Vraag

• Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:39
Dag allen,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een jaren '30 woning gekocht. Van de buren begrepen we dat de vorige eigenaar nogal een doe-het-zelver was. Ook de groepenkasten+elektra heeft hij zelf aangelegd. Dit vind ik wat spannend. De groepenkasten zien er netjes uit maar dat zegt niet zoveel, denk ik. Zien jullie zaken die niet kloppen of onveilig zijn en waarvoor misschien een elektricien ingeschakeld moet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMMDhih5RGfXn99mI4PNTgB-FT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q278oed0h1jMCNuXMIaCj69.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anko_582 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:12:
Dag allen,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een jaren '30 woning gekocht. Van de buren begrepen we dat de vorige eigenaar nogal een doe-het-zelver was.
* True scrollt naar beneden naar de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70tSHAARApl4hT1HTEufXaxh0HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51ObeGLs0x1YzCsi8IMuN9kx.png?f=fotoalbum_large
Daar had je geen input voor je buren voor nodig om dat door te krijgen, foei.
Ook de groepenkasten+elektra heeft hij zelf aangelegd. Dit vind ik wat spannend. De groepenkasten zien er netjes uit maar dat zegt niet zoveel, denk ik. Zien jullie zaken die niet kloppen en waarvoor misschien een elektricien ingeschakeld moet worden?

[Afbeelding]
Heel simpel, de groepenkast (die witte kasten) hadden simpelweg 5 centimeter lager geplaatst moeten worden direct op het stuk meterbord van de netbeheerder. Ik denk dat hieronder (op die grijze kast) de slimme meter zit?

Verder op het eerste oog zie ik netjes eindaderhulsen en ook netjes twin-eindaderhulsen en ook alles is een A-merk (Hager) en met kamrails gewerkt.
Heb je een foto van iets verder af?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:39
Bedankt voor je reactie. Het valt mee dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kHKwBfHpvmApeOUQ-eSxVhMvZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uFdtzhk7Wy9yO58woYzGp3I.jpg?f=fotoalbum_large Hier een foto van iets verder af.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor zover ik zie niets om je zorgen over te maken. Ja die draadjes van de meter naar kast is wat gek, maar da's vooral esthetisch, het zal wel een oorzaak/reden hebben gehad.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11
Da's wel bijzonder... Hoe zijn die draden überhaupt door die gaatjes van het meterbord te krijgen? Ik zou bijna zeggen dat de netbeheerder daar aan mee heeft moeten werken. Of sterker nog: dat dit het werk is van de monteur, en niet de vorige bewoner.

Het probleem is hier dat de draden niet dubbel geïsoleerd zijn: normaal hoort er altijd een buis om losse draden.

Misschien kun je de netbeheerder een foto hiervan sturen, en vragen of ze de aansluiting tot de hoofdschakelaar opnieuw kunnen bedraden inclusief een buisuitvoerstuk op het meterbord.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 23-05-2026 10:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zou even een kapje over die losse draden zetten, dan is het dubbel geïsoleerd en kan je niet per ongeluk die draden slopen waardoor je onder stroom komt te staan.

Verder ziet het er netjes uit. Die krullen is overigens iets wat tegenwoordig niet meer gedaan wordt ivm spoelwerking, maar echt kwaad kan het niet. Zou het zelf niet meer toepassen op de groepen van de warmtepomp en de zonnepanelen ivm langdurig hoge stromen, voor de rest zijn die krullen juist mooier en overzichtelijker.

@marcop23 Dit is een nieuwe aansluiting die opgeleverd is voordat de groepenkast is geplaatst. Je krijgt dan gewoon een aansluiting met automaten en afgedopte draadjes, kan je zelf veilig aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 23-05-2026 10:07 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Afgezien wat al gemeld is..

Ik zie naar je hoofdschaklaar meerdere dragen gaan, waar ik niet zie, waar die nu precies afgemonteerd worden. Is dat ook aan de onderkomt?

En bij de rechterbuis onder, is dat 16 of 19mm? Want met 16 is die met 3 * 2,5 fase + 1 aarde eigenlijk te small.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kp7hqzKQ/2026-05-23-10-10-13.png

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

marcop23 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:03:
Da's wel bijzonder... Hoe zijn die draden überhaupt door die gaatjes van het meterbord te krijgen? Ik zou bijna zeggen dat de netbeheerder daar aan mee heeft moeten werken. Of sterker nog: dat dit het werk is van de monteur, en niet de vorige bewoner.
Die draden zat er al doorheen en handige harry heeft twee nieuwe Hager kasten geplaatst enkel wel 5 centimeter te hoog. De vorige kast zat gewoon strak op het meterbord.
Het probleem is hier dat de draden niet dubbel geïsoleerd zijn: normaal hoort er altijd een buis om losse draden.

Misschien kun je de netbeheerder een foto hiervan sturen, en vragen of ze de aansluiting tot de hoofdschakelaar opnieuw kunnen bedraden inclusief een buisuitvoerstuk op het meterbord.
Na de slimme meter is jouw verantwoordelijk, hier gaat de netbeheerder niets mee doen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

_ferry_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:47:
Voor zover ik zie niets om je zorgen over te maken. Ja die draadjes van de meter naar kast is wat gek, maar da's vooral esthetisch, het zal wel een oorzaak/reden hebben gehad.
Je zegt dit m.i. wat te stellig, wat volstrekt normaal is, is om direct tegen het meterbord aan een kast te plaatsen met de hoofdschakelaar.
In de uitzonderlijke gevallen dat dit niet kan (oude woningen met ruimte gebrek) wordt er nog wel eens een kort stukje afgelegd, maar nooit op deze manier met de aders open en vrij.

Overigens kan de groepenkast in dit geval ook gewoon strak op het meterbord aansluiten dus ook geen argumenten om het anders te doen. Dit is gewoon beunwerk.

Kijkend naar de afmetingen kan er wellicht een ander kastje of deel van een kastje tussen geplaatst worden, dat is de makkelijkste oplosssing.

Pagina: 1