Houtkachel aansluiten op jacuzzi/spa/hottub/whirlpool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 21:12
Ik heb een "jacuzzi" die ik wil aansluiten op een houtkachel. Wat is de handigste manier om dit te doen? Dit is de kachel die ik heb, aquastove (plaatje van Google):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPy2wqORhzD9Y6l5bx3Z9Z4B0lo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/NVtIpGlZBzEih4pXpdnw357D.webp?f=user_large

De kachel heeft deze in- en uitgang. Binnendraad met 23,7mm diameter. Dit is als het goed is dan 3/4" toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HHkdZ3EjkdYKemDokfvXN6UaDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5MyDCap80JaRerCK4LTJUec.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eksy5K6IqbzYS5r1NL9wtsinx7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMrXy4uzMEl7FSdcRVuGJv2E.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn jacuzzi heeft deze heater. Ik denk dat het handig is de kachel net voor deze heater aan te sluiten. Buitenmaat zwarte slang is 32.5mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95eTx5zljfPSTH59_XEzi2v320E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyIGQqz0FqUKJVhjBgt0Fiyd.jpg?f=fotoalbum_large

En nog wat extra info over de jacuzzi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bMme6Zq7OczQxC61AsfkHZIwkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egI8hjs3fjZFdEZxoy7Tgv2J.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Is veiligheid een factor, of wil je goedkoop wat in elkaar prutsen? Want dit kan heel erg fout lopen. Laat je bijstaan hierin.

Je wil voorkomen dat je jaccuzi te heet wordt (thermostaat op bypass), maar wil ook voorzien zijn dat de stoom veilig weg kan als je teveel stookt (overdrukklep in de schouw). Check ook of de kachel goed overweg kan met het jaccuzi-water (chloor en zuurstof, zit niet in een verwarmingscircuit).

Je kan je eens inlezen in CV kachels met een buffervat, dat is best vergelijkbaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33
hier staat volgens mij de handleiding van jouw kachel. De post hierboven is volgens mij vooral bedoeld wanneer het om een normale kachel gaat?

Normaal plaats je deze kachel gewoon tussen/in het circuit van je pomp. Hoe dat met een jacuzzi werkt, weet ik niet (de heater van de jacuzzi zit ook in dat circuit, als ik het plaatje goed bekijk?).

...

• Kruimelvlaai
@naftebakje de kachel is inderdaad bedoeld voor zwembaden, dus geschikt voor chloorwater.

In principe is het een open circuit en kan de stoom eruit in de jacuzzi. Maar de slangen gaan een stukje onder de grond door waardoor de stoom natuurlijk nooit het bad bereikt. Is het dan slim om de bypass in de buitenwand te maken bovenaan aan de buitenkant? Of ergens in of net voor de slang?

Het is overigens een kachel zonder spiraal, maar met een dubbele wand waar het water doorheen loopt.

@IceM Dankjewel voor de handleiding, die had ik zelf nog niet gevonden. Enkel een brochure.

De heater zit inderdaad na de pomp. Ik zou de heater helemaal kunnen bypassen, maar het lijkt mij wel handig om te hebben wanneer ik het bad zo der hout op temperatuur wil houden.

Wat betreft temperatuur controle, zat ik te denken om in de toekomst een fan aan te sturen d.m.v. een PID controller, zodat hij hem afknipt wanneer de maximale temperatuur nadert. Al moet ik dan wel kijken hoe ik het vuur in leven kan houden, door wat wat eerder af te knijpen en voldoende zuurstof over te laten voor een vlam. (Beetje hetzelfde idee als bij een PID controller bij een UDS barbecue)

Maar dat is hele verre toekomst. Nu wil ik het voorlopig gewoon doen met 2 temperatuur meters. 1 bij de kachel en 1 in bad. En als noodmaatregel gewoon koud water in het bad gieten.

Maar ik ben nu vooral aan het kijken wat ik nodig heb aan koppelingen en slangen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Dus het is ok als je jaccuzi plots 70° is en bezoek er onwetend in plonst? Dat er plots stoom in spuit? Je gaat er van uit dat je heater en je slangen tegen kokend water kunnen?

Ik vind je er heel licht overgaan, en hoop dat je geen onschuldigen gaat verwonden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kruimelvlaai
naftebakje schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:58:
Dus het is ok als je jaccuzi plots 70° is en bezoek er onwetend in plonst? Dat er plots stoom in spuit? Je gaat er van uit dat je heater en je slangen tegen kokend water kunnen?

Ik vind je er heel licht overgaan, en hoop dat je geen onschuldigen gaat verwonden.
Ik begrijp niet helemaal waar je dit op baseert?

Ik benoem toch dat ik temperatuur meters wil plaatsen. Plus op het scherm van de jacuzzi kan je de temperatuur ook aflezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kruimelvlaai op 24-05-2026 10:03 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:56
Kruimelvlaai schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waar je dit op baseert?

Ik benoem toch dat ik temperatuur meters wil plaatsen. Plus op het scherm van de jacuzzi kan je de temperatuur ook aflezen.
Waar @naftebakje op doelt is dat een 35 tot 40kw houtkachel zoals wat ik kan vinden van de Aquastove een hottub/Jacuzzi in grofweg 1,5 tot 2,5 uur van helemaal koud (5 a 10C) naar 38C stookt.

Deze kachel is onmogelijk te sturen op het vermogen dat je nodig hebt om het op temperatuur te houden. Hij is eigenlijk meer bedoeld voor een zwembad tot 50 kuub. Alleen met de isolatie deksel eraf heb je voldoende verlies om het überhaupt een beetje onder controle te houden.

• Kruimelvlaai
Goed punt, dat heb ik onderschat dan. Ook gebaseerd op kirami houtkachels die ik gevonden had. Die hebben vergelijkbare of hoger vermogen en worden gebruikt om hottubs te verwarmen. Daar moet ik iets op bedenken. Maar sowieso altijd de temperatuur controleren en niet zomaar erin plonsen.

Maar om terug te komen op mijn vraag. Wat is het handigste om te halen om de kachel op de jacuzzi aan te sluiten?

• benthuis
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:43
Hm. Als ik je buurman was gaf ik je aan bij het stoomwezen. Kijk eens een plaatje op Google van een stoom explosie. Als de circulatie door de kachel om wat voor reden ook stopt (denk aan stop die er door gaat) kan je een explosie alleen voorkomen door de aan en afvoer af te koppelen....

De handleiding is erg sumier en ik vermoed dat je een (brandbaar) creosoot fabriek bouwt.. normaal zit er een verkort circuit op een water dragende kachel. Deze zorgt dat het water binnen in snel op temperatuur is (60gr +). Met deze contractie stool.je permanent lauw water warm. Dit koelt de verbranding in de kachel en brengt daarmee een goede verbranding om zeep (brand driehoek)
Pagina: 1