Aluminium veranda net een oven!

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06 16:40
Hey hey, vraagje aan de mensen met ervaring met een aluminium veranda!

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een aluminium veranda hebben met screens aan de voorkant én bovenkant van de veranda. Het was best een dure investering, dus die optie heb ik destijds niet genomen.

Nu merk ik al bij 20 graden dat het echt een broeikas wordt als de schuifpui niet openstaat. Aan de andere kant heb ik het idee dat met een rolluik of screen de warmte alsnog blijft hangen en niet goed kan ontsnappen. Daarom heb ik voorlopig gewoon gekozen voor een plisségordijn.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😊

Alle reacties


  • maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:15
Geen ervaring, maar als je de warmte wilt weren moet je dat idealiter aan de buitenkant doen en niet aan de binnenkant. De warmte is dan immers al binnen in de ruimte.

Je wilt de warmte buiten houden en dus zou ik toch kijken naar screens, in ieder geval aan de bovenkant.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:26
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:39:
Hey hey, vraagje aan de mensen met ervaring met een aluminium veranda!

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een aluminium veranda hebben met screens aan de voorkant én bovenkant van de veranda. Het was best een dure investering, dus die optie heb ik destijds niet genomen.

Nu merk ik al bij 20 graden dat het echt een broeikas wordt als de schuifpui niet openstaat. Aan de andere kant heb ik het idee dat met een rolluik of screen de warmte alsnog blijft hangen en niet goed kan ontsnappen. Daarom heb ik voorlopig gewoon gekozen voor een plisségordijn.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😊
Je observatie klopt. Met de schuifpui dicht wordt het een broeikas, want het heeft alle kenmerken van een broeikas.

Je kunt een aantal dingen doen:
  1. Ventileren, dus naast de schuifpui ook flinke dakluiken open
  2. Zonwering toepassen aan de buitenzijde, zodat de zon niet op het glas komt
Je plisegordijntje gaat niet veel doen, omdat de warmte al binnen is. Zorgt er hooguit voor dat je zelf geen last hebt van directe zoninstraling.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet niet wat je nu precies hebt aan laten bouwen, maar dit is wat wij bij onze nieuwbouwwoning hebben: Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"

En ja, dat word een broeikas. Temperaturen van 50 graden in de zomer is niet ongewoon. We hebben wel een zonwering in/onder het glazen plafond laten plaatsen bij de bouw dat helpt al wel.
Omdat we dit op voorhand al zagen aankomen hebben we er ook een airco in geplaatst, dat helpt enorm (ook voor de winter om het lekker warm te hebben).

Braaikamer - Smoke&BBQ


  • Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06 16:40
Koffie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:21:
Ik weet niet wat je nu precies hebt aan laten bouwen, maar dit is wat wij bij onze nieuwbouwwoning hebben: Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"

En ja, dat word een broeikas. Temperaturen van 50 graden in de zomer is niet ongewoon. We hebben wel een zonwering in/onder het glazen plafond laten plaatsen bij de bouw dat helpt al wel.
Omdat we dit op voorhand al zagen aankomen hebben we er ook een airco in geplaatst, dat helpt enorm (ook voor de winter om het lekker warm te hebben).
Die van jullie ziet er goed uit! Wij hebben gewoon een aluminium veranda met een schuifpui en polycarbonaat dak. Die van jullie heeft wel wat gekost zie ik. Hoe hebben jullie de airco laten plaatsen? Daar denk ik nu ook aan namelijk op het dak de buitenunit en een zonnescherm aan de voorzijde moet al veel oplossen.

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Een rolscreen met reflecterende laag buiten over het dak werkt zeker verkoelend. Zo'n screen is incl. montage best prijzig maar wel effectief. Wil je het in een warme zomer koel in die ruimte hebben dan zou ik er ook een airco in plaatsen maar een airco zonder buitenscreen over het dak moet heel hard werken om het zaakje koel te krijgen.
Zelf heb ik beide (screen en airco) en hoef de airco pas bij buitentemperaturen vanaf 25 graden in te schakelen die het dan heel makkelijk op een aangename temperatuur kan houden.

  • Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06 16:40
vogelmans schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:43:
Een rolscreen met reflecterende laag buiten over het dak werkt zeker verkoelend. Zo'n screen is incl. montage best prijzig maar wel effectief. Wil je het in een warme zomer koel in die ruimte hebben dan zou ik er ook een airco in plaatsen maar een airco zonder buitenscreen over het dak moet heel hard werken om het zaakje koel te krijgen.
Zelf heb ik beide (screen en airco) en hoef de airco pas bij buitentemperaturen vanaf 25 graden in te schakelen die het dan heel makkelijk op een aangename temperatuur kan houden.
Hey hey heb jij een foto van de situatie hoe dat eruit ziet? Ik heb een poly dak en glazen schuifpui airco denk ik ook aan maar de buitenunit op het dak of tegen de muur waar net de dak eindigd van de veranda. Maar een screen aan de voorzijde en een airco zou al veel schelen.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:26
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Hey hey heb jij een foto van de situatie hoe dat eruit ziet? Ik heb een poly dak en glazen schuifpui airco denk ik ook aan maar de buitenunit op het dak of tegen de muur waar net de dak eindigd van de veranda. Maar een screen aan de voorzijde en een airco zou al veel schelen.
Begin met het dak, die krijgt de grootste zoninstraling. De gevel krijgt in de zomer veel minder, door de stand van de zon.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:52
Mijn buurman heeft ook een airco voor zijn serre/tuin veranda.

Die staat het halve jaar te verwarmen, omdat het anders te koud is om er te zitten, en het halve jaar te koelen, omdat het anders te heet is om er te zitten.

Dus zitten wij het hele jaar in het airco geruis als wij in onze tuin zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door roltor op 21-05-2026 21:21 ]


  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Wat had je verwacht? Je zet een serre, en suprise suprise het voelt als een serre... Wil je een confortabele uitbreiding van je huis dan moet je geen veranda zetten, want die zal ruwweg 10 maanden in het jaar wat minder zijn.

Zonwering moet je buiten het glas doen, en kan zo simpel zijn als witkalk (zoals tuinders gebruiken) of rieten matten over het dak uitrollen (deed mijn grootvader elk jaar). Een goeie toevoeging is ook een goed geplaatste loofboom, die geeft in de zomer veel schaduw en verliest in de winter zijn blad waardoor je dan net wel zon binnen krijgt.

Maar écht deftige oplossingen, waarmee je het comfort van een goeie huiskamer hebt, die worden heel duur tot onmogelijk. Of je moet de veranda verwijderen, en een echte uitbouw plaatsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Hey hey heb jij een foto van de situatie hoe dat eruit ziet? Ik heb een poly dak en glazen schuifpui airco denk ik ook aan maar de buitenunit op het dak of tegen de muur waar net de dak eindigd van de veranda. Maar een screen aan de voorzijde en een airco zou al veel schelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcQGVWWZcj3LHTf2FIqBE8_WsS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbZ8jFzJHnpbaIDNy7t7bWq6.jpg?f=fotoalbum_large
Het screen laat wel licht door maar reflecteert direct zonlicht.
Screens aan de voorkant neemt het uitzicht op de tuin weg, dat zou ik jammer vinden want een serre bouw je voor de overgang van woonhuis naar tuin.

[ Voor 8% gewijzigd door vogelmans op 21-05-2026 12:32 ]


  • Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Die van jullie ziet er goed uit! Wij hebben gewoon een aluminium veranda met een schuifpui en polycarbonaat dak. Die van jullie heeft wel wat gekost zie ik. Hoe hebben jullie de airco laten plaatsen? Daar denk ik nu ook aan namelijk op het dak de buitenunit en een zonnescherm aan de voorzijde moet al veel oplossen.
Thanks, was idd niet goedkoop.
Om een beeld te geven, volgens de sensor van de airco binnenunit was het gisteren 40 graden, op dit moment is het 35 graden (heb de zonwering maar even geopend :P )
Wij hebben 1 stenen muur in de serre, daar heb ik tijdens de bouw een hoog stopcontact met eigen groep laten plaatsen.
De binnunit hangt dus an de stenen muur (in os geval boven de eettafel en TV) en de buitenunit aan de andere kant van de muur ter hoogte van het maaivel.

