Behang verwijderd gladde muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:49
Gisteren op zolder behang eraf getrokken en tot mijn verbazing is de muur zo glad als een aal. Geen lijmresten, niks. Waarschijnlijk zat dit behang er al 25+ jaren op.

Nu is de vraag; Moet je zo'n muur alsnog eerst stuccen? Of kun je er direct op sauzen?

Als ik Google kom ik weinig tegen, enkel over behang heen stuccen, maar dat is hier dus niet van toepassing.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

Alle reacties

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:03
Waar is de muur van gemaakt?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:01

Soggy

vroemmmm

Niet te bang, gewoon verven!

If it works, tweak it

• CryptoNL
  • Laatst online: 09:49
Het is de binnenzijde van de buitenmuur. Gewoon beton denk ik. Lichtgrijs van kleur.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:19

Cheezus

Luiaard

Sowieso 'moet' je nooit stuccen.. als jij het glad genoeg vindt is het goed toch? Verfje erop en klaar.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:10
Tja hoe hoog ligt je eigen lat vwb afwerking etc? Als ik het zo hoor, ff schuurpapier erover en dan sausen.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verf dekt (bijna) alleen kleurverschil, dus (bijna) alle putjes, krasjes, stuctuurverschillen, etc zie je na het verven. als dat niet aanwezig is of je bent van mening dat het glad genoeg is kan je zeker direct verven. vaak is het wel handig om even te schuren en ook voor te strijken.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 23-05-2026 09:18 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:23
CryptoNL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:48:
Gisteren op zolder behang eraf getrokken en tot mijn verbazing is de muur zo glad als een aal. Geen lijmresten, niks. Waarschijnlijk zat dit behang er al 25+ jaren op.

Nu is de vraag; Moet je zo'n muur alsnog eerst stuccen? Of kun je er direct op sauzen?

Als ik Google kom ik weinig tegen, enkel over behang heen stuccen, maar dat is hier dus niet van toepassing.
Gewoon proberen en kijken of het resultaat bevalt. Soms lijkt een muur glad maar zie je toch wat gaatjes en randen als alles in één kleur is geverfd. Als dat bij jou zo is en je stoort je eraan, dan kun je het altijd nog laten stucen of voorzien van glad vliesbehang.

Zelf vind ik beton toch altijd wat kil aanvoelen en ook wat meer geluid weerkaatsen. Ik heb hier glad vliesbehang dat daarna is geverfd, oogt als gestuct. En doet dus wat ‘warmer en aangekleder’ aan, maar dat is een kwestie van smaak en gevoel, persoonlijk dus.

(Overigens hier ook recent behang verwijderd dat na oplevering bijna 20 jaar geleden is aangebracht. Was er in een minuut af, muren waren net als bij jou perfect. Was hier beton dat met een dun laagje was afgepleisterd.)
Pagina: 1