Zelfbouw bewegingsmelder/tracker auto en Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:00
Binnenkort ontvang ik een nieuwe auto, deze staat helaas redelijk hoog in de lijst met gestolen voertuigen. Daarvoor heb ik een AirTag en Faraday doos gekocht. Maar omdat diefstallen met name in de nacht plaatsvinden en ik er niet pas na uren achter wil komen dat mijn auto helaas verdwenen is, ben ik gaan kijken naar trackers. Alle trackers die commercieel worden aangeboden komen veelal met abonnement, maar via wat AI vrienden ben ik mogelijk op een redelijk goede optie gekomen.

Mijn idee is om een 4G tracker/gyroscoop in mijn auto te monteren en te koppelen aan Home Assistant waarbij ik melding krijg tussen bepaalde tijden in de nacht bij beweging in mijn auto. Dit door de volgende onderdelen:

Lilygo TTGO T-SIM7600 ESP32 met MPU6050 Acceleratie/gyroscoop
Aftakking 12v met LM2596 converter 12v to 5v (locatie in auto nog onbekend)
Simkaartje met data

Via MQTT wil ik dit koppelen aan Home Assistant. Het idee is dat ik dus direct een melding krijg van beweging/rommelen in mijn auto in de nacht in plaats van alleen een tracker na diefstal.

Iemand al een soortgelijk iets bedacht/gebouwd/gezien?

Alle reacties

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:23
Mijn eerste vraagteken zou zijn hoe betrouwbaar het is, het gaat over behoorlijk wat schakels. Als er 1 even niet lekker mee loopt mis je alles. Omdat je dit niet dagelijks zal gaan testen kan er iets insluipen wat je over het hoofd zit. Ook moet je rekening houden met het feit dat je auto ook legitieme ritten zal maken in de avond/nacht.

Ik zou hem gewoon goed verzekeren :)

All your base are belong to us!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 10:55
Toevallig vandaag hetzelfde gedacht ivm vele auto inbraken hier in de buurt. Ik dacht aan een bewegingsmelder in de auto, gewoon gekoppeld aan mijn zigbee netwerk. Prima oplossing voor thuis.

Diefstal van de auto kun je naar mijn idee beter voorkomen door jouw auto minder aantrekkelijk te maken dan die van de buurtgenoten dmv bijv een bearlock of stuurslot.

• mountaink
Drardollan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:09:
Mijn eerste vraagteken zou zijn hoe betrouwbaar het is, het gaat over behoorlijk wat schakels. Als er 1 even niet lekker mee loopt mis je alles. Omdat je dit niet dagelijks zal gaan testen kan er iets insluipen wat je over het hoofd zit. Ook moet je rekening houden met het feit dat je auto ook legitieme ritten zal maken in de avond/nacht.

Ik zou hem gewoon goed verzekeren :)
Ik zie het ook zeker niet als het ultieme middel, maar je kan een duur GPS systeem hebben wat waardeloos is als je er naar uren achterkomt en je auto dat moment in een zeecontainer staat. Dan liever een melding als ze net bezig zijn.
Paul! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:06:
Toevallig vandaag hetzelfde gedacht ivm vele auto inbraken hier in de buurt. Ik dacht aan een bewegingsmelder in de auto, gewoon gekoppeld aan mijn zigbee netwerk. Prima oplossing voor thuis.

Diefstal van de auto kun je naar mijn idee beter voorkomen door jouw auto minder aantrekkelijk te maken dan die van de buurtgenoten dmv bijv een bearlock of stuurslot.
Wat voor soort bewegingsmelder zat jij aan te denken? Probleem van mijn woonsituatie is dat de auto soms wat verder in de straat staat en op tientallen meters dus wel dekking wil hebben.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 10:55
Ik dacht gewoon een bewegingssensor van hue of ikea. Als je die in het interieur zet en hij registreert een beweging krijg je vrijwel direcht een melding. Maar dan moet je inderdaad wel een zigbee netwerk in de buurt hebben.

• mountaink
Paul! schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:22:
Ik dacht gewoon een bewegingssensor van hue of ikea. Als je die in het interieur zet en hij registreert een beweging krijg je vrijwel direcht een melding. Maar dan moet je inderdaad wel een zigbee netwerk in de buurt hebben.
IKEA is helaas over op Matter. Ik zag toevallig al wat Zigbee range extenders, misschien is dat inderdaad een optie. Ook te koppelen aan een losse alarmsirene die ook in de auto kan. Wel zorgen voor een juiste gevoeligheid.. Thanks voor de tip, ga er over nadenken!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Krijg je een melding van beweging IN je auto, of krijg je een melding bij een beweging (=verplaatsing) VAN je auto?

Want in dat geval zou je gewoon een tracker als Monimoto of vergelijkbaar kunnen toepassen. Die werken heel simpel: met een bluetooth zender aan je sleutelbos mag je auto bewegen. Is die sleutelbos buiten bereik, word je gebeld.
Locatie updates krijg je niet vaak, om batterij te sparen. Maar het werkt prima.

Met een jammer en een kooi van faraday houdt dat wel op, natuurlijk.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
Blijft altijd de vraag: wat heb je aan die info? Stel je auto wordt gejat om 3.00. Je alarm via HomeAssistant gaat af. Jij uit bed, kijken, politie bellen, dan heb je mss om 3.10 iemand aan de lijn. Tegen de tijd dat politie in beweging is is je auto 30km verderop. Is het dan nog nuttig om te kunnen zien waar die naartoe rijdt?

• mountaink
Fr33z schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:14:
Blijft altijd de vraag: wat heb je aan die info? Stel je auto wordt gejat om 3.00. Je alarm via HomeAssistant gaat af. Jij uit bed, kijken, politie bellen, dan heb je mss om 3.10 iemand aan de lijn. Tegen de tijd dat politie in beweging is is je auto 30km verderop. Is het dan nog nuttig om te kunnen zien waar die naartoe rijdt?
Heel toevallig ben ik iemand die dan in beweging komt, dus ik weet precies wat de mogelijkheden op dat moment zijn en hoe snel zoiets kan gaan. De winst is altijd groter dan dat je er na een aantal uren achter komt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
Ok, ja het is een leuk.idee maar ik zie de meerwaarde niet. Daarom was ik benieuwd waar die voor jou dan wel.ligt. bedoel je dan dat je er met je andere auto achteraan gaat rijden midden in de nacht? 't klinkt bijzonder maar ik mis vast iets.

Puur technisch lijkt t me een leuk hobbyprojectje dus daar ben ik ook benieuwd naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 23-05-2026 18:31 ]

• mountaink
Fr33z schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:13:
Ok, ja het is een leuk.idee maar ik zie de meerwaarde niet. Daarom was ik benieuwd waar die voor jou dan wel.ligt. bedoel je dan dat je er met je andere auto achteraan gaat rijden midden in de nacht? 't klinkt bijzonder maar ik mis vast iets.

Puur technisch lijkt t me een leuk hobbyprojectje dus daar ben ik ook benieuwd naar.
Net zoals met je huis. Ik kom er liever achter als ze aan het inbreken zijn dan 7 uur later, want dan is de kans dat men gepakt wordt groter maar ook de kans dat mijn spullen terug komen.

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-06 19:20

M0i

Beetje late reactie:

Autoboeven jammen al jaren gps alarm systemen van dure auto's, ik weet niet hoe goed de huis-tuin en keuken sensoren daartegen bestand zijn. Klein jaartje terug was op tv nog een stukje dat er in een straat bijna geen camera beelden waren tijdens een diefstal of inbraak. alle draadloze camera's lieten niks zien.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:50
Vroeger... had een kennis een best wel gewilde auto, die heeft toen gewoon een zwaar relais tussen de kabel naar de startmotor laten plaatsen met een schakeldraad naar de autoradio.
Frontje eraf = geen spanning naar relais = niet kunnen starten.

Heeft hem uiteindelijk weldegelijk een autodiefstal bespaard. auto stond 's morgens met ingeslagen raam en geforceerd contactslot maar de auto was er nog.
Helaas is het tegenwoordig niet meer zo "simpel" vanwege alle techniek in de auto's.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
De added value van die tracker abbonementen is dat sommige bedrijven ook zelf op zoek gaan naar je auto.
Tevens vaak ook met startonderbreker overigens.

Zelf iets in de auto knutselen is leuk, maar voordat je de melding leest op je telefoon is je auto nog steeds weg.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 29-05-2026 08:30 ]

Pagina: 1