Groepenkasten DHZ'er

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Dag allen,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een jaren '30 woning gekocht. Van de buren begrepen we dat de vorige eigenaar nogal een doe-het-zelver was. Ook de groepenkasten+elektra heeft hij zelf aangelegd. Dit vind ik wat spannend. De groepenkasten zien er netjes uit maar dat zegt niet zoveel, denk ik. Zien jullie zaken die niet kloppen of onveilig zijn en waarvoor misschien een elektricien ingeschakeld moet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMMDhih5RGfXn99mI4PNTgB-FT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q278oed0h1jMCNuXMIaCj69.jpg?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => DEI

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 23-05-2026 14:39 ]

Beste antwoord (via Anko_582 op 23-05-2026 15:20)


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:30

Theo

moederbord

Deze meterkast ziet er netjes uit en lijkt op een paar kleine details ook gewoon goed te zijn. Het blootliggen van de vier kabels onder de meterkast is al benoemd. En dit kun je ook makkelijk oplossen met een afdekkapje (evt zelf iets tekenen en printen, het hoeft het alleen maar af te dekken)

Een tweede wat mij opvalt zijn de labels bij de automaten en aardlekken. Deze lijken niet meer te kloppen; de aardlek plus drie groepen die zijn verplaatst, er is een nieuwe driefase aardlek geplaats met bijbehorende automaat en er zit een extra driefase alamat (en de beltrafo is weg). De labels die moeten dus nog wel geupdated worden zodat deze kloppen. Het werk ziet er verder wel gewoon goed uit, het zijn enkel de labels die niet kloppen.

Is de meterkast rechts voor een apart deel van de woning waar een separate afrekening bij komt kijken? Dit omdat er twee hoofdschakelaars zijn er één van de twee achter een energiemeter zit. (bijv verhuur van een deel van de woning of garage) Het is onduidelijk te zien of de fasekabels die van de digitale energiemeter naar de rechterkast lopen achter enige vorm van automaat zitten. Dit is niet optimaal; het is het onduidelijk hoe de woning in één keer spanningsloos gemaakt kan worden.
Beter zou zijn om de rechter hoofdschakelaar achter de primaire hoofdschakelaar te plaatsen, en de labels ook aan te passen; de hoofdschakelaar in de linkerkast is je daadwerkelijke hoofdschakelaar. Wat gelabeld is als hoofdschakelaar in je rechterkast mag geen hoofdschakelaar heten. Noem deze wat deze is (schakelaar, huis/garage/huurder), alles is beter dan tweemaal een hoofdschakelaar te hebben.

Dus:
- Maak/regel/koop een afdekkapje voor de draden
- Corrigeer de labels op de kast
- controleer of de rechterkast achter de hoofdschakelaar zit (van de linkerkast)
- Geef de hoofdschakelaar in de rechterkast een andere naam

Verder is het gewoon een nette kast! :D

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 23-05-2026 23:33 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Alle reacties


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anko_582 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:12:
Dag allen,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een jaren '30 woning gekocht. Van de buren begrepen we dat de vorige eigenaar nogal een doe-het-zelver was.
* True scrollt naar beneden naar de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70tSHAARApl4hT1HTEufXaxh0HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51ObeGLs0x1YzCsi8IMuN9kx.png?f=fotoalbum_large
Daar had je geen input voor je buren voor nodig om dat door te krijgen, foei.
Ook de groepenkasten+elektra heeft hij zelf aangelegd. Dit vind ik wat spannend. De groepenkasten zien er netjes uit maar dat zegt niet zoveel, denk ik. Zien jullie zaken die niet kloppen en waarvoor misschien een elektricien ingeschakeld moet worden?

[Afbeelding]
Heel simpel, de groepenkast (die witte kasten) hadden simpelweg 5 centimeter lager geplaatst moeten worden direct op het stuk meterbord van de netbeheerder. Ik denk dat hieronder (op die grijze kast) de slimme meter zit?

