Vraag

• BidZ
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08-06 22:04
Mijn huidige 55" Philips TV is helaas gesneuveld.

Dus... Ik ben opzoek naar een nieuwe TV

Ik heb al verschillende sites bezocht om TVs te vergelijken, maar de keuze blijkt reuze. Het is dus blijkbaar niet: ik koop een 55" Samsung of een Philips, ook deze merken hebben weer meerdere soorten. Op Tweakers staan een aantal heel uitgebreide tests, maar met een groot deel van de data weet ik niet wat ik er precies mee moet. Bijvoorbeeld een mooi overzicht van de maximum helderheid, maar wat is voldoende? Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen de juiste richting te vinden. Waar moet ik in mijn geval op letten en wat kan ik negeren. Misschien hebben jullie al een tip voor een merk of model. Hieronder al een overzicht van wat ik zelf heb geprobeerd uit te zoeken.

Gebruik:

Voornamelijk voetbal en formule 1.

Ook wel wat dingen via NPO start bijvoorbeeld.

Af en toe kijk ik een keer een film.

Wanneer kijk ik TV: 's avonds of op zondag middag.

Omgeving:

Woonkamer, geen direct zonlicht maar wel naast een raam.

Afstand tot de TV is 2-3 meter.

Budget:

500-600 euro? Iets meer kan ook wel.

Ik ben van plan de tv wel een lange tijd te gebruiken, dus liever iets duurder en een goed toestel dan een iets goedkoper wat over 3 jaar niet meer echt mee kan. Omdat ik niet heel hoge eisen heb (denk ik) voelt meer dan 1000 euro bijvoorbeeld als te veel.

Gebaseerd op de best buy guide denk ik dat ik de volgende dingen nodig heb:

LCD vs OLED

LCD (goedkoper, goed genoeg)?

Full HD, 4K of 8K

4K

Lcd: edge lit, local dimming en miniled

Geen idee, denk allemaal wel prima?

Hoe groot?

Ik heb nu een 55inch wat prima is.

Misschien kan 50inch ook wel.

De kijkafstand is 2-3 meter.

Hdr

Klinkt wel goed om te hebben maar er zijn dus verschillende soorten?

Tv-kijken zonder los kastje

Ik kijk eigenlijk altijd via de chromecast (ultra).

Aansluitingen en gaming

Ik game nooit en heb geen dvd speler of iets.

Enkel een Chromecast. Ik overweeg wel om ook een soundbar of ander speaker systeem aan te schaffen maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Smart TV

Apps via mijn telefoon vind ik handiger en makkelijker te gebruiken, dus tenzij er een goede rede is (bijvoorbeeld beeld kwaliteit) hoeft er van mij geen bijzondere smart functie op te zitten.

Ambilight:

Mijn huidige TV heeft ambilight, op zich wel leuk maar niet echt een deal breaker als het er niet op zit.

Verversingssnelheid

Hier lees ik veel over, maar ik denk dat wanneer je niet gamed 50/60Hz voldoende is? Of wordt sport in hogere frequenties uitgezonden?

TVs:

Ik heb wel een aantal goede recenties over TCL gelezen. Daar had ik tot voorkort nog nooit van gehoord. In the best buy guide wordt de volgende aangeraden: TCL 55C7K Zwart. Zit wel aan de bovenkant van mijn budget, maar misschien komt er met het WK op komst nog een goede aanbieding?

De TCL 55 C6K kan misschien ook? Voor mij is die vrijwel hetzelfde als de C7K, maar minder local dimming zones. Zijn meer zones de meerprijs waard? Ook het geluid schijnt iets minder te zien, maar misschien kun je dat vrij makkelijk oplossen door een soundbar aan te schaffen?

Het viel mij op dat TCL televisies vrij goedkoop lijken ten opzichte van waar ze mee vergeleken worden. Zit daar nog een addertje onder het gras, bijvoorbeeld een kortere levensduur?

Verder las ik dat Sony over het algemeen de beste TVs maakt, maar de modellen die ik kon vinden waren dan ook weer vrij prijzig. Ik vind het zelf erg lastig verschillende modellen te vergelijken (behalve op de prijs), ook omdat ik het idee heb dat ik de meeste functies toch nooit ga gebruiken.

