• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48
Salderen stopt per 1 januari 2027. Dynamische contracten worden steeds normaler en de interesse in thuisaccu’s groeit hard.

Tegelijk bouwen we kolencentrales af, terwijl op donkere windstille dagen gascentrales voorlopig de belangrijkste back-up blijven. En juist gas lijkt structureel duurder te worden door CO2-heffingen en ETS2.

Wat gaat dat doen met de elektriciteitsprijzen?

Krijgen we:
  • Veel grotere verschillen tussen goedkope zonnige uren en dure winter-/avonduren?
  • Uiteindelijk vooral dynamische contracten?
  • Capaciteitstarieven zoals in Vlaanderen?
  • Of juist hogere vaste netkosten voor iedereen?
En hoe gaan huishoudens daarop reageren?

Gaan we:
  • Boilers gebruiken als thermische buffer?
  • EV’s inzetten voor load balancing?
  • Thuisaccu’s gebruiken voor peak shaving en onbalanshandel?
  • Warmtepompen slimmer sturen op prijs- en netsignalen?
  • Buffervaten inzetten om warmte tijdelijk op te slaan?
Ik heb zelf het gevoel dat we richting een energiesysteem gaan waarin flexibiliteit belangrijker wordt dan puur energieverbruik.

Mijn verwachting:
  • Grotere prijsverschillen op de elektriciteitsmarkt.
  • Fors stijgende netbeheerkosten.
  • Flexibiliteit wordt economisch waardevol.
  • Slimme sturing gaat financieel steeds meer verschil maken.
  • Piekbelasting wordt uiteindelijk duur.
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Waar staan we volgens jullie over 5 jaar? En welke investeringen doe je die logisch zijn (en rationeel)?

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:06
Forse stijging stroomprijs. Om de simpele reden; gasbelastingen vallen weg en dat moet opgevangen worden. Mensen die denken door van het gas af te gaan goedkoper af te zijn spreek ik over een paar jaar :) Nu is dat nog goedkoper, maar straks niet meer.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:27:
Forse stijging stroomprijs. Om de simpele reden; gasbelastingen vallen weg en dat moet opgevangen worden. Mensen die denken door van het gas af te gaan goedkoper af te zijn spreek ik over een paar jaar :) Nu is dat nog goedkoper, maar straks niet meer.
Door het wegvallen van salderen komt er juist vanaf volgend jaar meer belasting binnen. Dus verhogen hoeft al niet om meer binnen te krijgen.

Daarnaast, afgelopen 1 jan (en ik dacht ook het jaar daarvoor) is de belasting op electra naar beneden gegaan en op gas juist omhoog. Dus nee, ben het niet met je eens.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• CryptoNL
ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Door het wegvallen van salderen komt er juist vanaf volgend jaar meer belasting binnen. Dus verhogen hoeft al niet om meer binnen te krijgen.

Daarnaast, afgelopen 1 jan (en ik dacht ook het jaar daarvoor) is de belasting op electra naar beneden gegaan en op gas juist omhoog. Dus nee, ben het niet met je eens.
Er komt meer belasting binnen maar dat is niet evenredig aan hetgeen wat wegvalt dus dat moet ergens gecompenseerd gaan worden. Je denkt toch niet dat de overheid voor Sinterklaas gaat spelen?

Of er komt een soort "huur" op je stroom die je opslaat in je batterij etc

En ja natuurlijk is belasting op stroom omlaag gegaan, want ze willen juist dat mensen van het gas af gaan, extra stimulans.

[ Voor 8% gewijzigd door CryptoNL op 22-05-2026 13:41 ]

• orf
Wat @ZeRoC00L zegt. :) Het einde van salderen levert de overheid al behoorlijk wat op.

Ik denk dat de netbeheerkosten groot gaan worden. Misschien verschuift de rekening uiteindelijk wel meer richting capaciteit/netbelasting.
CryptoNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Er komt meer belasting binnen maar dat is niet evenredig aan hetgeen wat wegvalt dus dat moet ergens gecompenseerd gaan worden. Je denkt toch niet dat de overheid voor Sinterklaas gaat spelen?

Of er komt een soort "huur" op je stroom die je opslaat in je batterij etc

En ja natuurlijk is belasting op stroom omlaag gegaan, want ze willen juist dat mensen van het gas af gaan, extra stimulans.
Wat er achter de meter blijft wordt moeilijk belasten voor de overheid. Ik denk dat de overheid een sluitende begroting nodig heeft. En behalve energiezuinig zijn heb je niet zoveel alternatief. Gas lijkt me in ieder geval een aflopende zaak.

• CryptoNL
orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Wat @ZeRoC00L zegt. :) Het einde van salderen levert de overheid al behoorlijk wat op.

Ik denk dat de netbeheerkosten groot gaan worden. Misschien verschuift de rekening uiteindelijk wel meer richting capaciteit/netbelasting.

[...]

Wat er achter de meter blijft wordt moeilijk belasten voor de overheid. Ik denk dat de overheid een sluitende begroting nodig heeft. En behalve energiezuinig zijn heb je niet zoveel alternatief. Gas lijkt me in ieder geval een aflopende zaak.
Dan komen er nieuwe meters heel simpel. Het is echt een sprookje om te denken als je full electric bent dat je dan goedkoper uit bent over een paar jaar. Geloof dat nou maar niet.

Gas is uiteraard geen aflopende zaak. Er zit nog zoveel in de grond ( niet alleen in Nederland ).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46

de Peer

under peer review

orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:43:
[...]

die wordt echter (deels) variabel/tijdsafhankelijk en dus kun je met goed sturen behoorlijk je kosten beperken.

• de Peer

de Peer

under peer review

Nu is dat nog goedkoper, maar straks niet meer.
Wat is dat toch met vast houden aan fossiel? Nogal naief om te denken dat je daarmee goedkoper uit zult zijn terwijl de wereld verandert en overduidelijk richting elektrisch gaat.

Wellicht zijn er edge-cases waarbij het nog nét uit kan om wat langer op het gas te zitten, maar het is een kwestie van tijd...

• CryptoNL
de Peer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:45:
[...]

die wordt echter (deels) variabel/tijdsafhankelijk en dus kun je met goed sturen behoorlijk je kosten beperken.
Meeste mensen hebben geen tijd om te sturen. Moeten gewoon uit huis werken overdag.

Ik reageer enkel op het stuk dat het niet goedkoper gaat worden. Mensen zijn vreselijk naïef als het om de overheid gaat en hun beslissingen.

• orf
CryptoNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Dan komen er nieuwe meters heel simpel. Het is echt een sprookje om te denken als je full electric bent dat je dan goedkoper uit bent over een paar jaar. Geloof dat nou maar niet.

Gas is uiteraard geen aflopende zaak. Er zit nog zoveel in de grond ( niet alleen in Nederland ).
Ik heb voor de discussie wel iets meer behoefte aan onderbouwing dan aan onderbuikgevoel. Geloven of niet geloven helpt dan niet. Argumenten wel. :)

Volgens mij wil je als land verduurzamen, je aan klimaatafspraken houden en minder afhankelijk zijn van (onbetrouwbare) landen voor je energievoorziening. Daaruit volgt dat afbouwen van fossiele brandstoffen de enige toekomstbestendige manier is.

Nieuwe meters gaan niets veranderen aan wat je als overheid kan meten wat niet langs die meter gaat. Met een eilandopstelling en accu's kun je zo 7-8 maanden per jaar zelfvoorzienend zijn. Dat zal alleen maar bijdragen aan grotere prijsverschillen en een sombere decembermaand kan dan zomaar heel duur worden.

• CryptoNL
orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Ik heb voor de discussie wel iets meer behoefte aan onderbouwing dan aan onderbuikgevoel. Geloven of niet geloven helpt dan niet. Argumenten wel. :)

Volgens mij wil je als land verduurzamen, je aan klimaatafspraken houden en minder afhankelijk zijn van (onbetrouwbare) landen voor je energievoorziening. Daaruit volgt dat afbouwen van fossiele brandstoffen de enige toekomstbestendige manier is.

