ik zat naar het verkeerde plaatje te kijken, in mijn Aspen pompje (silent+ aqua mini) staat idd optie B in de L draad. Dat lijkt bij mij nr 1 te zijn.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Pagina: 1