De airco heb ik zelf geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7xReJJ_LeR9Y_WMp8lqXxrcPns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqTTBAoYhTZvmeM1cWSHyYAb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVRv2NaCs7Hpp5HDZvozMoOiRv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F133vl34mcLg8xspbMLg1z9K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtMnFTH9wtfrCvjEVRFMCQXhhH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r77VSzL4aVQvOA5W10M7P4OW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfeEYtJYPgHFIflyIE4eFeqjGsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWZ5gFtEzgHNuqrzHHbx3bpE.jpg?f=fotoalbum_tile

Braaikamer - Smoke&BBQ


  • rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:52
Klopt is gewoon normaal hoor.
Wij hebben een zonnewering aan de binnenkant maar dan nog wordt het bloedheet.
Het beste is een zonnewering aan de buitenkant van de veranda maar dat is wel een stuk minder mooi, vind ik.

Geniet er vooral van zou ik zeggen en zet een deur op een kier dat helpt ook.
Sowieso een glazen veranda op het zuiden is niet aan te raden, dat is echt een oven.

[ Voor 16% gewijzigd door rkonings op 21-05-2026 13:03 ]


  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonwering binnen zorgt ervoor dat je zelf in de "schaduw"kan zitten maar doet imho niet genoeg met de temperatuur. De warmte door instraling komt voor een groot deel gewoon binnen. De warmte zit dan soms wel een beetje gevangen tussen de zonwering en het glas/polycarbonaat maar dat komt voor een groot deel al dan niet met vertraging de ruimte in. Ik zou mijn geld hier echt niet aan verspillen. transparante verranda's/serres zijn bedacht om een klein beetje zonne energie om te zetten in warmte, dat wordt dus vanzelfsprekend snel teveel warmte als er meer zon is. Dit weg koelen met een airco is eigenlijk een beetje vreemd, je doet er namelijk eerst alles aan om die zon te vangen. Ik zou eerder denken aan zonwering (aan de buitenkant) of gewoon elders gaan zitten. De klassieke serre/oranjerie was oorspronkelijk bedoeld voor het overwintering van planten, warmtewinst in koude maanden, beschut zitten bij lage winterzon. Niet als leefruimte tijdens (warme) zonnige dagen. Moderne marketing heeft daar soms een soort “vier seizoenen woonkamer” van gemaakt, terwijl de fysica niet veranderd is. Actief gaan wegkoelen kan natuurlijk wel, of je dit moet willen is dan wel de vraag. jouw alu veranda staatop bepaalde punten wel een paar stapjes van de victoriaanse oranjerie, maar bouwfysisch is hij echt het zelfde.

TLDR: voorkomen door zonwering en wegventileren zouden mijn eerste stappen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-05-2026 13:50 ]


  • silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 09:28
naftebakje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:24:
Wat had je verwacht? Je zet een serre, en suprise suprise het voelt als een serre... Wil je een confortabele uitbreiding van je huis dan moet je geen veranda zetten, want die zal ruwweg 10 maanden in het jaar wat minder zijn.

Zonwering moet je buiten het glas doen, en kan zo simpel zijn als witkalk (zoals tuinders gebruiken) of rieten matten over het dak uitrollen (deed mijn grootvader elk jaar). Een goeie toevoeging is ook een goed geplaatste loofboom, die geeft in de zomer veel schaduw en verliest in de winter zijn blad waardoor je dan net wel zon binnen krijgt.

Maar écht deftige oplossingen, waarmee je het comfort van een goeie huiskamer hebt, die worden heel duur tot onmogelijk. Of je moet de veranda verwijderen, en een echte uitbouw plaatsen.
Mijn schoonouders hebben een verandara van houten skelet en aluplust glas/ramen (4-5jaar geleden upgegrade). Dit is exact wat ze doen, rieten matten en soms witkalk. In de (na-)winter gebruiken ze de verandara letterlijk als serre (het zijn boeren op pensioen maar met nog een serieus stuk grond om voor zelfgebruik te planten). Sinds vorig jaar hangt er ook een kleine airco maar ze steken die zelden aan, er is één groot raam en een schuifdeur beiden met muggengaas en die zetten de gewoon open. Het zouden ook geen boeren zijn als er kleine kachel staat maar dat is meer voor de gezelligheid. Het dak kan ook open maar gebruiken ze eigenlijk nooit. Ook staat het bij hen naast de deur naar de tuin toe dus ze moeten er niet doorlopen.

