Warmtepomp advies voor tussenwoning met laag gasverbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AuroraBorealis
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:30
Voor onze, vrij doorsnee, 107 m2 tussenwoning uit 1988 willen we graag overstappen van CV ketel naar warmtepompsysteem. Na aankoop woning hebben we in de verbouwing het volgende gedaan om na te isoleren (met name de benedenverdieping waar we stoken):
  • vloerverwarming beneden
  • achtergevel trippel glas
  • kruipruimte na-isoleren met PIF45 op de bestaande piepschuim, bodemfolie
  • voorgevel extra geisoleerd: 7 cm PIR tegen de bestaande 9 cm PUR
Daarmee kwamen we over afgelopen jaar op een gasverbruik van 470 m³/jaar (winter '25/26, verwarming+SWW, we koken al elektrisch). Niet ontevreden over.

Twee volwassenen, 1 baby. SWW dimensioneren op evt. toekomstig 2e kind.

Er zijn plannen voor PV op zuid dak: 8 panelen.
Afgiftesysteem:
- begane grond: 40 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open
- 1e+2e verdieping: 2 radiatoren: staan nooit open. 1 handdoekradiator, staat altijd op stand 0.5-1.0 open om handdoeken droog te krijgen.

We hebben de thermostaat altijd op 19 graden staan.
SWW:
- Boiler: op lokatie huidige CV is plek voor een 60 cm vat van max 220 cm hoog. kan op betonnen vloer staan.
- we denken zelf aan 150 - 200 liter, of juist wat groter om overschot PV te kunnen opslaan in warmte (goed idee?)
- dagelijks douchen + af en toe in bad (170x75x60 ~230 liter)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, split of monoblock. buitenunit zou in voortuin kunnen, of (met lange leidingen) achter in achtertuin. Plaatsing op dakkapel of plat dak uitbouw lijkt me i.v.m. resonantie niet optimaal.

Op volgorde: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design.

Gezien lage verbruik kom ik zelf uit op de kleinste modellen van 4-5 kW, en dan ook degene die laag kunnen moduleren, om pendelen te voorkomen/verminderen. Suggesties die ik daarvoor vind:
  • Carrier AquaSnap 4 kW
  • Haier R290 4 kW
  • Weheat Flint
Nadeel van Weheat vind ik wel dat het via de cloud moet werken en niet lokaal.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed

Heb reeds een offerte voor een oplossing met de Weheat Flint monoblock in de voortuin, vrij korte leidingen naar vloerverwarming verdeler + voor SWW een Atlantic Explorer V5 warmtepompboiler 270 liter op zolder waar de CV hing. Twee systemen, maar minder leidingwerk/installatiewerk, denk ik.

Ik ben benieuwd wat jullie denken van deze situatie.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bosch 5800i 4OR met 51 dB(A) bronvermogen of 5800i 5OR (53 dB(A)) of Vaillant 55/6 of 55/8.1 (55dB(A)).
De 55/6 moet je 2dB tonaaltoeslag rekenen omdat hij niet hertest is... das beetje jammer en kan het verschil maken bij een tussenwoning.

Elke andere machine ga je in een tussenwoning waarschijnlijk niet door de geluidsnormen krijgen, of is beduidend duur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.