• LongJoy1980
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:36
Goededag

Ik wist niet waar ik dit kon plaatsen dus mocht het ergens anders horen dan zie ik het wel.

Sinds gistermorgen heb ik een copyright geschil met Youtube. Kreeg opeens een mail van hun binnen waarin stond vermeld dat een live video van mij was verwijderd omdat er 3 min copyright materiaal in was opgenome en dat mijn kanaal een officiele waarschuwing had gekregen en dat ik 1 of andere cursus over copyrightschending moet volgen. Ik keek er verbaasd van op en ging kijken om welke video het ging.

Bleek het te gaan om een video uit 2021 die ik had gestreamed toen ik Apex Legends aan het spelen was. De 3 min die waren verwijderd bleek dit stukje te zijn..oftewel de season trailer van het nieuwste seizoen welke die periode was gereleased.

Grappige was dat de claim niet afkomstig was van Respawn Entertainment zelf maar van een gamer uit India die ook aan het streamen was en dat het stukje wat de copyright schending had getriggered afkomstig was uit deze live video. . Ik heb natuurlijk protest via Youtube Studio aangetekend maar tot mijn verbazing kreeg ik vanochtend een mail binnen van Youtube waarin het onderstaande stond vermeld.

"Beste ,

Bedankt voor je verweer.

Op basis van de gegevens die je hebt gegeven, lijkt het erop dat je niet over de benodigde rechten beschikt om de betreffende video op YouTube te posten. We kunnen daarom helaas niet aan je verzoek voldoen. Je verweer is niet doorgestuurd naar de oorspronkelijke eiser en we kunnen je video helaas niet herstellen.

Ga voor meer informatie over auteursrecht naar het Auteursrechtcentrum van YouTube.

Waarschuwingen vanwege auteursrechtklachten vervallen na drie maanden, op voorwaarde dat je de Auteursrechtschool hebt doorlopen.

We kunnen je helaas niet verder helpen met deze kwestie.

- Het YouTube-team

Details van het verweer:

Video's opgenomen in verweer:Ik heb daarna nog een mail gestuurd met daarin het verzoek om meer duidelijkheid want ik vond dit vrij opmerkelijk...kreeg ik niet snel daarna meteen weer een mail terug waarin stond vermeld

"Hello,

Thank you for your defense.

No defense can be submitted for the following videos you have reported.

The video has already been reviewed and rejected as part of a defense:Achteraf weer teruggemailed en rond 10:00 kreeg ik het volgende binnen

"Hello,

We removed content from your channel because we received a copyright removal request. Your account has also received a copyright strike. You can find specifics of how the removal impacts your video within your YouTube Studio Manager under Content. Once there, click Copyright under the "Restrictions" column for the respective video, and then click See Details.

Understand that YouTube's copyright removal process complies with the law. We strive to be fair to our users and protect their freedom of expression while also respecting the legal rights of copyright holders.

Strikes expire after 90 days, as long as you complete Copyright School, but your video won't be reinstated after the strike expires. If you're looking for a faster resolution, you have 2 other options:

1. You may seek a retraction by asking the person who submitted the copyright removal request against your video to retract their request. Learn more about retractions of copyright removal requests.

2. You may submit a counter notification if you believe your video was removed as a result of a mistake or misidentification of the material to be removed. This includes a belief that your content is covered by copyright limitations or exceptions, such as fair use, fair dealing, or uses for the purposes of quotation, criticism, review, caricature, parody, or pastiche. If your counter notification is valid and is forwarded to the claimant, the associated copyright strike may be cleared from your channel. Learn more about the counter notification process.

Deleting the video that received a strike will not resolve the strike.

Sincerely,
The YouTube Team "

In de tussentijd heb ik de claimer ( Zexgar ) ook een mail gestuurd waarin ik mijn probleem heb aangegeven en hem verzocht om er naar te kijken...Ook heb ik een bericht onder zijn video geplaatst dat hij naar zijn email moet kijken want de vraag is of hij het uberhaubt ziet.

Nu gaat het er bij mij niet zo zeer om dat mijn video is verwijderd...Die video was gewoon voor fun..ik ben geen content creator of zoiets...De video had nauwelijks views..Mij gaat het erom dat ik zomaar vanuit het niets een officiele waarschuwing heb gekregen waar ik niets tegen kan doen omdat het automatische systeem van youtube zomaar wordt getriggered of wordt misbruikt zonder dat het personeel ook de moeite neemt om te kijken of het allemaal wel juist is. Want als zoiets het systeem al triggert...hoeveel mensen worden dan ook onterecht van zoiets beschuldigd..?

Nu is mijn vraag..

WIe heeft ook zulk soort ervaringen met Youtube en hoe heb je dat opgelost..? Is dit een veelvoorkomend probleem..? heel Youtube staat vol met zulk soort live feed sessions...Ik kijk graag uit naar jullie reacties.

Vriendelijke groet

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:19
Iedereen die videos uploadt heeft hier problemen mee - het hele systeem omtrent copyright bij YouTube is kapot. Ik ken genoeg muzikanten die eigen muziek geüpload hebben, de muziek wordt geclaimd door iemand anders en zij verliezen vervolgens de rechtem van hun eigen muziek.

• LongJoy1980
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:36
Orangelights23 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:19:
Iedereen die videos uploadt heeft hier problemen mee - het hele systeem omtrent copyright bij YouTube is kapot. Ik ken genoeg muzikanten die eigen muziek geüpload hebben, de muziek wordt geclaimd door iemand anders en zij verliezen vervolgens de rechtem van hun eigen muziek.
Nou...ik heb ook een ander kanaal waar ik ander soort werk upload met veel background muziek...Krijg daar met regelmaat notificaties van dat er auteursrechtelijk materiaal is gevonden maar dat het niet zo serieus is...Ik kan hoogstens geen inkomsten genereren of de film wordt in bepaalde gebieden niet vertoond.

Nou goed..ik doe zowieso niet aan inkomsten genereren...vind het gewoon leuk om te doen..

Dus om zo vanuit het niets opeens hiermee geconfronteerd te worden sloeg mij wel even achterover.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Ja, helaas is youtube net als de andere techplatforms 1 grote black box met nul verweer of beroep. Als je het gebruikt moet je helaas accepteren dat je met een 'gewoon' commercieel bedrijf te maken hebt dat doet en laat wat het wil want je zit in hun 'speeltuin'.