Vraag

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-06 18:22
Goedendag,

Het vakantiegeld is binnen en nu wil ik een inductiefornuis gaan aanschaffen. Nu denk ik dat mijn elektra geschikt is voor 3 fasen maar dat weet ik niet 100% zeker. De meterkast is door de vorige bewoner aangepast met een extra kastje voor het fornuis.

Kan iemand met meer elektrotechnische kennis hieraan zien welke fornuizen ik wel of niet kan (laten) aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YSp0XrNasDOJUdBNhd0dZ8K73I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qrn4kc9X3KA3bJP5kvQuWhe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAlJAeVxv5G-blN0ksYpeHW_ve8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AebGYJqdUlm4NbjqMTZq9YY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5a9dZ6G5Frlpr0l2B9FsbJEVCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leeGI4fW6fFzSoX7w5yfyGTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rRNl7_43i7b0yu8NX0PbuKSDGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs12JtanhFJM4HNGm4D3Yy1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFJMt9JfT8wecTaIOumu5fnHHu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/802DBeujhjoy1lBcCZxJKYMb.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via GJ uit Brabant op 22-05-2026 07:16)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:44

Vliegvlug

Flight Simple

remco_k schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:12:
Er zit overigens naast de perilex een blindplaat. Misschien komt daar die extra 3 fasen krachtgroep op uit.
Dat is wat ik ook dacht! :)

@GJ uit Brabant Controleer ook of die krachtgroep in het losse kastje rechts wel achter een aardlekschakelaar zit en niet direct achter de hoofdschakelaar zit aangesloten.
Ik verwacht dat hij achter ALS Q2 zit maar beter weten dan gokken!

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:29

BCC

3 maar je hebt een kookgroep dus mogelijk wel een 3 fase automaat met aardlek nodig.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27
Deze Hager kasten heeft ook 3-fasen aardlek-schakelaars. Je hebt een redelijke kans dat je kookgroep wel daadwerkelijk op 2 verschillende fasen is aangesloten. Maar om dat met zekerheid te zeggen zal je of de kap van je meterkast moeten halen (of een multimeter in je twee perilex stoppen, maar omdat die 400V kan zijn raad ik je dat niet direct aan).

Wait, het extra kastje is voor je fornuis? Dan kan het ook 3-fasen zijn, maar is je Perilex verkeerd gelabeld.

[ Voor 14% gewijzigd door OnTracK op 21-05-2026 17:48 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• GJ uit Brabant
Ja, extra kastje is geïnstalleerd voor het fornuis.

• GJ uit Brabant
BCC schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:30:
3 maar je hebt een kookgroep dus mogelijk wel een 3 fase automaat met aardlek nodig.
Dat lijkt me dus dat extra kastje maar door het perilex stopcontact twijfel ik.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Zou je ook een foto van je meter kunnen plaatsen? Daarop is te zien of er 1 of 3 fasen zijn aangesloten. Maar gezien je foto van ik vermoed je hoofdzekeringen acht ik de kans 99,2% dat je over een actieve 3 fase aansluiting beschikt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:11
@GJ uit Brabant

Zo te zien heb je een 3-fase aansluiting (op de meter staat dan 1*400V ipv 1*240v).
Maar in de keuken zie ik maar 2 fasen (L1 en L2), ik zie ook een kookgroep (2x 16A). Dus waar dat extra kastje voor is? Zou zomaar niet voor het koken kunnen zijn.

Op 2-fase/groepen (circa 8000w) is het trouwens prima koken op inductie. Niemand zal alle 4 de pitten maximaal tegelijk aan hebben en vaak heb je de max maar kort nodig.

• GJ uit Brabant
Homer-Simpson schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:15:
Zou je ook een foto van je meter kunnen plaatsen? Daarop is te zien of er 1 of 3 fasen zijn aangesloten. Maar gezien je foto van ik vermoed je hoofdzekeringen acht ik de kans 99,2% dat je over een actieve 3 fase aansluiting beschikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHeTZAJcd_OgPk0E2ebt4iwk1CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxMFpn02E2o14o3FIgA7gQNm.jpg?f=fotoalbum_large

• GJ uit Brabant
chrisborst schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:31:
@GJ uit Brabant

Dus waar dat extra kastje voor is? Zou zomaar niet voor het koken kunnen zijn.
Zou de vorige bewoner hebben laten installeren voor het fornuis.
Op 2-fase/groepen (circa 8000w) is het trouwens prima koken op inductie. Niemand zal alle 4 de pitten maximaal tegelijk aan hebben en vaak heb je de max maar kort nodig.
Je kent de recepten van mijn moeder niet. 😉

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Maak er maar 100% van. Je hebt 3 actieve fase.

