GJ uit Brabant schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:29:
Goedendag,
Het vakantiegeld is binnen en nu wil ik een inductiefornuis gaan aanschaffen. Nu denk ik dat mijn elektra geschikt is voor 3 fasen maar dat weet ik niet 100% zeker. De meterkast is door de vorige bewoner aangepast met een extra kastje voor het fornuis.
Kan iemand met meer elektrotechnische kennis hieraan zien welke fornuizen ik wel of niet kan (laten) aansluiten?
Om te beginnen heb je inderdaad drie fasen. Te zien aan de drie C25 automaten van de energieleverancier, viervoudig uitgevoerde (3p+N) hoofdschakelaar, etc.
Wat voor fornuizen je aan kunt sluiten is echter aan je foto's niet te zien. Dat ligt aan de bedrading. Volgens de schrijfsels met de marker op de perilex is die aangesloten als 2p+2N kookgroep (dus twee groepen, ligt voor de hand dat dat dan op 2 fasen is gezien de C25-automaten), maar wat er aan bedrading in de buis zit is eigenlijk belangrijker want als er gewoon 5 aders heen gaan (en dat is best waarschijnlijk) dan kun je 'm alsnog met krachtstroom laten aansluiten. En zoals hierboven gezegd er zit ook nog een blindplaatje waar wel of niet iets achter kan zitten.
Het kan ook nog dat die perilex ooit op die manier aangesloten is maar dat er inmiddels een gewone krachstroomaansluiting zit, maar dat ze de marker niet weggepoetst hebben. Dat zou wel vrij kwalijk zijn imo maar je weet nooit.
Ik zou, m.a.w., even een electricien vinden (of iig iemand die handig is met elektra) om even langs te komen en te kijken wat er aan bedrading is, of er op z'n minst een multimeter tegenaan te houden.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.