Omdat ik ze altijd zag sukkelen met die matten (is eigenlijk niet zoveel werk maar ze zijn nu ook de jongste niet meer) heb ik eens gekeken naar somfy en dooya tubular motoren met een guidance systeem. Ben nooit verder geraakt helaas en sindsdien spring ik daarop want het gaat er de komende jaren niet van komen.

Maar ik denk ook dat je een veranda als veranda moet zien, het is basically een serre met ramen en deuren die je voor comfort hier en daar kunt upgraden/aanpassen. Je zit buiten de wind, kan koelen en verwarmen als je dat wilt. In de lente als het nog te koud is om buiten te zitten is dit zalig. Planten overleven er en het heeft iets magisch in een oude zetel zitten under the sky in de winter met een klein vuurtje terwijl je een boek leest en alle planten rondom je groen zijn.

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:34

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heb een glazen tuinkamer en gebruik 'm zeker als bijverwarming op zonnige winterdagen. Bij 5'c buiten kan het al 30+ worden in m'n tuinkamertje.

Kwestie van de deuren op een kiertje zetten en woestijnplanten houden, heb er wel zonwering in (niet op want dat moet weer weerbestendig zijn) maar dat helpt tegen de zon en niet enorm tegen de warmte.

Was even wennen, maar ben er wel blij mee hoor - zet er serieus een ventilator in tussen oktober en maart om m'n huis bij te verwarmen als het kan. Blaas ik de warmte met plezier m'n huis in.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lijkt mij enorm veel stroom kosten om een airco te laten draaien in een ruimte die zo enorm mee beweegt met de buiten temperatuur.

Mag ik voorstellen dat je al test een kleed, dekzijl, dekbedhoes over het dak heen legt? Daarmee kun je eens testen of het inderdaad instralingswarmte van de zon is - zonder dat je direct aan 3-9000euro kosten zit.

  • Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:21
naftebakje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:24:
Zonwering moet je buiten het glas doen, en kan zo simpel zijn als witkalk (zoals tuinders gebruiken) .

Witkalk zou kunnen, hierbij is het aangewezen om vooraf goed te kijken welke producten je gaat gebruiken, omdat er producten zijn die aluminium aan kunnen tasten, er vanuit gaande dat je glas hebt, is mij onlangs verteld tijdens de cursus druiventeelt in kassen.

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Als je al zonnepanelen hebt dan is het bijna gratis om de serre te koelen want koelen is alleen nodig op zonnige dagen en leveren de panelen maximaal stroom die je waarschijnlijk anders toch niet gebruikt. Nu kun je nog salderen maar volgend jaar niet meer en kan stroom terugleveren zelfs geld gaan kosten.

  • Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06 16:40
Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:14:
Lijkt mij enorm veel stroom kosten om een airco te laten draaien in een ruimte die zo enorm mee beweegt met de buiten temperatuur.

Mag ik voorstellen dat je al test een kleed, dekzijl, dekbedhoes over het dak heen legt? Daarmee kun je eens testen of het inderdaad instralingswarmte van de zon is - zonder dat je direct aan 3-9000euro kosten zit.
Ik denk dat dat een goed idee is maar ik zit te denken wat ik kan gebruiken hiervoor.

  • Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:14:
Lijkt mij enorm veel stroom kosten om een airco te laten draaien in een ruimte die zo enorm mee beweegt met de buiten temperatuur.

Mag ik voorstellen dat je al test een kleed, dekzijl, dekbedhoes over het dak heen legt? Daarmee kun je eens testen of het inderdaad instralingswarmte van de zon is - zonder dat je direct aan 3-9000euro kosten zit.
Het beeld van de aanschaf- en verbruikskosten wat jij van een airco hebt is nogal overdreven. Zeker als je idd je airco laat koelen op overschot van zonnepanelen.

Braaikamer - Smoke&BBQ


  • Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Het beeld van de aanschaf- en verbruikskosten wat jij van een airco hebt is nogal overdreven. Zeker als je idd je airco laat koelen op overschot van zonnepanelen.
De ruimte heeft een isolatiewaarde van helemaal niets. Mét de instraling, hoeveel energie wil je verprutsen om het weg te koelen? Hoeveel warmte wil je toevoegen om het op temperatuur te houden?