• GJ uit Brabant
Homer-Simpson schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Maak er maar 100% van. Je hebt 3 actieve fase.
Dat weet je zeker ondanks die labeling op het stopcontact?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:30

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je meter is 3 fasen, dat is zeker. Die labeling op het stopcontact suggereert dat het stopcontact met twee nullen en twee fasen is aangesloten. Vandaar dat het logischer lijkt dat de kookgroep (die met "kook" gelabeld is) hierop aangesloten is. Waar dat bijgeplaatste kastje dan voor is is nog een raadsel.
Een andere mogelijkheid is dat de kookgroep niet meer in gebruik is en het stopcontact op dat nieuwe kastje aangesloten is, als 3-fasen groep en de labeling niet meer klopt.

Hoe kom je daar achter? Met een goede multimeter de spanning tussen N en N' meten. Als dat laag is dan is het stopcontact aangesloten als 2-fasen kookgroep. Of één van de twee groepen uitzetten en kijken of je stopcontact dan uit gaat.

Wat zit er eigenlijk achter dat blindplaatje links van het stopcontact?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56
Het is wel een 3-fasenmeter, maar ik zie alleen bij T2 een pijltje staan.Hmm, er staat ook nog een T4, misschien betekent dit iets anders bij deze meter.
L1-3 staat in het venster, negeer me maar.

[ Voor 49% gewijzigd door hcQd op 21-05-2026 19:05 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Cassettebandje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:00:
Met een goede multimeter de spanning tussen N en N' meten. Als dat laag is dan is het stopcontact aangesloten als 2-fasen kookgroep. Of één van de twee groepen uitzetten en kijken of je stopcontact dan uit gaat.
Ik zou dit advies graag willen uitbreiden met; op de perilex ook meten tussen
- N1 en L1
- N2 en L2
- L1 en L2

Wellicht al die waarden even hier posten.
Ik vermoed ook dat de 2 groepen gelabeld "kook" nu gewoon de kookgroep is en aan die Perilex hangt. En dat extra groepenkastje is voor iets anders.
Maar daar kom je wel achter als je meet en de groep uitzet.

Wat betreft die 2 kook groepen, die lijken niet gekoppeld te zijn met elkaar. Dat is volgens mij verplicht.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Wat betreft die kookgroep, je moet dus uit zien te vinden of die samen op één fase hangen, of op 2. Bovenstaande meting gaat je dat vertellen.
Mocht het één fase zijn, dan is het raadzaam om dat om te (laten) bouwen naar 2 fasen. Of om die extra 3 fasen krachtgroep te gaan gebruiken voor het koken.

Er zit overigens naast de perilex een blindplaat. Misschien komt daar die extra 3 fasen krachtgroep op uit.

Alles kan stuk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GJ uit Brabant schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:29:
Goedendag,

Het vakantiegeld is binnen en nu wil ik een inductiefornuis gaan aanschaffen. Nu denk ik dat mijn elektra geschikt is voor 3 fasen maar dat weet ik niet 100% zeker. De meterkast is door de vorige bewoner aangepast met een extra kastje voor het fornuis.

Kan iemand met meer elektrotechnische kennis hieraan zien welke fornuizen ik wel of niet kan (laten) aansluiten?
Om te beginnen heb je inderdaad drie fasen. Te zien aan de drie C25 automaten van de energieleverancier, viervoudig uitgevoerde (3p+N) hoofdschakelaar, etc.

Wat voor fornuizen je aan kunt sluiten is echter aan je foto's niet te zien. Dat ligt aan de bedrading. Volgens de schrijfsels met de marker op de perilex is die aangesloten als 2p+2N kookgroep (dus twee groepen, ligt voor de hand dat dat dan op 2 fasen is gezien de C25-automaten), maar wat er aan bedrading in de buis zit is eigenlijk belangrijker want als er gewoon 5 aders heen gaan (en dat is best waarschijnlijk) dan kun je 'm alsnog met krachtstroom laten aansluiten. En zoals hierboven gezegd er zit ook nog een blindplaatje waar wel of niet iets achter kan zitten.

