Aluminium veranda net een oven!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:59
Hey hey, vraagje aan de mensen met ervaring met een aluminium veranda!

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een aluminium veranda hebben met screens aan de voorkant én bovenkant van de veranda. Het was best een dure investering, dus die optie heb ik destijds niet genomen.

Nu merk ik al bij 20 graden dat het echt een broeikas wordt als de schuifpui niet openstaat. Aan de andere kant heb ik het idee dat met een rolluik of screen de warmte alsnog blijft hangen en niet goed kan ontsnappen. Daarom heb ik voorlopig gewoon gekozen voor een plisségordijn.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😊

Alle reacties

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:22
Geen ervaring, maar als je de warmte wilt weren moet je dat idealiter aan de buitenkant doen en niet aan de binnenkant. De warmte is dan immers al binnen in de ruimte.

Je wilt de warmte buiten houden en dus zou ik toch kijken naar screens, in ieder geval aan de bovenkant.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:39:
Hey hey, vraagje aan de mensen met ervaring met een aluminium veranda!

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een aluminium veranda hebben met screens aan de voorkant én bovenkant van de veranda. Het was best een dure investering, dus die optie heb ik destijds niet genomen.

Nu merk ik al bij 20 graden dat het echt een broeikas wordt als de schuifpui niet openstaat. Aan de andere kant heb ik het idee dat met een rolluik of screen de warmte alsnog blijft hangen en niet goed kan ontsnappen. Daarom heb ik voorlopig gewoon gekozen voor een plisségordijn.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😊
Je observatie klopt. Met de schuifpui dicht wordt het een broeikas, want het heeft alle kenmerken van een broeikas.

Je kunt een aantal dingen doen:
  1. Ventileren, dus naast de schuifpui ook flinke dakluiken open
  2. Zonwering toepassen aan de buitenzijde, zodat de zon niet op het glas komt
Je plisegordijntje gaat niet veel doen, omdat de warmte al binnen is. Zorgt er hooguit voor dat je zelf geen last hebt van directe zoninstraling.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet niet wat je nu precies hebt aan laten bouwen, maar dit is wat wij bij onze nieuwbouwwoning hebben: Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"

En ja, dat word een broeikas. Temperaturen van 50 graden in de zomer is niet ongewoon. We hebben wel een zonwering in/onder het glazen plafond laten plaatsen bij de bouw dat helpt al wel.
Omdat we dit op voorhand al zagen aankomen hebben we er ook een airco in geplaatst, dat helpt enorm (ook voor de winter om het lekker warm te hebben).

Tijd voor een nieuwe sig..

• Routepr0bleem
Koffie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:21:
Ik weet niet wat je nu precies hebt aan laten bouwen, maar dit is wat wij bij onze nieuwbouwwoning hebben: Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"

En ja, dat word een broeikas. Temperaturen van 50 graden in de zomer is niet ongewoon. We hebben wel een zonwering in/onder het glazen plafond laten plaatsen bij de bouw dat helpt al wel.
Omdat we dit op voorhand al zagen aankomen hebben we er ook een airco in geplaatst, dat helpt enorm (ook voor de winter om het lekker warm te hebben).
Die van jullie ziet er goed uit! Wij hebben gewoon een aluminium veranda met een schuifpui en polycarbonaat dak. Die van jullie heeft wel wat gekost zie ik. Hoe hebben jullie de airco laten plaatsen? Daar denk ik nu ook aan namelijk op het dak de buitenunit en een zonnescherm aan de voorzijde moet al veel oplossen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Een rolscreen met reflecterende laag buiten over het dak werkt zeker verkoelend. Zo'n screen is incl. montage best prijzig maar wel effectief. Wil je het in een warme zomer koel in die ruimte hebben dan zou ik er ook een airco in plaatsen maar een airco zonder buitenscreen over het dak moet heel hard werken om het zaakje koel te krijgen.
Zelf heb ik beide (screen en airco) en hoef de airco pas bij buitentemperaturen vanaf 25 graden in te schakelen die het dan heel makkelijk op een aangename temperatuur kan houden.

