Lezing over voordelen en nadelen van Bambu Lab

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 10:21
Ik wil hier naar aanleiding van reacties op dit frontpage artikel een discussie starten over Bambu Lab.

Voor zover ik kan beoordelen is spelen met Bambu Lab printers net zoiets als spelen met vuur.

Het is leuk en leerzaam, maar ook riskant.

Ik wil er op de school waar ik werk een lezing over houden voor mijn leerlingen, zodat ze precies weten wat ze wel en niet moeten doen met de twee Bambu Lab printers die ik eergisteren besteld heb: de P2S Combo en de X2D Combo.

Correct me if I am wrong en voeg punten toe die je hieronder mist:

Allereerst de voordelen van Bambu Lab:
+ Bambu Lab bied heel veel waar voor je geld. De prijs/kwaliteit is voor basisbehoeften echt ongekend.
+ Bambu Lab jat niet alleen schaamteloos van opensource bedrijven zoals Prusa, maar innoveert zelf ook.
+ Onderdelen zoals de nozzle zijn makkelijk verwisselbaar, in elk geval met de P2S.
+ Bambu Lab bied reserve onderdelen aan, al gaat dat niet zover als bij Prusa.
+ Bambu Lab heeft zijn eigen filament, dat zowel erg goed als betaalbaar is.
+ De verkoopservice van Bambu Lab is, voor zover ik nu kan inschatten, vrij goed, ook al gaat er weleens iets fout.
+ Bambu Lab heeft een eigen actieve forum community.

Dan de nadelen van Bambu Lab:
- Bambu Lab heeft geen moreel kompas. Ze doen alles voor geld en een dominante marktpositie.
- Bambu Lab heeft maling aan opensource licenties en schend die waar ze maar kunnen.
- Bambu Lab printers worden kunstmatig enorm beperkt qua firmware en slicer.
- Bambu Lab printers zijn alleen volledig functioneel via de cloud.
- Boze tongen beweren dat Bambu Lab niet vies is van spionage op print ontwerpen en via de camera.

Die nadelen hoeven niet persé te leiden tot wantoestanden bij ons op school.
Wantoestanden kun je voorkomen, mits je je daar goed op voorbereid.

Ik wil met deze discussie een goede voorbereiding bereiken in de vorm van een heldere lezing voor mijn leerlingen waarin ik zoveel mogelijk alle ins en outs aan bod laat komen.

Wat ik ook wil is dat mijn leerlingen gaan snappen wat de meerwaarde is van andere merken, zowel andere budgetmerken als dure topmerken zoals Ultimaker en Prusa.

Als zij dat snappen kan ik samen met hen een front vormen waarmee we later nog de aanschaf van een derde printer van een ander en wat beter merk kunnen bewerkstelligen. Nu sta ik namelijk nog teveel helemaal alleen tegenover een driekoppige schooldirectie die uitsluitend kijkt naar initiële kosten.

Waar ik bijvoorbeeld aan denk is een dure Prusa Core One+ met INDX als derde printer, zodat leerlingen die uitgekeken zijn op Bambu Lab bij ons kunnen professionaliseren met het allerbeste dat er tot nu toe te krijgen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-05-2026 09:55 ]

X en Y hebben overeenkomsten die ik wel zie en een heleboel anderen blijkbaar niet

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:40

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk ook het hele 'platform' gebeuren en 'influencers kopen' van Bambu wat vies vindt. Hoeveel coole modellen wel niet exclusief op makerworld worden gezet, wat vervolgens:
  • Persé een account nodig heeft voor zelfs basale downloads (Thingiverse, ook van een controversiele club, heeft dat niet nodig, en printables, van prusa ook niet)
  • Sketchy licenties die nogal "bambu favored" zijn er op zet
  • Niet bepaald NIS2 is, in de zin van: ik wíl er geen account hebben
Eigenlijk is makerworld net zo'n belangrijk 'radertje' in het hele ecosysteem, en het feit dat het zo dicht in het systeem zit, en daarmee de modellen eigenlijk ook "van" bambu zijn een een gesloten ecosysteem, maakt dat het platform gewoon ook erg kwetsbaar is voor enshittification.

Op momenten dat ze door marktaandeel te "kopen" (beetje de silicon valley stijl) de hele markt hebben (in de zin van: 80 bambu's op 20 andere merken), en door een account-plicht voor de werkelijke bezitters van de printers (ik wil geen bambu, ik heb geen bambu, maar ik wil wel die STL's van Corridor hebben...), dan kunnen ze vervolgens de volgende stappen zetten:
  • Wat plex doet; printers duur maken, immers, de concurrentie heeft niet het volume kunnen houden om relevant te blijven
  • Wat Adobe en HP doen; alles in een abonnement stoppen inclusief printer + consumables + content
  • Wat Amazon doet: kwaliteit omlaag, en "slik het of stik er in"
Los van dat ze een constante mediocere kwaliteit uitpompen is zelfs Creality dan nog beter preferabel (zei het niet toegankelijk). Specs en ontwerpen open, en ondersteuning voor 3rd party reparatie onderdelen. Eigenlijk een heel stukje van "waarom" 3D printen en makerspaces als cultuur bestaan: dingen repareren, zelf maken, prototypen, en een algemene democratisering van "dingen".

En tsja, dan heb ik thuis welliswaar:
  • 2 prusa's (inclusief een XL 2T -- geen poopchute voor me)
  • Een ratrig (die SNEL is)
  • Twee "crealities" die geen creality meer zijn eigenlijk
Maar een bambu komt er niet in. Ik heb zo vaak baat gehad bij dat ik reserveonderdelen of zelf kon maken, of van meerdere merken kon kopen. Zonder de E3D nozzle hadden we geen bondtech CHT gehad waarschijnlijk... het behouden van die keuze is juist waarom ik geen bambu neem. Hoewel ze korte termijn goedkoop zijn, vertrouw ik ze zo ver als Amazon 20 jaar geleden met de kennis van nu.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even een referentie naar een topic wat hier veel mee te maken heeft: Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers

• Uruk-Hai
Kijk ik later wel naar.