Het kan ook nog dat die perilex ooit op die manier aangesloten is maar dat er inmiddels een gewone krachstroomaansluiting zit, maar dat ze de marker niet weggepoetst hebben. Dat zou wel vrij kwalijk zijn imo maar je weet nooit.

Ik zou, m.a.w., even een electricien vinden (of iig iemand die handig is met elektra) om even langs te komen en te kijken wat er aan bedrading is, of er op z'n minst een multimeter tegenaan te houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • Beste antwoord

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

remco_k schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:12:
Dat is wat ik ook dacht! :)

@GJ uit Brabant Controleer ook of die krachtgroep in het losse kastje rechts wel achter een aardlekschakelaar zit en niet direct achter de hoofdschakelaar zit aangesloten.
Ik verwacht dat hij achter ALS Q2 zit maar beter weten dan gokken!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vind het ook wel apart dat bij het losse kastje zowel een PVC buis van onder als boven aanwezig ik, maar mogelijk is dat kastje van boven gevoed ipv vanuit de zijkant wat mij het meest logische lijkt.

Om er meer over te kunnen zeggen zou je de kappen eraf moeten halen en daar foto’s van posten.
Maar… zet eerst de hoofdschakelaar uit en vervolgens alle drie de hoofdautomaten helemaal onderaan ook!
De kast is dan helemaal spanningsloos.

Maar als je je er niet prettig bij voelt gewoon niet doen en een elektricien laten komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 21-05-2026 19:32 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Om te beginnen heb je inderdaad drie fasen. Te zien aan de drie C25 automaten van de energieleverancier,
netbeheerder.

@GJ uit Brabant die 2 automaten waarbij staat “kook” is geen kookgroep. Een kookgroep moet namelijk gekoppeld zijn. Wanneer 1 fase uitvalt moet het gehele apparaat afschakelen.

En je, je hebt 3 fasen vanuit de netbeheerder. Te zien aan L1, L2 en L3 op het display van de meter. Daarnaast heb je 3 beveiligingsautomaten, die je alleen krijgt bij een 3 fase aansluiting.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sypie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:33:
[...]
@GJ uit Brabant die 2 automaten waarbij staat “kook” is geen kookgroep. Een kookgroep moet namelijk gekoppeld zijn. Wanneer 1 fase uitvalt moet het gehele apparaat afschakelen.
Het zou me niks verbazen als dat ooit een kookgroep was maar inmiddels gewoon normale automaten en waarbij ze de labels niet hebben aangepast. En die perilex dus gewoon 400V krijgt van een van de twee krachtgroepen.

Of allemaal niet. Je weet het niet totdat je het open maakt en/of meet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Dat is niet de reden dat ze gekoppeld moeten zijn, het koppelen is enkel voor het gelijktijdig afschakelen van beiden automaten wanneer deze handmatig worden uitgezet.

Bij afslaan door overbelasting op een van de automaten is het geen vereiste dat de andere mee gaat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

CyBeR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Het zou me niks verbazen als dat ooit een kookgroep was maar inmiddels gewoon normale automaten en waarbij ze de labels niet hebben aangepast. En die perilex dus gewoon 400V krijgt van een van de twee krachtgroepen.
Had me nog niet gerealiseerd dat de brug tussen beiden automaten waar “kook” onder staat weg is, dan lijkt mij bovenstaande scenario het meest waarschijnlijk. Als de elektricien het label al niet aanpast is de kans dat hij dat wel bij de merkstift markering op de perilex wcd doet natuurlijk nihil.
Of allemaal niet. Je weet het niet totdat je het open maakt en/of meet.
Dit inderdaad

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meten is weten in dit geval..

404 Signature not found

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]
netbeheerder.

Een Hager kookgroep is weldegelijk gekoppeld, je ziet het alleen niet zoals bij een ABB kookgroep wat gewoon 2 losse automaten zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Noodels schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Een Hager kookgroep is weldegelijk gekoppeld, je ziet het alleen niet zoals bij een ABB kookgroep wat gewoon 2 losse automaten zijn.
Je kunt het heel goed zien aan de bedrukking. Die van TS is geen kookgroep. Ik gok dat die markering fout is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws7AAHGi_co-hNVHwC9RnZAe5g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6r6J7pZJ9oDPVrBbg0mYzhV.jpg?f=fotoalbum_large

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:27
GJ uit Brabant schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Dat weet je zeker ondanks die labeling op het stopcontact?
Staat linksboven onder het display op de meter als je het niet gelooft.

