Vraag

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:14
Goedendag,

Het vakantiegeld is binnen en nu wil ik een inductiefornuis gaan aanschaffen. Nu denk ik dat mijn elektra geschikt is voor 3 fasen maar dat weet ik niet 100% zeker. De meterkast is door de vorige bewoner aangepast met een extra kastje voor het fornuis.

Kan iemand met meer elektrotechnische kennis hieraan zien welke fornuizen ik wel of niet kan (laten) aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YSp0XrNasDOJUdBNhd0dZ8K73I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qrn4kc9X3KA3bJP5kvQuWhe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAlJAeVxv5G-blN0ksYpeHW_ve8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AebGYJqdUlm4NbjqMTZq9YY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5a9dZ6G5Frlpr0l2B9FsbJEVCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leeGI4fW6fFzSoX7w5yfyGTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rRNl7_43i7b0yu8NX0PbuKSDGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs12JtanhFJM4HNGm4D3Yy1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFJMt9JfT8wecTaIOumu5fnHHu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/802DBeujhjoy1lBcCZxJKYMb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47

BCC

3 maar je hebt een kookgroep dus mogelijk wel een 3 fase automaat met aardlek nodig.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Deze Hager kasten heeft ook 3-fasen aardlek-schakelaars. Je hebt een redelijke kans dat je kookgroep wel daadwerkelijk op 2 verschillende fasen is aangesloten. Maar om dat met zekerheid te zeggen zal je of de kap van je meterkast moeten halen (of een multimeter in je twee perilex stoppen, maar omdat die 400V kan zijn raad ik je dat niet direct aan).

Wait, het extra kastje is voor je fornuis? Dan kan het ook 3-fasen zijn, maar is je Perilex verkeerd gelabeld.

[ Voor 14% gewijzigd door OnTracK op 21-05-2026 17:48 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• GJ uit Brabant
Ja, extra kastje is geïnstalleerd voor het fornuis.

• GJ uit Brabant
BCC schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:30:
3 maar je hebt een kookgroep dus mogelijk wel een 3 fase automaat met aardlek nodig.
Dat lijkt me dus dat extra kastje maar door het perilex stopcontact twijfel ik.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:51
Zou je ook een foto van je meter kunnen plaatsen? Daarop is te zien of er 1 of 3 fasen zijn aangesloten. Maar gezien je foto van ik vermoed je hoofdzekeringen acht ik de kans 99,2% dat je over een actieve 3 fase aansluiting beschikt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:58
@GJ uit Brabant

Zo te zien heb je een 3-fase aansluiting (op de meter staat dan 1*400V ipv 1*240v).
Maar in de keuken zie ik maar 2 fasen (L1 en L2), ik zie ook een kookgroep (2x 16A). Dus waar dat extra kastje voor is? Zou zomaar niet voor het koken kunnen zijn.

Op 2-fase/groepen (circa 8000w) is het trouwens prima koken op inductie. Niemand zal alle 4 de pitten maximaal tegelijk aan hebben en vaak heb je de max maar kort nodig.

• GJ uit Brabant
Homer-Simpson schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:15:
Zou je ook een foto van je meter kunnen plaatsen? Daarop is te zien of er 1 of 3 fasen zijn aangesloten. Maar gezien je foto van ik vermoed je hoofdzekeringen acht ik de kans 99,2% dat je over een actieve 3 fase aansluiting beschikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHeTZAJcd_OgPk0E2ebt4iwk1CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxMFpn02E2o14o3FIgA7gQNm.jpg?f=fotoalbum_large

• GJ uit Brabant
chrisborst schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:31:
@GJ uit Brabant

Dus waar dat extra kastje voor is? Zou zomaar niet voor het koken kunnen zijn.
Zou de vorige bewoner hebben laten installeren voor het fornuis.
Op 2-fase/groepen (circa 8000w) is het trouwens prima koken op inductie. Niemand zal alle 4 de pitten maximaal tegelijk aan hebben en vaak heb je de max maar kort nodig.
Je kent de recepten van mijn moeder niet. 😉

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:51
Maak er maar 100% van. Je hebt 3 actieve fase.

