Hulp nodig met fancurve/-instellingen voor Ryzen 7 9800X3D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wolloo
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09-06 15:30
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar wat advies over het fijn afstellen van mijn fancurves. Ik ben onlangs overgestapt naar een Ryzen 7 9800X3D op een ASUS ROG Strix B650E-F Gaming moederbord, en ik heb wat problemen met onregelmatig fan-gedrag tijdens idle/webbrowsen.

De setup:
  • CPU: Ryzen 7 9800X3D
  • Moederbord: ASUS ROG Strix B650E-F (met ASUS UEFI BIOS)
  • Fanconfiguratie: Ik heb 5 casefans aangesloten op een PWM fan hub, die verbonden is met de Chassis Fan 4-header.
  • Hoofdfan: De fan in de primaire poort van de hub is mijn rear exhaust fan.
  • Instellingen: Momenteel staan alle 5 fans in PWM-modus in de BIOS.
Zelfs wanneer ik alleen maar op het web browse, gaan de fans willekeurig harder draaien en blazen ze een paar seconden luid voordat ze weer terugzakken. Dat is behoorlijk storend. Ik wil een setup die praktisch stil is tijdens idle/desktopgebruik, maar wel goed opschaalt wanneer ik game.

Mijn vragen:
  1. Step-Up/Step-Down Time
    Is er een specifieke “Step Up” of “Step Down” tijdsinstelling in de ASUS BIOS die ik zou moeten verhogen zodat de fans niet direct reageren op kleine temperatuurpieken (wat blijkbaar normaal is bij de 9800X3D)?
  2. Aanbevolen curve
    Wat voor soort curve (percentage/temperatuurpunten) raden jullie aan voor een casefan hub setup zoals deze?
  3. Temperatuursensor
    Moet ik de curve van Chassis Fan 4 baseren op de CPU-temperatuur, of is er een betere sensor (zoals moederbord- of VRM-temperatuur) om te gebruiken voor casefans op dit moederbord, zodat de snelle temperatuurschommelingen van de CPU minder invloed hebben?
Ook hier is mijn huidige fancurve met de volgende instellingen:

https://ibb.co/S7VpH4w6
  • Punt 1: Temperatuur: 0°C, Fanvermogen: 0%
  • Punt 2: Temperatuur: 55°C, Fanvermogen: 35%
  • Punt 3: Temperatuur: 65°C, Fanvermogen: 60%
  • Punt 4: Temperatuur: 75°C, Fanvermogen: 100%
  • Punt 5: Temperatuur: 100°C, Fanvermogen: 100%
En hier zijn mijn huidige Q-Fan Control-instellingen:

https://ibb.co/qMVZ12tL

Alle tips of specifieke screenshots/instellingen die jullie aanraden voor de ASUS UEFI BIOS worden enorm gewaardeerd!

Alle reacties

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 21:29

millman

6708Mhz @ -185c

Wat belangrijk is om te checken is op welke temperatuur je in idle meer fan hoort. Als de temperatuur af en toe spiked naar boven de 55c dan gaan de fans direct naar 35% en die fluctuatie is irritant.

Sowieso ben ik geen ehh 'fan' van een een fan-hub. Dat je meteen alle fans tegelijk aanstuurt is geluidstechnisch niet heel effiecient. Op zn minst houd ik losse controle over de CPU fan (of radiatorfans+pomp voor aio), dan kan je die altijd op minimaal 20% houden en dat voorkomt spikes in idle. Daarnaast draai ik dan per header een custom fanprofiel.

CPU fans of radiator fans op 20%, vanaf 60c op 40% en dan snel oplopend naar de 65% bij 75c 100% bij 85c of hoger. (pomp op 60-75%, vanaf 60c -> 100%).

Casefans 0% tot 40c, 30% bij 60c, 50% bij 75c en 80%-100% bij 85c of hoger.

Dit ervan uitgaande dat bij 60c de CPU echt aan het werk is (gaming, rendering, unpacking etc), zal de PC muisstil zijn voor de 60c. De 20% minimale CPU fan zorgt voor constante stille koeling in idle tegen temp spikes. Idealiter mik je op idle temps tussen de 35-45c, met spikes maximaal naar 50c.

Bij 60c draaien de fans op repectievelijk 40% CPU en 30% casefan. Rond de 70c moeten de fans al aardig aan t werk, respectievelijk ~60% en 45%.

De top-end moet je zelf uitvogelen, hoe vaak komt de CPU boven de 75c? Alleen met benchen, dan kan je wellicht de fans wat lager zetten en spikes naar de 80c accepteren. Als je veel rendered of hele zware CPU gerelateerde games speelt dan kan het handig zijn om juist wat hogere fanspeed te draaien.

Recapp:

- gebruik losse headers en custom fanprofiel voor CPU fans.

- CPU fan minimaal op 20% tegen idle spikes.

- Gebruik CPU temp als lead.

- Deze cijfers zijn 'educated guesses', een basis om verder te tweaken en toe te passen op jou systeem.

Heb ik zo je vragen beantwoord?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'