Als laatste las ik nog ergens dat nieuwe TV's ook aan beeldverbetering doen. Moet ik dit echt zien als opschalen van bepaalde input? Wellicht met AI? Ik ging er vanuit dat het beeld nooit beter wordt dan wat de bron aanlevert, maar misschien is die aanname verkeerd en zijn er bepaalde merken die dit beter kunnen.

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal. Mocht iemand mij kunnen helpen door een bepaald merk of zelfs een model aan te geven. Of kunnen helpen met het selecteren welke features wel en niet nuttig zijn (in mijn geval) dan zou ik dat erg kunnen waarderen. Ik hoop dat ik alle informatie heb gegeven, maar mocht er nog iets missen dan voeg ik dat graag toe!

Beste antwoord (via BidZ op 08-06-2026 08:11)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn een aantal beeldbewerkingen die moeten gebeuren om het beeld op je scherm te tonen:
  • Een televisiesignaal maakt gebruik van interlacing, er moet de-interlacing plaatsvinden
  • Je beeldmateriaal heeft waarschijnlijk een lagere resolutie dan 4K, dus er moet opgeschaald worden
  • 24 Hz films zouden heel erg schokken als ze in 24Hz getoond zouden worden. Een filmprojector knippert, maar zowel LCD als OLED branden voortdurend en daardoor is meer Hz nodig om vloeiend beeld te ervaring. De televisie moet tussenliggende beelden 'bijverzinnen".
  • Heb je een LCD-televisie, dan moet de televisie beslissen hoe hard de verlichting brandt. Als het scherm zwart is, dan wil je de verlichting uit om geen stoorlicht door te laten, maar is bijvoorbeeld witte aftiteling, dan moet de verlichting toch branden. De televisie moet een compromis sluiten tussen perfect zwart en voldoende licht om alle kleuren te kunnen tonen.
  • Heb je een WOLED-televisie, dan moet er een afweging gemaakt worden tussen de witte oleds en de RGB-oleds
  • Tot slot, beeldverbeteraars. Ze hebben een slechte naam en vaak is het advies om ze uit te zetten, maar ja, het beeldmateriaal dat je hebt is vaak niet van optimale kwaliteit, dus soms is het zinnig om ze aan te zetten.
De Chinezen zijn minder goed in beeldverwerking dan de Koreanen. Een ongelukkige beslissing van de beeldverwerking kan zijn dat je de grenzen tussen de verlichtingszones ziet: De ene zone heeft stoorlicht, de andere niet. Dat is evenwel niet het hele verhaal: Chinese televisies hebben vaak heel veel zones. Als de zones kleiner zijn, wordt het compromis dat gesloten moet worden makkelijker.

Als je je een B5 kunt kopen, OLED is gewoon veel mooier dan LCD, dan is het einde discussie welke televisie je moet hebben. Anders kun je overwegen de beste LCD van TCL te kopen die je je kunt veroorloven. De C7K hoger gepositioneerd en dus beter dan de C6K.

Alle reacties

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Vanwege budgettaire beperking zal het een LCD-televisie worden.Een belangrijke beslissing die je moet maken is de keus tussen een IPS-paneel en een VA-paneel. Een VA-paneel laat minder stoorlicht door en geeft om die reden een betere beeldkwaliteit, maar zorgt voor slechte kijkhoeken. Dit probleem kan gecorrigeerd worden met een diffusiefilter, maar je vindt dat alleen op dure LCD-televisies die naar ik verwacht buiten budget vallen.

Kortom, daarmee de eerste grote vraag: Zit je altijd recht voor de televisie, of zit je er bijvoorbeeld met de hele familie omheen?

LCD is steeds meer een Chinese technologie aan het worden. De Japanse fabrikanten verloren de strijd al vroeg en de Koreaanse fabrikanten zijn gestopt LCD-panelen te maken omdat ze OLED hebben. Dus zelfs als je een LCD-televisie van Sony of Samsung koopt, zit daar een Chinees paneel in.