Met vendor lock in heb ik ook te maken als ik kijk naar een vervangende lasersnijder. Daar valt niet onderuit te komen, helaas.

X en Y hebben overeenkomsten die ik wel zie en een heleboel anderen blijkbaar niet

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:46:
[...]
Allereerst de voordelen van Bambu Lab:
+ Bambu Lab jat niet alleen schaamteloos van opensource bedrijven zoals Prusa, maar innoveert zelf ook.
Wat een rare, onnodige, misleidende sneer naar Prusa :?
[...]

Dan de nadelen van Bambu Lab:
- Bambu Lab heeft geen moreel kompas. Ze doen alles voor geld en een dominante marktpositie.
- Bambu Lab heeft maling aan opensource licenties en schend die waar ze maar kunnen.
[...]
En hoe zijn die dan met dat voordeel te rijmen? :?

Ik vind dat wel raar, ik zou leerlingen toch vooral mee willen geven dat ook ethiek belangrijk is bij het kiezen van een merk.

Sowieso, waarom zou je je lezing zo merkgebonden willen maken? Je zit toch niet in de marketing van Bambu Lab maar je wilt de leerlingen enthousiast maken om (veilig) met 3D printen te experimenteren.

Koop al mijn ads!

• Uruk-Hai
Room42 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Wat een rare, onnodige, misleidende sneer naar Prusa :?

[...]

En hoe zijn die dan met dat voordeel te rijmen? :?

Ik vind dat wel raar, ik zou leerlingen toch vooral mee willen geven dat ook ethiek belangrijk is bij het kiezen van een merk.

Sowieso, waarom zou je je lezing zo merkgebonden willen maken? Je zit toch niet in de marketing van Bambu Lab maar je wilt de leerlingen enthousiast maken om (veilig) met 3D printen te experimenteren.
Jij vindt mij raar? Ik vind jouw hele reactie raar. Jij lijkt te denken dat ik pro Bambu Lab ben en anti Prusa? Waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Ik vind dat jij een hele vreemde manier hebt van zinnen interpreteren.

Ik ben helemaal niet per definitie pro dit of pro dat. Ik vind tech in het algemeen gewoon leuk, ongeacht het merk en ik wil daar vrijelijk over communiceren met mensen die zich met dezelfde soort tech bezig houden.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 23:37

RvV

Je kunt die zin op 2 manieren lezen.

Zelf zou ik de gehele discussie voorkomen hebben door Europees te kopen. ;)

Ik bedoel, ik maak al jaaaaren onderdelen en dingetjes met een Prusa Mini.
Ok, het is een traag ding, maar als het in de basis gaat om het principe van 3d printen onder de knie te krijgen, dan boeit het toch allemaal niet zo veel wat voor apparaat het is. (Modellen tekenen, slicen, printen..) Moeten ze andere hippe features echt gebruiken? Met een youtube filmpje kun je ook heel goed begrijpen wat een INDX te bieden heeft. Daarvoor hoef ik hem niet zelf te bezitten en geld uit te geven.

Ik ben dan wel benieuwd wat het vak is of wat voor high-tech prints ze moeten gaan maken.

Y'24

• Uruk-Hai
Misschien is mijn wens voor een Prusa Core One+ met INDX inderdaad wel overkill en maak ik het mezelf daar veel te moeilijk mee 8)7

Ik begin er naar te neigen om naar de rector toe te gaan geven dat ik hem een onvolledig kostenoverzicht heb gestuurd en dat er onder het plafond van de 3000 euro die ik met hem afgesproken had ook nog wel een redelijk snelle Prusa printer zoals deze bij kan:

https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-mk4s-3d-printer-5/

Ik heb eerder overwogen om er daar gewoon drie tegelijk van te bestellen, net zoals De Jonge Onderzoekers en het smartlab van het Forum in Groningen hebben gedaan.

Helaas was er nog deze eis van een docent: "De nieuwe 3D printers moeten zo snel mogelijk zijn!"
Tja, dan doe je het verkeerd als je drie bed slingers koopt, want die zijn trager dan CoreXY printers.

Maar goed, ik kan misschien nu nog wel één Prusa MK4S printer bestellen.

Assembled, that is... want mijn leerlingen hebben al aangegeven dat ze zelf geen 3D printer van school in elkaar willen gaan knutselen.

[ Voor 34% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-05-2026 13:47 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is wat overdreven, ik ken jou niet. :)
Jij lijkt te denken dat ik pro Bambu Lab ben en anti Prusa? Waar haal je dat in vredesnaam vandaan?
Bambu Lab jat niet alleen schaamteloos van opensource bedrijven zoals Prusa, maar innoveert zelf ook.
Ik heb deze inderdaad niet goed gelezen; Ik las hier dat je Prusa betichtte van het jatten van opensourcebedrijven maar je zegt juist dat Bambu Lab dat zou doen, naast dat ze ook echt innoveren.
Ik vind dat jij een hele vreemde manier hebt van zinnen interpreteren.
Fair enough! :)

Koop al mijn ads!

• Uruk-Hai
Okee, thnx (y)

Door met deze discussie dan weer?

Ziet iemand hier nog of ik voor -en nadelen vergeten heb te benoemen?

Is er nog iemand die mij een tip kan geven over het voorbereiden van een lezing?

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
RvV schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:35:
Je kunt die zin op 2 manieren lezen.

Zelf zou ik de gehele discussie voorkomen hebben door Europees te kopen. ;)

Ik bedoel, ik maak al jaaaaren onderdelen en dingetjes met een Prusa Mini.
Ok, het is een traag ding, maar als het in de basis gaat om het principe van 3d printen onder de knie te krijgen, dan boeit het toch allemaal niet zo veel wat voor apparaat het is. (Modellen tekenen, slicen, printen..) Moeten ze andere hippe features echt gebruiken? Met een youtube filmpje kun je ook heel goed begrijpen wat een INDX te bieden heeft. Daarvoor hoef ik hem niet zelf te bezitten en geld uit te geven.

