Vraag

• mhoedema
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-05 18:23
Mijn vraag:
Ik kamp met een onverklaarbare aardlekstoring in een installatie die 9 jaar probleemloos heeft gedraaid. De linker aardlekschakelaar (Eaton PFIM, Type A, 40A/30mA) tript onregelmatig. De storing lijkt gerelateerd aan de elektrische vloerverwarming in de woonkamer, maar vertoont vreemd gedrag.

De installatie:
  • Vloerverwarming: 7,4 kW totaal, verdeeld over twee groepen op verschillende fasen/aardleks (Groep 2 op L1, Groep 10 op L3).
  • Aansturing: Eén thermostaat (DOC3) die via een extern relais (onlangs vervangen door een zwaarder model omdat de oude was gesmolten) de tweede fase schakelt.
  • Andere verbruikers op L1: Groep 1 bevat o.a. ca. 20 Tradfri LED-lampen.
  • Meterkast: 3-fase aansluiting, Eaton kast met 3 aardlekschakelaars (zie foto).
Het probleem:
  1. De linker aardlekschakelaar (L1) tript onregelmatig bij het inschakelen van de verwarming. Dit gebeurt meestal alleen 's ochtends op koude dagen. Na enkele uren kun je de aardlek weer inschakelen (als je het meteen doet, schakelt hij weer uit). Meestal als ik hem overdag dan weer inschakel is er geen probleem en functioneert te verwarming prima.
  2. Het maffe: De aardlek tript incidenteel ook als de groepen van de vloerverwarming (2 en 10) in de meterkast mechanisch zijn uitgeschakeld.
Wat er al is uitgesloten/gedaan:
  • Megger-test: De isolatieweerstand van de vloerkabels (woonkamer) is volledig doorgemeten in de meterkast (zowel Fase-Aarde als Nul-Aarde). Alle waarden zijn conform.
  • Nul-Aarde diagnose: Er is in de meterkast op alle punten gemeten op Nul-Aarde lekken; dit leverde geen resultaten op.
  • Kabelbreuk in de warmtedraden. Met een warmte (infrarood?) camera is gekeken of alle draden/matten nog goed werken. Ze functioneren allemaal naar behoren.
  • Relais: Het externe relais is vervangen door een zwaarder model. Dit heeft de installateur van de vloerverwarming vervangen (na 9 jaar in gebruik dus)
  • Separate storing: Een kabelbreuk in een andere setup (badkamer) is gevonden en deze groep is volledig afgekoppeld. Dit heeft het probleem in de woonkamer niet opgelost.
  • Belasting: Alle stekkers van overige apparaten op de betreffende aardlek zijn verwijderd tijdens testen; de aardlek klapte er alsnog uit.
  • Uitsluiten buiten: ik lees dat buiten kabels veel een probleem zijn. De achtertuin zit aangesloten op groep 7 (L3). Lijkt dus niet gerelateerd, maar ook een tijd ontkoppeld en het probleem is er nog steeds. De voordeur heeft een buitenlamp die door de muur met een stekker zit aangesloten binnen op groep 1. Deze een tijd ontkoppeld en het probleem is er nog steeds.
  • Testen van L1 ALS: een electricien gaf aan dat als de testknop van de ALS nog werkt, de aardlek nog niet moe is.
Waar ik nog aan zit te denken:
  • Wellicht is de L1 ALS toch moe?
  • Wellcht zit de lek in de warmtedraden van de vloerverwarming zelf door zware belasting. Vorig jaar is er veel harder gestookt (andere bewoners) en zijn er kleine scheurtjes zichtbaar in de gietvloer die er overheen zit. Dit is alleen te repareren door de hele vloer te vervangen. Ik hoop dat er iets is om dit te ondervangen. Ik lees iets over selectieve ALS, zou dat iets kunnen zijn?
  • Wellcht zit er een lek ergens in de bedrading in de PVC buizen. De kelderbox zit ook op groep 1 (L1) aangesloten binnen het appartementencomplex, wellicht dit een boosdoener?
  • Op groep 1 (L1) zitten veel bronnen aangesloten, zou het kunnen dat de basis-lekstroom van al die apparaten samen met de inschakelstroom van de vloerwarming de ALS tript?
    Als ik het nu beschouw, zijn de bronnen scheef verdeeld als je naar groep 5 (L2) en groep 9 (L3) kijkt hoe WCD's en lichtpunten zijn verdeeld over de groepen). Dit zit/zat er allemaal op groep 1:
    • 10 schakelaars voor lichtbronnen die allemaal aanstaan voor slimme verlichting
    • 9 WCD's door het hele huis. Hier zaten eerst ook de koelkast en een handdoekverwarming in de badkamer op. Deze heb ik nu op L3 aangesloten, zodat de koelkast niet steeds uitvalt. Zoals genoemd ook 1 WCD in een kelderbox.
    • Vloerverwarming badkamer direct aangesloten. Hier zat zoals genoemd een kabelbreuk. Deze is nu ontkoppeld.
  • Zou het kunnen dat doordat bij de vloerverwarming via het relais de we groep (Groep 10 op L2) samen ingeschakeld wordt, dat er dan het magnetisch veld tussen L1 en L2 de ALS tript? Dan zou het wellicht nog helpen groep 10 bijv altijd 5sec later in te laten schakelen.
Vraag aan de experts: Na maanden zelf zoeken en met een elektricien kom ik nog niet veel verder. Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben wat het zou kunnen zijn en wat een oplossingsrchting zou kunnen zijn.