Dat betekent dat de Chinezen moeten concurreren met LCD-techniek en dat doen ze dan ook. Ze leveren vaak meer televisie voor je geld dan de Japanners en Koreanen en zeker bij de duurdere LCD-televisies innoveren ze hard door. De Chinese fabrikanten lopen vaak wat achter op het gebied van smart en beeldverwerking en Chinees heeft een reputatie van goedkoop, dus om die reden wil niet iedereen een Chinese televisie.

Dus de volgende grote vraag is inderdaad, of je een Chinese televisie wilt, en dan zijn TCL en Hisense de merken, of dat je liever een meer gevestigd merk koopt.

Laten we eerst deze vragen beantwoorden, voordat we verder kijken.

• BidZ
Bedankt dmatione!

Gelijk al wat geleerd, VA of IPS paneel is dus belangrijk en heel veel LCD panelen zijn Chinees :)

Gebaseerd op jouw uitleg lijkt een VA paneel mij de beste keuze . De bank en TV staan recht tegenover elkaar en er zijn bijvoorbeeld geen kinderen die mee kijken.

Qua merk heb ik geen problemen met een Chinees of niet. Helemaal als blijkbaar veel schermen sowieso Chinees zijn. Als het merk een goede reputatie heeft bij de kenners dan is het voor mij prima.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:37
De Chinezen bieden veel hardware voor het geld echter is de aansturing en accuraatheid van een lager niveau.

Ik zou het budget iets verhogen en naar de LG B5 kijken, deze biedt voldoende helderheid in SDR en heeft een semi-glossy reflectielaag waardoor je minder last hebt van weerspiegelingen vergeleken met bijv. de C serie van LG. OLED oogt van nature scherper en je hebt geen last van de zonetransitie van MiniLED bij snelle beelden zoals voetbal en F1.

• BidZ
Freshouttheoven schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:01:
De Chinezen bieden veel hardware voor het geld echter is de aansturing en accuraatheid van een lager niveau.
Bedankt voor de suggestie! Hoewel iets duurder dan ik in mijn hoofd had, is het nog wel te overzien, vooral als het echt een meerwaarde heeft qua beeld. Begrijp ik dit goed dat de software dus ook een groot effect heeft op de beeldkwaliteit en deze minder goed is bij merken als Hisense en TCL in vergelijking bij LG?

De LG B5 lijkt (qua prijs) een instapmodel OLED. Zou jij dit sowieso aanraden boven een gemiddeld geprijsde LCD of is dit ook specifiek iets voor het kijken van voetbal/formule 1 etc.?

De zonetransities bij miniled, moet ik dit voor me zien als iets donkere/lichtere blokken op het scherm?

Acties:
  • Beste antwoord

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn een aantal beeldbewerkingen die moeten gebeuren om het beeld op je scherm te tonen:
  • Een televisiesignaal maakt gebruik van interlacing, er moet de-interlacing plaatsvinden
  • Je beeldmateriaal heeft waarschijnlijk een lagere resolutie dan 4K, dus er moet opgeschaald worden
  • 24 Hz films zouden heel erg schokken als ze in 24Hz getoond zouden worden. Een filmprojector knippert, maar zowel LCD als OLED branden voortdurend en daardoor is meer Hz nodig om vloeiend beeld te ervaring. De televisie moet tussenliggende beelden 'bijverzinnen".
  • Heb je een LCD-televisie, dan moet de televisie beslissen hoe hard de verlichting brandt. Als het scherm zwart is, dan wil je de verlichting uit om geen stoorlicht door te laten, maar is bijvoorbeeld witte aftiteling, dan moet de verlichting toch branden. De televisie moet een compromis sluiten tussen perfect zwart en voldoende licht om alle kleuren te kunnen tonen.
  • Heb je een WOLED-televisie, dan moet er een afweging gemaakt worden tussen de witte oleds en de RGB-oleds
  • Tot slot, beeldverbeteraars. Ze hebben een slechte naam en vaak is het advies om ze uit te zetten, maar ja, het beeldmateriaal dat je hebt is vaak niet van optimale kwaliteit, dus soms is het zinnig om ze aan te zetten.
De Chinezen zijn minder goed in beeldverwerking dan de Koreanen. Een ongelukkige beslissing van de beeldverwerking kan zijn dat je de grenzen tussen de verlichtingszones ziet: De ene zone heeft stoorlicht, de andere niet. Dat is evenwel niet het hele verhaal: Chinese televisies hebben vaak heel veel zones. Als de zones kleiner zijn, wordt het compromis dat gesloten moet worden makkelijker.