Nieuwe meters gaan niets veranderen aan wat je als overheid kan meten wat niet langs die meter gaat. Met een eilandopstelling en accu's kun je zo 7-8 maanden per jaar zelfvoorzienend zijn. Dat zal alleen maar bijdragen aan grotere prijsverschillen en een sombere decembermaand kan dan zomaar heel duur worden.
Het is allemaal onderbuikgevoel altijd, ook de startpost. Niemand weet het zeker. Wat we wel heel zeker weten is dat de overheid sinds jaar en dag de burger voor de gek aan het houden is. Dus daarom zeg ik: maak jezelf geen illusies. Het gaat alleen maar duurder worden. Of je nu wel of geen gas hebt dat maakt niets uit. En als we het over een onbetrouwbaar land hebben zou ik eerst in de spiegel kijken ( Hallo toeslagenaffaire )

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:45
CryptoNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Wat we wel heel zeker weten is dat de overheid sinds jaar en dag de burger voor de gek aan het houden is.
Wie is toch precies "de overheid" waar mensen toch altijd zo achterdochtig over zijn?
Ik neem aan dat je zelf ook van je stemrecht gebruik maakt.

In een democaratie heb je nu eenmaal compromissen te sluiten als je niet de meerderheid weet te behalen. Je kunt dus niet iedereen tevreden houden.
Maar om nu te zeggen dat ze de burger sinds jaar en dag (dat lees ik dus als met opzet, voorbedachte rade) voor de gek houden? Daar kan ik niet echt bij. Dat er fouten gemaakt worden en beslissingen die -achteraf- niet handig zijn is geen vreemd iets, dat komt in alle takken van sport voor.

Momenteel zie je in heel Europa (bijna de hele wereld eigenlijk) dat er weinig veel lange termijn visie lijkt te zijn. Begrijpelijk natuurlijk want over 10, 20, 30 jaar zit er misschien waarschijnlijk een andere partij op de stoel die besluiten weer (deels) terugdraaid.

Wat betreft de energieprijzen voorspellen: stagnerende belastinginkomsten uit gas zullen op 1 of andere manier gecomprenseerd moeten worden, hoe en wanneer men dat gaar doen is koffiedik kijken voor de meeste van ons.

• CryptoNL
MzKzM73 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Wie is toch precies "de overheid" waar mensen toch altijd zo achterdochtig over zijn?
Ik neem aan dat je zelf ook van je stemrecht gebruik maakt.

In een democaratie heb je nu eenmaal compromissen te sluiten als je niet de meerderheid weet te behalen. Je kunt dus niet iedereen tevreden houden.
Maar om nu te zeggen dat ze de burger sinds jaar en dag (dat lees ik dus als met opzet, voorbedachte rade) voor de gek houden? Daar kan ik niet echt bij. Dat er fouten gemaakt worden en beslissingen die -achteraf- niet handig zijn is geen vreemd iets, dat komt in alle takken van sport voor.

Momenteel zie je in heel Europa (bijna de hele wereld eigenlijk) dat er weinig veel lange termijn visie lijkt te zijn. Begrijpelijk natuurlijk want over 10, 20, 30 jaar zit er misschien waarschijnlijk een andere partij op de stoel die besluiten weer (deels) terugdraaid.

Wat betreft de energieprijzen voorspellen: stagnerende belastinginkomsten uit gas zullen op 1 of andere manier gecomprenseerd moeten worden, hoe en wanneer men dat gaar doen is koffiedik kijken voor de meeste van ons.
Compromissen te sluiten is natuurlijk een ontzettende dooddoener. Laatste deel van je post helemaal mee eens.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:45
Dooddoener of niet, in een democratie (people-power) met een meer dan 2-partijenstelsel is het nagenoeg altijd wel het geval. Zie het maar als een inherent "probleem" van ons kiesstelsel. Natuurlijk bestaan er alternatieven genoeg maar of ja daar heel blij van word... (VS bijvoorbeeld)

Maar goed, weer on-topic....

[ Voor 5% gewijzigd door MzKzM73 op 22-05-2026 14:22 ]

• RiDo78
  • Niet online
Ach, hoe je het ook went of keert.. een overheid die continu aan de knoppen rommelt en dan vanalles weer terug draait, een overheid die toezeggingen doet en niet nakomt mag je als onbetrouwbaar neerzetten. En dan maakt het niet uit wat voor overheid of systeem het is. Evenmin of het veroorzaakt wordt door eenzelfde macht of dat er machtswissellingen zijn geweest.