Alle suggesties zijn welkom!

Hieronder wat foto's van de setup. Historie:
  • ~ 1980: bouwjaar
  • 2017: groepen toegevoegd voor van-het-gas-af verbouwing, aansluiting veranderd naar 3x 20(of 25?)
  • ~ 2019: slimme meter van liander gekregen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U75vFiWhL_ayuQpbRI3opnq8VmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNf8lSsQFsF4cU2IGO7E7Goj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X2hsk3j4mfUtH32Ow528J5sNoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNcieor3gyv0zq77063lJ49G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-ziN1Ru9R1NkEqLnx-PCm-y2iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uX4lCBg5vtrhNAdUHZqlQkU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLeNneP16HoQaWVYiEs3dZmIe6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2tJVGsVd15BlkDmUZwxkKIA.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via mhoedema op 21-05-2026 18:22)

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:01
zou als eerste de als l1 omwisselen met als l2 en dan kijken wat er gebeurt, daarna kun je verder zoeken

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:01
zou als eerste de als l1 omwisselen met als l2 en dan kijken wat er gebeurt, daarna kun je verder zoeken

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Klinkt als een vochtprobleem ergens.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Testen van L1 ALS: een electricien gaf aan dat als de testknop van de ALS nog werkt, de aardlek nog niet moe is.
Daar niet mee eens. Dus je zou eens twee aardlekschakelaars kunnen wisselen.

En is dat meggeren ook gedaan op zo'n koude morgen? Zeker als het vocht is kan het zo zijn dat het later weer weg is en dan vind je het met meggeren ook niet meer.

Qua dat het gebeurd als de vloerverwarming uit staat, dat kan als alleen de fase geschakeld wordt. De N kan ook lekken. Dus je zou de hele verwarmingsgroep uit kunnen laten, dan zou je het niet meer moeten zien als het de vloerverwarming is.

Kelderbox klinkt ook als mogelijke. Groep lange tijd uitlaten is beste test.
offtopic:
Auwwwwwwww 7,5kW electrische verwarming. + kookplaat verkeers aangesloten aka op enkele fase.

• mhoedema
Ah nice! Hier kan ik wat mee.

Voor de groep lange tijd uitlaten: zolang ik groep 2 en 10 uitschakel is er in het begin nog wel eens de stroom uitgevallen, maar laatste 5 weken nooit meer. Dus eigenlijk hiermee getest dat dit wel werkt.
  • Koude ochtend meggeren ga ik proberen te regelen.
  • L1 ALS toch moe zou dus kunnen. Dan ga ik die (laten) vervangen. Zou ik dan voor zo'n High Immunity/SI type vervangen? Omwisselen zou ook wel kunnen.
  • Kelderbox lijkt dan uitgesloten, aangezien met langere tijd groep 2 en 10 uit, de L1 ALS niet tript.
  • Vochtprobleem: we hebben 4 jaar geleden wel een lekkage van de bovenbuurman gehad waarbij het in een slaapkamer en in de woonkamer door het plafond naar beneden kwam. Wel lang geleden, maar misschien dat dan nog een restje samen met een ander probleem dit veroorzaakt?
Dank voor nu! Als er nog andere ideeen zijn hoor ik het graag.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:58
mhoedema schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:49:
  • Testen van L1 ALS: een electricien gaf aan dat als de testknop van de ALS nog werkt, de aardlek nog niet moe is.
Oke... en wat gaf zijn installatietester dan als antwoord?

• mhoedema
Hij had geen installatietester. Dit was gewoon het indrukken van de gele testknop op de ALS. Bij het indrukken, ging de ALS naar uit. Hiermee concludeerde hij dat de ALS nog in orde was.

Maar als ik je goed begrijp kun je dit ook nog op andere manieren testen. Wat dat betreft fijn dat de ALS zelf verdacht is. Dat is ee stuk makkelijker en voordeliger te vervangen dan de hele vloer+verwarming.

Daarom vraag ik me hier af of ik het met een nieuwe ALS meteen duurzaam kan aanpakken door een model te kiezen die goed geschikt is voor het type apparaten wat erachter hangt (vloerverarming woonkamer+badkamer, koelkast, 20 slimme lampen en 10 WCD's).

Overbelasting is (gek genoeg als ik het lijstje zo zie) nooit sprake van geweest waarbij de groep zelf of de hoofdaansluiting stop/zekering uitschakelde.

• mhoedema
De electricien is vandaag geweest en hij heeft er voorlopig een nieuwe ALS ingezet. Dat eerst nu aankijken of dat help. Ik ben benieuwd.

Dank voor alle input!
Pagina: 1