Download snelheid capped op 3 Gbps bij KPN SuperFiber 4.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jordys19
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-06 20:22
Sinds een paar dagen heb ik KPN SuperFiber 4 (4 Gbps down / 4 Gbps up). Om een bizarre reden lijkt mijn downloadsnelheid gecapped te zijn op ongeveer 3 Gbps, terwijl mijn uploadsnelheid zonder problemen 4.4 Gbps haalt, wat volgens mij normaal is.

Ondertussen heb ik al van alles geprobeerd en ben ik eerlijk gezegd een beetje ten einde raad.

Dit heb ik al nagekeken / geprobeerd:
  1. Modem herstart en gereset.
  2. Mijn pc is rechtstreeks verbonden met de KPN Box 14-modem.
  3. De kabel zit in de 10G LAN-poort van het modem en in de 5G-poort van mijn pc (rechtstreeks op het moederbord – ASUS ROG Crosshair X870E Hero).
  4. Zowel de KPN-snelheidstest als de Microsoft Ookla Speedtest-app gebruikt.
  5. Mijn Cat 5e-kabel vervangen door een Cat 6a-kabel.
  6. Alle Realtek-drivers zijn up-to-date. (Realtek 5Gb Ethernet)
  7. Alle chipsetdrivers en andere drivers zijn ook up-to-date.
  8. IPv6 al eens uitgeschakeld, maar dit loste ook niets op.
Heeft iemand toevallig hetzelfde probleem gehad of misschien nog ideeën wat ik kan proberen? Want ik begin stilaan zonder opties te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C77a7Vvf1oK3qjBB-y7H7ns4sCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ygm5dXRvZmZ3srKLBEL6uv6V.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jordys19 op 22-05-2026 15:26 ]

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is die downloadcap er alleen bij single-thread download of ook bij multi-thread?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jordys19
Bij een multithread speedtest haal ik 2.9 Gbps download en 4.4 Gbps upload en bij een single thread speedtest haal ik 3.7 Gbps download en slechts 2.9 Gbps upload. Bij Steam ligt de downloadsnelheid rond de 180 MB/s, wat mij ook vrij traag lijkt.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mjah dit lijkt me allemaal vrij normaal voor een 4Gbps abonnement.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Biedt de andere kant van de lijn wel meer aan per IP-adres / user? Of heb je het ook als je van een paar verschillende diensten tegelijk download, bv. zowel dit + een speedtest + een of andere grote andere download.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Tja, met een Ferrari kan je ook niet overal de maximumsnelheid.

Ik zou de focus op die speedtests naast je neerleggen en gewoon lekker gebruik maken van je super snelle internetverbinding.

Spel en typfouten voorbehouden

• Jordys19
Bedankt voor de antwoorden. Misschien is het inderdaad het beste dat ik me erbij neerleg. Toch bedankt om mee te helpen!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij zijn bij dit soort abonnementen de maximum snelheden ook niet gegarandeerd. Het zou - in theorie - dus ook aan het glasvezel netwerk kunnen liggen bij jou lokaal.

Zo had ik bij mijn ISP ooit contractueel 500Mb/sec upload en download, maar 'omdat het zo rustig is op het netwerk' hadden ze de snelheid caps er af gehaald waardoor ik eigenlijk al jaren aan gigabit internet zit. :+ En vandaag de dag is dat wel gigabit contractueel, overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2026 20:44 ]

• MennoGamed
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 15:49
Wat ik me nog wel af vraag is, naar welke speed-test server was je verbonden? Sommigen halen simpelweg niet de max. snelheid die je ISP zou bieden. Ik doe mijn tests naar servers van GSL, die kunnen met gerust honderden Gbit/s aan, dus een test daar is geen probleem ;)

Ik zou zeggen, geef die nog eens kans

MennoJob G. - Chief Executive Officer, Atrioxhosting

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:09
Hier een minder erge 'cap'.

Voorheen altijd 4000+ met download. Nu vaak 3800-3900 Mbps. Nog steeds binnen de % regel.
Jouw 3000 Mbps is wel erg laag ja. Sinds een paar weken geleden is er inderdaad iets veranderd.

Ik speedtest zelf altijd met de KPN Amstelveen server.

Upload is nog wel steeds 4000-4800 Mbps. Lijkt me dus geen capaciteit dingetje.