Verder op het eerste oog zie ik netjes eindaderhulsen en ook netjes twin-eindaderhulsen en ook alles is een A-merk (Hager) en met kamrails gewerkt.
Heb je een foto van iets verder af?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Bedankt voor je reactie. Het valt mee dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kHKwBfHpvmApeOUQ-eSxVhMvZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uFdtzhk7Wy9yO58woYzGp3I.jpg?f=fotoalbum_large Hier een foto van iets verder af.

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor zover ik zie niets om je zorgen over te maken. Ja die draadjes van de meter naar kast is wat gek, maar da's vooral esthetisch, het zal wel een oorzaak/reden hebben gehad.

  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
Da's wel bijzonder... Hoe zijn die draden überhaupt door die gaatjes van het meterbord te krijgen? Ik zou bijna zeggen dat de netbeheerder daar aan mee heeft moeten werken. Of sterker nog: dat dit het werk is van de monteur, en niet de vorige bewoner.

Het probleem is hier dat de draden niet dubbel geïsoleerd zijn: normaal hoort er altijd een buis om losse draden.

Misschien kun je de netbeheerder een foto hiervan sturen, en vragen of ze de aansluiting tot de hoofdschakelaar opnieuw kunnen bedraden inclusief een buisuitvoerstuk op het meterbord.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 23-05-2026 10:05 ]


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zou even een kapje over die losse draden zetten, dan is het dubbel geïsoleerd en kan je niet per ongeluk die draden slopen waardoor je onder stroom komt te staan.

Verder ziet het er netjes uit. Die krullen is overigens iets wat tegenwoordig niet meer gedaan wordt ivm spoelwerking, maar echt kwaad kan het niet. Zou het zelf niet meer toepassen op de groepen van de warmtepomp en de zonnepanelen ivm langdurig hoge stromen, voor de rest zijn die krullen juist mooier en overzichtelijker.

@marcop23 Dit is een nieuwe aansluiting die opgeleverd is voordat de groepenkast is geplaatst. Je krijgt dan gewoon een aansluiting met automaten en afgedopte draadjes, kan je zelf veilig aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 23-05-2026 10:07 ]


  • Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:12
Afgezien wat al gemeld is..

Ik zie naar je hoofdschaklaar meerdere dragen gaan, waar ik niet zie, waar die nu precies afgemonteerd worden. Is dat ook aan de onderkomt?


En bij de rechterbuis onder, is dat 16 of 19mm? Want met 16 is die met 3 * 2,5 fase + 1 aarde eigenlijk te small.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kp7hqzKQ/2026-05-23-10-10-13.png

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

marcop23 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:03:
Da's wel bijzonder... Hoe zijn die draden überhaupt door die gaatjes van het meterbord te krijgen? Ik zou bijna zeggen dat de netbeheerder daar aan mee heeft moeten werken. Of sterker nog: dat dit het werk is van de monteur, en niet de vorige bewoner.
Die draden zat er al doorheen en handige harry heeft twee nieuwe Hager kasten geplaatst enkel wel 5 centimeter te hoog. De vorige kast zat gewoon strak op het meterbord.
Het probleem is hier dat de draden niet dubbel geïsoleerd zijn: normaal hoort er altijd een buis om losse draden.

Misschien kun je de netbeheerder een foto hiervan sturen, en vragen of ze de aansluiting tot de hoofdschakelaar opnieuw kunnen bedraden inclusief een buisuitvoerstuk op het meterbord.
Na de slimme meter is jouw verantwoordelijk, hier gaat de netbeheerder niets mee doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_ferry_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:47:
Voor zover ik zie niets om je zorgen over te maken. Ja die draadjes van de meter naar kast is wat gek, maar da's vooral esthetisch, het zal wel een oorzaak/reden hebben gehad.
Je zegt dit m.i. wat te stellig, wat volstrekt normaal is, is om direct tegen het meterbord aan een kast te plaatsen met de hoofdschakelaar.
In de uitzonderlijke gevallen dat dit niet kan (oude woningen met ruimte gebrek) wordt er nog wel eens een kort stukje afgelegd, maar nooit op deze manier met de aders open en vrij.

Overigens kan de groepenkast in dit geval ook gewoon strak op het meterbord aansluiten dus ook geen argumenten om het anders te doen. Dit is gewoon beunwerk.