• Routepr0bleem
vogelmans schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:43:
Een rolscreen met reflecterende laag buiten over het dak werkt zeker verkoelend. Zo'n screen is incl. montage best prijzig maar wel effectief. Wil je het in een warme zomer koel in die ruimte hebben dan zou ik er ook een airco in plaatsen maar een airco zonder buitenscreen over het dak moet heel hard werken om het zaakje koel te krijgen.
Zelf heb ik beide (screen en airco) en hoef de airco pas bij buitentemperaturen vanaf 25 graden in te schakelen die het dan heel makkelijk op een aangename temperatuur kan houden.
Hey hey heb jij een foto van de situatie hoe dat eruit ziet? Ik heb een poly dak en glazen schuifpui airco denk ik ook aan maar de buitenunit op het dak of tegen de muur waar net de dak eindigd van de veranda. Maar een screen aan de voorzijde en een airco zou al veel schelen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Hey hey heb jij een foto van de situatie hoe dat eruit ziet? Ik heb een poly dak en glazen schuifpui airco denk ik ook aan maar de buitenunit op het dak of tegen de muur waar net de dak eindigd van de veranda. Maar een screen aan de voorzijde en een airco zou al veel schelen.
Begin met het dak, die krijgt de grootste zoninstraling. De gevel krijgt in de zomer veel minder, door de stand van de zon.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:38
Mijn buurman heeft ook een airco.

Die staat het halve jaar te verwarmen, omdat het anders te koud is om er te zitten, en het halve jaar te koelen, omdat het anders te heet is om er te zitten.

Dus zitten wij het hele jaar in het airco geruis als wij in onze tuin zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Wat had je verwacht? Je zet een serre, en suprise suprise het voelt als een serre... Wil je een confortabele uitbreiding van je huis dan moet je geen veranda zetten, want die zal ruwweg 10 maanden in het jaar wat minder zijn.

Zonwering moet je buiten het glas doen, en kan zo simpel zijn als witkalk (zoals tuinders gebruiken) of rieten matten over het dak uitrollen (deed mijn grootvader elk jaar). Een goeie toevoeging is ook een goed geplaatste loofboom, die geeft in de zomer veel schaduw en verliest in de winter zijn blad waardoor je dan net wel zon binnen krijgt.

Maar écht deftige oplossingen, waarmee je het comfort van een goeie huiskamer hebt, die worden heel duur tot onmogelijk. Of je moet de veranda verwijderen, en een echte uitbouw plaatsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vogelmans
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcQGVWWZcj3LHTf2FIqBE8_WsS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbZ8jFzJHnpbaIDNy7t7bWq6.jpg?f=fotoalbum_large
Het screen laat wel licht door maar reflecteert direct zonlicht.
Screens aan de voorkant neemt het uitzicht op de tuin weg, dat zou ik jammer vinden want een serre bouw je voor de overgang van woonhuis naar tuin.

[ Voor 8% gewijzigd door vogelmans op 21-05-2026 12:32 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Die van jullie ziet er goed uit! Wij hebben gewoon een aluminium veranda met een schuifpui en polycarbonaat dak. Die van jullie heeft wel wat gekost zie ik. Hoe hebben jullie de airco laten plaatsen? Daar denk ik nu ook aan namelijk op het dak de buitenunit en een zonnescherm aan de voorzijde moet al veel oplossen.
Thanks, was idd niet goedkoop.
Om een beeld te geven, volgens de sensor van de airco binnenunit was het gisteren 40 graden, op dit moment is het 35 graden (heb de zonwering maar even geopend :P )
Wij hebben 1 stenen muur in de serre, daar heb ik tijdens de bouw een hoog stopcontact met eigen groep laten plaatsen.
De binnunit hangt dus an de stenen muur (in os geval boven de eettafel en TV) en de buitenunit aan de andere kant van de muur ter hoogte van het maaivel.