• Jordys19
MennoGamed schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:01:
Wat ik me nog wel af vraag is, naar welke speed-test server was je verbonden? Sommigen halen simpelweg niet de max. snelheid die je ISP zou bieden. Ik doe mijn tests naar servers van GSL, die kunnen met gerust honderden Gbit/s aan, dus een test daar is geen probleem ;)

Ik zou zeggen, geef die nog eens kans
Ik heb een paar keer GSL Networks gekozen, zoals je had gezegd. Hier is mijn verbinding qua downloadsnelheid nog trager: 1.6 Gbps download en 4.2 Gbps upload.Mijn uploadsnelheid is altijd echt goed, maar mijn downloadsnelheid is "slecht".

• Jordys19
neeecht schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:23:
Hier een minder erge 'cap'.

Voorheen altijd 4000+ met download. Nu vaak 3800-3900 Mbps. Nog steeds binnen de % regel.
Jouw 3000 Mbps is wel erg laag ja. Sinds een paar weken geleden is er inderdaad iets veranderd.

Ik speedtest zelf altijd met de KPN Amstelveen server.

Upload is nog wel steeds 4000-4800 Mbps. Lijkt me dus geen capaciteit dingetje.
Bij Barendrecht haal ik rond de 3 Gbps, en als ik Amstelveen kies zakt het naar ongeveer 2.6 Gbps.

• Willem768
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 13:39
Als je het modem van KPN gebruikt wat zegt de ingebouwde speedtest van het modem?

• Jordys19
Willem768 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:06:
Als je het modem van KPN gebruikt wat zegt de ingebouwde speedtest van het modem?
De speedtest van het modem zelf geeft 4.1 Gbps download en 3.6 Gbps upload aan.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:58
aangezien je upload wel ok is
is er niks mis met de drivers en de verbinding

je download lijkt gecapt maar dat kan ook wel eens zijn vanuit de doellocatie

test eens een andere locatie

en gebruik bij voorkeur geen speedtest tools maar gewoon een eigen server bijv

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En wat doet fast.com bv.?

404 Signature not found

• Jordys19
boyette schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:54:
aangezien je upload wel ok is
is er niks mis met de drivers en de verbinding

je download lijkt gecapt maar dat kan ook wel eens zijn vanuit de doellocatie

test eens een andere locatie

en gebruik bij voorkeur geen speedtest tools maar gewoon een eigen server bijv
Ik heb al andere locaties geprobeerd, maar tevergeefs. Een eigen server heb ik niet.

• Jordys19
Als ik een snelheidstest doe op Fast.com, kom ik uit op 3.1 Gbps download en 3.5 Gbps upload.

• boyette
Jordys19 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Ik heb al andere locaties geprobeerd, maar tevergeefs. Een eigen server heb ik niet.
hoezo heb je niet?

waar wil je de snelheid precies voor gebruiken?

Test het eens op het doel wat je ook daadwerkelijk hebt
wat is dan je reeele snelheid?

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:42

jurroen

Security en privacy geek

Ik heb zelf minder goede ervaringen met Realtek NICs - in ieder geval die embedded dingen. Onstabiel en zelden de line speed (overhead al afgetrokken uiteraard). Heb je toevallig de mogelijkheid om er een Intel 10GBit PCIe kaart in te slingeren om te testen?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Jordys19
boyette schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:26:
[...]

hoezo heb je niet?

waar wil je de snelheid precies voor gebruiken?

Test het eens op het doel wat je ook daadwerkelijk hebt
wat is dan je reeele snelheid?
Ik zal het even anders uitleggen, want misschien heb ik het zelf wat verkeerd laten overkomen en begrijpen sommige mensen mij daardoor verkeerd.

Hiervoor had ik Ziggo met 1 Gbps download en 100 Mbps upload. Als ik toen een speedtest deed, haalde ik meestal gewoon tussen de 900 Mbps en 1 Gbps download en ongeveer 100 Mbps upload. Games downloaden ging toen ook aan ongeveer 100–110 MB/s, wat eigenlijk perfect overeenkwam met mijn verbinding.

Nu zijn we overgestapt naar KPN. We betalen zelfs minder per maand en hebben nu een 4 Gbps download- en uploadverbinding. Daarom had ik verwacht dat mijn downloadsnelheden ook ongeveer x4 zouden zijn.

Momenteel haal ik bij downloads meestal tussen de 200 MB/s en 250 MB/s. Daarom ben ik eens een speedtest gaan doen, en daar kwam ik uit op ongeveer 3 Gbps download en 4 Gbps upload. Daardoor begon ik te denken dat er misschien ergens iets niet helemaal klopt, omdat de downloadsnelheid nooit echt boven die 3 Gbps uitkomt.