Kijkend naar de afmetingen kan er wellicht een ander kastje of deel van een kastje tussen geplaatst worden, dat is de makkelijkste oplosssing.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

True schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:50:
[...]


Je zegt dit m.i. wat te stellig, wat volstrekt normaal is, is om direct tegen het meterbord aan een kast te plaatsen met de hoofdschakelaar.
In de uitzonderlijke gevallen dat dit niet kan (oude woningen met ruimte gebrek) wordt er nog wel eens een kort stukje afgelegd, maar nooit op deze manier met de aders open en vrij.

Overigens kan de groepenkast in dit geval ook gewoon strak op het meterbord aansluiten dus ook geen argumenten om het anders te doen. Dit is gewoon beunwerk.

Kijkend naar de afmetingen kan er wellicht een ander kastje of deel van een kastje tussen geplaatst worden, dat is de makkelijkste oplosssing.
Dat het niet normaal is snap ik ook wel, sowieso apart hoe voor elke ader een apart gaatje geboord is.
Maar het is niet dat er direct een gevaar is, het systeem niet normaal functioneert, je direct de hele installatie in twijfel moet trekken, of dat er direct maatregelen nodig zijn.
Misschien is in het verleden de plaat waarop de meter zit vervangen door een variant die wat korter is.

Het is inderdaad niet eenvoudig aan te passen omdat je dan de 2 kasten naar beneden moet brengen en leidingen en aders mogelijk te kort zijn, dat alles voor een aanpassing die vooral esthetisch is. Dan is het overbruggen met een kastje of kabelgoot logischer idd.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_ferry_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Dat het niet normaal is snap ik ook wel, sowieso apart hoe voor elke ader een apart gaatje geboord is.
Maar het is niet dat er direct een gevaar is, het systeem niet normaal functioneert, je direct de hele installatie in twijfel moet trekken, of dat er direct maatregelen nodig zijn.
Misschien is in het verleden de plaat waarop de meter zit vervangen door een variant die wat korter is.

Het is inderdaad niet eenvoudig aan te passen omdat je dan de 2 kasten naar beneden moet brengen en leidingen en aders mogelijk te kort zijn, dat alles voor een aanpassing die vooral esthetisch is. Dan is het overbruggen met een kastje of kabelgoot logischer idd.
Het hebben van vijf gaten in die deksel is niet apart, dat is een mogelijk dekseltype van een meterbord. Dat vijfde gat is voor de PE als de netbeheerder aarde aanbiedt (in dit geval niet). Ze zijn ook niet geboord maar die deksel wordt gewoon zo geleverd.

Een netbeheerder gaat het meterbord niet vervangen voor een kortere variant en dan de bedrading op deze manier achterlaten daar zal geen haar op het hoofd van elke netbeheerdermonteur aan denken.

Het is niet esthetisch, het is puur veiligheid het risico bestaat (hoe klein dan ook) dat een fase of de nul losgetrokken wordt) Ik durf er een krat bier op te wedden dat ergens in de NEN1010 staat dat dit niet mag.
Het is aan @Anko_582 om even de afstand tussen het meterbord en de Hagergroepenkast te meten dan kunnen we er wellicht gemakkelijk een passend kastje bij zoeken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stukje brede kabelgoot erachter is prima. Liefst met een dot montagekit op het bord plakken en dan klepje erover. Niet gaan schroeven achter/tussen de aders iig.

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Dit duidt er wel op dat iemand die niet zegelbevoegd is hieraan heeft lopen beunen.

Voor de rest lijkt het wel aardig netjes gedaan.
Een keuring laten verrichten kan natuurlijk nooit kwaad!

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 23-05-2026 13:36 ]


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jeroen3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:36:
Dit duidt er wel op dat iemand die niet zegelbevoegd is hieraan heeft lopen beunen.
[..]
Nee helemaal niet, waarom zou je dat denken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-06 21:35

Managelorian

“This is the workflow.”