Dat we toevallig 'overschot' hebben, betekent toch niet dat we een machine moeten laten maken, vullen met gas, onderhoud moeten geven, en dan eindeloos laten draaien? Noem mij maar een eco ridder; het lijkt mij niet wenselijk om zo met de aardbol om te gaan.

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:59:
[...]

De ruimte heeft een isolatiewaarde van helemaal niets. Mét de instraling, hoeveel energie wil je verprutsen om het weg te koelen? Hoeveel warmte wil je toevoegen om het op temperatuur te houden?

Dat we toevallig 'overschot' hebben, betekent toch niet dat we een machine moeten laten maken, vullen met gas, onderhoud moeten geven, en dan eindeloos laten draaien? Noem mij maar een eco ridder; het lijkt mij niet wenselijk om zo met de aardbol om te gaan.
Zeg dat maar tegen de overheid en de energiereuzen. Als salderen wegvalt dan zou je bijna dom zijn om niet alle opgewekte energie zelf te gebruiken of het tegen betaling dumpen op het energie netwerk.
En een airco doet niets anders dan warmte verplaatsen van binnen naar buiten of andersom tegen relatief weinig energie (het is een warmtepomp).

  • Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:59:
[...]

De ruimte heeft een isolatiewaarde van helemaal niets. Mét de instraling, hoeveel energie wil je verprutsen om het weg te koelen? Hoeveel warmte wil je toevoegen om het op temperatuur te houden?

Dat we toevallig 'overschot' hebben, betekent toch niet dat we een machine moeten laten maken, vullen met gas, onderhoud moeten geven, en dan eindeloos laten draaien? Noem mij maar een eco ridder; het lijkt mij niet wenselijk om zo met de aardbol om te gaan.
*knip*
Die is voor de HK.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 24-05-2026 12:21 ]

Braaikamer - Smoke&BBQ


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:26:[...]Ik denk dat dat een goed idee is maar ik zit te denken wat ik kan gebruiken hiervoor.
Ga naar de Action of Zeeman of zoiets, koop wat tweepersoons witte lakens en frot die op de een of andere manier aan elkaar zodanig dat je ze over het dak kunt trekken. Is goedkoop, houd het grootste deel van de zon tegen en je kunt beoordelen of je later een wat meer professioneel systeem laat aanleggen.
Het ziet er misschien niet mooi uit, maar het werkt wel. Ook: S'avonds en 's nachts goed doorluchten, overdag de boel dichthouden. Een airco plaatsen heeft bijna geen zin, het is een ongeïsoleerde broeikas, dan staat de hele zomer zo'n unit op de top van z'n kunnen te loeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
Yaksa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Ga naar de Action of Zeeman of zoiets, koop wat tweepersoons witte lakens en frot die op de een of andere manier aan elkaar zodanig dat je ze over het dak kunt trekken. Is goedkoop, houd het grootste deel van de zon tegen en je kunt beoordelen of je later een wat meer professioneel systeem laat aanleggen.
Het ziet er misschien niet mooi uit, maar het werkt wel. Ook: S'avonds en 's nachts goed doorluchten, overdag de boel dichthouden. Een airco plaatsen heeft bijna geen zin, het is een ongeïsoleerde broeikas, dan staat de hele zomer zo'n unit op de top van z'n kunnen te loeien.
Zo iets inderdaad.mocht je nog wat pvc/electrabuis en duck tape/gaffa hebben liggen, dan kan je eventueel een soort frametje in elkaar flansen om het geheel een paar cm van het dat af te houden, dat scheelt nog een beetje extra (en maakt het beter vergelijkbaar met een serieuze screen), maar zo niet,dan is het ook goed. Belangrijkste is dat het een lichte kleur heeft of zelfs reflecteert. Misschien heb je in je kampeeruitrusting nog ergens alu/thermodeken of schuimmatjes met alu bovenkant oid. Het hoeft ook niet 100% van je dak te bedekken om een impressie te krijgen van het effect.

Komen weekend overigens perfect weer om eens te testen.

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat dat een goed idee is maar ik zit te denken wat ik kan gebruiken hiervoor.
Misschien heb je hier iets aan voor een min of meer professionele afdekking van het dak.
https://www.afdekzeilwink...UQyFCiX6Q-jDyFgAoY.WL6GrU

  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
vogelmans schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Misschien heb je hier iets aan voor een min of meer professionele afdekking van het dak.
https://www.afdekzeilwink...UQyFCiX6Q-jDyFgAoY.WL6GrU
Dit spul (althans: ander merk, maar dat maakt weinig uit) heb ik op de lichtstraat in onze uitbouw. Werkt uitstekend voor vrij weinig geld.

