Plaatsing pui ten opzichte van HSB wand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GraafFloris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:10
Beste Tweakers!
Ik sta op het punt een meranti pui te plaatsen (Openslaande deuren, 2 zijlichten. 2,4 breed, 2,6 hoog). Maar hoe ver laat ik deze uitsteken? Voor afwatering lijkt het me gunstig als de "neus" van de onderdorpel een stuk uitsteekt, maar voor gewichtverdeling zou de hele dorpel incl die neus juist op het stelkozijn moeten rusten. De deuren en het glas liggen immers in lijn met die schuine voorkant, en niet in lijn met het kozijn-frame wat op de houten onderbalk rust. Zie foto's!

Best een cruciale stap in de verbouwing en ik kan hier geen eenduidig antwoord op vinden...

Hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXU919-BnN_04WPPYr78Z_qRdJI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/t6MYXVrGocNBwxgRvZy2AUuh.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PQXtIL6cDuJ1TIHqhcdWQzqs6k=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VItWtHcXqRBkmEl7zwEBfHdG.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt6lqwxq7sxPhPnZGvsJn1ZUAoU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HQg9ChLIHBFQ9BTzWfHje5TX.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Ik zal je nog een leuke extra overweging meegeven. Voor optimale isolatie heb je het glas het liefst in het midden van je gevelisolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:59
Ik zou eerst het detail voor bovenzijde en zijkanten oplossen. Wat voor een gevelbekleding plaats je op je HSB frame, open of dichte bekleding? moet je water afvoeren boven je bovendorpel. Wil je een negge of wordt voorzijde van kozijn vlak met je gevelbekleding? Los dat op en de locatie van de onderdorpel volgt vanzelf. Afwatering van de dorpel lijkt me je minst grote probleem. Dat water loopt er wel af of hij nou vooraan of achteraan staat. Ik zou persoonlijk bij kozijnen tot op de grond voor een DTS of gelijkwaardige onderdorpel gaan trouwens.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• GraafFloris
Dank voor de reacties!

@achterhoeker Dus positie is voor gewicht niet belangrijk?
Het liefst een kleine negge: kozijn vlak met de nog te plaatsen tengels zodat gevelbekleding (verticale latten) precies er op ligt. Maar dan zweeft het kozijn dus voor een deel zoals op de tweede foto, omdat hij niet volledig in het stelkozijn ligt.
En die overweging van @No Hands, haha oei.. nog niet aan gedacht. Het glas ligt met dit "overhangende dorpel idee" nu zelfs buiten de geïsoleerde gevel...

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:36
Volgens mij bepaald de afwerking van je gevel in combinatie met lekdorpels/zetwerk de positie van je kozijn.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:15
Totaal gevel pakket inderdaad ook bekijken.

Kozijn uit laten steken is op zich geen probleem, als het maar goed vast zit.

En de glaslijn zoals hierboven ook staat is ook belangrijk tov isolatielijn over de gevel / HSB element.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGtIOKTdaqeT1GoiiWK29dg476E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOXHoi1u5JDIMlpoz2GPZr0K.png?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeld; zit omdat die uitsteekt op een HSB van 245mm dik, met een lat vast onder het kozijn.. Zo heb je genoeg vlees om hem vast te zetten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Kun je de onderkant van je HSB/stelkozijn niet smaller maken dan de rest? Dan kun je je dorpel laten uitsteken, je gewicht leunt op je stelkozijn en je glas valt binnen de lijn van je isolatie.

Zo heb ik het ook gedaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GraafFloris
Dank allen! Goede ideeën, heel fijn. Hier kan ChatGPT niet tegenop!
Pagina: 1