• GJ uit Brabant
Homer-Simpson schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Maak er maar 100% van. Je hebt 3 actieve fase.
Dat weet je zeker ondanks die labeling op het stopcontact?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je meter is 3 fasen, dat is zeker. Die labeling op het stopcontact suggereert dat het stopcontact met twee nullen en twee fasen is aangesloten. Vandaar dat het logischer lijkt dat de kookgroep (die met "kook" gelabeld is) hierop aangesloten is. Waar dat bijgeplaatste kastje dan voor is is nog een raadsel.
Een andere mogelijkheid is dat de kookgroep niet meer in gebruik is en het stopcontact op dat nieuwe kastje aangesloten is, als 3-fasen groep en de labeling niet meer klopt.

Hoe kom je daar achter? Met een goede multimeter de spanning tussen N en N' meten. Als dat laag is dan is het stopcontact aangesloten als 2-fasen kookgroep. Of één van de twee groepen uitzetten en kijken of je stopcontact dan uit gaat.

Wat zit er eigenlijk achter dat blindplaatje links van het stopcontact?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:10
Het is wel een 3-fasenmeter, maar ik zie alleen bij T2 een pijltje staan.Hmm, er staat ook nog een T4, misschien betekent dit iets anders bij deze meter.
L1-3 staat in het venster, negeer me maar.

[ Voor 49% gewijzigd door hcQd op 21-05-2026 19:05 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Cassettebandje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:00:
Met een goede multimeter de spanning tussen N en N' meten. Als dat laag is dan is het stopcontact aangesloten als 2-fasen kookgroep. Of één van de twee groepen uitzetten en kijken of je stopcontact dan uit gaat.
Ik zou dit advies graag willen uitbreiden met; op de perilex ook meten tussen
- N1 en L1
- N2 en L2
- L1 en L2

Wellicht al die waarden even hier posten.
Ik vermoed ook dat de 2 groepen gelabeld "kook" nu gewoon de kookgroep is en aan die Perilex hangt. En dat extra groepenkastje is voor iets anders.
Maar daar kom je wel achter als je meet en de groep uitzet.

Wat betreft die 2 kook groepen, die lijken niet gekoppeld te zijn met elkaar. Dat is volgens mij verplicht.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat betreft die kookgroep, je moet dus uit zien te vinden of die samen op één fase hangen, of op 2. Bovenstaande meting gaat je dat vertellen.
Mocht het één fase zijn, dan is het raadzaam om dat om te (laten) bouwen naar 2 fasen. Of om die extra 3 fasen krachtgroep te gaan gebruiken voor het koken.

Er zit overigens naast de perilex een blindplaat. Misschien komt daar die extra 3 fasen krachtgroep op uit.

Alles kan stuk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GJ uit Brabant schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:29:
Goedendag,

Het vakantiegeld is binnen en nu wil ik een inductiefornuis gaan aanschaffen. Nu denk ik dat mijn elektra geschikt is voor 3 fasen maar dat weet ik niet 100% zeker. De meterkast is door de vorige bewoner aangepast met een extra kastje voor het fornuis.

Kan iemand met meer elektrotechnische kennis hieraan zien welke fornuizen ik wel of niet kan (laten) aansluiten?
Om te beginnen heb je inderdaad drie fasen. Te zien aan de drie C25 automaten van de energieleverancier, viervoudig uitgevoerde (3p+N) hoofdschakelaar, etc.

Wat voor fornuizen je aan kunt sluiten is echter aan je foto's niet te zien. Dat ligt aan de bedrading. Volgens de schrijfsels met de marker op de perilex is die aangesloten als 2p+2N kookgroep (dus twee groepen, ligt voor de hand dat dat dan op 2 fasen is gezien de C25-automaten), maar wat er aan bedrading in de buis zit is eigenlijk belangrijker want als er gewoon 5 aders heen gaan (en dat is best waarschijnlijk) dan kun je 'm alsnog met krachtstroom laten aansluiten. En zoals hierboven gezegd er zit ook nog een blindplaatje waar wel of niet iets achter kan zitten.

