Ventilatiebuis gat dichten in plafond en muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:37
De oude bewoners hebben een oude ventilatiebuis in de muur laten zitten. Wij hebben deze weggehaald maar nu zit er een gat in zowel het kanaalplaat plafond en de gibo muur. Hoe kan ik deze het beste opvullen?

Voor de gibo ben ik van plan om een gipsblok te halen, deze op maat te zagen en dmv blokkenlijm erin te lijmen. Vervolgens met Knauf Fix en Finish alles glad maken.

De gipsplaat heb ik nog geen idee. De bovenkant zit dichtgetegeld en deze wil ik het liefste niet openbreken. Wat zou hiervoor de beste optie zijn waarbij ik niet de tegelvloer van de badkamer hoef open te breken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRHo_E8cfH5QA201DGU1qqIvffE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJEAHVjKOpM5StcHRve1T7GA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Bogusmeister
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
Dichtpurren en daarna afsmeren met de door jou al genoemde fix&finish. Mocht ooit in de toekomst de ventilatie weer gebruikt moeten/willen worden dan is dat zo geregeld.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ventilatie zit er vaak niet voor niks in.. Maar goed

Afwerking, van de kanaal plaat.. Prop krant in de buis resten.. Daarna een dot pur er in.. Daarna afmeren.. En structuur zien te matchen

404 Signature not found

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:41
Aangezien de bovenkant dichtgetegeld zit zal de buis al niks meer gedaan hebben.

Maar idd eerst pur denk. En albastine heeft hele lichte afsmeer speciaal voor plafonds. Dat vind ik super werken voor zon klusje. Kan je alleen niet in schroeven

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

Dido

heforshe

Zo, anders draai je de foto even 180 graden, zodat duidelijk is dat wat nu de muur lijkt dus eigenlijk het plafond is 8)7

Maar verder denk ik dat @Bogusmeister het meeste wel gezegd heeft.

Wat betekent mijn avatar?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:02
Ik zou beide gaten gewoon vullen met een stuk op maat gezaagd hout en verlijmd met wat high tack. Paar mm overlaten om vervolgens glad af te smeren en daarna naar wens de afwerking herstellen.

• Troubled
Dido schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:17:
Zo, anders draai je de foto even 180 graden, zodat duidelijk is dat wat nu de muur lijkt dus eigenlijk het plafond is 8)7

Maar verder denk ik dat @Bogusmeister het meeste wel gezegd heeft.
Muur = gips, Plafond = beton. Leek mij vrij duidelijk...
SMSfreakie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:03:
Ventilatie zit er vaak niet voor niks in.. Maar goed
Het is een oude ventilatiebuis van de oude kijken. Er is een nieuwe geplaatst een halve meter links van deze.

Denk dat het toch pur wordt dan en daarna afsmeren.

Het kanaal hoeft overigens nooit meer opengemaakt te worden aangezien er een nieuwe ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Troubled op 23-05-2026 18:28 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grootste uitdaging is de structuur te matchen dus

404 Signature not found

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:19
Glad afsmeren gelijk met spackwerk. Dan afwerken met meerdere lagen spackspray

• Troubled
Ja gelukkig komt de stukadoor nog hoor dus die kan het vast wel oplossen. Het Spack gaat gelukkig toch weg.
Pagina: 1