Ik ben dan wel benieuwd wat het vak is of wat voor high-tech prints ze moeten gaan maken.
Ik heb toevallig gister naar het Prusa alternatief voor een P2S zitten kijken maar dan ben ik ruim het dubbele kwijt voor dezelfde hardware. Ik vind dat toch echt wel stevig. (Printer+ams)

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:35
theHoff schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Ik heb toevallig gister naar het Prusa alternatief voor een P2S zitten kijken maar dan ben ik ruim het dubbele kwijt voor dezelfde hardware. Ik vind dat toch echt wel stevig. (Printer+ams)
Het is ook heel erg stevig. Dat zijn de kosten van:

- Kleinere schaal
- Meer focus op repareerbaarheid
- Open-source principes hanteren in plaats van precies wat in dit topic wordt genoemd
- Europees ontwerp en bouw

Ik geef je niet meer dan gelijk als je de extra kosten voor Prusa het niet waard vindt. Wel zou ik je willen aanmoedigen om naar Qidi, Anycubic, of Snapmaker te kijken. Ja die zijn Chinees net zoals Bambu Lab, maar er zijn geen niet-Chinese merken buiten Prusa.

Als je uiteindelijk de keuze voor Bambu Lab maakt, prima, maar staar je niet blind op twee opties als er meer zijn :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
coptician schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Het is ook heel erg stevig. Dat zijn de kosten van:

- Kleinere schaal
- Meer focus op repareerbaarheid
- Open-source principes hanteren in plaats van precies wat in dit topic wordt genoemd
- Europees ontwerp en bouw

Ik geef je niet meer dan gelijk als je de extra kosten voor Prusa het niet waard vindt. Wel zou ik je willen aanmoedigen om naar Qidi, Anycubic, of Snapmaker te kijken. Ja die zijn Chinees net zoals Bambu Lab, maar er zijn geen niet-Chinese merken buiten Prusa.

Als je uiteindelijk de keuze voor Bambu Lab maakt, prima, maar staar je niet blind op twee opties als er meer zijn :).
Gezien de huidige situatie overweeg ik Bambu lab niet serieus meer, maar wil wel een vergelijkbaar alternatief en dat is lastig te vinden op alle vlakken. Misschien toch nog een jaartje wachten met een nieuwe printer kopen.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

Nakebod

Nope.

Ik heb jaren een Creality printer gehad, en of het nu onkunde was of misschien toch iets niet goed met het apparaat zelf, maar ik had echt veel mislukte prints.

Tot ik nu bijna 2 jaar geleden de A1 Mini kocht: Printen, printen, printen. En heel sporadisch een kleine mislukking.
Dat is wat mij betreft ook een groot voordeel: More printing less thinkering :)

Dat is echter wel voor de firmware vendor lock-in en de huidige open source oorlog :P
Of ik in de huidige situatie ook/weer voor Bambu zou kiezen: Waarschijnlijk niet, ondanks dat het wat mij betreft wel degelijke/goede printers zijn.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:35
Nakebod schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:24:
Ik heb jaren een Creality printer gehad, en of het nu onkunde was of misschien toch iets niet goed met het apparaat zelf, maar ik had echt veel mislukte prints.

Tot ik nu bijna 2 jaar geleden de A1 Mini kocht: Printen, printen, printen. En heel sporadisch een kleine mislukking.
Dat is wat mij betreft ook een groot voordeel: More printing less thinkering :)

Dat is echter wel voor de firmware vendor lock-in en de huidige open source oorlog :P
Of ik in de huidige situatie ook/weer voor Bambu zou kiezen: Waarschijnlijk niet, ondanks dat het wat mij betreft wel degelijke/goede printers zijn.
Dat is een ervaring die je heel veel leest in de 3d Printer community. Natuurlijk is dat een geweldige upgrade qua printer, je gaat naar een moderne, full-featured printer met auto bed levelling en tal van andere handigheden.

Het probleem met jouw ervaring, is dat 'ie eenzijdig is. Dat een Ender 3 niet zo makkelijk bruikbaar is als een Bambu Lab, lijkt me meer dan logisch. De vraag is, had je diezelfde ervaring gehad als je een Prusa had gekocht? Of stel we hebben het over nu en voor vergelijkbare prijzen - een Qidi/Anycubic/Elegoo/etc?

Dat weet je nu niet, en ik zeg niet dat het jouw taak is om er achter te komen. Je hebt waarschijnlijk op dit moment geen plannen om een extra printer te kopen.

Maar als iemand die alleen ervaring heeft met een Prusa (Core One, dus recent), ik wist zo goed als niks van printen toen ik 'm vorig jaar binnen kreeg. Toch had ik binnen een paar dagen genoeg gridfinity geprint om een lade vol te krijgen, en het tinkeren kwam was maanden later toen ik er behoefte aan kreeg. Ik heb inmiddels wel wat zaken gedaan, maar ondanks nogal... twijfelachtige keuzes van mij print het ding probleemloos door.

Ik denk dat het best interessant is om een redelijk ervaren BBL-only-gebruiker andere printers te zien gebruiken en leren hoe die werken, en te praten over hun ervaringen daarmee. Maar ja, weinig mensen hebben meerdere printers staan en:

- Zijn van BBL naar een ander merk gegaan
- Zijn daarvoor niet van een ander merk naar BBL gegaan

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prijs technisch is Bambu echt de helft van de prijs.

https://3dpros.com/compares/bambu-lab-a1-vs-prusa-mk4

voor starters in de 3d print wereld is 400e in de zak houden / keuze voor AMT of een doos vol rollen PLA makkelijk gemaakt.

Je kan een andere slicer gebruiken (natuurlijk wel via cloud)

Die camera is een gimmick.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eind vorig jaar waren twee van onze bestaande 3D printers op school aan vervanging toe.
Wel even kort gekeken naar allerlei verweggistan merken, maar uiteindelijk gekozen voor een heel lokaal product!

Twee stuks Dutchy 3D printers. Made in Dronten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-PDlS5Y3QH1cuemfk1s_Foqe4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoTQiz0PTHc27RIjfKJlCfxe.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijwel compleet opgebouwd uit standaard onderdelen, zeer robuust in elkaar gezet. Ze printen zelfs bungelend in de lucht! 8)
Schema's en s/w + h/w documentatie zijn gewoon beschikbaar.