Als je je een B5 kunt kopen, OLED is gewoon veel mooier dan LCD, dan is het einde discussie welke televisie je moet hebben. Anders kun je overwegen de beste LCD van TCL te kopen die je je kunt veroorloven. De C7K hoger gepositioneerd en dus beter dan de C6K.

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15
Wellicht dit een optie
Hisense 55U79Q PRO Zwart: beste prijs - Tweakers

Geeft ook mooi beeld, full array mini led (LCD) 165hz

649euro

[ Voor 3% gewijzigd door SuperVeloce op 26-05-2026 14:09 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• BidZ
Bedankt voor de uitleg dmantione! Goede punten waar ik mij niet echt bewust van was, dus dat helpt veel. Helaas zijn het dingen die je moeilijker kunt vergelijken dan bijvoorbeeld de hardware heb ik het idee.

Ik ga toch nog eens verdiepen in een iets duurder segment dan dat ik van plan was. Omdat ik toch de indruk krijg dat voor mijn gebruik, met dus vooral sport, OLED en een merk met een goede reputatie op de beeldverwerking zoals jij aangeeft, een meerwaarde kan zijn.

In de pricewatch zie ik de B5 als goedkoopste OLED versie staan. Maar ook Philips en Samsung hebben enkele modellen die, zoals de LG B5 rond de 800 euro kosten. Is het hier nog de moeite waard om bijvoorbeeld Samsung of Philips te overwegen (behalve ambilight) inplaats van de B5? Ik lees dat LG vaak de OLED schermen maakt voor deze andere merken en dat veel beoordelingen van LG positief zijn. Wel lees ik dat de laatste versies veel reclame vertonen, maar ik neem aan dat er tijdens het kijken niet ineens een reclameblok tevoorschijn komt dus dat is voor mij geen groot probleem.

In de pricewatch zie ik ook de B6E, de opvolger van de B5, voor maar 60 euro meer te koop staan. Ik lees dat deze een betere chip heeft, maar hetzelfde scherm. Als leek klinkt zo'n klein verschil wel de moeite waard om ook te overwegen. Gaat de techniek in televisies zo snel dat jullie verwachten dat dit ook echt een verbetering is? Of zal voor een 'niet expert' het verschil nauwelijks merkbaar zijn?

Superveloce, bedankt voor jouw suggestie! Full array is voor zover ik nu begrijp de beste keuze in LCD. Het is een model in de categorie waar ik in eerste instantie ook aan zat te denken. De nieuwe kennis over de dim zones doet me nu twijfelen (hier was ik mij eerst niet bewust van). Ik zie op de site van Expert dat het model meer dan 160 dim zones heeft (het zullen er dan wel niet heel veel meer zijn). Dat klinkt voor mij redelijk weinig. Dat is ongeveer een 18x9cm blok per zone als ik het goed uitreken.

• BidZ
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb mij dit weekend nog eens verdiept in de verschillen die jullie aangaven, en uiteindelijk besloten het budget wat te verhogen en voor een LG te gaan!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BidZ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:11:
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb mij dit weekend nog eens verdiept in de verschillen die jullie aangaven, en uiteindelijk besloten het budget wat te verhogen en voor een LG te gaan!
Mooi, welke? :) :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• BidZ
Uiteindelijk is het de C5 geworden omdat deze iets hogere helderheid had volgens de specs en verder ook goede reviews. Het gaf me daarnaast ook een beter gevoel om niet de meest instapversie te hebben. De prijs was wel even slikken maar ik heb mezelf overtuigd door er dan voorlopig maar even geen soundbar bij te doen.

We gaan zien hoe het bevalt, in ieder geval kan ik straks op een mooi scherm het WK kijken :)
Pagina: 1