Mechanische ventilatie door dak dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In onze badkamer (ca 15m3) wil ik een mechanische ventilator plaatsen (capaciteit ca 100M3/uur, doorsnede 100-125mm) om het vocht beter af te voeren. Een afvoerkanaal is er nog niet en centrale ventilatie is helaas geen optie.

Er is jaren geleden een Ruiter dakkapel geplaatst waaronder ook de douchecel zit. Mijn idee is om de ventilatieunit direct bovenin het gipsplafond van de (inloop)douche te plaatsen om de volgende redenen:
* de vochtige lucht wordt direct afgezogen waar die ontstaat
* dit punt is op de grootste afstand van de plaatsen waar verse lucht kan worden aangezogen.

Ik wil de ventilatieunit aansluiten op een 100-125mm dubbelwandige ontluchting die daar dan recht boven op het EPDM dak van de dakkapel komt.

Ik denk nu aan de volgende producten:

Ventilator: https://www.solerpalau.co...n-silent-dual-2618-serie/
Ontluchter: https://anjo.nl/catalogus...ontl-110-125-epdm-amerik/

Voordat ik de decoupeerzaag in het dak van de dakkapel zet krijg ik graag feedback over dit plan en de verdere aanpak:
  • Is het een goed idee om de afzuigunit direct onder de ontluchter te plaatsen (ivm eventueel teruglopend condensvocht)? Of is het beter/noodzakelijk een stuk ventilatiebuis of slang te gebruiken dat horizontaal loopt?
  • Kan ik dit inderdaad zo door het dak van de dakkapel zagen en dichtmaken met een EPDM manchet?
  • Via diverse berekeningen voor een 15M3 badkamer zit ik een een beetje op de grens van een 100 of 125 mm doorvoer. Wat zouden jullie aanraden?
  • andere tips/suggesties zijn natuurlijk ook welkom

Alle reacties

• JPS
  • Niet online
Misschien was mijn vraag wat uitgebreid gesteld en daarom geen reacties gekregen...

Dus hierbij de korte versie: Kan ik gewoon de decoupeer- of gatenzaag boven in de dakkapel zetten om een mechanische ventilator in de douchecel te installeren, recht onder de ontluchtingspijp?
Of zijn er nog belangrijke zaken om rekening mee te houden?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waterdichtheid is het eerste waar ik aan denk :P maar ik denk dat je je dat niet bedoeld.

Gezien het een douche betreft en dus veel vocht is zou ik mijn focus leggen op folies aftapen etc zodat het gat ook bouwfisch weer juist is straks (ik heb geen idee hoe het nu is) en daarnaast natuurlijk de draag constructie. Door een draagbalk (ookal is het vaak niet veel meer dan 10 cm) zagen is nooit een strak plan.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Vochthuishouding in een dakkapel zit altijd net iets anders dan onder 'normaal' dak zegt men. Gezien de dakkapel geplaatst is door een bekende partij zal daar destijds wel rekening mee zijn gehouden.

Heb je voldoende aanvoer van verse lucht door kier onder de deur? anders trek je de ruimte een beetje vacuum en wil de lucht niet weg.

EDIT: Denk ook na over elektrisch aansluiten van de ventilator je zit direct boven de douche in zone 1 en alles wat je daar plaats moet minimaal IP55 zijn https://www.elektramat.nl/kennisbank/badkamer-elektra-richtlijnen/

[ Voor 31% gewijzigd door Jan_ op 09-06-2026 19:22 ]

www.elecdev.nl

• JPS
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:20:
Waterdichtheid is het eerste waar ik aan denk :P maar ik denk dat je je dat niet bedoeld.

Gezien het een douche betreft en dus veel vocht is zou ik mijn focus leggen op folies aftapen etc zodat het gat ook bouwfisch weer juist is straks (ik heb geen idee hoe het nu is) en daarnaast natuurlijk de draag constructie. Door een draagbalk (ookal is het vaak niet veel meer dan 10 cm) zagen is nooit een strak plan.
Ik dacht aan zo'n dubbelwandige ontluchter, maar omdat de ventilator daar dan recht onder zit zal er wel wat condens kunnen terugstromen. Ik neem aan geen punt?