Voor ons op school; ideaal! d:)b

En welke slicer s/w je ook gebruikt; het werkt gewoon. Inmiddels overgestapt van Cura naar Prusa. En we zijn er gewoon content mee.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uiteraard is de prijs van de machine zelf ook belangrijk. Maar alle support eromheen, mogelijk gedoe, uitzoekwerk/-tijd is uiteindelijk nog veel kostbaarder.
En dan is de prijs van het apparaat zelf eigenlijk niet meer de doorslaggevende factor.

Mooie Plaatjes   

• Uruk-Hai
ehtweak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:28:
Eind vorig jaar waren twee van onze bestaande 3D printers op school aan vervanging toe.
Wel even kort gekeken naar allerlei verweggistan merken, maar uiteindelijk gekozen voor een heel lokaal product!

Twee stuks Dutchy 3D printers. Made in Dronten!

[Afbeelding]

Vrijwel compleet opgebouwd uit standaard onderdelen, zeer robuust in elkaar gezet. Ze printen zelfs bungelend in de lucht! 8)
Schema's en s/w + h/w documentatie zijn gewoon beschikbaar.

Voor ons op school; ideaal! d:)b

En welke slicer s/w je ook gebruikt; het werkt gewoon. Inmiddels overgestapt van Cura naar Prusa. En we zijn er gewoon content mee.
Dank voor deze originele bijdrage (y)

Je gaat net als alle anderen volledig offtopic, maar ik vind dit wel een interessant Europees product waar ik nog niet eerder van heb gehoord. Ik heb wel een aantal vragen voor onze school:

€1649,- is wel erg veel geld, 650 euro duurder dan een kant en klare Prusa MK4S. Typisch weer Nederlandse prijzen. Hoe "verkoop" ik dat prijsverschil aan onze schooldirectie? Want die mensen hebben de ballen verstand van 3D printers en kiezen steevast voor de goedkoopste optie.

Ik vraag me af hoe snel deze printers zijn, want dat staat niet op de productpagina.

Heeft de Dutchy een direct drive extruder die ook geschikt is voor flexibele filamenten?

Gezien de beperkte opwarmtemperatuur van het bed vermoed ik dat een Dutchy slechts geschikt is voor een beperkte range aan filamentsoorten, zoals PLA. Klopt dat?

De Prusa MK4(S) heeft twee rolhouders, zodat er makkelijk gewisseld kan worden tussen kleuren.
Kun je net als bij zo'n printer met een Dutchy tussentijds van kleur wisselen?

Ik vraag me af hoe stabiel die arm is en blijft. Ik vind de constructie er ten opzichte van een traditionele bed slinger nogal gewaagd uit zien. Voor de langere termijn lijkt het mij dat er metaalmoeheid op gaat treden met nadelige gevolgen voor de printkwaliteit.

Heeft Dutchy3D ook een goede reparatie afdeling? Ik vind de reparatie kwaliteiten van Makerpoint namelijk behoorlijk ondermaats. Ik ga beslist nooit meer gebruik maken van Makerpoint.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-05-2026 00:59 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Uruk-Hai
Even in het kort wat antwoorden.

Qua prijs; in eerste instantie vond ik ze ook redelijk duur.
Maar wij hebben er fors minder voor betaald. ;)

Daarnaast speelde ook mee dat de plek waar ze gemaakt worden en (potentieel) gerepareerd, hier letterlijk een paar straten verderop zit.

Bovendien telt de TCO ook mee. Wat kost het uiteindelijk om die apparaten zoveel jaar werkend te houden?
De directie hier gaat af op ons onderbouwde advies. En kiest zeer zeker niet voor ALLEEN de laagste aanschafprijs.

Ja, je kunt er ook gewoon TPU in gebruiken.
Dat ding is zo robuust. Je moet 'm echt zien en voelen hoe dit in elkaar zit. Absoluut geen speelgoedspul. Zelfs als 'ie omvalt, doet 'ie het daarna nog.
En... ik wil 'm ook zelf kunnen fixen als er eens een keertje iets mee aan de hand is in de toekomst. En dat kan gewoon. Geen merk specifieke onderdelen.

We hebben ervaring met o.a. Makeblock (rampenplan qua reparatie), Felix (traag, maar doen het nog steeds), Ultimaker (inclusief een dual-filament model); oogt cool, maar ook naar verhouding traag.
En nog een oude Flashforge die het nog steeds doet.

En de bedtemperatuur kun je gewoon instellen. Dus hoezo beperkt?
Filament wisselen? Gewoon tijdens het printen er een verse rol aanhangen en induwen. Pikt dat ding allemaal.
Metaalmoeheid? Hoe dan? Dit is gewoon allemaal massief materiaal. Vooral het 'fundament' van het bed, een lasergesneden massieve stalen plaat.
Juist die mishandeling door leerlingen overleeft dit apparaat. En dat is nou precies de bedoeling hier op school. Dat een machine niet zo kwetsbaar zou moeten zijn...

Deze printer wordt zelfs gebruikt om b.v. de kettingkasten en andere onderdelen van een lokale fietsfabrikant mee te printen.
(Flevobike en https://golo.bike )

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 22-05-2026 08:36 ]

Mooie Plaatjes   

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:47
Misschien is brandveiligheid een thema wat aan te snijden valt? Er zijn toch een hoop á1 printers die in de fik vliegen ten opzichte van soortgelijke.

Daarnaast vind ik bouwkwaliteit wel een ding, de Bambi zijn dan wel goedkoop maar er zitten ook dan erg goedkope onderdelen in voor bijvoorbeeld de geleidingen. Dat is in veel andere printers vaak vervangen door lineaire geleiding terwijl Bambu nog steeds gare buis geleiding gebruikt.

• Thyrosis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:40
Erg interessant! Een leuk onderwerp voor een lezing waarin je goed de voor- en nadelen kan toelichten. Afhankelijk van je doelgroep natuurlijk en hoe geïnteresseerd die zijn in de details t.o.v. "hoe lang duurt het voordat mijn draak geprint is".