Ik had ondertussen al verschillende dingen geprobeerd, maar zonder succes. Daarom dacht ik dat ik hier eens op het Tweakers-forum zou vragen of iemand misschien weet waar de oorzaak kan liggen. Dus excuses als ik verkeerd ben overgekomen, dat was zeker niet de bedoeling.

• boyette
Jordys19 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Ik zal het even anders uitleggen, want misschien heb ik het zelf wat verkeerd laten overkomen en begrijpen sommige mensen mij daardoor verkeerd.

Hiervoor had ik Ziggo met 1 Gbps download en 100 Mbps upload. Als ik toen een speedtest deed, haalde ik meestal gewoon tussen de 900 Mbps en 1 Gbps download en ongeveer 100 Mbps upload. Games downloaden ging toen ook aan ongeveer 100–110 MB/s, wat eigenlijk perfect overeenkwam met mijn verbinding.

Nu zijn we overgestapt naar KPN. We betalen zelfs minder per maand en hebben nu een 4 Gbps download- en uploadverbinding. Daarom had ik verwacht dat mijn downloadsnelheden ook ongeveer x4 zouden zijn.

Momenteel haal ik bij downloads meestal tussen de 200 MB/s en 250 MB/s. Daarom ben ik eens een speedtest gaan doen, en daar kwam ik uit op ongeveer 3 Gbps download en 4 Gbps upload. Daardoor begon ik te denken dat er misschien ergens iets niet helemaal klopt, omdat de downloadsnelheid nooit echt boven die 3 Gbps uitkomt.

Ik had ondertussen al verschillende dingen geprobeerd, maar zonder succes. Daarom dacht ik dat ik hier eens op het Tweakers-forum zou vragen of iemand misschien weet waar de oorzaak kan liggen. Dus excuses als ik verkeerd ben overgekomen, dat was zeker niet de bedoeling.
een speedtest is niet je download snelheid

dat is een test van de snelheid tussen het apparaat waarmee je test uitvoert en het andere apparaat waar je de test op uitvoert

dergelijke snelheden worden niet overal ondersteunt zijn afhankelijk van verschillende factoren en de apparaten waar mee je test

ook is er een forse overhead

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 24-05-2026 20:11 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 19:48
Jordys19 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:01:
Bij een multithread speedtest haal ik 2.9 Gbps download en 4.4 Gbps upload en bij een single thread speedtest haal ik 3.7 Gbps download en slechts 2.9 Gbps upload. Bij Steam ligt de downloadsnelheid rond de 180 MB/s, wat mij ook vrij traag lijkt.
Steam haal ik ook niet hoger. Heb 8 up/down. Speedtest haal ik vanaf mijn PC 6.2Gbps up 8.1Gbps. Maar je blijft gewoon er mee zitten dat je verbinding gewoon gedeeld wordt ergens onderweg.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-06 14:54
Een 5 gbit adapter in je moederbord is wat mijn aangaat de boosdoener.. ik heb nog nooit een 5 gbit adapter gezien die meer dan 3300 mbit haalde.. voor een 5 gbit verbinding is dit top.. als je echt 4 gbit up en down wilt..10 gbit nic erin..

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 19:48
edjuh75 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:21:
Een 5 gbit adapter in je moederbord is wat mijn aangaat de boosdoener.. ik heb nog nooit een 5 gbit adapter gezien die meer dan 3300 mbit haalde.. voor een 5 gbit verbinding is dit top.. als je echt 4 gbit up en down wilt..10 gbit nic erin..
Bij mij is alles 10Gbe tot aan mijn router. Alle switches in netwerk en de kaarten in mijn PC. Heb wel Intel kaarten en geen Realtek kaarten want die zijn behoorlijk instabiel. Nadeel van de Intel is wel de prijs.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:50
Jordys19 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Bij het internet ligt het aan zoveel factoren:
  • Welke verbinding heeft de ontvanger? (jij dus)
  • Welke verbinding heeft de verzender? (waar de server staat)
  • Welke configuratie heeft de ontvanger? Kan de configuratie van de ontvanger de boel wel met de hoge snelheid ontvangen? Of zit daar een flessenhals? (bij jouw computer dus)
  • Welke configuratie heeft de server? Mag een gebruiker bepaalde snelheid gebruiken of is dat per gebruiker gelimiteerd? Dat weet je dus niet zomaar.
  • Daarnaast hoe is het netwerk tussen de verzender en de ontvanger? Het is altijd de vraag of alle "knopen" in de internetverbinding de maximale snelheid kan geven. Dat is het mooie van het internet. Als een knoop eruit ligt zou het verkeer automatisch via een andere knoop wel op de eindbestemming moeten kunnen komen. Al kan het wat langer duren. Maar de verbinding blijft goed.
Het is vaak geen rechtstreekse verbinding tussen twee computers. Vaak zitten er veel tussenschakels in het verkeer. De aangegeven snelheid gaat altijd over de verbinding tussen het aansluitpunt van de provider in huis tot aan de eerste server van de provider. Wat daarna aan verbindingen zit kan ook een provider niet garanderen. Een hoge snelheid is leuk om mee "te pronken" maar je bent zo afhankelijk van de rest van het internet. Met een snellere verbinding heb je wel dat je met je medegebruikers minder last van elkaar hoeft te hebben.

