Kabel kruipruimte door naar buren / asbestsanering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Adimol
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Beste klussers,

Graag jullie advies over een kabel met onbekende functie die door de kruipruimte loopt en door lijkt te lopen naar de buren.

Wij (klusgroentjes, maar met deze markt moest je wat) hebben sinds kort een tussenwoning uit de jaren 60 waar het een en ander aan moet gebeuren. Zo willen we de begane grond vloer renoveren, maar in een deel gestorte betonvloer hal en keuken zit 5x asbesthoudende mantelbuis waardoor kabels/leidingen in de kruipruimte onder de woonkamer uitkomen.

Er is een sanering van asbestbuizen en ventilatiekanalen gepland over 2 weken. Ik zou graag alle asbesthoudende buizen willen laten weghalen.
Dan moeten we echter deze bekabeling doornemen (althans dat neem ik aan).

Met gegoogel kom ik uit op mogelijk oude telefonie kabel ? of toch wat anders?

Kan ik deze ongestraft doorhalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxiztXRVPCm_q04aKDBG-Yxf2qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BG8icBySLNx73sDQPOCwAihw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX2hoSrUbBx7YvOvEM3QP9uIIxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDZY7G7tnEad3owEHqK4i7ik.jpg?f=fotoalbum_large

(Er ligt wel al overal glasvezel in de voortuin in de straat en ons huis is als enige nog niet aangesloten op die kabel in ons rijtje)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat kan je niet zomaar zeggen.
Wat je zou kunnen doen is een oriëntatie verzoek doen bij het kadaster: https://www.kadaster.nl/producten/woning/orientatieverzoek
Als je hem dan wat ruimer pakt (rondom het blok huizen) moet je kunnen zien waar welke kabels en leidingen lopen.

Je zou ook de bouwtekeningen op kunnen vragen of in kunnen zien bij het gemeentearchief om te kijken wat daarop aangetekend staat.

Wise enough to play the fool

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:37
Heb je bij de buren gekeken of de kabel daar binnenkomt? Dan zit er wellicht een kastje aan met een naam er op. Je zou ‘m ook een stukje schoon kunnen maken om te zien of de kabel herkenbaar is.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als er een saneerbedrijf komt zullen die dat wel weten?

Wat zeggen die dan?

Please state the nature of the technical emergency

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:47
De kans dat er hoog vermogen doorheen loopt is nihil - en anders ben je bij de eerste knip vol spanning - daarna weet je het zeker.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je ook foto's van je meterkast?
Is dit mogelijk een 'doortikker' zie je vaker bij die leeftijd woningen en twee-onder-een-kappers van die leeftijd waar de elektra kabel bij één woning binnenkomt en dan doorgaat naar de andere woning.
Zoek maar eens online op: 'doortikker netbeheerder'

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• joozt86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Dit zou zomaar de voedingskabel kunnen zijn. Ofwel, deze kabel zorgt dat jouw huis of dat van je buren aangesloten is op het stroomnet. Ons vorige huis was ook jaren 60, voedingskabel leek op die op je foto.

Check even waar die precies heengaat, dan weet je het zeker.

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59
Het lijkt een gepantserde papier lood kabel, oftewel GPLK. Dit zou van je elektra aansluiting kunnen zijn of voetbad mij gebruikte KPN dit ook maar ook verwacht de eerstgenoemde. Deze kun je niet zomaar doorhalen. Zou je een foto van je meterkast kunnen plaatsen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich kan je het gewoon saneren, juist een bedrijf mag en kan asbest stuk maken. het kost natuurlijk wel meer moeite en waarschijnlijk ook meer geld. daarnaast moeten ze ook naast de kabel willen werken, dus het kan zeker zin hebben om uit te zoeken of de kabel loos is.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-05-2026 20:06 ]

• Adimol
  • Nu online
teacher schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:11:
Dat kan je niet zomaar zeggen.
Wat je zou kunnen doen is een oriëntatie verzoek doen bij het kadaster: https://www.kadaster.nl/producten/woning/orientatieverzoek
Als je hem dan wat ruimer pakt (rondom het blok huizen) moet je kunnen zien waar welke kabels en leidingen lopen.

Je zou ook de bouwtekeningen op kunnen vragen of in kunnen zien bij het gemeentearchief om te kijken wat daarop aangetekend staat.
Ha, dank voor de tip, ik heb een orientatieverzoek gedaan, ben benieuwd. De documenten bij het gemeentearchief had ik wel al opgevraagd, maar er zijn geen tekeningen met aansluitingen / techniek beschikbaar. Ik heb nog een extra verzoek gedaan, maar tekeningen met technische informatie zijn "kwijt".

• Adimol
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8E7pdPsvIl0xJb2lLvNq7HDV4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHVkvjKforyp9IGMA45nATTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTjH0owV_Uq9D4CMSWNJV_UqTLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6Aoqs9pWYKVFCEjupDNFrjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij als aanvulling de foto’s van de meterkast. Ik ben niet in het huis, als het niet duidelijk genoeg is kan ik morgen nog een nieuwe foto maken evt

Net begonnen met lezen over doortikker netbeheerder.Toevallig heb ik van de week ook al een aanvraag verzwaring meterkast ingediend ivm plannen inductie/laadpaal/warmtepomp.

Dus als het een doortikker is zou dit misschien ook al via de monteur die de verzwaring doet kunnen worden opgelost, maar dan is het te laat voor de al ingeplande asbestklus.

Ik ga navragen of zij inderdaad de buis willen stukmaken, we hadden nu afgesproken dat als wij de vloer boven de 5 buizen wegbreken en afgraven tot de buis, zij voor weinig meergeld die buizen wel mee wilden nemen. Wellicht veranderd breken die zaak.
Pagina: 1