Aeg oven aardlek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Zan
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 11:58
Mijn vraag
Heb een nieuwe Aeg oven BE3003001M die door omstandigheden jaren in een shurgard opslag heeft gestaan. Aangesloten op een aparte groep maar de aardlekschakelaar tript bij elke stand wanneer de temperatuur word ingesteld. Zijn nu alle drie de verwarmingselementen kapot of is er iets anders aan de hand? Groepenkast is pas geleden vervangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de stekker al omgedraaid. De aardedraad los gemaakt van de oven en de verwarmingselementen los van elkaar tot 200 graden verwarmt. Het viel mij op dat het verwarmingselement voor de oven boven een stuk minder rood word dan het grillelement.

Beste antwoord (via Zan op 27-05-2026 11:56)

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:35
Dat een verwarmings element defect is bij een nieuwe oven lIjkt mij sterk.

En vooral omdat oven zo lang opgeslagen is geweest lijkt mij eerder toch nog vocht in de elementen.

Heb je de verschillende elementen ook al los gecontroleerd op aardsluiting?

Meestal als er een behoorlijke aardsluiting inzit kun je dat met een gewone multimeter ook nog wel meten.

Mijn advies is de aarde nog even weer loshalen en dan nog flink doorstoken en dan echt wel een 45 minuten.

Dit is uiteraard niet veilig in de zin dat je oven dan niet meer geaard is.

Maar ik neem aan dat je technisch onderlegd bent om deze risico's in te schatten.

Dat de bovenelementen verschillend rood worden zit gewoon in het feit dat ene element een hoger wattage heeft dan de ander

Alle reacties

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-06 13:56
Ik denk dat het verwarmingselement die minder rood is defect is, waardoor de aardelkschakelaar getript wordt. Is het mogelijk om te testen zonder dit element in de oven?

Je kunt trouwens ook een multimeter pakken en het element testen op continuiteit. Als hij niet piept, dan is ie stuk.

[ Voor 26% gewijzigd door KilleBladhark op 22-05-2026 16:14 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:34
Je hebt wat? En je weet niet af van het bestaan van een multimeter? Tikkie onverantwoord.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:55
Er hoeft maar 1 element kapot te zijn om de aardlek te laten trippen. In dat geval is de isolatie weerstand tussen het element en de metalen behuizing (en dus vaak ook de over behuizing) te laag waardoor er een aanrakingsgevaar ontstaat.
De aardedraad loshalen is dan niet zo'n handige zet want de kans bestaat dat er dan spanning op de oven behuizing staat. Niet zo fijn voor degene die hem dan toevallig aanraakt.

Toevallig een paar dagen geleden bij en familielid een AEG combioven met eenzelfde probleem, hier was de boosdoener het element achter de ventilator welke een aardsluiting had. Nieuw element voor een paar tientjes via AEG besteld en 2 dagen later al in huis. Dadelijk even inbouwen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:35
Dat een verwarmings element defect is bij een nieuwe oven lIjkt mij sterk.

En vooral omdat oven zo lang opgeslagen is geweest lijkt mij eerder toch nog vocht in de elementen.

Heb je de verschillende elementen ook al los gecontroleerd op aardsluiting?

Meestal als er een behoorlijke aardsluiting inzit kun je dat met een gewone multimeter ook nog wel meten.

Mijn advies is de aarde nog even weer loshalen en dan nog flink doorstoken en dan echt wel een 45 minuten.

Dit is uiteraard niet veilig in de zin dat je oven dan niet meer geaard is.

Maar ik neem aan dat je technisch onderlegd bent om deze risico's in te schatten.

Dat de bovenelementen verschillend rood worden zit gewoon in het feit dat ene element een hoger wattage heeft dan de ander

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:09:
Heb een nieuwe Aeg oven BE3003001M die door omstandigheden jaren in een shurgard opslag heeft gestaan.
Dan heet dat niet nieuw maar "ongebruikt voor jaren".
Verkopen was beter geweest dan de shurgard. Nu is hij stuk en heb je er elke maand opslagkosten voor betaald.
Solarsparc schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:45:
Je hebt wat? En je weet niet af van het bestaan van een multimeter? Tikkie onverantwoord.
Ach, je bent pas zelf de aarde zodra je het metaal van de machine aanraakt.
Je haren staan maar even overeind (als het goed is) en dan klopt je hart waarschijnlijk ook nog.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Zan
Ja, Ik heb de verschillende elementen ook los gecontroleerd op aardsluiting. Bij elk element tript de aardlekschakelaar zodra ik de temperatuur instel. Zelf zat ik ook aan vocht te denken misschien inderdaad alle elementen langer doorstoken. Ga het proberen

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 12:37
In ovenelementen zit vaak isolatiepoeder (meestal magnesiumoxide). Dat spul is hygroscopisch. Het is zeer waarschijnlijk dat de elementen inderdaad water bevatten (zo'n Shurgard box is onverwarmd toch?). Dit vocht zorgt voor een veel lagere isolatieweerstand en je krijgt een lekstroom naar aarde.

Als je de oven zonder aarding wil gebruiken (ik zou dat nooit doen; heb elektrotechniek gestudeerd :+) dan is dat voor eigen risico; Alternatief kun je de oven wat langer in een droge, warme ruimte laten staan. Als je minder geduld hebt: Zet een ontvochter in die ruimte neer. Zet de oven in de zon. Of (misschien de snelste veilige oplossing) verwarm de elementen met een föhn.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Zan
Heb de 3 verschillende verwarmingselementen los van elkaar 45 minuten verwarmt op 200 graden. Aardedraad weer aangesloten en alles lijkt weer te werken. Bedankt voor de info

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:47
Tja, een oven is een "droge warme ruimte", dus dat werkt ook, natuurlijk :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1