Want, definieer betrouwbaar... Wie jaren geleden een huis kocht en volop kon genieten van de hypotheekrenteaftrek die heeft genoten van een zeer betrouwbare maatregel. En dat die aftrek eindig was is al heel lang duidelijk, maar vandaag de dag is hij er nog steeds en genieten diezelfde mensen er nog van. Maar wie vandaag een huis koopt ziet een heel ander beeld.

Kijk je naar Nederland en dan specifiek op de energietransitie dan denk ik dat we wel kunnen zeggen dat de overheid onbetrouwbaar is. Salderen, subsidies op zonnepanelen en de indruk wekken dat die panelen terug te verdienen zijn staan haaks op het feit dat die subsidies al lang verleden tijd zijn, salderen er aan gaat en niemand kan inschatten of de zonnepanelen überhaupt nog op een redelijke termijn terugverdiend kunnen worden.

Want wij consumenten moeten wel beschermd worden tegen kwaadwillende bedrijven. Dus kennen wij iets als wettelijke garanties en mogen we de meeste online bestelde producten 14 dagen uitproberen. Maar wie beschermd de consument tegen een overheid die met wetten en regeltjes er voor zorgt dat een investering (waarvoor sommige mensen een lening zijn aangegaan) een enorm blok aan je been kan worden? Wie beschermd de consument tegen negatieve energieprijzen? Dus dat de zonnepanelen niet allen geld kosten in de aanschaf, maar ook doordat ze simpelweg stroom opwekken?

En met diezelfde overheid, die op het vlak van de energietransitie geen duidelijk doel en beleid lijkt te hebben... met die overheid moeten wij een inschatting gaan maken over hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen?

Ik denk dat we wel als feit kunnen neerzetten dat het uitblijven van een duidelijke richting vanuit de overheid, concrete beloften en het herwonnen vertrouwen in diezelfde overheid wij per saldo duurder uit gaan zijn. Als de overheid morgen de terugleververgoeding verbied en tegelijk een subsidie op thuisbatterijen aan zou kondigen dan staat niet iedereen te springen. Want hoe lang ga ik genieten van die subsidie? Is het de prijs van de batterij waard? Verdien ik dat ding überhaupt terug, en zo ja hoe lang duurt dat? En die terugleververgoeding, wordt die over 4 jaar niet terug ingevoerd? En wat doet dat met mijn investering? Dus ook al blijven die maatregelen 10 jaar van kracht, als je de overheid niet vertrouwt of kunt vertrouwen dan loop je een mooie kans om te investeren mis.

Maar los van de (gekozen) overheid zitten we ook nog met het probleem dat het stroomnet verzwaard moet worden. Dat kost tijd maar vooral ook geld. En ik moet nog maar zien wie de rekening krijgt. De burger uiteraard, maar of dat in de vorm is van belastinggeld (loonbelasting/btw) of extra energiebelasting en/of vastrecht bij de netbeheerder. Het eerste merk je minder, maar met de tweede is het duidelijk op je energiefactuur. Persoonlijk denk ik het laatste, een fors hogere factuur om het achterstallige onderhoud te bekostigen. En eens die factuur omhoog gegaan is, zal die niet meer dalen. Want een ding wat je onze overheid wel kan meegeven, verhogingen worden zelden terug gedraaid. Ook niet als ze tijdelijk zijn zoals het beroemde 'Kwartje van Kok'

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:47
Einde saldering: energie-strategie is dit niet exact hetzelfde topic-onderwerp, maar dan met andere titel?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:09
de Peer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Wat is dat toch met vast houden aan fossiel? Nogal naief om te denken dat je daarmee goedkoper uit zult zijn terwijl de wereld verandert en overduidelijk richting elektrisch gaat.

Wellicht zijn er edge-cases waarbij het nog nét uit kan om wat langer op het gas te zitten, maar het is een kwestie van tijd...
Tja de eerste nieuwsberichten dat netbeheerders stroom duurder willen maken op piekmomenten + voor huishoudens die veel verbruiken zijn al beschikbaar. Zit je dan met je warmtepomp in de winter om 1800.