_ferry_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:47:
Voor zover ik zie niets om je zorgen over te maken. Ja die draadjes van de meter naar kast is wat gek, maar da's vooral esthetisch, het zal wel een oorzaak/reden hebben gehad.
Het is geen enkel probleem dat je er niet zo veel verstand van hebt, maar het zou beter zijn als je je tekort aan kennis in je post duidelijk maakt. Op deze stellige manier kan OP denken dat zijn meterkast 100% veilig is, terwijl dit natuurlijk niet het geval is; de relevante NEN norm stelt dat alle stroomgeleiders om hele goede redenen altijd dubbel geïsoleerd moeten zijn en dat is hier niet het geval.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:30

Theo

moederbord

Deze meterkast ziet er netjes uit en lijkt op een paar kleine details ook gewoon goed te zijn. Het blootliggen van de vier kabels onder de meterkast is al benoemd. En dit kun je ook makkelijk oplossen met een afdekkapje (evt zelf iets tekenen en printen, het hoeft het alleen maar af te dekken)

Een tweede wat mij opvalt zijn de labels bij de automaten en aardlekken. Deze lijken niet meer te kloppen; de aardlek plus drie groepen die zijn verplaatst, er is een nieuwe driefase aardlek geplaats met bijbehorende automaat en er zit een extra driefase alamat (en de beltrafo is weg). De labels die moeten dus nog wel geupdated worden zodat deze kloppen. Het werk ziet er verder wel gewoon goed uit, het zijn enkel de labels die niet kloppen.

Is de meterkast rechts voor een apart deel van de woning waar een separate afrekening bij komt kijken? Dit omdat er twee hoofdschakelaars zijn er één van de twee achter een energiemeter zit. (bijv verhuur van een deel van de woning of garage) Het is onduidelijk te zien of de fasekabels die van de digitale energiemeter naar de rechterkast lopen achter enige vorm van automaat zitten. Dit is niet optimaal; het is het onduidelijk hoe de woning in één keer spanningsloos gemaakt kan worden.
Beter zou zijn om de rechter hoofdschakelaar achter de primaire hoofdschakelaar te plaatsen, en de labels ook aan te passen; de hoofdschakelaar in de linkerkast is je daadwerkelijke hoofdschakelaar. Wat gelabeld is als hoofdschakelaar in je rechterkast mag geen hoofdschakelaar heten. Noem deze wat deze is (schakelaar, huis/garage/huurder), alles is beter dan tweemaal een hoofdschakelaar te hebben.

Dus:
- Maak/regel/koop een afdekkapje voor de draden
- Corrigeer de labels op de kast
- controleer of de rechterkast achter de hoofdschakelaar zit (van de linkerkast)
- Geef de hoofdschakelaar in de rechterkast een andere naam

Verder is het gewoon een nette kast! :D

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 23-05-2026 23:33 ]

Nu met WP, PV, EV en PC


  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Managelorian schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Het is geen enkel probleem dat je er niet zo veel verstand van hebt, maar het zou beter zijn als je je tekort aan kennis in je post duidelijk maakt. Op deze stellige manier kan OP denken dat zijn meterkast 100% veilig is, terwijl dit natuurlijk niet het geval is; de relevante NEN norm stelt dat alle stroomgeleiders om hele goede redenen altijd dubbel geïsoleerd moeten zijn en dat is hier niet het geval.
Okee, nu ik het teruglees zie ik ook dat het esthetische wat gechargeerd is, want het is ook niet zoals het hoort. Maar ik ben ook van mening dat het bericht ervoor al duidelijk aangaf dat dit wel iets is om aan het pakken. Dus inderdaad, klusje voor de electricien, nogmaals het is ook geen acuut gevaar oid.
TS is sinds kort de bewoner, en gaat vast nog wel andere wensen of vragen tegenkomen die hij dan gecombineerd kan laten uitvoeren.

Ik heb geen NEN1010 certificering nee, helaas zal ik het op papier met mijn elektrotechnische opleiding en NEN 3140 VP moeten doen. Kleur op kleur en je bent elektromonteur, nietwaar? :+

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Rolfie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
Afgezien wat al gemeld is..

Ik zie naar je hoofdschaklaar meerdere dragen gaan, waar ik niet zie, waar die nu precies afgemonteerd worden. Is dat ook aan de onderkomt?


En bij de rechterbuis onder, is dat 16 of 19mm? Want met 16 is die met 3 * 2,5 fase + 1 aarde eigenlijk te small.