Mijn bijdrage als voormalig Ender en huidige BambuLab A1 hobbygebruiker. Ik ben geen Bambu fanboy, afgezien van de verademing die de overgang van "3 uur lang kloten met slicers, bed leveling, adhesion en andere instellingen voordat er ook maar 1 gram PLA op de plaat ligt" van mijn Ender naar "oh kijk, de print is al bijna klaar" van de A1.

Ik denk dat je met de voordelen wel goed zit. Je kunt er nog eentje aan toevoegen: het ecosysteem. Met name de integratie met Makerworld en het gemak om vanuit PC, laptop, telefoon of tablet de printer te kunnen aansturen: starten, pauzeren, stoppen, camera.

Wat betreft de nadelen:
Bambu Lab heeft maling aan opensource licenties en schend die waar ze maar kunnen.
Er zullen vast een hoop mensen zijn die hier heel veel over te zeggen hebben. En ik zeg ook zeker niet dat alles wat ze doen above board is. Maar voor de nuance in de lezing zou dit statement wat toelichting kunnen gebruiken.

Wat ik er van begrepen heb is het deels een kwestie van interpretatie: Bambu gebruikt en levert de software wel opensource, maar heeft een closed source netwerkplug-in geschreven en er aan gekoppeld. Valt wat van te zeggen. Het geneuzel met Orcaslicer-bambu valt ook wat van te zeggen, dat doet Bambu zelf bijvoorbeeld in deze blogpost: https://blog.bambulab.com/setting-the-record-straight-on-cloud-access-and-community/ .
Bambu Lab printers zijn alleen volledig functioneel via de cloud.
Dit is niet waar. Je kunt ook via SD-kaartje modelen overzetten en laten printen. Zie bijvoorbeeld https://wiki.bambulab.com/en/a1/manual/how-to-print-from-sd-card.

Wil je gebruik maken van BambuStudio en de online opties, dan is inderdaad cloud verplicht.
Bambu Lab printers worden kunstmatig enorm beperkt qua firmware en slicer.
Klopt (denk ik, heb nog nooit een beperking gevonden in mijn A1), maar in hoeverre is dit anders dan wat bijvoorbeeld Apple doet? Het is een gesloten ecosysteem, net zoals Apples firmware van bijvoorbeeld pods, watch etc. Die krijg je ook niet (fatsoenlijk/volledig) aan de praat op een Android telefoon.
Boze tongen beweren dat Bambu Lab niet vies is van spionage op print ontwerpen en via de camera.
Dat beweren boze tongen van alle hard- en software die uit China komt. Of dat terecht is of niet laat ik buiten beschouwing, maar Bambu is daarin zeker niet de enige.
WeeDzi schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:06:
Misschien is brandveiligheid een thema wat aan te snijden valt? Er zijn toch een hoop á1 printers die in de fik vliegen ten opzichte van soortgelijke.
Dit is ook een goed punt om aan te halen als je zo ver wil gaan. Er zijn inderdaad in ieder geval 2 issues geweest met de A1: een heatbed cable issue in 2024 en een kapotte NTC thermistor in 2025.

Ik denk dat dit bij ieder bedrijf wat iets doet met stroom wel gebeurt. Hier op Tweakers komt regelmatig wat voorbij over gesmolten videokaarten en gebakken processors. Natuurlijk, bedrijven downplayen het gevaar waarschijnlijk net zo hard als dat het internet het groter maakt dan dat het is. Ik las recentelijk nog een discussie in de BBG Desktop over de ASRock moederborden en het smelten van processoren, waarin DeNachtwacht het mooi verwoordt:
Het hele feitelijk onjuiste aan de discussie is dat mensen hier die enkele tientallen/honderden gevallen bij een paar asrock/asus borden meteen maar even vertalen naar "álle asus en asrock hebben een kans je cpu up te blazen".
En dan kom je weer terug bij het begin: ik weet niet wat je doelgroep is en hoe ver je wil gaan in je lezing. En hoe veel tijd je hebt ;)

De voordelen spreken denk ik wel voor zich, de nadelen kunnen baat hebben bij een genuanceerde weergave. Of de beschikbare aandachtsspanne die nuance nog kan volgen of de klas dan al driftig op Makerworld zit te scrollen tussen flexi draken, kruisbogen en monitor buddies...

Ik ben in ieder geval benieuwd en wens je veel succes en (hopelijk) plezier!

Overigens, nogmaals afhankelijk van de doelgroep: als het techneuten zijn is juist een (goedkope, 2dehands?) Ender 3 of ander merk/model misschien interessant om de techniek van een 3D printer te bespreken. De Bambus zijn natuurlijk ideaal voor het click-and-print gedeelte, maar dat krijg je bij zo'n vroege Ender niet voor elkaar.

Als je dan nog een 3de printer er bij wil kletsen bij de directie, zou je ook dat pad nog kunnen bewandelen: voor de verdieping in het printen zelf willen we een extra printer die we wél helemaal uit elkaar kunnen halen en opnieuw op kunnen bouwen. Zodat onze leerlingen echt snappen hoe het nu zit.

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:47
Dit is ook een goed punt om aan te halen als je zo ver wil gaan. Er zijn inderdaad in ieder geval 2 issues geweest met de A1: een heatbed cable issue in 2024 en een kapotte NTC thermistor in 2025.

Ik denk dat dit bij ieder bedrijf wat iets doet met stroom wel gebeurt. Hier op Tweakers komt regelmatig wat voorbij over gesmolten videokaarten en gebakken processors. Natuurlijk, bedrijven downplayen het gevaar waarschijnlijk net zo hard als dat het internet het groter maakt dan dat het is. Ik las recentelijk nog een discussie in de BBG Desktop over de ASRock moederborden en het smelten van processoren, waarin DeNachtwacht het mooi verwoordt:
Dit is wel een beetje bagataliseren van het probleem wat er was en is. En sure er zijn zat bedrijven waar wel eens wat mis gaat. Maar het gaat natuurlijk ook een beetje om het hoe en wat. Eerst negeren daarna pas na vele meldingen actie ondernemen.

