Vraag
Beste antwoord (via bruce the boss op 22-05-2026 21:41)
Ik werk voor een netbeheerder, je P1 meter geeft pas een dag later de standen door. Misschien is de batterij in de gasmeter is leeg, deze gaat normaal gesproken ongeveer 10 jaar mee. Ik zie dat je gasmeter uit 2014 komt, probeer het display aan de doen (in het midden van de rode streep zit een knopje). Gaat deze niet aan, neem dan even contact op met je netbeheerder. Deze komen dan een nieuwe set ophangen. Gaat je display wel aan, dan is misschien je gasmeter ontkoppeld van de elektrameter. Dit gaat via een bleutooth verbinding via een afgezegelde knop, dit moet dus ook de netbeheerder oplossen.
Alle reacties
De handleiding van de gasmeter suggereert van wel. Kun je de gas-meterstanden inzien via de app/website van je energieleverancier? Want dan moet het via P1 ook kunnen. De gasmeter communiceert met de elektriciteitsmeter, tenminste als het zo ingesteld is (wat meestal wel de bedoeling is, zover ik weet).
Je kunt het anders eens bij je netbeheerder navragen.
Je kunt het anders eens bij je netbeheerder navragen.
:strip_exif()/f/image/qH3afIbFOgfAoulVKd2tWEqS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vis dit uit een handleiding van Liander, maar dit type meter kan ook zelfstandig via GPRS worden uitgelezen. Als er geen kabel loopt van gasmeter naar elektriciteitsmeter (ik zie hem niet op de foto's), dan kun je nog wel eens pech hebben. Loopt die kabel er wel, dan zou het via P1 gewoon binnen moeten komen, volgens dezelfde handleiding. Als dat het geval is, dan is het nog mogelijk dat ze een ander register gebruiken dan normaal, dat zou je dan nog aan HW voor kunnen leggen.
Lichtpuntje is dat ze beide meters voor 2029 komen vervangen, omdat dan het GPRS-signaal stopt. Misschien wel eerder en misschien kun je het eerder aanvragen.
[ Voor 13% gewijzigd door Solarsparc op 22-05-2026 02:14 ]
Als de gasmeter loopt via de elektriciteitsmeter dan is dat ook draadloos, dus die kabel ga je niet zien volgens mij.Solarsparc schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 02:07:
[Afbeelding]
Ik vis dit uit een handleiding van Liander, maar dit type meter kan ook zelfstandig via GPRS worden uitgelezen. Als er geen kabel loopt van gasmeter naar elektriciteitsmeter (ik zie hem niet op de foto's), dan kun je nog wel eens pech hebben. Loopt die kabel er wel, dan zou het via P1 gewoon binnen moeten komen, volgens dezelfde handleiding. Als dat het geval is, dan is het nog mogelijk dat ze een ander register gebruiken dan normaal, dat zou je dan nog aan HW voor kunnen leggen.
Lichtpuntje is dat ze beide meters voor 2029 komen vervangen, omdat dan het GPRS-signaal stopt. Misschien wel eerder en misschien kun je het eerder aanvragen.
Kan je op het scherm van de slimme meter de gasmeter zien? Als je scrolt door het menu daar.
Zo ja, dan moet de P1 meter hem ook zien. Zo neen, dan heb je geen slimme gasmeter.
Netbeheerder bellen en vervanging aanvragen.
Zo ja, dan moet de P1 meter hem ook zien. Zo neen, dan heb je geen slimme gasmeter.
Netbeheerder bellen en vervanging aanvragen.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik werk voor een netbeheerder, je P1 meter geeft pas een dag later de standen door. Misschien is de batterij in de gasmeter is leeg, deze gaat normaal gesproken ongeveer 10 jaar mee. Ik zie dat je gasmeter uit 2014 komt, probeer het display aan de doen (in het midden van de rode streep zit een knopje). Gaat deze niet aan, neem dan even contact op met je netbeheerder. Deze komen dan een nieuwe set ophangen. Gaat je display wel aan, dan is misschien je gasmeter ontkoppeld van de elektrameter. Dit gaat via een bleutooth verbinding via een afgezegelde knop, dit moet dus ook de netbeheerder oplossen.
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/k1oPCBBfQvgiPtoB5ObPc7y9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IvujVhMnblS8CrAjcqwqimnD.jpg?f=fotoalbum_large)