Het nadeel zit niet in de werking,maar in de bediening: Ik zet het er meestal in de lente op en haal het er in de herfst weer af. Je bent wel even bezig om het te monteren (kwartiertje of zo, eerste keer langer), dus voor iedere dag erop en eraf ben ik iig te lui. Houd er ook rekening mee dat je bij alle randen van het dak moet kunnen komen om die zuignappen te plaatsen. Als dat niet lukt zijn er vermoedelijk wel andere budgetvriendelijke oplossingen, met spankabels bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 21-05-2026 20:49 ]


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16

FreakNL

Well do ya punk?

Blasterxp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:59:
[...]

De ruimte heeft een isolatiewaarde van helemaal niets. Mét de instraling, hoeveel energie wil je verprutsen om het weg te koelen? Hoeveel warmte wil je toevoegen om het op temperatuur te houden?

Dat we toevallig 'overschot' hebben, betekent toch niet dat we een machine moeten laten maken, vullen met gas, onderhoud moeten geven, en dan eindeloos laten draaien? Noem mij maar een eco ridder; het lijkt mij niet wenselijk om zo met de aardbol om te gaan.
Chapeau.

Ik mis deze mindset wel heel vaak. Wij hebben ook geen airco. Volledig onnodig voor die paar dagen per jaar dat het warm is… Kunnen het trouwens makkelijk betalen…

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
Routepr0bleem schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat dat een goed idee is maar ik zit te denken wat ik kan gebruiken hiervoor.
lakens en kleden van de kringloop. het is meer moeite om bovenstaande zin te typen dan een paar kleden of dekbedhoezen op je dak teleggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:58
Wij hebben IQ Relax polycarbonaat. Iets van 56% procent van de hitte wordt tegengehouden. Aan de voorzijde (open, dus ventilatie!) jaloezieën dus binnen de veranda geen direct zonlicht.

Vandaag was het 27 graden in de veranda, buiten 22. Dat is de delta die ik ook in hoogzomer vaak heb. Met zonwering op het dak zou dat nog wat minder worden.

Veranda dakzonwering is vrij duur. Een optie is om een 'gewoon' zonnescherm te monteren boven de veranda.

  • Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-06 13:36
In het verleden heb ik diverse markten afgelopen voor een mooie, sterke en lichtdichte ivoorwitte stof. Bij een zeilmakerij heb ik daarvan een groot doek laten maken en daarbij ook 'banden' langs de randen en overdwars met lussen aan de uiteinden. Die lussen gingen aan haken op het houtskelet. In de zomer erop, najaar eraf.

Hou bij de kleurkeuze van elke zonwering in gedachte dat een donkere kleur zal opwarmen en dan infrarood warmte zal uitstralen. Hoe lichter de kleur, hoe minder dat effect er is.

  • bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 19:47

bonzz.netninja

Niente baffi

No Hands schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:26:
[...]

lakens en kleden van de kringloop. het is meer moeite om bovenstaande zin te typen dan een paar kleden of dekbedhoezen op je dak teleggen.
Ik heb wel eens mijn huis behangen aan de buitenkant met lakens en dat deed precies niks. Veel te dun allemaal. Onder aan de streep heeft TS ook gewoon een kas gemaakt dus die gedraagt zich ook als een kas :) Wel goed voor je plantjes.

Let nog even op met je evt. plisse aan de binnenkant. Hangt die ver genoeg af van je glas, anders krijg je nog kans op thermische breuken in je glas. #beenthere

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:33:
[...]Ik heb wel eens mijn huis behangen aan de buitenkant met lakens en dat deed precies niks. Veel te dun allemaal.
De dikte van lakens is van ondergeschikt belang. Waar het om draait is dat je direct zonlicht weert van de oppervlakte. Die oppervlakte warmt dan een stuk minder op.
Net zoiets als je gevel laten begroeien met wilde wingerd of een andere, niet destructieve, klimplant. Ook dat scheelt aanmerkelijk in de temperatuur binnen. Natuurlijk wel bij de grootste hitte overdag de ramen, ventilatieroosters en deuren sluiten zodat je de warmte niet naar binnen haalt. 's Nachts zoveel mogelijk open zodat het af kan koelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • KevinH78
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-06 13:28
Een veranda is om buiten te zitten onder een overkapping. Een serre is een verlengstuk van de woning, bedoeld als winterkamer. Maar hoe iemand ooit bedacht heeft om buiten in een glazen doos te zitten begrijp ik nog steeds niet.