[Afbeelding]
Alleen de drie zwarte en een blauwe draad vanuit de kast van de netbeheerder zijn onderin de hoofdschakelaar aangesloten. De bruine draden komen van bovenaf van de hoofdschakelaar en gaan dan de Carlo Gavazzi EM340 in. Verder zie je een bruine draad die van de groep linksboven komt en naar de zonnepanelen gaat. De rechterbuis onder is 19mm dus dat is goed, begrijp ik uit je tekst.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Anko_582 wat al gezegd is, de kast moet zakken tot op het meterbord, of er moet zowel een plaatje achter de bedrading vanuit het meterbord als ook ervoor, zodat het volledig dubbel geïsoleerd wordt, mogelijk past een zogenaamde verhoging rand voor de kast ook aan de onderkant.

Wat betreft het meterbord en de gaatjes erin voor de bedrading, dit hoort zo en is standaard voor de borden, dat ze er vaak niet (meer) in zitten en een open gat is omdat het gigantische k*t dingen zijn met de bedrading vanaf de meter doorvoeren.

@_JGC_ als de nieuwe aansluiting wordt geplaatst voordat er een hoofdschakelaar hangt in een kastje wordt alles aangesloten, zekeringen uit en een dicht deksel op de hz geplaatst zodat je ze niet in kunt schakelen. Of in sommige gevallen geplaatst nog zonder zekering automaten ertussen (gesloten oplevering is verplicht als er nog geen HS aanwezig is om op aan te sluiten).

En had zelf mogelijk in de rechterkast de 3P+N aardlekautomaat naast de 3P+N aardlekschakelaar geplaatst, dan had daar aan de bovenkant ook een kamrail gekund voor de voeding van ALS + Alamat en dan niet die draadbrug. Maar het werkt beide, maar is iets esthetisch ;)
Edit:
@Anko_582 Mogelijk kan je dit renovatie buisinvoerstuk aan de onderkant van de linkerkast plaatsen om het gat te openen, is 55mm hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 23-05-2026 15:13 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Okee, nu ik het teruglees zie ik ook dat het esthetische wat gechargeerd is, want het is ook niet zoals het hoort. Maar ik ben ook van mening dat het bericht ervoor al duidelijk aangaf dat dit wel iets is om aan het pakken. Dus inderdaad, klusje voor de electricien, nogmaals het is ook geen acuut gevaar oid.
Dat lijkt mij dan toch een verrekte duur kapje erover / plaatje erachter worden als een elektricien dat gaat doen.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Theo schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:14:
Deze meterkast ziet er netjes uit en lijkt op een paar kleine details ook gewoon goed te zijn. Het blootliggen van de vier kabels onder de meterkast is al benoemd. En dit kun je ook makkelijk oplossen met een afdekkapje (evt zelf iets tekenen en printen, het hoeft het alleen maar af te dekken)

Een tweede wat mij opvalt zijn de labels bij de automaten en aardlekken. Deze lijken niet meer te kloppen; de aardlek plus drie groepen die zijn verplaatst, er is een nieuwe driefase aardlek geplaats met bijbehorende automaat en er zit een extra driefase alamat (en de beltrafo is weg). De labels die moeten dus nog wel geupdated worden zodat deze kloppen. Het werk ziet er verder wel gewoon goed uit, het zijn enkel de labels die niet kloppen.

Is de meterkast rechts voor een apart deel van de woning waar een separate afrekening bij komt kijken? Dit omdat er twee hoofdschakelaars zijn er één van de twee achter een energiemeter zit. (bijv verhuur van een deel van de woning of garage) Het is onduidelijk te zien of de fasekabels die van de digitale energiemeter naar de rechterkast lopen achter enige vorm van automaat zitten. Dit is niet optimaal; het is het onduidelijk hoe de woning in één keer spanningsloos gemaakt kan worden.
Beter zou zijn om de rechter hoofdschakelaar achter de primaire hoofdschakelaar te plaatsen, en de labels ook aan te passen; de hoofdschakelaar in de linkerkast is je daadwerkelijke hoofdschakelaar. Wat gelabeld is als hoofdschakelaar in je rechterkast mag geen hoofdschakelaar heten. Noem deze wat deze is (schakelaar, huis/garage/huurder), alles is beter dan tweemaal een hoofdschakelaar te hebben.

