Ventilatiebuis gat dichten in plafond en muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 20:36
De oude bewoners hebben een oude ventilatiebuis in de muur laten zitten. Wij hebben deze weggehaald maar nu zit er een gat in zowel het kanaalplaat plafond en de gibo muur. Hoe kan ik deze het beste opvullen?

Voor de gibo ben ik van plan om een gipsblok te halen, deze op maat te zagen en dmv blokkenlijm erin te lijmen. Vervolgens met Knauf Fix en Finish alles glad maken.

De gipsplaat heb ik nog geen idee. De bovenkant zit dichtgetegeld en deze wil ik het liefste niet openbreken. Wat zou hiervoor de beste optie zijn waarbij ik niet de tegelvloer van de badkamer hoef open te breken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRHo_E8cfH5QA201DGU1qqIvffE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJEAHVjKOpM5StcHRve1T7GA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties


  • Bogusmeister
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 20:51
Dichtpurren en daarna afsmeren met de door jou al genoemde fix&finish. Mocht ooit in de toekomst de ventilatie weer gebruikt moeten/willen worden dan is dat zo geregeld.

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ventilatie zit er vaak niet voor niks in.. Maar goed

Afwerking, van de kanaal plaat.. Prop krant in de buis resten.. Daarna een dot pur er in.. Daarna afmeren.. En structuur zien te matchen

404 Signature not found


  • Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 20:15
Aangezien de bovenkant dichtgetegeld zit zal de buis al niks meer gedaan hebben.


Maar idd eerst pur denk. En albastine heeft hele lichte afsmeer speciaal voor plafonds. Dat vind ik super werken voor zon klusje. Kan je alleen niet in schroeven

  • Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:02

Dido

heforshe

Zo, anders draai je de foto even 180 graden, zodat duidelijk is dat wat nu de muur lijkt dus eigenlijk het plafond is 8)7

Maar verder denk ik dat @Bogusmeister het meeste wel gezegd heeft.

Wat betekent mijn avatar?


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:24
Ik zou beide gaten gewoon vullen met een stuk op maat gezaagd hout en verlijmd met wat high tack. Paar mm overlaten om vervolgens glad af te smeren en daarna naar wens de afwerking herstellen.

  • Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 20:36
Dido schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:17:
Zo, anders draai je de foto even 180 graden, zodat duidelijk is dat wat nu de muur lijkt dus eigenlijk het plafond is 8)7

Maar verder denk ik dat @Bogusmeister het meeste wel gezegd heeft.
Muur = gips, Plafond = beton. Leek mij vrij duidelijk...
SMSfreakie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:03:
Ventilatie zit er vaak niet voor niks in.. Maar goed
Het is een oude ventilatiebuis van de oude kijken. Er is een nieuwe geplaatst een halve meter links van deze.


Denk dat het toch pur wordt dan en daarna afsmeren.

Het kanaal hoeft overigens nooit meer opengemaakt te worden aangezien er een nieuwe ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Troubled op 23-05-2026 18:28 ]


  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grootste uitdaging is de structuur te matchen dus

404 Signature not found


  • Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-06 22:41
Glad afsmeren gelijk met spackwerk. Dan afwerken met meerdere lagen spackspray

  • Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 20:36
Ja gelukkig komt de stukadoor nog hoor dus die kan het vast wel oplossen. Het Spack gaat gelukkig toch weg.

  • Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:02

Dido

heforshe

Troubled schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:27:
Muur = gips, Plafond = beton. Leek mij vrij duidelijk...
offtopic:
Mij niet. Als iemand aan camera schuin omhoog richt om een stuk muur en plafond te fotograferen, bevindt het plafond zich aan de bovenkant van de foto. Dus je hebt ofwel je camera (telefoon) in een niet-gangbare hoek gehouden, ofwel de de foto, al dan niet bewust, 180 graden gedraaid ten opzichte van wat de meeste mensen zouden verwachten.
Maar goed, dankzij de post van iemand anders had ik uiteindelijk het vreemde (want zeker niet gangbare) perspectief ook wel door.

Wat betekent mijn avatar?


  • Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 20:27

Frituurman

Mjam!