De airco heb ik zelf geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7xReJJ_LeR9Y_WMp8lqXxrcPns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqTTBAoYhTZvmeM1cWSHyYAb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVRv2NaCs7Hpp5HDZvozMoOiRv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F133vl34mcLg8xspbMLg1z9K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtMnFTH9wtfrCvjEVRFMCQXhhH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r77VSzL4aVQvOA5W10M7P4OW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfeEYtJYPgHFIflyIE4eFeqjGsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWZ5gFtEzgHNuqrzHHbx3bpE.jpg?f=fotoalbum_tile

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:58
Klopt is gewoon normaal hoor.
Wij hebben een zonnewering aan de binnenkant maar dan nog wordt het bloedheet.
Het beste is een zonnewering aan de buitenkant van de veranda maar dat is wel een stuk minder mooi, vind ik.

Geniet er vooral van zou ik zeggen en zet een deur op een kier dat helpt ook.
Sowieso een glazen veranda op het zuiden is niet aan te raden, dat is echt een oven.

[ Voor 16% gewijzigd door rkonings op 21-05-2026 13:03 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonwering binnen zorgt ervoor dat je zelf in de "schaduw"kan zitten maar doet imho niet genoeg met de temperatuur. De warmte door instraling komt voor een groot deel gewoon binnen. De warmte zit dan soms wel een beetje gevangen tussen de zonwering en het glas/polycarbonaat maar dat komt voor een groot deel al dan niet met vertraging de ruimte in. Ik zou mijn geld hier echt niet aan verspillen. transparante verranda's/serres zijn bedacht om een klein beetje zonne energie om te zetten in warmte, dat wordt dus vanzelfsprekend snel teveel warmte als er meer zon is. Dit weg koelen met een airco is eigenlijk een beetje vreemd, je doet er namelijk eerst alles aan om die zon te vangen. Ik zou eerder denken aan zonwering (aan de buitenkant) of gewoon elders gaan zitten. De klassieke serre/oranjerie was oorspronkelijk bedoeld voor het overwintering van planten, warmtewinst in koude maanden, beschut zitten bij lage winterzon. Niet als leefruimte tijdens (warme) zonnige dagen. Moderne marketing heeft daar soms een soort “vier seizoenen woonkamer” van gemaakt, terwijl de fysica niet veranderd is. Actief gaan wegkoelen kan natuurlijk wel, of je dit moet willen is dan wel de vraag. jouw alu veranda staatop bepaalde punten wel een paar stapjes van de victoriaanse oranjerie, maar bouwfysisch is hij echt het zelfde.

TLDR: voorkomen door zonwering en wegventileren zouden mijn eerste stappen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-05-2026 13:50 ]

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:14
naftebakje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:24:
Wat had je verwacht? Je zet een serre, en suprise suprise het voelt als een serre... Wil je een confortabele uitbreiding van je huis dan moet je geen veranda zetten, want die zal ruwweg 10 maanden in het jaar wat minder zijn.

Zonwering moet je buiten het glas doen, en kan zo simpel zijn als witkalk (zoals tuinders gebruiken) of rieten matten over het dak uitrollen (deed mijn grootvader elk jaar). Een goeie toevoeging is ook een goed geplaatste loofboom, die geeft in de zomer veel schaduw en verliest in de winter zijn blad waardoor je dan net wel zon binnen krijgt.

Maar écht deftige oplossingen, waarmee je het comfort van een goeie huiskamer hebt, die worden heel duur tot onmogelijk. Of je moet de veranda verwijderen, en een echte uitbouw plaatsen.
Mijn schoonouders hebben een verandara van houten skelet en aluplust glas/ramen (4-5jaar geleden upgegrade). Dit is exact wat ze doen, rieten matten en soms witkalk. In de (na-)winter gebruiken ze de verandara letterlijk als serre (het zijn boeren op pensioen maar met nog een serieus stuk grond om voor zelfgebruik te planten). Sinds vorig jaar hangt er ook een kleine airco maar ze steken die zelden aan, er is één groot raam en een schuifdeur beiden met muggengaas en die zetten de gewoon open. Het zouden ook geen boeren zijn als er kleine kachel staat maar dat is meer voor de gezelligheid. Het dak kan ook open maar gebruiken ze eigenlijk nooit. Ook staat het bij hen naast de deur naar de tuin toe dus ze moeten er niet doorlopen.