Dus:
- Maak/regel/koop aan afdekkapje voor de draden
- Corrigeer de labels op de kast
- controleer of de rechterkast achter de hoofschakakelaar zit (van de linkerkast)
- Geen de hoofdschakelaar in d erechterkast een andere naam

Verder is het gewoon een nette kast! :D
Beide kasten zijn voor het huis en de garage. De schakelaar in de rechterkast zit gelijk achter de gatso energiemeter en is de schakelaar voor de inductiekookplaat en uiterst rechts is de schakelaar voor de laadpaal. Die is niet in gebruik omdat de verkoper de laadpaal heeft meegenomen (afgesproken bij verkoop). Ik heb gegoogled op de gatso energiemeter en ik lees dat die vaak wordt gebruikt bij laadpalen, dus zal waarschijnlijk daarom geïnstalleerd zijn.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Bedankt voor al jullie reacties. Goed om te lezen dat het er goed uitziet op de bloot liggende kabels na. Ik ga kijken of ik iets kan vinden om de kabels aan de voor en achterkant netjes af te dekken. Een verhogingsrand of anders een kabelgoot. En ik zal kijken of ik losse Hager labels kan kopen om juist te labelen.

De aanbeveling om in de rechterkast de 3P+N aardlekautomaat naast de 3P+N aardlekschakelaar te zetten en dan een kamrail te plaatsen, laat ik gaan totdat ik een keer een monteur nodig heb ;) .

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
_ferry_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Okee, nu ik het teruglees zie ik ook dat het esthetische wat gechargeerd is, want het is ook niet zoals het hoort. Maar ik ben ook van mening dat het bericht ervoor al duidelijk aangaf dat dit wel iets is om aan het pakken. Dus inderdaad, klusje voor de electricien, nogmaals het is ook geen acuut gevaar oid.
TS is sinds kort de bewoner, en gaat vast nog wel andere wensen of vragen tegenkomen die hij dan gecombineerd kan laten uitvoeren.

Ik heb geen NEN1010 certificering nee, helaas zal ik het op papier met mijn elektrotechnische opleiding en NEN 3140 VP moeten doen. Kleur op kleur en je bent elektromonteur, nietwaar? :+
Ik denk dat ik geen wensen mbt tot elektra ga tegenkomen. Het is een simpele arbeiderswoning uit de jaren '30 dus de hoeveelheid groepen lijkt me vooralsnog behoorlijke overkill ;).

  • Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Ziet er (op de genoemde punten na) netter uit dan menig officieel aangelegde groepenkast die ik gezien heb :D

UNOX: The worst operating system


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anko_582 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:19:
Bedankt voor al jullie reacties. Goed om te lezen dat het er goed uitziet op de bloot liggende kabels na. Ik ga kijken of ik iets kan vinden om de kabels aan de voor en achterkant netjes af te dekken. Een verhogingsrand of anders een kabelgoot. En ik zal kijken of ik losse Hager labels kan kopen om juist te labelen.

De aanbeveling om in de rechterkast de 3P+N aardlekautomaat naast de 3P+N aardlekschakelaar te zetten en dan een kamrail te plaatsen, laat ik gaan totdat ik een keer een monteur nodig heb ;) .
Ben een stickervel van Hager zelf nog niet tegengekomen (los bij een webwinkel), maar heb er ook niet heel uitgebreid naar gezocht.
Je kunt eventueel ook gewoon ABB stickers er overheen plakken zolang het maar duidelijk en functioneel is. Mooi hoeft het niet te zijn: https://www.sandervunderink.nl/abb-hafonorm-stickervel.html

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Ik zie dat Hager een app heeft waarin je je groepenkast kunt opvoeren, vervolgens kan je de labels printen.

  • Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:08:
[...] of er moet zowel een plaatje achter de bedrading vanuit het meterbord als ook ervoor, zodat het volledig dubbel geïsoleerd wordt
Maarehm, een meterbord is aan de achterkant toch ook niet gesloten? Waarom vinden we dat dan eigenlijk wel oké?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Xander schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:58:
[...]


Maarehm, een meterbord is aan de achterkant toch ook niet gesloten? Waarom vinden we dat dan eigenlijk wel oké?
Goed punt en heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar meterbord en aansluiting valt weer buiten de Nen1010 waarin het wel geëist wordt, voor netbeheerders zijn er weer andere eisen 8)7
En aansluitkast is wel dubbel geïsoleerd, maar het meterbord zelf inderdaad (gek genoeg) niet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Anko_582 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:19:
Bedankt voor al jullie reacties. Goed om te lezen dat het er goed uitziet op de bloot liggende kabels na. Ik ga kijken of ik iets kan vinden om de kabels aan de voor en achterkant netjes af te dekken. Een verhogingsrand of anders een kabelgoot. En ik zal kijken of ik losse Hager labels kan kopen om juist te labelen.

De aanbeveling om in de rechterkast de 3P+N aardlekautomaat naast de 3P+N aardlekschakelaar te zetten en dan een kamrail te plaatsen, laat ik gaan totdat ik een keer een monteur nodig heb ;) .
Voordeel is natuurlijk wel dat je automaten als hoofdzekeringen hebt, uitzetten, spanningsloosheid aantonen en je kan de draden onder de HS even los halen (en direct duidelijk markeren welke waar zat), verhogingsrand/buisinvoerstuk plaatsen, draden weer aansluiten en goed op moment zetten en je bent weer klaar.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:40:
[...]


Goed punt en heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar meterbord en aansluiting valt weer buiten de Nen1010 waarin het wel geëist wordt, voor netbeheerders zijn er weer andere eisen 8)7
En aansluitkast is wel dubbel geïsoleerd, maar het meterbord zelf inderdaad (gek genoeg) niet.
Ik zou er om die reden wel vrede mee hebben om de aansluitdraden alleen aan de voorkant af te schermen. Jaja, het valt onder een andere norm, maar ik zie geen enkel gevaar wanneer die draden aan de achterkant niet zijn omhuld, net zoals dat ietsje lager achter het meterbord het geval is.

Jammer dat een "meterbord verlengstuk" alleen in 110mm te vinden is, dat zou je zo over de draden kunnen zetten en vastschroeven.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:14
True schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Ben een stickervel van Hager zelf nog niet tegengekomen (los bij een webwinkel), maar heb er ook niet heel uitgebreid naar gezocht.
Je kunt eventueel ook gewoon ABB stickers er overheen plakken zolang het maar duidelijk en functioneel is. Mooi hoeft het niet te zijn: https://www.sandervunderink.nl/abb-hafonorm-stickervel.html
Ik vond 10 Euro te gortig en heb daarom onlangs zelf een stickervel gemaakt in een spreadsheet (.ods bestand = libre office). Die wil ik met alle plezier hier delen als daar interesse voor is. Dan kun je hem naar eigen wens aanpassen. Kun je zo uitprinten op een A4 stickervel. Ik hoor het wel.

Preview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWOq461deghw0DMCBYcZSYzaEdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJqQS81tBRr2eDissiH1T3ia.png?f=fotoalbum_large

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Xander schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:10:
[...]

Ik zou er om die reden wel vrede mee hebben om de aansluitdraden alleen aan de voorkant af te schermen. Jaja, het valt onder een andere norm, maar ik zie geen enkel gevaar wanneer die draden aan de achterkant niet zijn omhuld, net zoals dat ietsje lager achter het meterbord het geval is.

Jammer dat een "meterbord verlengstuk" alleen in 110mm te vinden is, dat zou je zo over de draden kunnen zetten en vastschroeven.
Voor de ABB meterborden zijn ze er in ieder geval als randjes per 10mm.
Dit is een ander meterbord en weet ik zo niet uit m'n hoofd maar vermoedelijk passen de ABB's hier ook op, op de Eaton borden iig wel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 14:42

mjl

Ugh

Meterkast ziet er prima aangelegd uit op het reeds besproken tussenstukje na, maar waterleiding in de meterkast links op de foto??