Hier vervang ik de cv nog een keer door een gasketel.
orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:25:
Mijn verwachting:
  • Grotere prijsverschillen op de elektriciteitsmarkt.
  • Fors stijgende netbeheerkosten.
  • Flexibiliteit wordt economisch waardevol.
  • Slimme sturing gaat financieel steeds meer verschil maken.
  • Piekbelasting wordt uiteindelijk duur.
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Waar staan we volgens jullie over 5 jaar? En welke investeringen doe je die logisch zijn (en rationeel)?
Je zou bijna denken dat je het nieuws leest ;)

Snap verder eigenlijk niet de discussiewaarde van dit topic. Net zoals alles zullen prijzen veranderen en dat zal vaker wel dan niet duurder worden. Daarover in een topic gaan speculeren schiet niet veel op.

[ Voor 38% gewijzigd door Nopheros op 22-05-2026 15:37 ]

• orf
Nopheros schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Tja de eerste nieuwsberichten dat netbeheerders stroom duurder willen maken op piekmomenten + voor huishoudens die veel verbruiken zijn al beschikbaar. Zit je dan met je warmtepomp in de winter om 1800.

Hier vervang ik de cv nog een keer door een gasketel.
Dan kun je met een buffervat er misschien wel voor zorgen dat je om 18:00 uur juist wat minder gas moet geven. Hier is de kookplaat al ruim meer kW dan de warmtepomp. Ook kun je het met een accu verplaatsen naar een middaguur.
[...]
Je zou bijna denken dat je het nieuws leest ;)

Snap verder eigenlijk niet de discussiewaarde van dit topic. Net zoals alles zullen prijzen veranderen en dat zal vaker wel dan niet duurder worden. Daarover in een topic gaan speculeren schiet niet veel op.
De discussiewaarde is volgens mij hoe je je kunt voorbereiden. Het wordt namelijk niet gewoon duurder, maar de prijzen zullen dynamischer worden, denk ik. Dat kun je speculeren noemen, maar je moet ergens vanuit gaan als je wil investeren in een thuisaccu, of elektrificatie, of iets anders.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Dan kun je met een buffervat er misschien wel voor zorgen dat je om 18:00 uur juist wat minder gas moet geven. Hier is de kookplaat al ruim meer kW dan de warmtepomp. Ook kun je het met een accu verplaatsen naar een middaguur.
[...]

[...]

De discussiewaarde is volgens mij hoe je je kunt voorbereiden. Het wordt namelijk niet gewoon duurder, maar de prijzen zullen dynamischer worden, denk ik. Dat kun je speculeren noemen, maar je moet ergens vanuit gaan als je wil investeren in een thuisaccu, of elektrificatie, of iets anders.
Dat de prijzen dynamischer worden is geen speculeren, dat is dus een paar weken terug nog in het nieuws geweest. Netbeheerders willen dat iig, of het dan gaat gebeuren is afwachten. Gebruik je veel stroom ten opzichte van andere huishouders = extra betalen. Stroom verbruik op piekmoment = extra betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 22-05-2026 16:00 ]

• orf
Nopheros schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Dat de prijzen dynamischer worden is geen speculeren, dat is dus een paar weken terug nog in het nieuws geweest. Netbeheerders willen dat iig, of het dan gaat gebeuren is afwachten. Gebruik je veel stroom ten opzichte van andere huishouders = extra betalen. Stroom verbruik op piekmoment = extra betalen.
En dus kunnen we in dit topic discussieren hoe je daarmee omgaat. Dan wordt een thuisaccu al weer een stuk interessanter bijvoorbeeld.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De energieprijs in NL is 90% afhankelijk van beleid bij de overheid, waardoor het nooit goedkoper zal worden, want er moet toch echt geld binnenkomen bij het rijk.

Heel misschien kan je soms wat jaren profiteren van subsidie ed. maar op de lange rit wordt het gewoon duurder.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2026 16:07 ]

• CryptoNL
[...]

Piekmomenten zijn er in de avond oftewel het wordt voor iedereen duurder. Er zijn maar weinig mensen die overdag de hele dag bezig zijn met hun stroom etc. Moet gewoon gewerkt worden

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Dat dynamische zal er snel af zijn als meer mensen een accu nemen, een deel van de zonnepanelen ''slim'' uitzetten etc., het raakt verzadigd tot het moment dat het helemaal niet meer rendabel is om er 1 aan te schaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2026 16:12 ]

• RiDo78
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Piekmomenten zijn er in de avond oftewel het wordt voor iedereen duurder. Er zijn maar weinig mensen die overdag de hele dag bezig zijn met hun stroom etc. Moet gewoon gewerkt worden
Hoe zeker ben je daarvan? Vroeger hadden we genoeg aan één inkomen per huishouden. Vaders ging naar zijn werk en moeder de vrouw paste op de kinderen en deed de was. Vandaag de dag moet iedereen maar werken en proppen we de kids maar in een overvolle en peperdure opvang. Kinderen die hun ouders minder zien dan de medewerkers van de opvang en school.