Dan staat op de site die je aanhaald dat er 19 meldingen zijn geweest terwijl als je even wat rondspit je achter het ware aantal komt namelijk ruim 12000..... das dan wel wat andere koek.

En dan zijn er nog steeds meldingen en youtube staat er best wel vol mee van andere delen van ook andere bambu printers die smelten en of in de fik vliegen.

Bambus are Bam-burning... AGAIN?! - PrintFixFriday 203

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik ook wil is dat mijn leerlingen gaan snappen wat de meerwaarde is van andere merken, zowel andere budgetmerken als dure topmerken zoals Ultimaker en Prusa.

Als zij dat snappen kan ik samen met hen een front vormen waarmee we later nog de aanschaf van een derde printer van een ander en wat beter merk kunnen bewerkstelligen. Nu sta ik namelijk nog teveel helemaal alleen tegenover een driekoppige schooldirectie die uitsluitend kijkt naar initiële kosten.
Ethiek gaat niet over 'voor en nadelen', maar over normen en waarden.

Jouw directie heeft duidelijk andere normen & waarden en nu probeer je indirect alsnog dat de keuzes meer in lijn komen met die van jou. Prima om dat via je leerlingen te spelen, die hebben uiteraard ook een stem, maar kijk uit dat je jouw belang, het belang van de leerlingen en een eventueel educatief belang niet door elkaar husselt en het een verkoopt als het ander.

Los van dat alles merk ik dat in dit soort discussies het altijd richting zwart/wit gaat. Een heel bedrijf is goed of fout en elke actie van het bedrijf is daar 1 op 1 aan te koppelen. Terwijl er ook binnen bedrijven enorm veel verschillende mensen/groepen/afdelingen/belangen zijn.
En ja, er is een risico op spionage en meekijken, een bedrijf als ASML of een partij die voor defensie werkt zou ik niet aanraden om via een Chinese cloud te printen, of uberhaupt een cloud of dat nu Chinees, Amerikaans of elk ander land is. Maar dat geld ook gewoon voor laser snijders, CNC freesmachines of elk ander stuk gereedschap dat digitaal wordt aangestuurd. Als hobbyist is het voor mij niet een issue. Plus: Je maakt toch al je modellen Open Source? Gaat een Chinees uren zitten prutsen om een gesliced model weer in een 3d model te knutselen terwijl ze het ook zo kunnen downloaden al STL?

Voordat Bambu Lab zo groot werd was de 3d printer markt nog een stuk meer gepruts. Voor je het wist was je een expert op het gebied van mechatronica en 3d print techniek. Bambu Lab heeft er (mede) voor gezorgd dat de lat een stuk hoger is komen te liggen qua readiness van een 3d printer. En door ook nog een scherpe prijs ervoor te vragen is de markt als geheel ook weer een stuk groter geworden. Daarvan profiteren ook de andere partijen weer.

Uiteindelijk hoort concurrentie er ook gewoon een beetje bij. Concurrentie tussen bedrijven, maar ook concurrentie tussen modellen. Het Open Source model wordt meestal gezien als 'goed', totdat zo'n licentie betekent dat je alles direct ook weer moet Open Sourcen en je daarmee dus al je toegevoegde waarde cadeau moet doen en er geen business model mogelijk is waar geld mee te verdienen is of onderscheidend vermogen is te creëren. En dat is bijna altijd wel gewoon nodig als je mensen een salaris wilt geven. Een ander model is patenten je IP afschermen, meestal gezien als 'fout', behalve dat Philips daarmee zijn R&D kon bekostigen en ASML daar uiteindelijk gewoon een spin off van is. Of door een vendor lock-in een (groter) stuk van de markt toe eigenen of een ander verdienmodel te kunnen toepassen. 'Vies'? Of maak je dan dingen bereikbaar door de initele investering te verkleinen?

Persoonlijk vind ik een lezing over welke 3D-printer goed of fout zou zijn weinig waardevol (echt mijn mening), een discussie met de leerlingen over dit soort (markt) modellen en wat die betekenen zou ik waardevoller vinden. Een beetje het verschil tussen ze trakteren op vis of een hengel geven ;)

Een mooie stelling zou kunnen zijn:
Ik print liever op een Open Source 3d Printer en maak mijn ontwerpen ook Open Source
(En dan is de tegenhanger: ik print het op een commerciële 3d Printer en ik zet mijn ontwerpen op een site waar ik ook nog wat geld eraan kan verdienen.)

O ja vergeet bij de 'pro's' ook niet mee te nemen dat 'goedkoper' ook kan betekenen 'meer'. Dus in plaats van 1 Prusa kun je misschien wel 2 Bambu Lab printers neerzetten. Hoeveel zijn je normen en waarden waard als je daarmee 2x zo lang moet wachten?

• Uruk-Hai
Na het lezen van de reacties over in de fik vliegende en smeltende Bambu Lab printers denk ik er over om bij ons een slimme rookmelder te gaan plaatsen die een signaal naar de congiërge kan sturen.

Dan fikt het schoolgebouw niet per ongeluk af omdat ik zo nodig "goedkope Chinese troep" moest bestellen ;)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 17:47
waarom denk je dat scholieren geinteresseerd zijn in een lezing (Lees rant, want daar lijkt jouw startpost een beetje op) over een bepaald merk 3D printers?

Het wordt mij nergens duidelijk waarom je met vuur speelt, waarom het riskant is of tot wantoestanden zou leiden bij het gebruik van Bambulabs. Leerlingen ontwerpen iets, slicen het en sturen het naar een printer. Niet meer niet minder. Ik zou echt niet weten hoe dit kan leiden tot wantoestanden, rellen, protestmarsen of andere dubieuze zaken.

[quote]
Ik wil met deze discussie een goede voorbereiding bereiken in de vorm van een heldere lezing voor mijn leerlingen waarin ik zoveel mogelijk alle ins en outs aan bod laat komen.
[/quote]

Met zo'n gekleurde openingspost, lijkt het er op dat je voornamelijk op zoek bent naar de outs, waar m.i. de leerlingen geen enkele behoefte aan hebben.