Vroeger hadden we een afdak aan de deel met eiken staanders en cementpannen. De langste zomeravonden ooit.

Een overkapping met geïsoleerd plat dak of gewoon een afdak met pannendak vind ik nog steeds het mooist en meest praktisch. Maar goed, je hebt het zaakje al staan. Dan zou ik toch investeren in een elektrisch scherm bovenop het dak. Die zijn prijzig, maar op termijn de beste investering. Zeker als je de waarde van comfort meerekent.

  • Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-06 12:19
roltor schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:52:
Mijn buurman heeft ook een airco voor zijn serre/tuin veranda.

Die staat het halve jaar te verwarmen, omdat het anders te koud is om er te zitten, en het halve jaar te koelen, omdat het anders te heet is om er te zitten.

Dus zitten wij het hele jaar in het airco geruis als wij in onze tuin zijn.
Een fatsoenlijke airco buitenunit zou vrij stil/geruisloos moeten zijn. Als je daar hinder van ondervindt mag hij dat ding wel eens nakijken.

  • roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:52
Hinder is subjectief vind ik, ik stoor me al vrij snel aan geluid, wat anderen waarschijnlijk niet eens horen. Maar ik ga wel eens meten hoeveel geluid het ding maakt als ik in de tuin zit.

  • jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-06 09:56

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Afgelopen weekend was het 40 graden bij mij achter. Als ik mijn zonwering aan de binnenkant dicht doe blijft het aangenamer. Buitenkant mogelijk beter maar dat was in mijn geval niet mogelijk.

Zonder zonwering 40

Met zonwering 33

Al was het op 2 verschillende dagen. Ik heb trouwens open veranda. Geen deuren oid

[ Voor 25% gewijzigd door jpm.lensen op 26-05-2026 13:17 ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3


  • epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:59
Mijn ouders hebben een elektrisch zonnescherm boven de serre laten hangen. Met een sensor, als de zon schijnt uit. Als de zon niet schijnt of te hard waait weer in. Scheelt veel in temper en qua kosten nog te doen.

  • nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 08:55
Hier ook een tuinkamer met glazen plafond en dak. In de winter, voorjaar en herfst is het heerlijk vertoeven in deze tuinkamer. In de zomer doen we de schuifwand open en het zonnescherm (binnenkant) dicht. Dan is het een overkapt terras. Ja het kan warm worden in de zomer, tot 63 graden hebben we al eens gehad( schuifwand dicht en zonnescherm in). Schuifdeuren open zetten en de temperatuur daalt direct tot de buitentemperatuur.

Als we voor langere tijd in de zomer weg gaan dan zetten we de schuifwand open en houden het zonnescherm dicht. Dan is het prima te doen.

Voor de mensen die niet snappen waarom we zo'n glazen doos aan de woning hebben gemaakt, buiten zitten uit de wind in 22-25 graden in Januari alles verwarmd door de zon is heerlijk. Waar wij dachten dat we alleen in de mooie zomermaanden in de tuinkamer te kunnen zitten blijkt dat we jaarrond in de tuinkamer zitten. 2 openslaande deuren vanuit de woonkamer de tuinkamer in, met een klein waterig zonnetje is het al 20+ graden. Tot nu toe hebben we een temperatuur van 22 graden gehad bij een buitentemperatuur van 4 graden. Tuinkamer volledig op het zuiden en heeft geresulteerd in een aanzienlijke besparing van de stookkosten. Ding zelf was trouwens niet goedkoop.

Ontopic: beste wat je kunt doen is doorsparen voor een zonnescherm wat over het glazen dak valt/ rolt.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36

Bob Popcorn

Plop!

Als het ultra goedkoop moet kun je uiteraard ook gewoon kassenwit kalk op je ruiten smeren (aan de buitenkant).

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1