Keuken demonteren, van gasfornuis naar inductie, cv ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 18:17
Beste mede-klussers,

Voor de verbouwing van onze keuken in onze nieuwe woning gaan wij volgende week de oude keuken demonteren en gaat het gasfornuis eruit (voor een inductiekookplaat). De volgende dag komt nog een loodgieter om de nieuwe leidingen te leggen en de gasleiding af te doppen in de keuken, de dag daarna komt een elektricien voor een nieuwe groep in de meterkast voor de inductiekookplaat en loopt hij de elektra langs. En de dag daarna een stukadoor om de muur weer netjes te maken zodat een paar weken later een keukenboer de nieuwe keuken kan installeren.

Voordat we de keuken demonteren, sluiten we natuurlijk eerst het water, de elektriciteit in de keuken en het gas af. Maar mijn vraag is eigenlijk, wat moeten we met de cv doen. Normaal zou ik zeggen cv afsluiten wanneer we beginnen met demonteren en aansluiten wanneer de nieuwe keuken geïnstalleerd is, maar omdat de nieuwe keuken pas een paar weken later wordt geïnstalleerd, lijkt mij dat niet zo fijn voor de cv.

Hoe denken jullie hierover? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via GGdiArgos op 25-05-2026 13:47)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 15:57

mjl

Ugh

In de keuken waar je gastoestel is aangesloten zit een kraan om het gas daar af te sluiten. Die dicht draaien, dan gasslang verwijderen en klaar. Voor de zekerheid zou je ipv de slang een dop op de gaskraan/aansluiting kunnen plaatsen voor het geval je kraantje daar niet goed zou werken.

Mocht je het prettig vinden de hoofdkraan van het gas dicht te draaien kan je dat prima doen, je CV zal merken dat er geen gas is en eventueel een storing geven maar die gaat wel weg als je het gas er weer op zet. Eventueel de stekker van de ketel loshalen voordat je het gas dicht draait is ook niet verkeerd.

Dus meest pragmatische stappenplan wat ik zou aanraden:

Zodra je de gaspitten gaat afkoppelen:
1 kraan dicht draaien van de gas leiding in de keuken
2 cv ketel stekker uit het stopcontact
3 gas hoofdkraan meterkast dicht draaien
4 gas slang van het gasstel verwijderen
5 gas aansluiting in de keuken afdoppen
6 gas hoofdkraan in de meterkast weer open draaien
7 met lekzoeker of een sopje checken of er geen gaslek zit op de kraan in de keuken
8 indien geen lek: CV ketel weer aansluiten
9 Indien wel lek: gashoofdkraan dichtdraaien en oplossen/terug naar stap 5

10 als je het niet lekvrij krijgt een professional inschakelen.

11 eventueel de gasleiding in de meterkast laten afdoppen naar de keuken, nadeel is dat als een volgende bewoner wel op gas wil koken die waarschijnlijk een nieuwe leiding moet laten leggen. Dit kan je ook later laten doen.

Maar ik denk dat je al snel bij 8 klaar bent.

Qua Electra, ik zou dat tijdelijk aanzetten voordat de stucadoor komt om alles te testen, mocht er iets niet goed zitten zit je niet achteraf met een lastige reparatie.

Qua water eigenlijk hetzelfde als voor gas :)

Je hoeft dus niet lang zonder douche te zitten, en de loodgieter die zal dit ook netjes voor je regelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 25-05-2026 09:56 ]

-------

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik zou niets met de cv doen? Maar als je wil kun je de stekker er prima uittrekken.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
Misschien even goed om te weten: wat bedoel je met de cv? Bedoel je daarmee de cv ketel die ook het warme water in de keuken realiseert? Of bedoel je de centrale verwerking, vanwege de vloerverwarming of radiators?

Want in principe is er niks in de keuken wat aangesloten is op je verwarming? Of je je radiatoren loskoppelen?

[ Voor 5% gewijzigd door President op 21-05-2026 19:08 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij kunnen zonder verdere informatie weinig over de cv zeggen. Is die in de (bij)keuken geplaatst? Zit er een radiator in de keuken? Lopen er leidingen door de keuken die weg moeten? Gaat de gasbuis vanaf de keuken door naar de cv? Kun je wel warm douchen zonder cv of woon je nog niet in je nieuwe huis?

Kortom: meer informatie en achtergrond is bij deze vraag zeker handig.