Het volgende bedoel ik absoluut niet lullig: als je de lezing geeft en die met powerpoint o.i.d. ondersteunt, let even op d/dt gebruik.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:12
Ik wil er op de school waar ik werk een lezing over houden voor mijn leerlingen, zodat ze precies weten wat ze wel en niet moeten doen met de twee Bambu Lab printers die ik eergisteren besteld heb: de P2S Combo en de X2D Combo.
Je hebt dus al de printers aangeschaft. En nu kom je achter zaken / onderdelen die niet helemaal goed zijn? Een beetje mosterd na de maaltijd of niet?
Alles wat je over de printers op heb geschreven had ook in het voorstel naar de directie moeten staan. Dan had de keuze misschien anders geweest. Alleen waarom heb jij voor de keuze de huidige printers gemaakt? Dat is de eerste vraag. Waarom wil je nu terugkomen op het besluit. Want als "beheerder" kan ik mij voorstellen dat je het liefst bij één merk blijft voor het beheren van de apparaten.

Wat al in het draadje aangegeven wordt: Voor de leerlingen maakt het niet uit. Ze leren omgaan met een 3D-printen en wat daar bij komt kijken. Of dat op het nieuwste van het nieuwste is of juist een ouder apparaat. Dan kan een ouder apparaat zelfs beter zijn om mee te leren. Dit omdat misschien een ouder apparaat meer afstel / instellingen nodig heeft dan een nieuwe. Als je de basis niet weet / kent dan is het bij een apparaat wat alles "zelf" doet. Dat is leerzamer voor een leerling,

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 26-05-2026 13:28 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:12
Over welke leeftijd scholieren hebben we het überhaupt?

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je een klas vertelt dat ze mogen gaan leren 3d printen, de hele klas enthousiast zal zijn.
Wanneer blijkt dat ze vervolgens eerst een heel verhaal krijgen wat niet direct gaat over het 3d-printen, maar over het wel of niet deugen van de fabrikant van de printer is de interesse zo weer weg.

Zorg gewoon dat er gauw een printer bij komt te staan van hetzelfde merk als de rest, zodat ze niet ook nog eens moeten leren omgaan met verschillende interfaces van programma's , en dat ze bezig zijn met het ontwerpen en printen van hun opdrachtjes.
Leerlingen willen weten hoe ze van een idee tot een product komen, die zijn helemaal niet geïnteresseerd in het opensource verhaal van Bambulab.

Eerlijk gezegd zou ik de school voor gek verklaren als ze net na de aanschaf van 2 Bambus ook nog een ander merk er naast zouden zetten.
Ze hebben nu al voor 2 verschillende types gekozen, dat zou ik al niet eens gedaan hebben in deze situatie.
Zet er "gewoon" 3 dezelfde printers neer, die alle 3 hetzelfde merk filament slikken (ik zou eigen merk Bambu kiezen i.v.m. de RFID) en die ook alle 3 dezelfde bouwplaten en nozzles gebruiken.
alle onderdelen zijn dan onderling uitwisselbaar, en je hoeft niet voor 3 verschillende printers nozzles,bouwplaten etc. op voorraad te leggen)
code:
1
2
3
4
5
Als zij dat snappen kan ik samen met hen een front vormen 
waarmee we later nog de aanschaf van een derde printer van 
een ander en wat beter merk kunnen bewerkstelligen. 
Nu sta ik namelijk nog teveel helemaal alleen tegenover een driekoppige schooldirectie 
die uitsluitend kijkt naar initiële kosten.
No offense, maar je TS komt op mij meer over alsof je je zinnen hebt gezet op de Prusa , maar omdat de school deze te duur vond wil je nu de kinderen gaan gebruiken als echo van wat jij ze verteld, in de hoop dat de school overstag gaat omdat ze het verhaal van een grotere groep gaan horen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Uruk-Hai
Vanmiddag heb ik voor de tweede keer groepsoverleg gehad met de leerlingen en goed opgelet wat hun mentaliteit is.

Die vraag over leeftijdscategorie is een goede. Die is 12-18 jaar.

Dat is zeg maar de leeftijd waarop jongeren de motivatie hebben van een rotsblok...

Al zit daar ook verschil in naar gelang hun functie. Zo zijn degenen die zijn aangewezen als bestuursleden wat fanatieker dan degenen die een aanvullende functie toegewezen hebben gekregen. Alle vier bestuursleden waren vandaag aanwezig: voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en penningmeester.

Daarnaast was degene die is aangewezen als PR manager liever aan het zwemmen dan aan het vergaderen ;)

Gelukkig hebben we een dikke airco in dat lokaal. Die hadden we vandaag wel nodig ook...

Ik heb getrakteerd op cola zero en boerencake, want liefde gaat door de maag ;)

Een meisje die eerder is aangewezen als poster designer was er vandaag heel even om alvast een eerste poster ontwerpje te laten zien. Zag er wel leuk uit, ze had het leuk gedaan, lekker speels en kleurrijk gemaakt. Ik gaf nog wat verbeterpuntjes en ik zei "Dat heb je echt heel goed gedaan. Ga zo door."

Voor brandgevaar ben ik niet zo heel erg bang. Bovendien heb ik collega's hiervan op de hoogte gesteld en heb ik gevraagd om een slimme rookmelder. Met leerlingen ga ik duidelijke afspraken maken over de tijden waarop de 3D printers actief mogen zijn. Ook ga ik hen waarschuwen voor de mogelijke privacy en piracy issues met Bambu Lab. Dat komt wel goed...

Ik blijf er bij dat het niet onverstandig is om twee verschillende typen van hetzelfde merk te kopen. Ik wil immers weten welk type het langst mee gaat. Mijn hypothese is dat de X2D die ik vandaag al binnen heb gekregen als eerste problemen zal opleveren.

We hebben inmiddels een "ideeënbus". Dat is gewoon een lijst met ideeën in Word die in de groep gegooid kunnen gooien en die de leerlingen vervolgens kunnen goedkeuren of afkeuren.

