Waarom is ray tracing nog altijd een aparte benchmark?

Pagina: 1
Acties:

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:34
Het valt mij wederom op dat de "1440p ultra" benchmark nog steeds zonder ray tracing gemeten is;

Best Buy Guide: Beste videokaart voor 1440p-gaming

Is dit niet misleidend? De "ultra" instellingen van een game zijn doorgaans met alle instellingen omhoog, dus niet met bepaalde instellingen uit.

Als ik kijk naar welke games getest worden dan is dit behoorlijk selectief. Vrijwel iedere game word dus niet op het "ultra" preset getest, terwijl sommige games zelfs geheel zouden worden weggelaten.

Ik zou voorstellen om de aparte DXR benchmark met pensioen te doen en gewoon te benchmarken op basis van de presets van de game zelf. En zeker geen games weglaten uit een test omdat een kaart die misschien niet goed draait, dat is juíst hele relevante informatie die zwaar in het gemiddelde zou moeten wegen.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-05 08:07
Nou ik zou juist niet alleen presets doen maar persoonlijk ben ik juist geinterreseerd in de RAW power, dus zonder frame gen en ML upscaling.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:11
Ik denk omdat veel mensen geen raytracing gebruiken en omdat die twee erg van elkaar kunnen verschillen qua performance.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:34
grasmanek94 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:40:
Nou ik zou juist niet alleen presets doen maar persoonlijk ben ik juist geinterreseerd in de RAW power, dus zonder frame gen en ML upscaling.
Dat staat los van de presets, en volgens mij staat dat ook uit bij benchmarks.
peize9 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:42:
Ik denk omdat veel mensen geen raytracing gebruiken en omdat die twee erg van elkaar kunnen verschillen qua performance.
Tja, maar "ultra" instellingen kosten sowieso veel performance. Daarom word ook medium gebenchmarkt. Het is geen experimentele feature meer. De nieuwste GPU's hebben er doorgaans weinig problemen mee.

[ Voor 38% gewijzigd door Wolfos op 21-05-2026 21:12 ]

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-05 08:07
Wolfos schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Dat staat los van de presets, en volgens mij staat dat ook uit bij benchmarks.

[...]
Nou, ik heb hier genoeg games, o.a. Spirit of the North en Hogwarts Legacy waarbij de presets gewoon ML upscaling aan zetten hoor. En bij Spirit of the North wordt dat niet eens duidelijk dat deze aan gaat bij preset switchen en/of zit/zat er een bug in waarbij DLSS altijd bij opstarten aan stond, ook al had iemand de optie 'uit staan'.

Verder is er tussen verschillende games helemaal geen afspraak wat medium high of ultra hoeft te betekenen, ik zou hierbij willen vertrouwen op de expertise van de reviewer om daar een nuttige vergelijking te trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 22-05-2026 08:07 ]