Dido schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:39:
[...]
offtopic:
Mij niet. Als iemand aan camera schuin omhoog richt om een stuk muur en plafond te fotograferen, bevindt het plafond zich aan de bovenkant van de foto. Dus je hebt ofwel je camera (telefoon) in een niet-gangbare hoek gehouden, ofwel de de foto, al dan niet bewust, 180 graden gedraaid ten opzichte van wat de meeste mensen zouden verwachten.
Maar goed, dankzij de post van iemand anders had ik uiteindelijk het vreemde (want zeker niet gangbare) perspectief ook wel door.
Ik vind de naad van de kanaalplaat wel duidelijk zichtbaar trouwens. En de gipsblokken ook trouwens.

Maar goed, proppen kranten, pur, afsmeren en spack spray erover. Maar dat was al gezegd. Fijn resterend Pinksterweekend!

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53

Vliegvlug

Flight Simple

Dido schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:17:
Zo, anders draai je de foto even 180 graden, zodat duidelijk is dat wat nu de muur lijkt dus eigenlijk het plafond is 8)7
offtopic:
is die foto na jouw post aangepast door TS want ik zie hier gewoon het kanaalplaat plafond bovenaan de foto en de gibomuur onderaan:
Foto plafond muur oriëntatie

  • Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:02

Dido

heforshe

Vliegvlug schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:49:
offtopic:
is die foto na jouw post aangepast door TS want ik zie hier gewoon het kanaalplaat plafond bovenaan de foto en de gibomuur onderaan:
offtopic:
Nee, die foto is niet aangepast. En jij maakt dezelfde fout die ik dus ook maakte. Bovenaan op die foto is de muur, daaronder zie je het plafond. Kijk maar naar de tegels die je door het onderste gat kunt zien. Dat zijn de vloertegels van de badkamer erboven.
Maar dit toont wel aan dat ik niet de enige was die de foto verwarrend vindt.

Wat betekent mijn avatar?


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53

Vliegvlug

Flight Simple

Dido schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:22:
[...]
offtopic:
Nee, die foto is niet aangepast. En jij maakt dezelfde fout die ik dus ook maakte. Bovenaan op die foto is de muur, daaronder zie je het plafond. Kijk maar naar de tegels die je door het onderste gat kunt zien. Dat zijn de vloertegels van de badkamer erboven.
Maar dit toont wel aan dat ik niet de enige was die de foto verwarrend vindt.
offtopic:
Ik heb nog nooit een gibovloer gezien hoor. ;)

Ik zie inderdaad de achterkant van een tegel zitten maar die zit aan de ander kant van de gibomuur, waarschijnlijk zit daar een washok of andere natte ruimte.

Zoals ik het begreep loopt de pijp naar boven door in het plafond maar is er over het gat in de badkamer getegeld. Iets wat niet zichtbaar is in de foto.

  • Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 20:36
Dido schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:39:
[...]
offtopic:
Mij niet. Als iemand aan camera schuin omhoog richt om een stuk muur en plafond te fotograferen, bevindt het plafond zich aan de bovenkant van de foto. Dus je hebt ofwel je camera (telefoon) in een niet-gangbare hoek gehouden, ofwel de de foto, al dan niet bewust, 180 graden gedraaid ten opzichte van wat de meeste mensen zouden verwachten.
Maar goed, dankzij de post van iemand anders had ik uiteindelijk het vreemde (want zeker niet gangbare) perspectief ook wel door.
Huh, dat is toch precies wat er op de foto staat? Bovenkant is het plafond. Onderkant is de muur.

  • Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 20:36
De tegel die je ziet is de achterkant van de keuken (daar waar de afvoer voor was)…

  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkceshsXa22Dd9IfeMftff05cKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SK0OKiwxFDBnMe68Fyhrli4A.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53

Vliegvlug

Flight Simple

Ik denk dat het hiermee wel duidelijk is voor @Dido :)

Denk dat hij zo erg gefocust was op de achterkant van de tegel die hij zag in combinatie met het verhaal over de badkamervloer dat hij een verkeerde conclusie trok en het daardoor ondersteboven zag.
edit:
Een hier wel heel toepasselijk onderschrift heb je trouwens! :P

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 24-05-2026 21:53 ]

Pagina: 1