Kun je als gezin geen opvang betalen of is de opvang even duur of duurder dan het inkomen van een van beide ouders? Dan zal er toch iemand thuis moeten blijven. Die kan dan mooi even de wasmachine insteken als de energieprijs laag of misschien wel negatief is.

En de mensen die wél genoeg geld hebben om een opvang te bekostigen zullen ook minder last hebben van de energieprijzen. En ook zij zullen wellicht naar een oplossing zoeken om zo min mogelijk te moeten betalen. Denk aan het uitgesteld starten van de (vaat)wasmachine en droger, van slimme (energieprijs gestuurde) apparatuur of complete thuisautomatisering. Natuurlijk kun je geen was omsteken als je niet thuis bent. Maar dan kopen we toch een grotere wasmachine?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nederland heeft nog een weg te gaan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzKr4NfsOMC9hyCoUyiB9IDfwx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp84mJiYaqKaDUsq7s6lNnPb.jpg?f=user_large
Bron: heise.de "Mit oder ohne Wallbox: Wie Sie Ihr E-Auto günstig laden"

Ik ga er van dat een HEMS i.c.m. slimme apparatuur (en "KI"?)
een "conditio sine qua non" voor een voorspelbare en hopelijk lage energierekening wordt.

Maar de financiële drempel om dat te bereiken is nog relatief hoog.
Je moet oudere apparatuur misschien vervangen en de integratie met een HEMS
is niet voor iedereen (Henk & Ingrid) te overzien (en te begrijpen).
En sommige willen hun leefstijl ook niet aanpassen.

Verder heeft de installatiebranche voorlopig niet de capaciteiten om dit te managen.

[ Voor 44% gewijzigd door dunklefaser op 22-05-2026 17:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• orf
CryptoNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Dat kun je 8 maanden per jaar prima met een accu oplossen. Dus volgens jou kan een accu wel uit?
Ernemmer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Dat dynamische zal er snel af zijn als meer mensen een accu nemen, een deel van de zonnepanelen ''slim'' uitzetten etc., het raakt verzadigd tot het moment dat het helemaal niet meer rendabel is om er 1 aan te schaffen.
En jij zegt juist dat een accu niet uit kan, omdat iedereen het gaat doen.

Volgens mij is dat maar net de vraag. Wie wil en kan in een accu investeren? En je kunt met een accu stroomverbruik over uren verplaatsen, maar niet over seizoenen. Op een sombere dag in december doet die accu niets.

Mijn inschatting is dat minder mensen een accu nemen dan dat er mensen met zonnepanelen zijn. En dan vershuift er in totaal niet enorm veel.
RiDo78 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Hoe zeker ben je daarvan? Vroeger hadden we genoeg aan één inkomen per huishouden. Vaders ging naar zijn werk en moeder de vrouw paste op de kinderen en deed de was. Vandaag de dag moet iedereen maar werken en proppen we de kids maar in een overvolle en peperdure opvang. Kinderen die hun ouders minder zien dan de medewerkers van de opvang en school.

Kun je als gezin geen opvang betalen of is de opvang even duur of duurder dan het inkomen van een van beide ouders? Dan zal er toch iemand thuis moeten blijven. Die kan dan mooi even de wasmachine insteken als de energieprijs laag of misschien wel negatief is.

En de mensen die wél genoeg geld hebben om een opvang te bekostigen zullen ook minder last hebben van de energieprijzen. En ook zij zullen wellicht naar een oplossing zoeken om zo min mogelijk te moeten betalen. Denk aan het uitgesteld starten van de (vaat)wasmachine en droger, van slimme (energieprijs gestuurde) apparatuur of complete thuisautomatisering. Natuurlijk kun je geen was omsteken als je niet thuis bent. Maar dan kopen we toch een grotere wasmachine?
Een was draaien is echt klein bier. Dat kost je 0,5kWh tot 1kWh. Op een beetje zomerdag heb je zo 25 kWh aan opwek met zonnepanelen. Dan kun je nog je vaatwasser en droger aanzetten, maar dat is allemaal niets in vergelijking met die opbrengst. Je auto opladen (of dat later op de dag doen via een accu), een flinke boiler opwarmen voor sanitair warm water zet wat meer zoden aan de dijk.

• de Peer

de Peer

under peer review

Nopheros schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Tja de eerste nieuwsberichten dat netbeheerders stroom duurder willen maken op piekmomenten + voor huishoudens die veel verbruiken zijn al beschikbaar.
Voor mij wordt het juist goedkoper, door te kunnen schuiven en bufferen. Heb ik juist een lager tarief

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@de Peer Het wordt dan, na 2029, idd. relatief goedkoper bij voldoende aanpassingsvermogen.
Wij weten natuurlijk ook dat het kostenniveau van netbeheer blijft stijgen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:26
orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Dat kun je 8 maanden per jaar prima met een accu oplossen. Dus volgens jou kan een accu wel uit?

[...]

En jij zegt juist dat een accu niet uit kan, omdat iedereen het gaat doen.

Volgens mij is dat maar net de vraag. Wie wil en kan in een accu investeren? En je kunt met een accu stroomverbruik over uren verplaatsen, maar niet over seizoenen. Op een sombere dag in december doet die accu niets.

Mijn inschatting is dat minder mensen een accu nemen dan dat er mensen met zonnepanelen zijn. En dan vershuift er in totaal niet enorm veel.

[...]

Een was draaien is echt klein bier. Dat kost je 0,5kWh tot 1kWh. Op een beetje zomerdag heb je zo 25 kWh aan opwek met zonnepanelen. Dan kun je nog je vaatwasser en droger aanzetten, maar dat is allemaal niets in vergelijking met die opbrengst. Je auto opladen (of dat later op de dag doen via een accu), een flinke boiler opwarmen voor sanitair warm water zet wat meer zoden aan de dijk.
Op een sombere dag in december laad(t?) je overdag voor 17 cent en ontlaad je savonds voor 35 - 45 cent.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
We kijken nu teveel naar de extremen.
Netheheer:
- Wordt duurder om investeringen te kunnen doen
- Als je beter doet dan de gemiddelde met factoren, ben je goedkoper uit. Want de inkomsten zie regel 1
Elektriciteitsprijzen
- Wordt vlakker ivm grote accupakketten (noordwijk/borssele/Delfzijl), minder pieken, onbalans markt kosten worden minder
- In de zomer niet meer negatief ivm curtailment (<3ct wordt nog zelden) en accu
- Wind in de winter zorgt al voor 0 prijzen in weekend
- Alleen bij donker-geen wind, sky-high
- Centrales op fossiel zullen van productie naar peak-load management moeten. Die prijzen zullen dus duurder worden om standby te staan.
Consumenten:
- Wie kan investeren is alles wat met HEMS te maken heeft, lacht
- Wie geen zonnepanelen/accu/wp enz kan nemen huilt.

• orf
jellybrah schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Op een sombere dag in december laad(t?) je overdag voor 17 cent en ontlaad je savonds voor 35 - 45 cent.
Ik heb grote twijfels dat dit in de toekomst ook is. Op een windstille dag in december moet die stroom van een gasturbine komen en dat wordt alleen maar duurder. Ik denk dat er nog steeds een verschil is tussen ‘s-middags en ‘s-avonds, maar niet een verdubbeling.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:26
orf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Ik heb grote twijfels dat dit in de toekomst ook is. Op een windstille dag in december moet die stroom van een gasturbine komen en dat wordt alleen maar duurder. Ik denk dat er nog steeds een verschil is tussen ‘s-middags en ‘s-avonds, maar niet een verdubbeling.
Als ik de dynamische prijzen van de afgelopen maand bekijk zit er altijd een verschil van minimaal 15 cent tussen 12:00 tot 15:00 en de 20:00 - 6:00 tijdstippen. Van 17:00 tot 20:00 nog meer, vaak tot 40 cent.
Pagina: 1