Omdat ik ze altijd zag sukkelen met die matten (is eigenlijk niet zoveel werk maar ze zijn nu ook de jongste niet meer) heb ik eens gekeken naar somfy en dooya tubular motoren met een guidance systeem. Ben nooit verder geraakt helaas en sindsdien spring ik daarop want het gaat er de komende jaren niet van komen.

Maar ik denk ook dat je een veranda als veranda moet zien, het is basically een serre met ramen en deuren die je voor comfort hier en daar kunt upgraden/aanpassen. Je zit buiten de wind, kan koelen en verwarmen als je dat wilt. In de lente als het nog te koud is om buiten te zitten is dit zalig. Planten overleven er en het heeft iets magisch in een oude zetel zitten under the sky in de winter met een klein vuurtje terwijl je een boek leest en alle planten rondom je groen zijn.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heb een glazen tuinkamer en gebruik 'm zeker als bijverwarming op zonnige winterdagen. Bij 5'c buiten kan het al 30+ worden in m'n tuinkamertje.

Kwestie van de deuren op een kiertje zetten en woestijnplanten houden, heb er wel zonwering in (niet op want dat moet weer weerbestendig zijn) maar dat helpt tegen de zon en niet enorm tegen de warmte.

Was even wennen, maar ben er wel blij mee hoor - zet er serieus een ventilator in tussen oktober en maart om m'n huis bij te verwarmen als het kan. Blaas ik de warmte met plezier m'n huis in.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Blasterxp
  • Niet online
Lijkt mij enorm veel stroom kosten om een airco te laten draaien in een ruimte die zo enorm mee beweegt met de buiten temperatuur.

Mag ik voorstellen dat je al test een kleed, dekzijl, dekbedhoes over het dak heen legt? Daarmee kun je eens testen of het inderdaad instralingswarmte van de zon is - zonder dat je direct aan 3-9000euro kosten zit.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:16
naftebakje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:24:
Zonwering moet je buiten het glas doen, en kan zo simpel zijn als witkalk (zoals tuinders gebruiken) .

Witkalk zou kunnen, hierbij is het aangewezen om vooraf goed te kijken welke producten je gaat gebruiken, omdat er producten zijn die aluminium aan kunnen tasten, er vanuit gaande dat je glas hebt, is mij onlangs verteld tijdens de cursus druiventeelt in kassen.

• vogelmans
  • Nu online
Als je al zonnepanelen hebt dan is het bijna gratis om de serre te koelen want koelen is alleen nodig op zonnige dagen en leveren de panelen maximaal stroom die je waarschijnlijk anders toch niet gebruikt. Nu kun je nog salderen maar volgend jaar niet meer en kan stroom terugleveren zelfs geld gaan kosten.

• Routepr0bleem
Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:14:
Lijkt mij enorm veel stroom kosten om een airco te laten draaien in een ruimte die zo enorm mee beweegt met de buiten temperatuur.

Mag ik voorstellen dat je al test een kleed, dekzijl, dekbedhoes over het dak heen legt? Daarmee kun je eens testen of het inderdaad instralingswarmte van de zon is - zonder dat je direct aan 3-9000euro kosten zit.
Ik denk dat dat een goed idee is maar ik zit te denken wat ik kan gebruiken hiervoor.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:14:

Het beeld van de aanschaf- en verbruikskosten wat jij van een airco hebt is nogal overdreven. Zeker als je idd je airco laat koelen op overschot van zonnepanelen.

