Douchebak op houten ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Komende tijd gaan we starten aan de verbouw van ons nieuwe (oude) huis. Een huis uit de jaren 50 met een houten vloer.


In de badkamer betekend dat dat we een nieuwe waterdichte situatie moeten gaan maken en dit willen we doen met Q-Board. Dit lijkt goed geschikt te zijn om de volledige badkamer waterdicht mee te krijgen. Echter zijn we niet zo'n fan van een betegelde douchebak en willen we een standaard bak kopen zoals: Doucehbak

Nu willen we deze verwerken in de vloer, zodat er een naadloze overgang ontstaat tussen de bak en de tegelvloer. Nergens kan ik vinden hoe dit te doen. De meeste geven aan de bak op de vloer te plaatsen, maar dat zal een opstaande rand veroorzaken en het wegkrijgen van het water wat buiten de douche terecht komt zal lastiger zijn.


Zou de oplossing zoals hieronder staat werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4beIDgLIjJCCAZXIRGjnGG0BxrQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yeDxwiWVuWMwQImpm6kf7DUF.png?f=user_large

We willen liever geen Lewisplaat oid ivm het gewicht en we willen vloerverwarming infrezen in de Board platen.

Alle reacties


  • 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:26
Let erop dat je normaal juist een rand wilt zodat het water niet op de tegels komt, en je de tegels niet gewoon volledig wilt voegen. Want bovenkant van tegels is waterdicht, maar vaak krijg je lekkages bij de rand. (Natuurlijk kan je altijd nog kit gebruiken).

  • tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
99ruud99 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:54:
Let erop dat je normaal juist een rand wilt zodat het water niet op de tegels komt, en je de tegels niet gewoon volledig wilt voegen. Want bovenkant van tegels is waterdicht, maar vaak krijg je lekkages bij de rand. (Natuurlijk kan je altijd nog kit gebruiken).
Duidelijk, natuurlij wordt de overgang van de tegels naar de kuip gekit, en komt er ook een douchewand, dus de hoeveelheid water zal beperkt blijven. Maar er zal in een badkamer natuurlijk altijd wel wat water buiten de douche kunnen komen, dus met een bak die gelijk ligt is dat natuurlijk makkelijk met een trekker de douche in te krijgen.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
Logisch dat je geen grote opstap wilt in de douche. Let wel beetje op gelijk=ongelijk zeggen ze dan soms. Sommige tegels zijn niet 100% vlak bijvoorbeeld of de bak. Dan ziet het er niet uit en kan je niet fatsoenlijk kitten tussen einde tegels en de douchebak.

Wat is de overspanning tussen de balken?

Wat is de bestaande opbouw van de muren?

Is het idee met de Q board ook ter isolatie o.i.d? Als in: waar heb je die stap precies voor nodig? Heb je ook inzage in plattegrond + hoogte dorpel/deur?

Je detail zoals je het nu getekend hebt zou zeker niet mijn voorkeur hebben met al die losse delen tussen de balken maar er mist wat info om goed te kijken wat precies aansluit bij je wensen. Nu heb je allemaal losse vloerdelen maar het verbind het geheel niet strak. Een plaat er overheen die de boel verbind zou naar mijn eerste idee een veel stabielere basis opleveren.

Is gewicht van lewis en lichtgewicht beton echt een probleem of is dat een voorkeur?

  • tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
djluc schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:12:
Logisch dat je geen grote opstap wilt in de douche. Let wel beetje op gelijk=ongelijk zeggen ze dan soms. Sommige tegels zijn niet 100% vlak bijvoorbeeld of de bak. Dan ziet het er niet uit en kan je niet fatsoenlijk kitten tussen einde tegels en de douchebak.

Wat is de overspanning tussen de balken?

Wat is de bestaande opbouw van de muren?

Is het idee met de Q board ook ter isolatie o.i.d? Als in: waar heb je die stap precies voor nodig? Heb je ook inzage in plattegrond + hoogte dorpel/deur?

Je detail zoals je het nu getekend hebt zou zeker niet mijn voorkeur hebben met al die losse delen tussen de balken maar er mist wat info om goed te kijken wat precies aansluit bij je wensen. Nu heb je allemaal losse vloerdelen maar het verbind het geheel niet strak. Een plaat er overheen die de boel verbind zou naar mijn eerste idee een veel stabielere basis opleveren.

Is gewicht van lewis en lichtgewicht beton echt een probleem of is dat een voorkeur?
Dat is ook een goeie, erg lastig om dat natuurlijk strak af te werken. Overspanning is nog niet bekend, de sleutels hebben we nog niet. De muren zijn bakstenen muren. Qboard is niet direct voor isolatie maar meer een optie om muren en vloeren op te bouwen op de bestaande vloer waar direct op getegeld kan worden.

De delen tussen de balken is om het hoogteverschil wat te verkleinen tussen de hal en de badkamer.

De Lewis platsen is puur voorkeur. Met lichtgewicht beton zou het te doen moeten zijn, maar is voor mij nieuw.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
Dat is ook een goeie, erg lastig om dat natuurlijk strak af te werken.
Gemakkelijkst is de bak een 5-8mm hoger dan de tegels. Kier houden en dan kan je het netjes afkitten en kan het wat werken wat zeker bij vloerverwarming van belang is. Houdt de rest van je vloer ook weer lager ten opzichte van je gang.

Het mag zeker die Qboard als vloer, persoonlijk ben ik meer fan van hardere materialen onder de tegels.