Btw, wat een moeilijk gedoe over dat kastje en de functie. Zet de automaat ie er inzit om en als je kooplaat niet aangaat weet je dat die daar voor is.

[ Voor 26% gewijzigd door Frappuccino op 21-05-2026 21:02 ]

• remco_k
  • Nu online

remco_k

@Frappuccino TS wil een "inductiefornuis gaan aanschaffen" dus ik vermoed dat de meesten (ik wel i.i.g.) hier er nu vanuit gaan dat er nog geen elektrische kookplaat is. Als die er wel is dan is dat testen wel makkelijker ja.

Alles kan stuk.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Frappuccino schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Ik vermoed dat de impliciete vraag van @GJ uit Brabant is of dit ook betekent dat de perilex wcd over 3 fasen beschikt, aangezien hij het over “labeling op het stopcontact” heeft.
Btw, wat een moeilijk gedoe over dat kastje en de functie. Zet de automaat ie er inzit om en als je kooplaat niet aangaat weet je dat die daar voor is.
Maar dan weet je nog niet of het met drie fasen werkt of niet en ook niet of het achter een aardlekschakelaar is aangesloten.

En zoals hierboven gemeld, misschien is er nu nog helemaal geen elektrische kookplaat aanwezig.

• GJ uit Brabant
Frappuccino schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Het gaat nietom geloven, het gaat er om of er ook 3 fasen in het perilex stopcontact zitten. Wat er in de meterkast binnenkomt was mij wel duidelijk.
Het hele punt is dus dat er nog een fornuis aangeschaft moet worden. Dat doe ik, gezien mijn budget beperkt is, liever meteen goed. Vandaar dus het topic.

• GJ uit Brabant
Vliegvlug schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:29:
Vind het ook wel apart dat bij het losse kastje zowel een PVC buis van onder als boven aanwezig ik, maar mogelijk is dat kastje van boven gevoed ipv vanuit de zijkant wat mij het meest logische lijkt.

Om er meer over te kunnen zeggen zou je de kappen eraf moeten halen en daar foto’s van posten.
Maar… zet eerst de hoofdschakelaar uit en vervolgens alle drie de hoofdautomaten helemaal onderaan ook!
De kast is dan helemaal spanningsloos.

Maar als je je er niet prettig bij voelt gewoon niet doen en een elektricien laten komen.
Niet prettig bij voelen is het niet, spanning eraf en er kan weinig gebeuren. Meer dat ik met priegelwerk te lomp kan zijn en dan sloop ik weer iets. Die kappen zijn ook maar van plastic.

• GJ uit Brabant
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ken denk ik wel iemand die handig is met elektra. Die eens vragen of hij er eens naar wil kijken / doormeten. Vermoedelijk is dus de labeling niet aangepast bij het plaatsen van dat extra kastje.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:45
Begin eens simpel. Zet je kookplaat aan.

Zet de groep KOOK uit. Wat gebeurt er.

Idem voor de krachtgroep in het extra kastje.

Keep it simple.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• GJ uit Brabant
Gieliovd520 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:42:
Begin eens simpel. Zet je kookplaat aan.

Zet de groep KOOK uit. Wat gebeurt er.

Idem voor de krachtgroep in het extra kastje.

Keep it simple.
Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd: er moet nog een fornuis worden aangeschaft. Dat doe ik liever pas als ik exact weet wat voor aansluiting er in de keuken zit.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 07:52
Ik heb bij het bij mij zo gemeten. Ik had echt 3 fases uit perilex.

https://www.coolblue.nl/a...FeU4sN43i6YHrhuVko-sAIfh8

[ Voor 43% gewijzigd door enermax op 22-05-2026 07:47 ]

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:18:
[...]

Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd: er moet nog een fornuis worden aangeschaft. Dat doe ik liever pas als ik exact weet wat voor aansluiting er in de keuken zit.
Zet gewoon alle elektriciteit in je huis even uit, haal het afdekkapje van het perilex stopcontact af en maak een foto waar alle draadkleuren op te zien zijn, haal het blindafdekkapje af en maak een foto van wat daar te zien is en haal eventueel ook even de afdekkap van de zekeringkasten af en fotografeer daar ook de relevante stukken (de automaten die naar de keuken gaan). Zet dan alles terug en de elektriciteit weer aan. Dan weten we waarschijnlijk genoeg om zeker te weten hoe een en ander aangesloten is, zonder risico als je niet goed weet hoe je daar mee om moet gaan.

Dat is denk ik het beste wat er te bereiken is zonder effectief te gaan meten.

[ Voor 4% gewijzigd door indigo79 op 22-05-2026 09:42 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:11
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:18:
[...]

Zou het lekker omdraaien. Kies een mooi fornuis uit en pas daar de elektra op aan. De basis is er al, namelijk 5 aders van je keuken naar je groepenkast en een 3-fase aansluiting.
En heb je nog andere plannen op het gebied van elektra (warmtepomp, elektrische auto, thuisaccu, zonnepanelen)? Want dan is het wellicht handig om direct heel je groepenkast te vervangen en toekomst bestendig te maken.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Keep it simple...

Heb je een gewoon spanningzoekertje? Je weet wel, zo'n schroevendraaier met lampje... Zo ja, test die even in een normaal stopcontact om te zien of hij het nog doet (in één van de gaatjes moet het lampje gaan branden).

Nadat je hebt vastgesteld dat die spanningzoeker nog werkt, ga je naar de perilex en begin je in het middencontact. Dat is de aarde en daar mag de spanningzoeker NOOIT oplichten. Doet die dat wel, dan is er een prutser aan de slag geweest en moet je de aansluiting (laten) herstellen. Dan de bovenste twee gaten, volgens de markeerstift-aanduidingen mag de spanningzoeker daar niet oplichten. Maar ik vermoed dat hij bij één van de twee bovenste gaten toch oplicht. In dat geval is het duidelijk dat de markeringen niet meer kloppen.

Steek de spanningszoeker vervolgens in de onderste gaten, ik verwacht dat hij bij allebei oplicht.

Nu, wat weet je dan uitendelijk wel of niet...
  • Licht de spanningzoeker op in een van de bovenste gaten? Of licht hij niet op in een van de onderste gaten? Dan klopt de markering die is aangebracht niet meer.
  • Licht de spanningszoeker op met twee van de 4 gaten (waarschijnlijk de onderste twee) dan is hij niet als 3-fase aangesloten. Dan kunnen het 2 losse fases of 1 dubbel uitgevoerde (kookgroep) fase zijn; dat is niet met de spanningzoeker vast te stellen
  • Licht de spanningzoeker op in 3 van de 4 gaten dan is het zeer aannemelijk (maar niet 100% zeker) dat de perilex op 3-fase is aangesloten.
Overigens kun je veel kookplaten zowel op een dubbele enkele fase (kookgroep) of 3-fases aansluiten. En er zijn er ook die ook nog op 2 fases kunnen werken. Dus zoals @chrisborst al zegt, draai de zaken gerust om en zoek een mooie kookplaat uit. Want je hebt nu vermoedelijk 3 fases OF een dubbel uitgevoerde kookgroep. Beide situaties vereisen 5 2,5mm2 draden van de meterkast naar de kookplaat. Je meterkast is uitgerust voor 3-fases, dus in het geval van een kookgroep kun je die relatief simpel omzetten naar een 3-fase groep. Maar mocht het nodig zijn voor je fornuis, kun je een 3-fase groep ook relatief simpel ombouwen naar een kookgroep.

Wil je toch iets meer zekerheid? Hou je dan aan de suggestie van @indigo79 en zet de boel even op de foto.

Last not least, kookplaten worden doorgaans zonder aangesloten stekker geleverd. Juist omdat de aansluitingen op de Perilex niet zijn vastgelegd; het kan overal anders zijn. Dus als je het niet vertrouwd, laat het dan door de (keuken-) leverancier aansluiten. De monteur zal ongetwijfeld de aansluiting doormeten om te weten hoe hij de plaat moet bedraden. Zeker als je hem op de 3-fase 'kookgroep' en de markeringen op de perilex wijst. Want die zijn in tegenspraak met elkaar.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Als het perse een fornuis moet zijn dan zou ik kiezen voor een 20KW aansluitwaarde vierpits inductie fornuis.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Budget beperkt, dus 20KW (4x5000W) inductie, plus oven is dan te prijzig. Goedkoopste is meerdere groepjes van 16A i fase, dan 3500W inductie eenheidje per groepje. Groepje voor friteuse. En wat andere apparatuur erbij. Kun je ook allemaal met onderverdelertje (laten) aansluiten op een 400V 3 fase groep.