De dakkapel is uit 2011 met de dan geldende isolatienormen, ik denk weinig bijzonders. Ik heb een foto net na plaatsing teruggevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6mRE5YG.jpeg

Het muurtje wat je ziet is tussen de naastliggende kamer en de inloopdouche (en weer aangeheeld).
De douchecel is precies bij het kleinere raampje en na dat raampje (en voor dat dubbele kozijn) zit nu dus ook een kort scheidingsmuurtje met de rest van de badkamer.

Tegen dat groene af-fabriek plafond zit nu regelwerk waar het gipsplaten plafond tegenaan is geschroefd.
Het gipsplafond is gewoon strak doorlopend en valt half onder de dakkapel en half 'binnen' de woning.

Inderdaad zal ik eerst goed nagaan waar de dragers van de dakconstructie zitten want die laat ik inderdaad liever heel :)

• JPS
  • Niet online
Jan_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:20:
Vochthuishouding in een dakkapel zit altijd net iets anders dan onder 'normaal' dak zegt men. Gezien de dakkapel geplaatst is door een bekende partij zal daar destijds wel rekening mee zijn gehouden.

Heb je voldoende aanvoer van verse lucht door kier onder de deur? anders trek je de ruimte een beetje vacuum en wil de lucht niet weg.

EDIT: Denk ook na over elektrisch aansluiten van de ventilator je zit direct boven de douche in zone 1 en alles wat je daar plaats moet minimaal IP55 zijn https://www.elektramat.nl/kennisbank/badkamer-elektra-richtlijnen/
Ja terecht punt mbt luchtaanzuiging en daar heb ik al bij stilgestaan. De deur is van glas dus kan ik niks mee, maar er zit nog een afvoerventiel in het (gips)plafond met een stuk loze slang die uitkomt in de houten zolderverdiepingsvloer. Volgens mij kan daar genoeg verse lucht vandaan komen.

Elektra ook een goed punt. De ventilator zou in het plafond op 2,25cm komen, boven de douchekop, dus zou m.i. zone 2 zijn toch? Dus IP44? De ventilator die ik op het oog had is IP45 dus zou dan binnen de voorschriften passen?

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 09-06-2026 23:45 ]

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-06 23:46
Neem i.i.g. 125, hoe groter hoe beter de afzuiging werkt, minder lawaai

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
Grootste probleem is wat mij betreft koudeval onder de ventilator.
Zeker in de winter met een beetje wind is dat echt niet lekker, douchen direct onder de ventilatie opening...

• JPS
  • Niet online
hfolkers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:46:
Grootste probleem is wat mij betreft koudeval onder de ventilator.
Zeker in de winter met een beetje wind is dat echt niet lekker, douchen direct onder de ventilatie opening...
Hier had ik niet bij stilgestaan. Kan die koudeval niet met een terugslagklep worden voorkomen?

• JPS
  • Niet online
Als ik naar deze ventilator kijk dan zit er een terugslagklep meegeleverd:
https://www.solerpalau.co...igventilator-silent-dual/

Dan zal een koudeval toch mee moeten vallen?
En is IP45 / klasse II, dus ook elektrisch verantwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 10-06-2026 11:53 ]

• JPS
  • Niet online
OK, ik denk dat ik er behoorlijk uit ben en dit kan uitvoeren zoals ik in gedachten heb.

Die S&P silent dual lijkt me erg praktisch ook door de bewegingssensor en heeft bovendien een terugslagklep. Ik durf het wel aan om 'm recht onder de ontluchter en stukje spirobuis te plaatsen; zoveel vocht zal daar op het korte stukje denk ik niet condenseren. Qua ontluchter zal het denk ik de dubbelwandige Anjo worden met EPDM manchet.

Ik twijfel nog een beetje tussen 100 en 125mm, met name door het zeer korte afvoerkanaal met weinig weerstand. Voor de 16m3 ruimte zou 100mm volgens verschillende sites genoeg moeten zijn. In principe draait de S&P ventilator op 75% en bij condenstoename door douchen gaat ie naar 100%. Verschil in specs:

100mm S&P Silent Dual 100: 75 / 100% = 65 / 90 M3/uur
125mm S&P Silent Dual 200: 75 / 100% = 120 / 170 M3/uur

Dus tijdens douchen gaat die Dual 200 op maximaal draaien en 170M3 per uur afzuigen. Is dat niet wat veel zo aan het plafond (op 225cm) boven je hoofd?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:53
Grotere fans zijn vaak stiller ;)
En je kan mocht ie te hard afzuigen hem lager zetten toch
Pagina: 1