Voor je idee bij een Lewis vloertje: https://reppel.nl/app/uploads/2022/01/Geluidsisolerende-LEWIS-vloeren-met-CDM-PF-oplegstroken.pdf en dan dus met wat band op je balken.

De balklaag indien nodig wat versterken. En dan bedoel ik niet zozeer voor het gewicht van die vloer (want die is statisch) maar ook qua beweging bij lopen. Die beweging is irritant en kan issues geven met je tegels, voegen etc. Eventueel ook tussen de balken wat dwarsbalken plaatsen om een zo stabiel mogelijke vloer te krijgen. Dat zou ik dus ook doen als je niet met Lewis platen gaat werken.

Een Fermacell vloer is ook al wat harder in basis: https://www.debouwmarktshop.nl/Fermacell-Powerpanel-Vloerelement zou je ook nog kunnen overwegen. Ook ingefreesd beschikbaar.

Betreft je wanden: je kan ze ook gewoon met een cement gebonden product laten stuken. Minste ruimte en kunnen ze het mooi vlak zetten etc.

  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:36
@tweakG5

Recent een badkamer gedaan ook met een houten vloer. Oude vloerdelen eruit en direct op de balken 2 lagen OSB. Op sommige plekken zou je de balken nog kunnen opdikken of een extra dwarsbalk.
Op de plek van de douchebak 1 laag OSB zodat de tegels vlak komen met de bak.
Vervolgens heel de vloer en de muren waterdicht gemaakt met vloeibare kimband/membraan: https://www.kitcentrum.nl/kimband-kimpasta/kimpasta-c:756/
In de hoeken en rondom gaten kan je een vlies aanbrengen en voor extra zekerheid kan je alles met zo'n vlies afdekken.
Er is zelfs een speciale band die je op de bak plakt en de flap plak je op de muur. Dan tegelen en vocht zal altijd in de bak komen.

Feitelijk is Q-board ook zo'n vlies op een mooi stukje foam, maar wel een stuk duurder en je moet het alsnog op de naden afwerken.

Voor inspiratie zou je eens bij hier moeten kijken:
https://eu.schluter.com/nl-NL/badkamer-en-natte-ruimtes-446.html

Schluter is de marktleider met dit soort producten, maar ook erg duur.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 23-05-2026 14:46 ]


  • bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:52

bbblije

Riiiiight

Q-board/wedi is prima, haal wel alle beweging uit je houten ondervloer, anders klappen je tegels eraf. Alle naden tussen je q-board/wedi dichtzetten met Eurocol band en pasta.

  • Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:07
Ik zou je OSB (haaks) op de balken leggen, niet er tussen.

Je idee an sich wat betreft de douchebak gaat wel werken, let wel op dat je ook nog wat mm's kwijt bent met de tegellijm. Ik zou er voor kiezen de douchebak iets hoger dan de tegels te laten uitkomen (5-10mm) en de douchebak qua lengte lang genoeg te maken zodat er nooit water op je tegels komt (of een deur/wand zetten).

50mm Qboard is wel veel, je kunt de hoogte ook verminderen door op de vloer een ontkoppelingsmat te gebruiken

  • tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Dank voor alle antwoorden iedereen! Ik denk dat het beste toch wordt de huidige dunne ondervloer te verwijderen en OSB te plaatsen, hierop dan 30mm Qboard om vloerverwarming in te frezen en daarop dan de douchebak. Dan komt de douche wat hoger uit, maar is wel de netste oplossing. Dan komt er nog wel een douchewand met deur om zo veel mogelijk water binnen de douche zone te houden.

Iets minder strak dan een douchevloer op gelijke hoogte. Ik weet dat er ook vloerdelen zijn die als douchebak kunnen worden gebruikt om te worden betegeld, maar ben daar niet zo'n fan van.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
Als je kan zou ik sowieso geen houten platen onder een badkamer plaatsen maar een materiaal wat tegen vocht kan mocht er later eens wat misgaan.

  • tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
djluc schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:29:
Als je kan zou ik sowieso geen houten platen onder een badkamer plaatsen maar een materiaal wat tegen vocht kan mocht er later eens wat misgaan.
Op de vloer komt Qboard/Wedi, die zullen het zoveel mogelijk tegen moeten houden. Als er dan nog lekkage ontstaat is dat in de ruimte daaronder snel genoeg te zien denk ik.

  • Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:28
Wat heb je tegen op een betegelde inloopdouche?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte


  • tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Makrolon schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:41:
Wat heb je tegen op een betegelde inloopdouche?
Schoonhouden en het staan op de naden tussen de tegels. Nu ook een douche, en met de scherpe randen staat dat minder fijn dan een grote doucheplaat/bak.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:12
tweakG5 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Schoonhouden en het staan op de naden tussen de tegels. Nu ook een douche, en met de scherpe randen staat dat minder fijn dan een grote doucheplaat/bak.
scherpe randen op een badkamervloer is eerder uitzondering dan regel. dus mogelijk komt je afkeur voor staan op tegels omdat er rare tegels gebuikt zijn of er iets slecht verwerkt is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:14
Mits goed stabiel gemaakt kan t inderdaad gewoon.

Maar denk er ook aan dat:

Vloerverwarming in xps schuim plaat wordt nooit mooi egaal warm. Ook iets om aan te denken.

Een vloertje op stalen profiel platen met vloerverwarming is niet veel hoger en stabiel én egaal warm.

Gebruik je een zelfnivelerende dekvloer die gelijk betegeld kan.

Kun je met andere isolatie eerst nog isoleren tussen de balken.
Pagina: 1