Hoe aard ik zonnepanelen? Frame of rail of beide?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag


  • Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-06 08:34
Ik wil enkele pv panelen op mijn schuur leggen en voor het aarden hiervan ben ik een beetje het overzicht aan het kwijtraken. Ik ben van plan een rij in portrait te leggen.

Is het dan genoeg om een montagerail te aarden? Of kan ik het beste de frames van de panelen aarden? Of allebei?

Wat is de makkelijkste manier om dit te doen?

Beste antwoord (via Bromptonrijder op 25-05-2026 12:38)


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beide moeten vereffend worden, maar normaal gesproken maken de klemmen contact tussen frame en panelen en kom je er dus mee weg om 1 van de 2 te doen.

Let er op dat je de vereffening in stand houdt als je de omvormer demonteert...

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 22-05-2026 12:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Officieel hoef je de panelen niet te aarden, alleen het frame.
Frame is ook het makkelijkst natuurlijk.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beide moeten vereffend worden, maar normaal gesproken maken de klemmen contact tussen frame en panelen en kom je er dus mee weg om 1 van de 2 te doen.

Let er op dat je de vereffening in stand houdt als je de omvormer demonteert...

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 22-05-2026 12:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 10:07

HMS

Beide moeten vereffend worden. Check vooral even de handleiding van je montage 'frames', want daar zou wel richting gegeven moeten worden hoe je dat het beste doet. Zoals @Ronald opmerkt zorgt de klem er meestal voor dat het frame van het paneel vereffend wordt met de montage constructie, maar nogmaals: raadpleeg de handleiding.

  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ga je werken met micro omvormers?
40Vdc wordt gezien als veilige spanning en de micro omvormer zelf is ook geaard
Extra vereffening op de rails en panelen is dan overbodig.
Wat is je dakbedekkings materiaal van de schuur?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De vereffening is ook bij micro’s nodig. Er speelt meer dan die 40V DC over de stekkers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Bedoel je de AC spanning? Die is toch al beveiligd?
Een paneel levert niet meer dan 40 Vdc, het is geen string?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een paneel bouwt ook capacitief het nodige aan onzin op. Zo ontstaat een potentiaal verschil tussen delen van de installatie… dat moet voorkomen worden.

vereffening moet met een reden ook blijven bestaan als er geheel geen omvormer aan het systeem hangt. Vereffening is niet hetzelfde als aarden… al hangt de vereffening leiding normaal wel aan aarde.


https://www.tuv.nl/nl/kennisbank/blogs/wat-is-het-verschil-tussen-aarding-vereffening-en-beschermingsleidingen/

[ Voor 59% gewijzigd door Ronald op 23-05-2026 08:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:38
Dit speelt hier ook nu ik wat panelen bij ga leggen.

Clickfit EVO 'bijt' met de moduleklem in het frame van je paneel, door de anodisering heen. Ik ga er vanuit dat een enkele rail aarden al daar voldoende is. Dat is wat ik zelf ook wil doen bij de nieuwe set.

Nu heb ik ook oudere Clickfit classic liggen, dat ligt er al sinds 2017. Eigenlijk was de aardeplicht er toen ook al, maar ik heb er toen niets mee gedaan omdat de clickfit classic alleen met een geanodiseerde klem klemt het geanodiseerde frame van het paneel, daar zou je met een beetje pech alle frames en rails moeten vereffenen.
Clickfit EVO uitlevering werd destijds steeds een paar weken verschoven, dus maar classic gebruikt. Dat was een redelijke hel in landscape met verticale rails, en ik had geen zin en tijd meer om alles ook nog eens individueel te vereffenen.

Ik zou de boel nu alsnog kunnen vereffenen, moet toch al het dak op. Ik zit daarmee met dezelfde vraag als topicstarter.

Is er een richtlijn voor de weerstand tussen de delen, waarmee je de afweging kunt maken of een enkele rail aarden voldoende is? Of gewoon 1 rail aan aarde met 6mm2 en het daarbij laten?

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1