Dit speelt hier ook nu ik wat panelen bij ga leggen.
Clickfit EVO 'bijt' met de moduleklem in het frame van je paneel, door de anodisering heen. Ik ga er vanuit dat een enkele rail aarden al daar voldoende is. Dat is wat ik zelf ook wil doen bij de nieuwe set.
Nu heb ik ook oudere Clickfit classic liggen, dat ligt er al sinds 2017. Eigenlijk was de aardeplicht er toen ook al, maar ik heb er toen niets mee gedaan omdat de clickfit classic alleen met een geanodiseerde klem klemt het geanodiseerde frame van het paneel, daar zou je met een beetje pech alle frames en rails moeten vereffenen.
Clickfit EVO uitlevering werd destijds steeds een paar weken verschoven, dus maar classic gebruikt. Dat was een redelijke hel in landscape met verticale rails, en ik had geen zin en tijd meer om alles ook nog eens individueel te vereffenen.
Ik zou de boel nu alsnog kunnen vereffenen, moet toch al het dak op. Ik zit daarmee met dezelfde vraag als topicstarter.
Is er een richtlijn voor de weerstand tussen de delen, waarmee je de afweging kunt maken of een enkele rail aarden voldoende is? Of gewoon 1 rail aan aarde met 6mm2 en het daarbij laten?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV