Deco Mesh netwerk zonder internet

Pagina: 1
Acties:

  • Mr. Hotel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 11:53
Ik heb een Mesh netwerk met een aantal Deco X5 nodes die aangesloten zijn op een modem van Ziggo. Dit modem werkt ook als DHCP-server.

Nu zijn er de laatste tijd regelmatig problemen met Ziggo waardoor het internet en ook mijn hele Mesh netwerk uitvalt. Is er een mogelijkheid om de nodes zo in te stellen dat ook wanneer er geen internet is het interne netwerk wel in tact/actief blijft, zodat ik in ieder geval via WiFi bij mijn interne apparaten kan. Ik heb een NAS in het netwerk die ik evt. als DHCP-server kan laten fungeren.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Marcel

  • Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Reinier

\o/

Als je het Ziggo-modem in bridge-modus zet (laat zetten) en de Deco's in routermodus, gaat het dan niet al werken?

  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met bridge mode en Deco in router mode zetten. Dan doet hij ook gelijk DHCP enzo.

Kanttekening: als je dit doet moet alles (incl die NAS) 'achter' de eerste Deco hangen, dus Modem -> eerste Deco node -> rest van bedraad en draadloos aangesloten spullen.

Maar dit is natuurlijk een lapmiddel: je internetverbinding hoort stabiel te zijn. Misschien kunnen we daar ook wat tips geven. Welke modem heb je van Ziggo (merk+model staan op sticker onderop)? Waar komt de coaxkabel je huis binnen (meestal meterkast of woonkamer, maar het kan soms bij oudere woningen op gekkere plekken zitten)? En staat de modem ook daar of ergens anders?

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 21-05-2026 10:59 ]

Oslik blyat! Oslik!


  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15
Mr. Hotel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:19:
Nu zijn er de laatste tijd regelmatig problemen met Ziggo waardoor het internet en ook mijn hele Mesh netwerk uitvalt. Is er een mogelijkheid om de nodes zo in te stellen dat ook wanneer er geen internet is het interne netwerk wel in tact/actief blijft, zodat ik in ieder geval via WiFi bij mijn interne apparaten kan. Ik heb een NAS in het netwerk die ik evt. als DHCP-server kan laten fungeren.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!
In ieder geval deze tip:

Voor alle TP-Link/Deco apparaten die in AP mode werken en een zogenaamde "smart DHCP" functie hebben:
Zet deze functie uit in AP mode!
Anders kan/gaat deze bij uitval/verstoringen van de router/DHCP server of soms zonder reden zelf als DHCP server functioneren met alle gevolgen van dien voor je netwerk.

Ziggo Community: SSID deco/ ziggo
@Kameleon1987   schreef:
Een klassiek probleem:
Deco hoort DHCP uit te zetten in AP-mode
Maar bij glitches (reboot, kabelverlies) kan hij:
tijdelijk zelf DHCP starten (192.168.68.x) of verkeerd subnet gebruiken.
Deco M9 Plus in AP mode taking over DHCP server and assigning IPs in own subnet
TP-Link Community: Conflicting DHCP when Deco in AP mode?
TP-Link Community: Smart DHCP on/off option under Access Point mode

Zet dit dus altijd uit in AP mode!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nS6TAL5hcNSR9maT0rhKzrpf5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LN51Oqm5RcTFWjmb7xJe2RBG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 21-05-2026 11:58 ]


  • Mr. Hotel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 11:53
Bedankt voor alle tips, ik ga hiermee aan de slag.

Wat betreft de reactie van dion_b: het interne netwerk is het probleem niet, het betreft echt een lokale storing bij Ziggo. En dat de afgelopen weken al 5 keer en dan enkele uren. Vandaar dat ik andere mogelijkheden aan het kijken ben.

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15
Mr. Hotel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:01:
Wat betreft de reactie van dion_b: het interne netwerk is het probleem niet, het betreft echt een lokale storing bij Ziggo. En dat de afgelopen weken al 5 keer en dan enkele uren. Vandaar dat ik andere mogelijkheden aan het kijken ben.
Daar was eerder ook een vraag/topic over op de Ziggo community:

Ziggo Community: Blijft het thuisnetwerk benaderbaar bij een internetstoring?

Maar dat is volgens nu toch wel veranderd/aangepast.
De laatste keren dat hier het modem in storing stond en/of het hele kabelsignaal eruit lag bleef het netwerk/modem wel bereikbaar.
Hier staat trouwens nog de witte SmartWifi/Connectbox.

Zoals al aangegeven zijn TP-Link AP's in die situaties dan de grootste veroorzaker van problemen als de smart/auto DHCP functie actief is.

  • Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 15:35

Gotez

42

Volgens mij is dit iets geks in de deco, herken ik ook. Deco in access point modus. Geen internet op opnsense router en dan ook geen intern wifi. Heel vervelend. geen oplossing kunnen vinden.
Pagina: 1