Het kan ook nog dat die perilex ooit op die manier aangesloten is maar dat er inmiddels een gewone krachstroomaansluiting zit, maar dat ze de marker niet weggepoetst hebben. Dat zou wel vrij kwalijk zijn imo maar je weet nooit.

Ik zou, m.a.w., even een electricien vinden (of iig iemand die handig is met elektra) om even langs te komen en te kijken wat er aan bedrading is, of er op z'n minst een multimeter tegenaan te houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

remco_k schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:12:
Er zit overigens naast de perilex een blindplaat. Misschien komt daar die extra 3 fasen krachtgroep op uit.
Dat is wat ik ook dacht! :)

@GJ uit Brabant Controleer ook of die krachtgroep in het losse kastje rechts wel achter een aardlekschakelaar zit en niet direct achter de hoofdschakelaar zit aangesloten.
Ik verwacht dat hij achter ALS Q2 zit maar beter weten dan gokken!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vind het ook wel apart dat bij het losse kastje zowel een PVC buis van onder als boven aanwezig ik, maar mogelijk is dat kastje van boven gevoed ipv vanuit de zijkant wat mij het meest logische lijkt.

Om er meer over te kunnen zeggen zou je de kappen eraf moeten halen en daar foto’s van posten.
Maar… zet eerst de hoofdschakelaar uit en vervolgens alle drie de hoofdautomaten helemaal onderaan ook!
De kast is dan helemaal spanningsloos.

Maar als je je er niet prettig bij voelt gewoon niet doen en een elektricien laten komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 21-05-2026 19:32 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Om te beginnen heb je inderdaad drie fasen. Te zien aan de drie C25 automaten van de energieleverancier,
netbeheerder.

@GJ uit Brabant die 2 automaten waarbij staat “kook” is geen kookgroep. Een kookgroep moet namelijk gekoppeld zijn. Wanneer 1 fase uitvalt moet het gehele apparaat afschakelen.

En je, je hebt 3 fasen vanuit de netbeheerder. Te zien aan L1, L2 en L3 op het display van de meter. Daarnaast heb je 3 beveiligingsautomaten, die je alleen krijgt bij een 3 fase aansluiting.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

sypie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:33:
[...]
@GJ uit Brabant die 2 automaten waarbij staat “kook” is geen kookgroep. Een kookgroep moet namelijk gekoppeld zijn. Wanneer 1 fase uitvalt moet het gehele apparaat afschakelen.
Het zou me niks verbazen als dat ooit een kookgroep was maar inmiddels gewoon normale automaten en waarbij ze de labels niet hebben aangepast. En die perilex dus gewoon 400V krijgt van een van de twee krachtgroepen.

Of allemaal niet. Je weet het niet totdat je het open maakt en/of meet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

sypie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Dat is niet de reden dat ze gekoppeld moeten zijn, het koppelen is enkel voor het gelijktijdig afschakelen van beiden automaten wanneer deze handmatig worden uitgezet.

Bij afslaan door overbelasting op een van de automaten is het geen vereiste dat de andere mee gaat.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

CyBeR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Het zou me niks verbazen als dat ooit een kookgroep was maar inmiddels gewoon normale automaten en waarbij ze de labels niet hebben aangepast. En die perilex dus gewoon 400V krijgt van een van de twee krachtgroepen.
Had me nog niet gerealiseerd dat de brug tussen beiden automaten waar “kook” onder staat weg is, dan lijkt mij bovenstaande scenario het meest waarschijnlijk. Als de elektricien het label al niet aanpast is de kans dat hij dat wel bij de merkstift markering op de perilex wcd doet natuurlijk nihil.
Of allemaal niet. Je weet het niet totdat je het open maakt en/of meet.
Dit inderdaad
Pagina: 1