YouTube: De Groepenkast vervangen in de nieuwe werkplaats

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 14:42

mjl

Ugh

OnTracK schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:46:
Deze Hager kasten heeft ook 3-fasen aardlek-schakelaars. Je hebt een redelijke kans dat je kookgroep wel daadwerkelijk op 2 verschillende fasen is aangesloten. Maar om dat met zekerheid te zeggen zal je of de kap van je meterkast moeten halen (of een multimeter in je twee perilex stoppen, maar omdat die 400V kan zijn raad ik je dat niet direct aan).

Wait, het extra kastje is voor je fornuis? Dan kan het ook 3-fasen zijn, maar is je Perilex verkeerd gelabeld.
Of op 2 fasen als kookgroep aangesloten )of zo geweest). Zonder de boel open te maken (meterkast en perilex) en zeker te weten aan welke groep nu de perilex zit komen we niet verder :) perilex heeft helaas geen standaard manier van aansluiten en kent vele aansluit mogelijkheden.

En meten is weten, tussen N en een fase zit ~230V tussen 2 fasen 400V.

Er zijn 2 mogelijkheden waarschijnlijk: je 4p automaat is met 3 fasen + N aangesloten of 2 fasen met 2x N dus zowel de aanvoer als afvoer van deze nakijken. Dan kan ook in de perilex natuurlijk de N door gelust zitten.

Des al niet te min. Als er 4 draden naar de perilex liggen vanaf de meterkast kan je een kookplaat nemen tot maximaal 11kW over 3 fasen. Er zal hooguit wat opnieuw aangesloten moeten worden aan de meterkast en/of perilex kant.

Meestal zijn kookplaten maar 2 fasen, de 3e wordt dan simpelweg niet gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door mjl op 22-05-2026 20:28 ]

-------

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 14:42

mjl

Ugh

.

[ Voor 99% gewijzigd door mjl op 22-05-2026 20:26 ]

-------

• Markvanassen
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-06 12:28
Gekeken naar de foto, verwacht ik dat je een 3fase aansluiting hebt.

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:00
indigo79 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Zet gewoon alle elektriciteit in je huis even uit, haal het afdekkapje van het perilex stopcontact af en maak een foto waar alle draadkleuren op te zien zijn, haal het blindafdekkapje af en maak een foto van wat daar te zien is en haal eventueel ook even de afdekkap van de zekeringkasten af en fotografeer daar ook de relevante stukken (de automaten die naar de keuken gaan). Zet dan alles terug en de elektriciteit weer aan. Dan weten we waarschijnlijk genoeg om zeker te weten hoe een en ander aangesloten is, zonder risico als je niet goed weet hoe je daar mee om moet gaan.

Dat is denk ik het beste wat er te bereiken is zonder effectief te gaan meten.
Kleuren van de draad zeggen vrij weinig over of er op die perilex 2x230 staat of dat het een krachtgroep is

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:00
De enige manier om erachter te komen of er op die perilex 2x230 staat of dat het een krachtgroep is is door te meten.

Je meet het verschil in voltages: daarom meet je tussen de twee N pinnen 0, en tussen de twee L pinnen 0, maar tussen de N en L 230 volt bij een kookgroep. Maar je hebt geen kookgroep zie ik op de foto van je groepenkast, dat zijn 2 aparte b16 groepen. Die mogen niet door 1 buis lopen of in dezelfde perilex stopcontact uitkomen. Daarbij, je groepenkast is 3 fasen, dus in theorie kan je zelfs tussen de 2 L poorten 400 volt meten wanneer beide groepen op een andere fase zitten.

Is het een krachtgroep, dan heb je tussen N en een willekeurige andere pin van de 4 rondom 230 en tussen de andere 3 pinnen 400 volt. Bij een kookgroep, danwel illegale dubbele groep, danwel krachtgroep, zou de middelste pin altijd aarde moeten zijn en tussen aarde en N zou er ook 0 volt verschil moeten zijn en tussen aarde en een willekeurige fase 230 volt.