Ik heb er net aan toegevoegd:
Stemming over lezing over 3D printer keuze: voordelen, nadelen, politiek en opensource perikelen. Wel / geen lezing?

Als ze geen van allen akkoord gaan kan dat idee de prullenbak in en kom ik er ook niet meer op terug, want dat idee gaat niet uit de lijst, daar komt dan gewoon 'Niemand akkoord' achter te staan en ik kleur die regel rood, zodat hij makkelijk opvalt tussen alle andere voorstellen.

Zo wordt voorkomen dat zo'n soort voorstel (veel) later nog eens opnieuw in wordt gebracht.

Net ook nog toegevoegd aan de ideeënbus:
Op langere termijn ook Prusa MK4S 3D printer toevoegen?
Ik kan hen makkelijk vertellen waarom ik dat idee in de bus heb gestopt en als ze zeggen "nah, da's een argumentatie van niks" dan gaat dat idee ook in het rood.

Ik houd trouwens in een apart bestand bij waarover er tot nu toe zoal is gestemd en dat ziet er goed uit.

Van alle ideeën / ideetjes waar tot nu toe over is gestemd zijn er 12 goedgekeurd en slechts 3 afgekeurd.

Op dinsdag 9 juni zit ik pas weer met die kids om de tafel en al gauw daarna hebben ze zomervakantie.

Ik vind het eigenlijk wel goed gaan tot zover. Ze zijn nog steeds enthousiast en dat is het belangrijkste.

[ Voor 40% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-05-2026 19:31 ]

• Uruk-Hai
Het volgende bedoel ik absoluut niet lullig: als je de lezing geeft en die met powerpoint o.i.d. ondersteunt, let even op d/dt gebruik.
Hier heb ik even een aantekening over gemaakt in mijn takenlijst in Office 365, want ik weet zelf ook wel dat ik hier niet zo goed in ben als zou moeten voor iemand die in het onderwijs werkt.

Als ik docent zou zijn geweest zou ik hier waarschijnlijk flink voor op mijn sodemieter krijgen van de schooldirectie. Een OOP'er zoals ik komt echter met van alles weg... ik zit niet voor niets in een veel lagere loonschaal dan docenten.

Ik was als tiener steengoed in Nederlands schrijven, maar zodra ik eenmaal van de middelbare school af was raakte daar steeds meer de klad in. Komt ook door internet trouwens. Van heel veel op internet van alles lezen gaat je taalvaardigheid er niet bepaald op vooruit heb ik gemerkt.

Ik ben trouwens niet de enige bij ons op school die last heeft van een verslechterde taalvaardigheid. Ik sprak onlangs met een docent van 61 jaar die nu heel veel administratief werk doet en zij vertelde me dat zij ook voortdurend zichzelf aan het corrigeren is terwijl ze aan het typen is. En dan gaat het soms nog niet goed. Daar had ze vroeger niet zoveel last van.

Mijn ogen zijn er ook op achteruit gegaan. Als je niet goed meer kunt zien wat er op je scherm staat ga je daardoor ook nog eens slechter worden in het controleren van je eigen teksten. Ik heb onlangs een speciale computerbril moeten aanschaffen om dat tegen te gaan.

Het is wat, als je ouder wordt.

Ik heb wat lezen van taalkundig correcte teksten betreft betere ervaringen met boeken, al staan er in boeken ook weleens wat taalfoutjes en spelfoutjes. Ik lees alleen bijna geen boeken meer.

Kranten en andere tijdschriften lees ik daarentegen nog wel vrij vaak. Daar staat vaak heel nuttige informatie in.

Ik ben verder van Netflix volledig overgestapt naar NPO omdat ik merk dat ik daar didactisch gezien sterker door word. Die pulp op Netflix werd ik sowieso steeds meer zat. Ik weet niet wat het precies is, maar op een gegeven moment kreeg ik met Netflix sterk het gevoel dat ik eigenlijk alles wel zo'n beetje gezien heb.

Voor het motiveren van jongeren heb ik onlangs een speciaal boek vol wetenschappelijk onderzoek over dat onderwerp van de bibliotheek gehaald, maar daarvan heb ik tot nu toe alleen de inleiding en het laatste hoofdstuk gelezen.

Dat laatste hoofdstuk heb ik gekopieerd en vervolgens heb ik de voorzitter die kopie laten lezen, want de nieuwe schoolvereniging is zijn bedenksel. Hij is daarom degene onder ons die het meeste moet weten en het beste moet begrijpen hoe motivatie werkt. Ik heb hem vandaag daarna, in groepsoverleg, de doelstellingen van de vereniging laten formuleren.

Maar ook al hebben we nu een goed boek over motivatie achter de hand, het blijft uiteindelijk toch een kwestie van zelf uitvogelen wat mensen beweegt en hoe je kunt aanhaken bij hun behoeften is uiteindelijk altijd een kwestie van zoeken en experimenteren.

Gelukkig lopen er op onze school hordes slimme docenten rond die ik om advies kan vragen.

[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-05-2026 22:00 ]

• Uruk-Hai
107mb schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:57:
waarom denk je dat scholieren geinteresseerd zijn in een lezing (Lees rant, want daar lijkt jouw startpost een beetje op) over een bepaald merk 3D printers?
Ik noem zowel voordelen als nadelen van een merk en dan vat jij het nog steeds op als een rant?

Dan lees je wel erg selectief, vind ik.

Als ik stel dat Bambu Lab wereldwijd het grootste marktaandeel van alle 3D printer fabrikanten heeft en tegelijkertijd niet onomstreden is, wat is daar dan verkeerd aan? Volgens mij is dat gewoon een feit.

Om je vraag te beantwoorden: ik denk dat, omdat ik merk dat ik als volwassene dat soort achtergrond informatie zelf heel interessant vind. Maar goed, wellicht is hier sprake van een generatiekloof.

Ik ga dat vanzelf wel zien als ik die jongeren op 9 juni weer zie.

[ Voor 38% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-05-2026 22:10 ]

Pagina: 1