-------


  • Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:39
Gezien het bouwjaar en de nette achterwand, moderne automaten en nieuwe verdeler, is hier een papierloodkabel gesaneerd en vervangen omdat er toen 3 fasen aangevraagd is of aansluiting heeft laten verplaatsen omdat hij in het trapgat hing oid.

Meneer heeft toen de verdeler al helemaal opgebouwd, en later pas ontdekt dat het meterbord op 1600mm moet komen. Netbeheerder heeft het aangesloten, draden eruit laten bungelen met die grote witte doppen er op. Aansluiten op je HS doen ze vaak niet meer. Meneer had geen zin alles te laten zakken. Netbeheerder stug in zn regels, is zn goedrecht overigens( bron is mijn glazen bol en ervaring)

Brede airco goot er om, klaar. Ziet er behoorlijk netjes uit op het eerste oogpunt. Niet op bezuinigd iig.

  • Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:04
Wat betreft labels kan je ook met een Dymo labels printen en achter die lichtblauwe klepjes plakken. Dat is wat ik heb gedaan. Ben nog altijd erg tevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxY3HG3CBPNvDV-qvCnoylcgU7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rjishFpkKclxWDh76vdM4cH.jpg?f=fotoalbum_large

  • BMW-M
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-06 21:27

BMW-M

living the good life

Beste,

Ik werk als engineer in hoogspanning, je zou kunnen zeggen dat ik iets van Electra weet ;) dit is laagspanning en dus wat anders,

Puur op zicht zijn de zaken al genoemd die beter kunnen/moeten (wat mij betreft)


Ik heb nog wel een paar opmerkingen. Hager is niet het allerbeste merk, daarmee wil ik je niet laten schrikken. Er is gewoon beter spul te krijgen, echter voldoet Hager keurig aan alle nen en iso normen. Het is dus gewoon veilig en betrouwbaar, geen onbetrouwbare meuk. Visueel valt het allemaal wel mee. Echter voor een goed beeld moet er echt een electricien naar kijken, en dat zou ik ook aanraden, wat je vaak ziet bij DHZ is dat ze de meterkast nog wel goed doen, of dat laten doen, en zelf knoeien bij stopcontacten, teveel doorlussen, geen goede fase verdeling etc. ik denk toch dat het beste advies is om dat na te kijken als je zeker wilt zijn.

Jan Donk


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:49
BMW-M schreef op zondag 24 mei 2026 @ 01:08:
Hager is niet het allerbeste merk, daarmee wil ik je niet laten schrikken. Er is gewoon beter spul te krijgen, echter voldoet Hager keurig aan alle nen en iso normen.
Wat is er mis met Hager? Ik hoor deze mening nooit. Wel dat het niet altijd de meerprijs waard is, maar dit is al betaald.

  • Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:04
Hager, ABB, Eaton, Schneider Electric allemaal prima spul wat in kwaliteit niet veel voor elkaar onder doet. Met EMAT ga je wat meer richting het budgetsegment, maar dat is alsnog goed genoeg als je prijsbewust bezig wilt zijn.

Als je al Hager hebt gewoon bij dat merk blijven, onder andere kamrails zijn niet altijd onderling compatibel tussen verschillende merken.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Toon83 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 02:39:
Met EMAT ga je wat meer richting het budgetsegment, maar dat is alsnog goed genoeg als je prijsbewust bezig wilt zijn.
Muwahh als je met 3 a 5 jaar je aardlekschakelaars en/of aardlekautomaten telkens wilt vervangen omdat ze niet meer werken bij een aardlek-test zou ik dat niet adviseren.

Heb nu al een pakweg 30 kasten vervangen/vernieuwd omdat de Emat (evt in de mix met Gacia/Sep) allemaal die problemen vertoonden.

Houdt het inderdaad bij Eaton/ABB(AEG)/Hager/Schneider Electric (/Doepke/Iskra), dat zit je in 98% van de gevallen goed, overal kan een keer een fout product tussen zitten natuurlijk maar veelal kom je hier weinig problemen mee tegen mits conform gemonteerd.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Ik heb de aandachtspunten opgelost. Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 74% gewijzigd door Anko_582 op 30-05-2026 23:01 ]

Pagina: 1