Dan weet je al iets meer...

Als je de groepen uitzet bij het label kook en er is dan geen spanning meer te meten op de perilex, dan zijn die groepen nu op de perilex aangesloten en dan is het sowieso niet volgens de regels aangesloten...

Als je die losse krachtgroep uitzet en er is dan geen spanning meer op die perilex, dan weet je dat die schakelaar bij dat perilex stopcontact hoort. Zo niet, dan is het een andere groep. Dan misschien een van die andere krachtgroepen? Heb je nergens een omschrijving van je groepen?

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DannyXP1600 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:47:
[...]

Kleuren van de draad zeggen vrij weinig over of er op die perilex 2x230 staat of dat het een krachtgroep is
Dat klopt, maar enerzijds kan je aan twee kanten vergelijken hoe eea. aangekoppeld is. De kleurcode op zich zegt zeker niet alles (al hoop ik dat er toch overal geen/groen voor aarding en blauw voor nul aangesloten is), maar vaak zie je wel of het aan twee kanten dezelfde kabel is. Textuur van de kabel, felheid van de kleuren... geeft vaak wel genoeg informatie om als je niet aan een installatie onder spanning wil of durft meten, toch te kunnen zeggen of dat inderdaad die kabel van de 3-fasige zekering is en hoe hij (ongeveer) aangekoppeld is.

Als de OP kon en wou meten, was dat al lang gebeurd.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

indigo79 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Ik denk dat TS 't best wil meten, maar de meeste mensen hebben geen multimeter en komen dus niet verder dan een spanningszoeker in een stopcontact prikken.

• FGKWY
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 21:27
Dit ter info, spanning meten met een spanningzoeker met lampje is al jaren niet meer toegestaan. Ook niet met een multimeter. Een echte electricien zal altijd meten met een dubbelpolige spanningstester,

• GJ uit Brabant
Een goedemiddag en excuses voor deze late reactie maar er kwam van alles tussen.
Inmiddels een multimeter aangeschaft en vanochtend even gemeten.
Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4x_TgoCNEc4GybTcMoMJF2huwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGYObusdy3Sh3dXXHYyMiWV1.jpg?f=fotoalbum_large

Dus toch driefasen zoals ik vermoedde. De labeling is gewoon niet aangepast door de electrieker die de boel heeft aangepast.
Dat roept bij mij wel de vraag op of hij het binnen de meterkast misschien ook minder nauw heeft genomen dan zou moeten maar de kappen eraf halen heb ik me nog niet aan gewaagd.

• GJ uit Brabant
FGKWY schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:14:
Dit ter info, spanning meten met een spanningzoeker met lampje is al jaren niet meer toegestaan. Ook niet met een multimeter. Een echte electricien zal altijd meten met een dubbelpolige spanningstester,
Helaas / gelukkig ben ik geen elektricien dus of het toegestaan is zal mij een zorg zijn. Zolang het kan zonder mijzelf te elektrocuteren of iets te beschadigen, vind ik het prima.

• GJ uit Brabant
indigo79 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Nee hoor. Ik moest nog even zo'n multimeter aanschaffen en ineens kwam er vanalles tussendoor. Maar vanochtend gemeten en zie hierboven. 😉

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
GJ uit Brabant schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:04:
Een goedemiddag en excuses voor deze late reactie maar er kwam van alles tussen.
Inmiddels een multimeter aangeschaft en vanochtend even gemeten.
Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

Dus toch driefasen zoals ik vermoedde. De labeling is gewoon niet aangepast door de electrieker die de boel heeft aangepast.
Dat roept bij mij wel de vraag op of hij het binnen de meterkast misschien ook minder nauw heeft genomen dan zou moeten maar de kappen eraf halen heb ik me nog niet aan gewaagd.
Voor de zekerheid om daadwerkelijk echt aan te tonen of je 3 fasen daar hebt moet je onderling ook 400V aantonen, dan weet je zeker dat het 3F is.
Dus links onder met rechts boven.
Links onder met rechts onder.
Rechts boven met rechts onder.
Als je multimeter bij alle 3 dan 400V aangeeft is het daadwerkelijk echt 3 fases.
Je hebt nu alleen onderling tussen fase-nul gemeten en aangetoond dat er een spanning is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1