• Blasterxp
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Het beeld van de aanschaf- en verbruikskosten wat jij van een airco hebt is nogal overdreven. Zeker als je idd je airco laat koelen op overschot van zonnepanelen.
De ruimte heeft een isolatiewaarde van helemaal niets. Mét de instraling, hoeveel energie wil je verprutsen om het weg te koelen? Hoeveel warmte wil je toevoegen om het op temperatuur te houden?

Dat we toevallig 'overschot' hebben, betekent toch niet dat we een machine moeten laten maken, vullen met gas, onderhoud moeten geven, en dan eindeloos laten draaien? Noem mij maar een eco ridder; het lijkt mij niet wenselijk om zo met de aardbol om te gaan.

• vogelmans
  • Nu online
Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:59:
[...]

De ruimte heeft een isolatiewaarde van helemaal niets. Mét de instraling, hoeveel energie wil je verprutsen om het weg te koelen? Hoeveel warmte wil je toevoegen om het op temperatuur te houden?

Dat we toevallig 'overschot' hebben, betekent toch niet dat we een machine moeten laten maken, vullen met gas, onderhoud moeten geven, en dan eindeloos laten draaien? Noem mij maar een eco ridder; het lijkt mij niet wenselijk om zo met de aardbol om te gaan.
Zeg dat maar tegen de overheid en de energiereuzen. Als salderen wegvalt dan zou je bijna dom zijn om niet alle opgewekte energie zelf te gebruiken of het tegen betaling dumpen op het energie netwerk.
En een airco doet niets anders dan warmte verplaatsen van binnen naar buiten of andersom tegen relatief weinig energie (het is een warmtepomp).

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Wat wil je dat ik met je mening doe, in de groene of de grijze kliko?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:17
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:26:[...]Ik denk dat dat een goed idee is maar ik zit te denken wat ik kan gebruiken hiervoor.
Ga naar de Action of Zeeman of zoiets, koop wat tweepersoons witte lakens en frot die op de een of andere manier aan elkaar zodanig dat je ze over het dak kunt trekken. Is goedkoop, houd het grootste deel van de zon tegen en je kunt beoordelen of je later een wat meer professioneel systeem laat aanleggen.
Het ziet er misschien niet mooi uit, maar het werkt wel. Ook: S'avonds en 's nachts goed doorluchten, overdag de boel dichthouden. Een airco plaatsen heeft bijna geen zin, het is een ongeïsoleerde broeikas, dan staat de hele zomer zo'n unit op de top van z'n kunnen te loeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Ga naar de Action of Zeeman of zoiets, koop wat tweepersoons witte lakens en frot die op de een of andere manier aan elkaar zodanig dat je ze over het dak kunt trekken. Is goedkoop, houd het grootste deel van de zon tegen en je kunt beoordelen of je later een wat meer professioneel systeem laat aanleggen.
Het ziet er misschien niet mooi uit, maar het werkt wel. Ook: S'avonds en 's nachts goed doorluchten, overdag de boel dichthouden. Een airco plaatsen heeft bijna geen zin, het is een ongeïsoleerde broeikas, dan staat de hele zomer zo'n unit op de top van z'n kunnen te loeien.
Zo iets inderdaad.mocht je nog wat pvc/electrabuis en duck tape/gaffa hebben liggen, dan kan je eventueel een soort frametje in elkaar flansen om het geheel een paar cm van het dat af te houden, dat scheelt nog een beetje extra (en maakt het beter vergelijkbaar met een serieuze screen), maar zo niet,dan is het ook goed. Belangrijkste is dat het een lichte kleur heeft of zelfs reflecteert. Misschien heb je in je kampeeruitrusting nog ergens alu/thermodeken of schuimmatjes met alu bovenkant oid. Het hoeft ook niet 100% van je dak te bedekken om een impressie te krijgen van het effect.

Komen weekend overigens perfect weer om eens te testen.
Pagina: 1