• GGdiArgos
President schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:06:
Misschien even goed om te weten: wat bedoel je met de cv? Bedoel je daarmee de cv ketel die ook het warme water in de keuken realiseert? Of bedoel je de centrale verwerking, vanwege de vloerverwarming of radiators?

Want in principe is er niks in de keuken wat aangesloten is op je verwarming? Of je je radiatoren loskoppelen?
Ik had inderdaad wat duidelijker moeten zijn, ik bedoelde met de cv de gehele cv ketel. Die heeft natuurlijk twee functies: warm water voor in de keuken en badkamer en voor de algemene verwarming. Ik las online dat veel klussers voor het gemak de cv-ketel helemaal tijdelijk uitzetten, maar dat lijkt mij in onze situatie een beetje ondoenlijk. Er zit in de keuken inderdaad niets dat aangesloten is op de verwarming inderdaad!

[ Voor 12% gewijzigd door GGdiArgos op 21-05-2026 19:32 ]

• GGdiArgos
sypie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:15:
Wij kunnen zonder verdere informatie weinig over de cv zeggen. Is die in de (bij)keuken geplaatst? Zit er een radiator in de keuken? Lopen er leidingen door de keuken die weg moeten? Gaat de gasbuis vanaf de keuken door naar de cv? Kun je wel warm douchen zonder cv of woon je nog niet in je nieuwe huis?

Kortom: meer informatie en achtergrond is bij deze vraag zeker handig.
De cv-ketel staat op zolder, wij vermoeden dat de leidingen in de keuken niet hoeven worden verplaatst, maar dat weten we pas 100% zeker als we alles weg hebben gehaald (de keuken die er nu inzit is van 1995, en de huidige bewoners wonen er minder dan 10 jaar die weten dat ook niet). We gaan pas verhuizen als de nieuwe keuken erin zit, dus we hebben het warm water niet per se nodig. In de tussentijd wordt de badkamer ook vervangen, dus een tijd geen warm water is voor ons zelf geen probleem. Of de gasbuis vanaf de keuken door naar de cv loopt weet ik eerlijk gezegd niet. De vloerverwarming komt in ieder geval vanuit een andere ruimte (onder de trap).

[ Voor 9% gewijzigd door GGdiArgos op 21-05-2026 19:20 ]

• GGdiArgos
Wat denken jullie, kan ik gewoon de cv laten draaien al die tijd terwijl de badkamer en de keuken verbouwd worden?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:02
Als je er toch niet gaat wonen voor die tijd, waarom dan op een forum de vraag stellen? Heeft toch geen enkele toegevoegde waarde om hem aan te laten staan?

• GGdiArgos
Omdat ik overal altijd lees dat je je cv ketel nooit lang uit moet hebben staan omdat je dan problemen kunt hebben met de pomp. Ik heb zelf nooit een cv ketel gehad die lange tijdsduur heeft gestaan, dus voor mij is het onbekend terrein. Kun je je cv ketel echt een week of 5 uit hebben staan dan?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 12:52
Begrijp ik je goed dat je de CV ketel wilt uitschakelen omdat daar ook de warmwater leiding aan zit? En dat die los moet in bijvoorbeeld de keuken voor aanpassingen?

Als dat klopt: Nee, dat heeft er niet veel mee te maken: Het koude water stroomt alsnog door je CV ketel de warmwater leiding in (het water blijft dan natuurlijk koud). Je loodgieter sluit het water gewoon af in de keuken of zet er meteen een stopkraantje op.

Betreft CV ketel uitschakelen: Beide kan, het is niet direct schadelijk maar inderdaad soms komt er een issue naar voren door het tijdelijk uitschakelen. Sowieso altijd aan te raden om een service beurt te doen mocht dat niet recent gedaan zijn. Ook laten checken of alles veilig is qua rookgas afvoer etc.

• GGdiArgos
Het is voor mij meer de vraag wat ik met de cv moet doen als we het gas hebben dichtgedraaid in de meterkast en we moeten wachten tot de nieuwe keuken wordt geïnstalleerd (hier zitten 5 weken tussen). Dit was mijn idee qua stappenplan, misschien helpt dit:
  1. gas en water dichtdraaien in de meterkast (en dan cv uitzetten?)
  2. elektriciteit afsluiten voor de keukengroep
  3. de keuken van boven naar beneden demonteren. Het gasfornuis laat ik dan nog even aan de slang vastzitten, want de volgende dag komt de loodgieter langs en die laat ik dan de gasaansluiting in de keuken afdoppen (of als dat beter is de gasaansluiting in de meterkast richting de keuken daar afdoppen?).
  4. Volgens mij kunnen we daarna het gas en de waterleiding weer opendraaien en de cv ketel voor warm water weer laten lopen toch?
  5. De elektriciteit in de keuken zetten we pas weer aan nadat een elektricien en een stukadoor zijn geweest.
  6. Daarna moeten we vijf weken wachten tot de nieuwe keuken geïnstalleerd wordt😅, terwijl in de tussentijd de badkamer verbouwd wordt. De cv ketel kan dan wel blijven lopen, maar we hebben geen warmwateraansluitingen die we dan kunnen gebruiken (keuken en badkamer zijn dan afgesloten.
Als we de cv ketel dan aan kunnen laten zou dat denk ik fijn zijn, maar als jullie zeggen: zet liever uit, dan doen we dat. Ik heb nog nooit zo'n verbouwing meegemaakt en de mensen die komen helpen ook niet, vandaar voor de zekerheid mijn vraag. Alle tips zijn welkom!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 12:52
Als je gas of water afsluit richting de cv ketel sowieso de stekker van de cv er uit.

Acties:
  • Beste antwoord

• mjl

mjl

Ugh

In de keuken waar je gastoestel is aangesloten zit een kraan om het gas daar af te sluiten. Die dicht draaien, dan gasslang verwijderen en klaar. Voor de zekerheid zou je ipv de slang een dop op de gaskraan/aansluiting kunnen plaatsen voor het geval je kraantje daar niet goed zou werken.

Mocht je het prettig vinden de hoofdkraan van het gas dicht te draaien kan je dat prima doen, je CV zal merken dat er geen gas is en eventueel een storing geven maar die gaat wel weg als je het gas er weer op zet. Eventueel de stekker van de ketel loshalen voordat je het gas dicht draait is ook niet verkeerd.

Dus meest pragmatische stappenplan wat ik zou aanraden:

Zodra je de gaspitten gaat afkoppelen:
1 kraan dicht draaien van de gas leiding in de keuken
2 cv ketel stekker uit het stopcontact
3 gas hoofdkraan meterkast dicht draaien
4 gas slang van het gasstel verwijderen
5 gas aansluiting in de keuken afdoppen
6 gas hoofdkraan in de meterkast weer open draaien
7 met lekzoeker of een sopje checken of er geen gaslek zit op de kraan in de keuken
8 indien geen lek: CV ketel weer aansluiten
9 Indien wel lek: gashoofdkraan dichtdraaien en oplossen/terug naar stap 5

10 als je het niet lekvrij krijgt een professional inschakelen.

11 eventueel de gasleiding in de meterkast laten afdoppen naar de keuken, nadeel is dat als een volgende bewoner wel op gas wil koken die waarschijnlijk een nieuwe leiding moet laten leggen. Dit kan je ook later laten doen.

Maar ik denk dat je al snel bij 8 klaar bent.

Qua Electra, ik zou dat tijdelijk aanzetten voordat de stucadoor komt om alles te testen, mocht er iets niet goed zitten zit je niet achteraf met een lastige reparatie.

Qua water eigenlijk hetzelfde als voor gas :)

Je hoeft dus niet lang zonder douche te zitten, en de loodgieter die zal dit ook netjes voor je regelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 25-05-2026 09:56 ]

-------

• GGdiArgos
Fantastisch iedereen, dit is precies wat ik zocht, echt heel erg bedankt! Nu kan ik met een gerust hart morgen aan de slag gaan!

• mjl

mjl

Ugh

GGdiArgos schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:48:
Fantastisch iedereen, dit is precies wat ik zocht, echt heel erg bedankt! Nu kan ik met een gerust hart morgen aan de slag gaan!
Fijn dat we je konden geruststellen:)

-------

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@GGdiArgos

Bij de meeste CV Combi-ketels kun je aanvoer temperatuur (CV water náár de radiatoren en/of vloerverwarming) afzonderlijk regelen en daarbij ook naar '0.0' zetten. Als je dat doet dan blijft het CV deel voor je warm tapwater daarna gewoon op de door jou ingestelde temperatuur staan én blijft de CV installatie ook z'n interne pomp om de zoveel uren een keer aansturen om daarmee te voorkomen dat 'ie vast gaat zitten. Als je daarbij dan ook de thermostaat (in je woonkamer?) in de 'uit' stand zet dan gaat dat ding ook niet meer proberen de ketel aan te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 14:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1