Keuken demonteren, van gasfornuis naar inductie, cv ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:17
Beste mede-klussers,

Voor de verbouwing van onze keuken in onze nieuwe woning gaan wij volgende week de oude keuken demonteren en gaat het gasfornuis eruit (voor een inductiekookplaat). De volgende dag komt nog een loodgieter om de nieuwe leidingen te leggen en de gasleiding af te doppen in de keuken, de dag daarna komt een elektricien voor een nieuwe groep in de meterkast voor de inductiekookplaat en loopt hij de elektra langs. En de dag daarna een stukadoor om de muur weer netjes te maken zodat een paar weken later een keukenboer de nieuwe keuken kan installeren.

Voordat we de keuken demonteren, sluiten we natuurlijk eerst het water, de elektriciteit in de keuken en het gas af. Maar mijn vraag is eigenlijk, wat moeten we met de cv doen. Normaal zou ik zeggen cv afsluiten wanneer we beginnen met demonteren en aansluiten wanneer de nieuwe keuken geïnstalleerd is, maar omdat de nieuwe keuken pas een paar weken later wordt geïnstalleerd, lijkt mij dat niet zo fijn voor de cv.

Hoe denken jullie hierover? Alvast bedankt!

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:25
Ik zou niets met de cv doen? Maar als je wil kun je de stekker er prima uittrekken.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:57
Misschien even goed om te weten: wat bedoel je met de cv? Bedoel je daarmee de cv ketel die ook het warme water in de keuken realiseert? Of bedoel je de centrale verwerking, vanwege de vloerverwarming of radiators?

Want in principe is er niks in de keuken wat aangesloten is op je verwarming? Of je je radiatoren loskoppelen?

[ Voor 5% gewijzigd door President op 21-05-2026 19:08 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij kunnen zonder verdere informatie weinig over de cv zeggen. Is die in de (bij)keuken geplaatst? Zit er een radiator in de keuken? Lopen er leidingen door de keuken die weg moeten? Gaat de gasbuis vanaf de keuken door naar de cv? Kun je wel warm douchen zonder cv of woon je nog niet in je nieuwe huis?

Kortom: meer informatie en achtergrond is bij deze vraag zeker handig.

• GGdiArgos
President schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:06:
Misschien even goed om te weten: wat bedoel je met de cv? Bedoel je daarmee de cv ketel die ook het warme water in de keuken realiseert? Of bedoel je de centrale verwerking, vanwege de vloerverwarming of radiators?

Want in principe is er niks in de keuken wat aangesloten is op je verwarming? Of je je radiatoren loskoppelen?
Ik had inderdaad wat duidelijker moeten zijn, ik bedoelde met de cv de gehele cv ketel. Die heeft natuurlijk twee functies: warm water voor in de keuken en badkamer en voor de algemene verwarming. Ik las online dat veel klussers voor het gemak de cv-ketel helemaal tijdelijk uitzetten, maar dat lijkt mij in onze situatie een beetje ondoenlijk. Er zit in de keuken inderdaad niets dat aangesloten is op de verwarming inderdaad!

[ Voor 12% gewijzigd door GGdiArgos op 21-05-2026 19:32 ]

• GGdiArgos
sypie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:15:
Wij kunnen zonder verdere informatie weinig over de cv zeggen. Is die in de (bij)keuken geplaatst? Zit er een radiator in de keuken? Lopen er leidingen door de keuken die weg moeten? Gaat de gasbuis vanaf de keuken door naar de cv? Kun je wel warm douchen zonder cv of woon je nog niet in je nieuwe huis?

Kortom: meer informatie en achtergrond is bij deze vraag zeker handig.
De cv-ketel staat op zolder, wij vermoeden dat de leidingen in de keuken niet hoeven worden verplaatst, maar dat weten we pas 100% zeker als we alles weg hebben gehaald (de keuken die er nu inzit is van 1995, en de huidige bewoners wonen er minder dan 10 jaar die weten dat ook niet). We gaan pas verhuizen als de nieuwe keuken erin zit, dus we hebben het warm water niet per se nodig. In de tussentijd wordt de badkamer ook vervangen, dus een tijd geen warm water is voor ons zelf geen probleem. Of de gasbuis vanaf de keuken door naar de cv loopt weet ik eerlijk gezegd niet. De vloerverwarming komt in ieder geval vanuit een andere ruimte (onder de trap).

[ Voor 9% gewijzigd door GGdiArgos op 21-05-2026 19:20 ]

Pagina: 1