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 23:49
@Jordys19

Probeer eens te testen met een publieke iperf3 server.

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 23:41
edjuh75 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:21:
Dat is de grootste onzin die ik heb gehoort in jaren.

Heb genoeg onboard nics gezien van goedkoop tot duur die met 2 vingers in de neus de volle 5gbit voltrekt zowel up als down. 10jaar terug zou ik ie nog gelijk willen geven maar anno nu kunnen ze dat allemaal prima.

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-06 14:54
Ik heb ze nog nooit gezien en meegemaakt.. En ik heb er hier een stuk of 8. Ik gebruik ze geen van alle meer aangezien hier nu alles op 10 Gbit werkt. Echter zou je gelijk kunnen hebben. maar bij mij geldt.. Eerst zien.. dan geloven. Ik zou in ieder geval met een 4 Gbit abonnement van KPN nooit een 5 Gbit adapter gebruiken. niet onboard.. en niet extern.

• neeecht
3 dagen terug onderhoud geweest:

Download nu 4000 Mbps, upload 386 Mbps, constant. Pfff morgen weer bellen.
Ont en modem reboot. Windows reboot. Beide 10 Gb netwerkkaarten geprobeerd.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:36
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:17:
3 dagen terug onderhoud geweest:

Download nu 4000 Mbps, upload 386 Mbps, constant. Pfff morgen weer bellen.
Ont en modem reboot. Windows reboot. Beide 10 Gb netwerkkaarten geprobeerd.
Ik zou heel graag je postcode huisnummer willen hebben om het eea uitzoeken…. (Ben van kpn), omtrent deze update en de te lage upload. Kan zijn dat je een oude batch ONT hebt, of ik heb wat nieuws geïntroduceerd

[ Voor 13% gewijzigd door Economics op 06-06-2026 14:19 ]

• neeecht
Economics schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Ik zou heel graag je postcode huisnummer willen hebben om het eea uitzoeken…. (Ben van kpn), omtrent deze update en de te lage upload. Kan zijn dat je een oude batch ONT hebt, of ik heb wat nieuws geïntroduceerd
Het is gebeurt na een onderhoud dus. Daarvoor vanaf 2023 geen issues.
Ik heb toen al speciaal een nieuwe Nokia ONT gehad.

Modem speedtest doet wel ~4 Gbps / ~3 Gbps upload. Dus dat is raar.
Lijkt puur een config dingetje ofzo? Altijd ~400 Mbps upload.
Na telefoon contact houd ik je op de hoogte.
Heel raar dit, zomaar na jaren goed te zijn.

Edit; niets gevonden. Wordt een modem swap.
U heeft een PM gehad, ik hoor het wel. :)

[ Voor 6% gewijzigd door neeecht op 06-06-2026 16:34 ]

• neeecht
Update:
Mijn TP-Link BE800 haalt wel netjes 4050/4700 Mbps. Vage ontwikkeling weer.
Volgende week modem swap, ik laat het weten.

Indien je een modem swap wilt wanneer we vermoeden dat de modem niet goed is (te traag).
Dan de helpdesk een modem swap / connectie test laten doen en express de modem uitzetten.
Anders kunnen ze geen swap doen. Ze kunnen ook geen firmware / config updates doen. Dus swap enige test optie dan.

• neeecht
Update:
Modem swap was de oplossing. Mega vaag wat er gebeurde.
Werkt nu weer prima. KPN gaat (hopelijk) modem onderzoelen.
Pagina: 1